Och så kom Malmö och Sydsverige 40 minuter närmare Hamburg

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Re: Och så kom Malmö och Sydsverige 40 minuter närmare Hamburg

Inlägg av LÅ1 »

Bengt Jönsson skrev:Hör på SVT:s Rapport att de tyska och danska regeringarna enats om att bygga en kombinerad järnvägs- och motorvägsbro över Fehmarn Bält mellan Rödby - Puttgarden.

Ännu en klassisk segelled försvinner, ja, jag vet att den tidigare gick mellan Gedser - Grossenbrode och innan dess mellan Gedser - Warnemünde men så hamnade ju Warnemünde oturligt nog i DDR!

Banverket lär behöva till att behöva satsa många miljarder på Södra Stam över de Småländska moarna om inte avståndet till "nollåtta" skall bli alltför stort. Inte bara mentalt utan även fysiskt.
DSB tar ju snart över lokaltågstrafiken i de forna "Skånelandskapen" och vill även köra till Kalmar och Göteborg!

Över 300 år av "nollåtta"-överhet över "Skånelandskapen" har inte lyckats förringa det faktum att dessa mer är riktade väster- och söderut än norrut, österut.
Fortfarande är ju ju "nollåtta" ett skällsord inte bara söder om landsvägen utan i stora delar av "Skånelandskapen".

Spekulerar Bengt så här på fredagskvällen och är beredd på "skäll" från "nollåtta".. 8)
Ovanstående är daterat "fre 29 jun, 2007 19:49".

I dag skrev Danmark och Tyskland under avtalet om att bygga broförbindelsen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
rote

Inlägg av rote »

Vinnare blir främst bilresenärerna som får motorväg hela vägen till Hamburg undantaget mellan Fehmarn och tyska fastlandet där nuvarande landsvägsbro blir kvar. Fast å andra sidan har Tyskland förpliktat sig att bygga elektrifierat dubbelspår till Puttgarden senast 2025 eftersom nuvarande Fehmarnsundsbron endast är enkelspårig och det finns noll möjligheter att bredda för ytterligare ett spår måste nån sorts nybyggnadslösning till, borde det då inte bli en kombinerad motorväg/järnvägslösning tyskarna har tänkt sig till 2025? :?

På dansk sida verkar planerna på elektrifierat dubbelspår inte sträcka sig längre än till Vordingborg. Förutom att nuvarande Storströmsbron mellan Själland och Falster är en rejält nedsliten 1930-talsbro undrar jag om det ens är möjligt att spänna upp kontaktledningar under bågarna: http://www.highways.dk/danmark/broer/storstromsbro.php

Dessutom borde danskarna ta itu med Fredrik den IX´s bro mellan Falster och Lolland, inte tusan kan man väl tvinga internationell intercity-trafik stanna för broöppning? :wink: http://www.highways.dk/danmark/broer/storstromsbro.php
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag tycker rubriken är lite konstig. Kommer inte hela Sverige och dessutom Norge 40 minuter närmare Hamburg? Eller kommer man att hålla tågen 40 minuter på gränsen till Sydsverige (var den nu kan vara belägen) för att "norrlänningarna" inte ska få del av tidsvinsten?

F.ö. är det inte DSB utan länshuvudmännen i berörda län som inte bara vill utan också har fått rätt att trafikera sträckan från Göteborg till danska gränsen.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Harald skrev:Jag tycker rubriken är lite konstig.
Jag förstår dig till fullo. Men jag tror ändå att det är folk från södra Sverige som oftare kommer använda sig av förbindelsen.

Dessutom - om man ska vara riktigt ärlig - så har det ju inte minskat med 40 minuter ännu...
Professionell tyckare
Låst