Ta bort spärrarna och spara pengar!

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Spärrar är dyra i inköp. Spärrar är dyra i udnerhåll och reperationer.

Jag tycker man bör öppna spärrar, de hindrar inte de som vill planka, utan bara vi ärliga människor som bara är begåvade med två händer (var håller du kortet när du har en kasse mat i ena handen å ett barn i andra? i munnen?)

Mitt förslag är såhär:
* öppna spärrar
* spärrvakterna blir stationsvärdar
* spärrvakterna ska ut och jobba bland kunderna på plattformar och tåg, inte sitta i en glasbur som djur
* värdarna ska jobba 3-4 stycken, varav minst en har väktar/vakt utbiildning/behörighet, mao rätt att gripa å kvarhålla någon tills polis kommer
* de jobbar över 2-4 stationer, beroende på storlek, geografi osv
* de kontrollerar biljetter då och då vid misstanke om smittning mm
* de reser omkring fram och tillbaka på "sina" stationer, och det utan schema utan helt spontant

Fördelar:
* buset vet aldrig när och var värdgruppen är
* mindre kl-tt-r och skadegörelse - värdgruppen kan ju vara på samma station som kl-ttr-
* smitarna vet aldrig när och var värdgruppen är, de är ju lite överallt
* en grupp värdar reser mellan 4 stationer: 25% chans att de är på samma station som en kl-ttr-r- eller smitare
* rånrisken mot spärrvakterna blir obefintlig, inga spärrvakter och inga anställda med mycket pengar på sig
* värdarna får högre status och högre lön än en inspärrad "vakt"
* sparar pengar på dyra tekniska lösningar med spärrar osv
* en mänskligare och humanare tunnelbana med värdar överallt på tåg och stationer
* värdgruppen är ett stöd till förarna på kvällar och nätter vid ändstationerna, de är ju högst 2-3 stationer bort (kan snabbt resa med taxi)
* mindre kl-tt-r och mindre smitare = mindre utgifter och mer intäkter = bättre ekoniomi = bättre trafik! bättre för alla (utom buset)

"Nackdelar":
* färre kl-ttr-r-
* färre smitare
--- finns inga nackdelar anser jag!
Senast redigerad av bruse den tisdag 19 augusti 2003 13:27, redigerad totalt 1 gånger.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
AGR
Kontakt:

Öppen spärrlinje

Inlägg av AGR »

Nackdelar är: Berusade, trafikanter med cycklar , farligt gods, rullskriskor, Skateboards åkare Och busgäng får fritt in på stationerna utan att någon ser och anmäler till trafiledningen som då kan varna tågen.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
bruse

Re: Öppen spärrlinje

Inlägg av bruse »

17AGR skrev:Nackdelar är: Berusade, trafikanter med cycklar , farligt gods, rullskriskor, Skateboards åkare Och busgäng får fritt in på stationerna utan att någon ser och anmäler till trafiledningen som då kan varna tågen.
Anmäls det idag då? Kommer någon och säger till? Jag har aldrig i mitt liv sett en SL- eller Connex anställd säga till exempelvis någon rökare! Fast de står bara någon meter ifrån.

Med mitt förslag rör sig ju gruppen på ett fåtal stationer, de besöker varje station flera gånger per timme. Styrkan är att de är flera å vågar säga ifrån! Mao bättre än idag!

Dessutom har väl de flesta stationer kamerar idag? Bara ringa gruppen så är dom på plats inom 5 minuter!

Å vad är det för fel med att vara berusad? Jag vet inte hur du är då, men att vara berusad behöver inte automatiskt betyda att du är en fara för dig själv eller andra.

Glömde en fördel:
* rånrisken mot spärrvakterna blir obefintlig!

Med mitt förslag löser man många av de problem som idag är i tunnelbanan!
Användarens profilbild
micke b

Inlägg av micke b »

En nackdel kan ligga i ekonomin, spontankontrollerna kommer antagligen fokusera på "buset", dvs ungdomar. Någon ordnad totalkontroll hinns inte med på ett par stationer.

Så när "välartade" vardagspendlare märker att de aldrig/sällan kollas, kan betalningsmoralen sjunka. Och planka.nu få medlemmar...

