Ta bort spärrarna och spara pengar!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
PerGH

Inlägg av PerGH »

Erland skrev:TonyM skrev:
Dom för bedrägligt beteende begått genom tjuvåkning fälls ett tiotal gånger om året enbart vid Göteborgs tingsrätt. Personer som under ett år ertappats minst trenne gånger brukar hamna i rättssalen.
OK, vi utgår ifrån att du har rätt i detta, MEN att dömas i tingsrätten är inte detsamma som att få fängelsestraff eller hur? Personligen har jag väldigt svårt att tro att det skulle dömas annat än böter, dagsböter, samhällstjänst eller vård inom socialtjänsten för detta.

Och eftersom rekvisiten (ung. förutsättningarna på juristspråk) för att göra ett envarsingripande är att man tar en brottsling på bar gärning i samband med ett brott som uppenbart är straffbart med fängelse, så tror jag i varje fall att man är ute i ogjort väder om man håller fast en tjuvåkare.
Rekvisiten för envarsgripande är att någon har begått ett brott på vilket fängelse kan följa samt att han påträffas på bar gärning eller flyende fot. Att fängelse kan följa betyder att det skall finnas i straffskalan vilket det gör i fallet bedrägligt beteende (6 mån max). Att det inte är aktuellt att döma ut en frihetsberövande påföljd i det konkreta fallet saknar betydelse. Fuskåkare, snattare kl-ttr- etc. spelar ingen roll. Finns fängelse i straffskalan kan den som begår brott gripas om övriga förutsättningar är uppfyllda.

Det spelar för straffbarheten ingen roll om någon begår brottet bedrägligt beteende en eller tre gånger. Däremot tar vi ju hänsyn till återfall som en förvsvårande omständighet. Att man på GS har en regel om tre brott innan man går vidare är väl sannolikt för att gallra ut vaneförbrytarna och inte besvära åklagare och domstolar med småfisk men jag kan även tänka mig andra mer juridiska skäl. Envarsgripande är i vart fall möjligt om så brottet bara begås en gång.

Erland rör ihop påföljderna.

Samhällstjänst döms ut i de fall straffvärdet för ett brott är på fängelsenivå. Tex är det nu vanligt att samhällstjänst döms ut vid grovt rattfylleri istället för fängelse i en mänad. Det är således inte ur lagstiftarens ögon lindrigare än fängelse utan ett alternativ. Vård inom socialtjänsten har mindre med straffvärdet att göra och med mer brottslingens ålder. Även vid grova brott kan denna påföljd användas. Böter är den lindrigaste formen av straff.

Vidare skall det framhållas att den kontrollavgift som tas ut är just en sådan dvs avgift. Det är inget straff/påföljd vilket ett tidigare inlägg tycks påstå.

Varför SL inte utnyttjar de möjligheter som finns för att stävja fuskåkandet vet jag inte men jag har mina teorier...

Slutligen är det farligt att röra ihop vad envar kan göra om brott begås med vad järnvägspersonal får göra enligt järnvägssäkerhetslagen mot personer som hotar ordning och säkerhet. Det är helt olika lagstiftning som visserligen kan överlappa men med helt olika befogenheter för olika fall.

Det finns betydande begränsningar i hur järnvägspersonal får utnyttja befogenheter i enlighet med järnvägssäkerhetslagen (på samma sätt som för polis och ordningsvakter). Den järnvägsanställde som inte exakt vet vad som gäller gör klokt att för sin egen skull inte utnyttja befogenheterna eftersom man annars kan ställa till det väldigt mycket för sig.
Erland

Inlägg av Erland »

OK, jag tror vi möjligen kan enas om att den som gör ett envarsingripande mot en person som saknar färdbevis skall vara medveten om att han/hon befinner sig i en juridisk gråzon, där såväl den gripne som den gripande inte kan vara säker på utgången av en rättslig prövning.

