Tack så mycket för en bild av läget över de danska broarna Tony!
Hittade bilder och beskrivningar på Storströmsbron:
http://www.highways.dk/danmark/broer/storstromsbro.php
Mycket riktigt ser bron risig ut så jag är inte förvånad över det du säger. En sjuttio år gammal bro byggd för helt andra trafikdimensioner än de kommande/dagens sätter förstås sina spår för en bro som har en livslängd på 80-120 år. Här måste man ändå bygga något nytt inom trettio år.
Något man måste ta med i en diskussion om en rivning av Storströmsbron är att det är den enda landsvägsförbindelsen mellan Lolland/Falster och Själland som inte är motorväg. Det vill säga, bron har en enorm betydelse för långsamtgående trafik och som omledningsväg om Faröbron söder om Farö (från Farö kan man leda över trafiken till Mön via Bogö) måste stängas.
Vore inte det lättaste att bygga en ny dubbelspårig järnvägsbro över Storström väster om Masnedö och Vordingborg samtidigt som man bygger en ny landsvägsbro bredvid den gamla Storströmsbron men behåller den gamla bron för elöverföring och som cykelbana, tro? Priset blir att Vordingborgs nya station blir "huset på prärien", men det känns ganska lättviktigt i det här sammanhanget om alternativet är att bygga en dyrbar tunnel under både Masnedö och Storströmmen.
Fredrik den IX:s bro i Nyköbing/Falster över Guldborgsund finns beskrivet
här.
Här kompliceras saken av att både Gedserbanan och banan från Nakskov ansluter till järnvägen precis vid brofästena, något som gör ett tunnelbygge svårare med hänsyn till lutningar etc. Nu vet jag inte heller hur pass djupt Guldborgsund är, är det ett djupt sund blir det otroligt mycket svårare och dyrare om man samtidigt skall behålla den nuvarande stationen i Nyköbing. Man bör ochså ta hänsyn till en kommande Gedser-Rostockbro genom att t.ex. göra korsningen med den järnvägen planskild medan Nakskovsbanan inte bör kräva några större investeringar.
Märkligt att det inte finns så mycket beskrivet om landinvesteringarna som måste göras. Någon/några slags utredningar borde väl ändå redan ha gjorts med tanke på hur pass länge man har diskuterat Fehmarnbältförbindelsen? Jag har inte hittat något varken om den tyska sidans kringinvesteringar eller på den danska sidan.