Daniel, vi behöver inte strida om begrepp eftersom jag med ordet inte avser den exakta tekniska utformningen. I dagens utgåva av Tri Spv definierar begreppet som "signalsäkerhetsanordning som förhindrar att huvudsignal visar "kör" till sträcka där tåg finns", och det gäller ju den nyss nämnda kröken efter Klövervägen - så länge något tåg kortsluter spårledningarna mellan signal 162 och efterföljande signalgränsmärke kommer signal 162 att visa stopp. Detsamma gäller väl f.ö. en signalsträcka på TvB också, säkerhetvillkoren i ställverket är väl så uppbyggda att att en trafikledare inte kan ställa en signal i kör om något tåg finns på efterföljande signalsträcka hur gärna han än vill. Om detta uppfyller den exakta definitionen av begreppet "linjeblockering" eller ej, liksom den tekniska uppbyggnaden, ger jag fullkomligt faderullan i, blint förälskad i min okunnighet som jag ärdaniel_s skrev:Utan att förringa dina insatser i övrigt för debattens fortlevnad, så måste jag invända mot vad jag ser som missbruk av begreppet linjeblockering. Det finns ingen linjeblockering överhuvudtaget på Nockebybanan, däremot enstaka automatiska huvudsignaler till skydd av särskilda punkter (växlar och skymda kurvor). Det signalsystem som finns mellan Alvik och Alléparken är ingen linjeblockering, utan består av ställverksreglerade signaler som kan manövreras var för sig på samma sätt som på Tvärbanan, som inte heller har någon linjeblockering. (För tydlighetens skull är begreppet linjeblockering i kommande ändringstryck till Tri Spv markerat "Gäller LB".)Björn Ehnberg skrev:Du är säkert välkommen att åka med i förarhytten någon gång om Du frågar om lov - sedan får vi se om Du är lika övertygad. Faktum är att jag sticker ut hakan och påstår att det hade varit bättre att linjeblockera hela Nockebybanan när man nu ändå rustade upp den för 100 Mkr. Som det nu blev är den linjeblockering som finns ofullständigt och inkonsekvent genomförd. Kröken från Klövervägen mot Smedslätten är linjeblockerad mot Nockeby, men inte tvärt om. Därefter följer en 200 lång siktsträcka innan linjeblockeringen till Smedslättens hållplats tar vid.

Mvh.
Björn
PS. javisst, ställverksgränsen går strax efter signal 861, innan hpl. Alléparken - det finns ett signalgränsmärke där.