Stefan N skrev:Med risk då för att bli offentligt lynchad och allmänt uthängd för spott och spe... men....
Varför då inte köpa in Citadis istället som både fungerar utan alltför mycket ombyggnad,
sväljer många resande och är väldigt smäcker i sin utformning (dessutom av en stabil
leverantör) istället för att köra med A32 som jag tycker är för 'klumpig' och som inte ens
går att transportera via T-banan pga kompatibilitetsproblem med strömskenor osv...
Visst, det är dumt att satsa på flera vagntyper, ja, det kräver kunskap, reservmtrl
osv i någon lämplig vagnhall. Frågan är dock om pris och leveranstid är så pass
mycket mer attraktivt än att få fram 7 enheter (var det väl) för att klara LBs behov....
Så, nu lägger jag huvudet på schavotten....

Käre vän, jag ska försöka utforma detta så att det inte verkar få formen av någon avrättning. Vi är ju båda Lidingöbanans vänner (och dessutom också infödda Lidingöbor - även om jag för tillfället inte har förmånen att få bo på den gröna ön).
Jag vet att detta är Din åsikt, Du förespråkar också den på
Din utmärkta site om LB. Min egen åsikt är att den vagn som förevisades på LB förra året är ett dåligt alternativ, och jag ska försöka visa på varför (flera av dessa argument har jag framfört, helt eller delvis, också i tidigare inlägg). Om vagntypernas yttre utformning kan man ha olika åsikter - striden har böljat fram och tillbaka på detta Forum mellan estetister och funktionalister. Särskilt har detta gällt vagnbredden, där det förstnämnda lägret ofta förespråkat en vagnbredd på 2,40 m. Ditt uttryck "väldigt smäcker i sin utformning" tyder på att Du ansluter Dig till de förstnämnda. Själv är jag en utpräglad funktionalist och tror inte ett ögonblick att en så smal vagn är något att satsa på för framtiden på Lidingö. När det gäller vagnens inre utformning kan man ha många åsikter, men en hel del av utformningen är naturligtvis betingad av beställarens specifikationer. Rent alltmänt tycker jag utformningen gav ett ganska enkelt, för att inte säga billigt intryck, även jämfört med en budgetvagn som A32. Förarhytten var, genom vagnbredden (alldeles oavsett den dåliga utformningen av förarplatsmiljön) klaustrofobiskt trång, de första Mercury-astronauterna hade det spatiöst i jämförelse

. Hyttens utforning medgav dessutom ingen separat dörr från hytten, utan behövde föraren gå ut från tåget ute på linje måste det ske via en nödöppnad trafikantdörr. Dåligt!
Ytterligare ett problem är relaterat till otyget 100 % låggolv. Föraren sitter nere på golvet och har dålig överblick över området framför. Är man van att sitta så högt som man sitter när man kör A30 eller A32 är detta en klar begränsning. 100% låggolv leder också till en komplicerad hjulupphängning som får en mycket stötigare gång i spåret, jämfört med en konventionell boggi. Det visades på LB genom att Citadisvagnen inte kunde gå genom Torsvikskurvan från Brogrenen mot Torsvik fortare än 15 km/tim. om inte sidokrafterna skulle bli obehagligt stora. Normalt med A30 är annars 30 km/tim. Citadisvagnens hjulupphängning kräver dessutom att en del av drivutrustningen förläggs i podestrar - de där stora upprättstående lådorna som stjäl så mycket utrymme i mittgången över de drivna hjulparen (även om vagnen vore 2,65 m. bred - hjulavståndet är ju betingat av spårvidden, som bekant). Den utrustningen ligger i boggin vid en konventionell kontruktion. De här synpunkterna kan f.ö. gott gälla för en vagntyp på den kommande innerstadsspårvägen också.
Att satsa på en 2,4 m. bred vagn på Lidingö, bara för att slippa bygga om plattformarna är alltså att bita sig själv i tummen, eftersom en plattformsanpassning är det mindre arbetet (som borde ha gjorts ändå som normalt underhåll - många plattformskanter är redan nu dåliga och borde åtgärdas). Om man verkligen ändå tror på det argumentet kan man lika gärna satsa på min käpphäst - Alstom Regio Citadis som har en största bredd på 2,65 m., men bara 2,4 m i plattformshöjd. De stora investeringarna, vagnlyft mm. måste ändå göras i depån.
Men som jag sagt tidigare - någon särskild vagnanskaffning för LB kommer med all sannorlikhet inte att göras, utan de alternativ som står till buds är antingen A32 eller den vagn som anskaffas till innerstadsspårvägen, och då hoppas jag innerligt(

) att man inte satsar på Alstom Citadis i det utförande som trafikerade LB förra året. För övrigt betraktar jag alla i "de fyras gäng" - Alstom, Bombardier, Siemens och AnsaldoBreda som stabila leverantörer, möjligen med undantag för den sistanämnda efter vad jag hört från Göteborg om M32.
Så till sist några ord om utsagan "som inte ens går att transportera via T-banan pga kompatibilitetsproblem med strömskenor osv...".
Det har att göra med att vagnen är en låggolvsvagn, även om jag inte riktigt förstår vad detta har med LB att göra. A32 är alltså så låg att den tar i den planka som normalt skyddar t-banans kontaktskena. I Bromma, har man på de spår som samtrafikeras, sökt lösa detta genom att aptera ett tunnare skydd i något plastmaterial; plexiglas eller lexan e.dyl. Det är möjligt att en 2,4 m. bred låggolvsvagn skulle fixa detta ändå, men jag tvivlar. Problemet är i alla fall av underordnad natur.
Mvh.
Björn