Det som triggade mig att ge mig in i debatten överhuvudtaget var vissa personers inlägg som jag tycker har en underton av "sätt fast de jävlarna och de riktigt ordentligt också". Jag tycker också att det är självklart för egen del att betala för mig, men har svårt att dela det hat mot tjuvåkare som skymtar fram här och var.

Det intressanta är att ingen, vare sig här eller i en besläktad tråd längre ner, med samma eftertryck tar upp frågan om personalens beteende.

I DN i veckan konstaterades att SL räknar med 200 miljoner kr per år i uteblivna intäkter pga att personer åker utan giltigt färdbevis.

Hälften av denna summa uppkommer genom att personalen struntar i att ta betalt av personer som vill betala

Vad skall Connex m.fl. operatörer göra för att få sin egen personal tillräckligt intresserade av sitt jobb för att utföra det?

Att inte ta betalt är väl att betrakta som förskingring av företagets pengar.

Förskingring är ett brott där fängelse definitivt finns med i straffskolan.

I logikens namn skall väl då den passagerare som bara blir förbiviftad av spärrvakten/busschauffören omedelbart göra ett envarsingripande och tillkalla polis.

Eller har jag missförstått något?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Erland skrev:OK, jag tror vi möjligen kan enas om att den som gör ett envarsingripande mot en person som saknar färdbevis skall vara medveten om att han/hon befinner sig i en juridisk gråzon, där såväl den gripne som den gripande inte kan vara säker på utgången av en rättslig prövning.
Nej det är inte det minsta oklart eller någon gråzon.

En person som gör en korrekt envarsgripande dvs i enlighet med rekvisiten som jag redogjorde för i mitt förra inlägg löper ingen risk att straffas. En person som haft fog för sin uppfattning att någon begått brott och gör ett envarsgripande men det visar sig att detta var fel straffas inte heller.
Erland skrev: Det som triggade mig att ge mig in i debatten överhuvudtaget var vissa personers inlägg som jag tycker har en underton av "sätt fast de jävlarna och de riktigt ordentligt också". Jag tycker också att det är självklart för egen del att betala för mig, men har svårt att dela det hat mot tjuvåkare som skymtar fram här och var.

Det intressanta är att ingen, vare sig här eller i en besläktad tråd längre ner, med samma eftertryck tar upp frågan om personalens beteende.

I DN i veckan konstaterades att SL räknar med 200 miljoner kr per år i uteblivna intäkter pga att personer åker utan giltigt färdbevis.

Hälften av denna summa uppkommer genom att personalen struntar i att ta betalt av personer som vill betala

Vad skall Connex m.fl. operatörer göra för att få sin egen personal tillräckligt intresserade av sitt jobb för att utföra det?

Att inte ta betalt är väl att betrakta som förskingring av företagets pengar.

Förskingring är ett brott där fängelse definitivt finns med i straffskolan.

I logikens namn skall väl då den passagerare som bara blir förbiviftad av spärrvakten/busschauffören omedelbart göra ett envarsingripande och tillkalla polis.

Eller har jag missförstått något?
Ja t.ex. innebörden av brottet förskingring.

Varför personalen struntar i att ta betalt har olika orsaker. Jag tror dock att en viktig orsak är att man uppfattar det som att ingen inom SL eller hos ens arbetsgivare bryr sig. Det är en uppfattning som jag även tycker att man till viss del har fog för. Sen skulle det inte vara så dumt med hårdare kontroll av hur personalen faktiskt gör sitt jobb.
Erland

Inlägg av Erland »

Gäst skrev
Varför personalen struntar i att ta betalt har olika orsaker. Jag tror dock att en viktig orsak är att man uppfattar det som att ingen inom SL eller hos ens arbetsgivare bryr sig. Det är en uppfattning som jag även tycker att man till viss del har fog för.
Är det så kan vi lägga ner hela debatten om tjuvåkning. Vi diskuterar ett icke-existerande problem.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Re: Öppen spärrlinje

