Lägg märke till att Lidingö stad hör till dem som fortfarande tror att begreppet koncession existerar i spårtrafikförfattningarna.Lidingö stad skrev:Planförslaget innebär att infart anordnas från Södra Kungsvägen över Lidingöbanan direkt till bebyggelseområdets norra del. Cirkulationsplats anordnas på Södra
Kungsvägen i höjd med Mjölksurrevägens anslutning. Stationsbyggnaden, inom SLs
depåområde, rivs. Nuvarande hållplatsområde för Lidingöbanan flyttas österut. Mark för
ny hållplats och ersättning av befintligt depåområde som tas i anspråk av gata finns i
detaljplanen.
--------------------------
SL har dock, hos Järnvägsstyrelsen, ansökt om ändring av Lidingöbanans koncession;
från järnväg till spårväg. Detta återspeglar bättre faktisk trafikering av Lidingöbanan.
Detta då tågtrafikens påverkan på omgivningen, och trafikflödena längst Södra
Kungsvägen, är jämförbar med den inverkan som spårvägstrafik i blandade trafikmiljöer
ger, t.ex. tvärspårbanan. Lidingöbanans tåg har, till skillnad från nyanlagda spårlinjer,
trafikerat södra ön under en relativt lång period. Det finns idag sju
övergångar/korsningar i plan, vid vilka i de flesta fall trafikflödena är större än de som
beräknats vid övergången till Dalénum. Den eventuella konflikt som uppstår mellan
trafikslagen vid övergången kan hanteras med goda tekniska lösningar; signalsystem,
bommar, särskilda stråk för gång- och cykeltrafik mm. En konsekvens av
koncessionsändringen är bl a sänkt hastighet på vissa sträckor, då tåget måste anpassa
hastigheten till andra trafikslag, skyldighet att utföra stängsling där problem uppstår, nytt
signalssystem som ger bättre säkerhet vid överfart samt ändring av bomtiderna. Detta
ger, vid en övergång i plan, väsentligt kortade köer och kötider jämfört med den lösning
som visades i samrådet.
SL, som för några år sedan investerade ca. 10 Mkr. i upprustning av AGA stationshus är alltså nu beredda att låta riva detsamma istället, och dessutom klassa om Lidingöbanan till spårväg vilket tydligen ska lösa alla övriga problem ("tåget måste anpassa hastigheten till andra trafikslag", "att utföra stängsling där problem uppstår" etc.). Just det här det stängsling är intressant, eftersom - vid en omklassning - istf. järnvägslagens generella förbud (9 kap. 1 §) ordningslagens 4 kap. 5 § gäller, som kräver stängling eller skyltning överalllt för att spåret ska bli förbjudet område - en rätt kostsam historia då LB nästan helt saknar stängsling.
Och allt detta för en plankorsning med rondell (heter det inte cirkulationsplats?) vid Aga. Det verkar som om svansen viftar på hunden.
Mvh.
Björn