Inlägg av TimK »

bruse skrev:
17AGR skrev:Nackdelar är: Berusade, trafikanter med cycklar , farligt gods, rullskriskor, Skateboards åkare Och busgäng får fritt in på stationerna utan att någon ser och anmäler till trafiledningen som då kan varna tågen.
Anmäls det idag då?
Svar ja. Mången gång hör jag i radion något sånt: "Turen 10, Rinkeby söderut, spärrexpeditören har rapporterat att någon är på väg ner till plattformen i Rissne med cykel. Se till att cyklisten inte kommer med ditt tåg." Sedan brukar de flesta TL också ropa i högtalarna på stationen att cyklar inte är tillåtna i tunnelbanan.
bruse skrev:Kommer någon och säger till? Jag har aldrig i mitt liv sett en SL- eller Connex anställd säga till exempelvis någon rökare! Fast de står bara någon meter ifrån.

-klipp-
Då har du inte följt med mig under ett arbetspass. Så gott som dagligen säger jag åt folk som röker, antingen i högtalarna i tåget när jag ser att någon röker på plattformen när jag kör in (och alltså står långt borta när jag har stannat), eller direkt, öga mot öga, om personen är i närheten.

Sa det t.o.m. till någon när jag var på väg ner för rulltrappan i Duvbo i eftermiddags. Innan jag hade börjat jobba alltså (fast jag var ju i uniform).

Mvh Tim
PerGH

Inlägg av PerGH »

Erland skrev:Gäst skrev
Varför personalen struntar i att ta betalt har olika orsaker. Jag tror dock att en viktig orsak är att man uppfattar det som att ingen inom SL eller hos ens arbetsgivare bryr sig. Det är en uppfattning som jag även tycker att man till viss del har fog för.
Är det så kan vi lägga ner hela debatten om tjuvåkning. Vi diskuterar ett icke-existerande problem.
Se dagens DN även länkad i annat inlägg på detta forum... Om arbetsledningen är intresserad av att passagerarna gör rätt för sig kan nog problemet i övrigt lösas. Så länge så inte är fallet lär nog inte problemet minska hur många slutna spärrlinjer än SL bygger.
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Bobjörk skrev:...
Och får är snälla djur på Gotland!
... fast på Gotland heter det "lamm" förstås...

Huruvida man får hålla kvar tjyvåkare eller inte har nog avhandlats nog. Man jag vill höra var Bruse har tänkt sig att man skall köpa kontantbiljetter om spärrvakterna är ute och går? :wink:

Martin
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Reimersholme71 skrev:

Huruvida man får hålla kvar tjyvåkare eller inte har nog avhandlats nog. Man jag vill höra var Bruse har tänkt sig att man skall köpa kontantbiljetter om spärrvakterna är ute och går? :wink:

Martin
Precis som i det okultiverade utlandet: i biljettautomaterna som står på varje station och hållplats.

Anders
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Gissningar...

Anders Norén skrev:
Reimersholme71 skrev:

Martin
Precis som i det okultiverade utlandet: i biljettautomaterna som står på varje station och hållplats.

Anders
Jo, det kunde man ju gissa sig fram till... Men det har liksom inte berörts i den urspårade tråden. Jag tycker Bruses förslag verkar bra. Någon annan som instämmer?

M
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:
Och följaktligen bor Ingemar Bergman på Lammö?

/T
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Jag missade nog att ta med det, var mycket som skulle med.
Samtidigt så tycker jag nästan det är självklart att det ska finnas biljettmaskiner vid varje station å större busshållplats.

Precis som i den stora vida världen utanför ankdamen Stockholm.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

TonyM skrev:
Reimersholme71 skrev:
Och följaktligen bor Ingemar Bergman på Lammö?

/T
Detta avhandlades på lägret Rauk 98 på Gotland.
Frågan var, Om får heter lamm på gotland, varför heter det då Fårö?
Svaret som en person gav var:
För att gutar och logik inte går ihop. :-)
Bantekniker
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Anders Norén skrev:
Reimersholme71 skrev:

Martin

Anders

Skåne räknas alltså som utlandet? Jo, det stämmer väl förvisso :roll:
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Skåne sålt till Danmark

Marcus A skrev: Skåne räknas alltså som utlandet? Jo, det stämmer väl förvisso :roll:
Ja, i deras Pågatågsautomater kan man ju lösa biljett till Köbenhavn och Helsingör och Nyköbing och lite varstans. Sen har ju skåningarna samma förkärlek för att rösta på främlingsfientliga småpartier som danskarna har. Göran Persson har väl i hemlighet sålt Skåne till Danmark, ungefär som Napoleon sålde Louisiana 1803? :wink:

M
Användarens profilbild
2763

Re: Skåne sålt till Danmark

Inlägg av 2763 »

Reimersholme71 skrev:
Marcus A skrev: Skåne räknas alltså som utlandet? Jo, det stämmer väl förvisso :roll:
Ja, i deras Pågatågsautomater kan man ju lösa biljett till Köbenhavn och Helsingör och Nyköbing och lite varstans. Sen har ju skåningarna samma förkärlek för att rösta på främlingsfientliga småpartier som danskarna har. Göran Persson har väl i hemlighet sålt Skåne till Danmark, ungefär som Napoleon sålde Louisiana 1803? :wink:

M
Får man fråga om det är Nykøbing S, Nykøbing F eller Nykøbing M som man kan lösa biljett direkt till. (S=Sjælland, F=Falster, M=Mors)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Ragnar T

Finansiering av kollektivtrafiken??

Inlägg av Ragnar T »

Mjahapp, här böljar debatten minsann fram och tillbaka!

Inledningsvis handlade det, som jag kan se det, om att ta bort spärrarna i T-banan och spara pengar på det viset (spärrarna är uppenbarligen dyrare än intäktsförlusterna?). Men det har svällt ut till en hel del annat också.

Oj vad många religiösa uppfattningar som kommer till uttryck! Oj vilken blåögd optimism beträffande foks hederlighet eller idealitet som kommer till uttryck!

Om jag skall sammanställa alla förslag till åtgärder, som anses skapa förutsättningar för en bra T-banetrafik, så kanske detta är receptet för framtiden då:

* Ta bort spärrarna!
* Inför nolltaxa!
* Slopa all onödig och dyr personal och låt folk sköta sig själva!
* Kvarvarande personal skall framför allt inte kolla att man gör rätt för sig!
* Ta bort skattefinansieringen!
* Förbjud privatbilismen, så betalar sig kollektivtrafiken aklldeles själv!
* Ta bort all integritetstänkande övervakning, så blir alla glada och lyckliga!
* Låt folk göra som dom vill i T-banan, så blir det inga konflikter med personalen!
* Uppmuntra gärna tiggeri och annan kreativ privat företagsamhet!
* Föfsök förstå att fyllon och knarkare har det jobbigt och måste få vara i fred i T-banan!
* Acceptera att säkerheten bäst befrämjas av att alla får uppträda efter sitt eget huvud!
* Strunta i vad personalen säger, de är ju bara besvärliga!
* Tillåt att man går i spåret, om tågen inte kommer!
* Lämna fältet fritt för kl---er och andra miljöförskönande aktiviteter!
* Kör många fler tåg i timmen på varje spår, så får alla sittplats!
* Gratis kaffe till alla överallt alla tider på dygnet!

Eller.....? F-n tro`t!! Endast gratiskaffet kan jag för egen del utan vidare acceptera som en bra åtgärd. Men jag är väl bara en reaktionär bakåtsträvande och desillusionerad gammal gubbstrutt vid det här laget.

Äh förresten, lägg ned hela T-banan, det blir bäst så, den avskaffar sig nog själv annars!

/Fundersamme Ragge
(Som undrar vart vi är på väg)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Sammanställer man olika människors vitt skilda åskter och viljor på det där sättet, som du gör Ragnar, så blir det ju självklart bara pankaka av allting! Det tillför ju inte debatten alls på något sätt, bara förlöjligar den än mer.

Kom med en egen synopunkt eller åsikt, och för debatten framåt, inte bakåt å i sank!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Re: Skåne sålt till Danmark

TonyM skrev:Får man fråga om det är Nykøbing S, Nykøbing F eller Nykøbing M som man kan lösa biljett direkt till. (S=Sjælland, F=Falster, M=Mors)

/Tony
Visst får man fråga... och svaret blir "jag vet inte". Ska jag gissa blir det väl alla tre. Man kan i alla fall hitta dit via Skånetrafikens webbsida. Det tar 4:44 med två byten.

Men jag såg bara att det var en himla många danska orter man kunde köpa biljett till i biljettautomaten - redan i Båstad, som ju nästan ligger i Halland!
Landskapsgränsen går vid någon mysko smalspårsrest i stenläggningen på vägen upp till stationen. Någon Båstadit som vet vad det var för något?

Biljettmaskinen var ut funktion den dagen jag var där. Och tågen går från spår 3 för att spår 1 och 2 är bortrivna. Det blir inte lätt att ha tågmöte i Båstad nu... kanske är det därför dom vill bygga klart tunneln?

Apropå Ragges förslag om gratis kaffe: Blir det Zoegas då? Gevalia är ju inte drickbart!

Martin
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Allvarligt talat...

bruse skrev:Sammanställer man olika människors vitt skilda åskter och viljor på det där sättet, som {Ragnar gör}, så blir det ju självklart bara pankaka av allting! Det tillför ju inte debatten alls på något sätt, bara förlöjligar den än mer.
Allvarligt talat så är Bruses förslag bra. Men det kräver lite jobb tror jag, för att vi skall kunna överyga någon annan om det - ungefär som de lysande förslagen om nolltaxa.

Biljettmaskinerna i Barcelona och London har ju inte lett till att spärrarna är borta. Det var någon sorts magnetremsa på biljetterna som man drar genom spärren sist jag var på sagda ställen (visserligen ett par år sedan, meni alla fall).

Jag tror inte att SL låter sig övertalas att vara mer kreativt än så om vi inte kommer med starka argument. Och det verkar vara så att argumentet på modet är huruvida det blir billigare för just deras konto. Att det blir billigare för någon annan eller för samhället i stort skiter dom nog i. Och med dagens upphandlingscirkus är det ju svårt att se vem som spar på vad och vem som egentligen gör vad.

Jag hade en fundering i samma linje som Bruse:s spärrborttaging: varför inte ha nolltaxa på spårvagnarna i Stockholm? Det skulle ju locka en himla många fler resenärer och några dyra, stinkande busslinjer kunde läggas ner! Dom där blå bussarna exempelvis - dom går ju redan i bussfiler, så det är bara en fråga om att lägga lite räls så har man vips ett stomnät med spårväg som kan ersätt inte bara de blå bussarna utan några andra busslinjer dessutom!

(En tanke som slog mig nu är att det i Forum avhandlats att det i Ordningslagen står att det är förbjudet att ta sig innanför spärrarna till tunnelbanan utan biljett - om spärrarna tas bort är det ju inte förbjudet att åka utan biljett längre! :?: )

Martin
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Anonymous skrev: Varför personalen struntar i att ta betalt har olika orsaker. Jag tror dock att en viktig orsak är att man uppfattar det som att ingen inom SL eller hos ens arbetsgivare bryr sig. Det är en uppfattning som jag även tycker att man till viss del har fog för. Sen skulle det inte vara så dumt med hårdare kontroll av hur personalen faktiskt gör sitt jobb.
Det förekommer kontroll av personalen, men bara på tåg och spårvagn vad jag vet. Denna genomförs av mystery shoppers. Att sen dessa inte vet hälften av alla grejer som vi måste göra utöver sälja biljetter gör ju inte statistiken bättre...
Bantekniker
Skriv svar