Men i sak håller jag med dig, spärrarna borde bort och personalen cirkulera. Dessutom tycker jag kollektivtrafiken borde betalas helt via skatten, men den frågan diskuterades ju alldeles nyss.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Visst är det kul.
Järnvägsinspektion vill att SL ska försvåra för berusada/ bus att komma ner på plattformarna på grund av olycksrisker.
Brandmännen vill att det ska vara öppna spärrlinjer som underlättar en utrymning vid olycka typ brand.
Kúba Lestiv

Inlägg av Kúba Lestiv »

Tänk er följande:

öppna spärrlinjer och 6-7 kontrollantgrupper, som kontrollerar 6-7 stationers samtliga in- och utpasserande under större delen av ett dygn.

Scenario #1: Samtliga stationer på Mörbygrenen (Mörby C, Danderyds sjh, Bergshamra, Universitetet, Tekniska Högskolan, Stadion). Hur tar sig en plankare till nordöstra sthlm?

Scenario #2: Gullmarsplan, Skanstull, Medis, Slussen, Mariatorget, Zinkensdamm, Hornstull. Hur tar sig en plankare till Södermalm utan större krångel (= utan giltigt färdbevis)?

Scenario #3: Aspudden, Midsommarkransen, Telefonplan, Liljeholmen, Hornstull, Zinkensdamm. Hur tar man sig till trakterna kring Liljeholmen utan större krångel?

Scenario #4: Fridhemsplan, S:t Eriksplan, Odenplan, Rådmansgatan, Hötorget. Hur tar man sig till Vasastan utan större krångel?

Scenario #5: Norsborg, Hallunda etc... t.o.m. Skärholmen. Hur tar sig en plankare till Botkyrka utan större krångel?

Går det att öka betalningsviljan på ett enklare (och billigare) sätt så får ni gärna visa på det. Dessa sju grupper (= sju stationer) skulle kunna utgöras av c:a (totalt) 50 tidigare spärrexpeditörer. Om de rör sig någon /några gånger per dag och göra razzior liknande scenariorna ovan, så kan jag lova att man får fast många fler än idag, trots Berlinmurs-spärrarna.

Och servicenivån skulle, som Bruse skriver, öka markant i tunnelbanan, genom att majoriteten av spärrvakterna istället arbetar med ordningsproblem och information gentemot trafikanterna!

Bästa hälsningar
Kúba
tutf tub 3

Inlägg av tutf tub 3 »

Redan på 60 talet var samlingen av ungdomsgäng i tunnelbanansvänthall ett problem. Se hur det ser ut på de få öppna stationsuppgångarna idag. Nedkladdat, förstört etc. Oavsett om det kryllar av vakter, kontrollanter, värdar, anställda så finns det stationer som blir obevakade. Där kommer 17AGR´s nackdelar in. Trots allt, bevisligen så klarar inte folk av att ha frihet under ansvar. Det torde vara överbevisat. Visst spärvakten läser en bok och ser allmänt ointresserad ut, MEN de hindrar många från att "passa på". Oj, det finns ingen här om man skulle ta och.... Visst de som är ute efter att sabba gör ju det i allafall. Nej Jag skulle vilja föreslå som det var förr. En biljett kontroll vid inpassage, en vid utpassage. Kännbara tilläggsavgifter till den som inte kan uppvisa gilltig biljett. Kännbara tilläggsavgifter för de som bryter mot ordningslagen/stadgarna. Befogenheter att ta ut avgift på plats. Sabotage, vandalisering och fusket skulle minska med stora procenttal.
Till detta krävs då även att ledningen backar upp de anställda och tar till hårdhandskarna.

Men detta skulle inte fungera, polisstat skulle massmedia och den stora massan ropa.

I London har de ett bötes belopp på 1000£ för rökning på övre däcket på bussarna. 50£ ifall du drar ner ett nödbromshandtag på tunnelbanan. 100£ för rökning etc.
Här blir man kallad könsord när man återställer nödbromshandtag som kunderna har missbrukat.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

mickeb skrev:En nackdel kan ligga i ekonomin, spontankontrollerna kommer antagligen fokusera på "buset", dvs ungdomar. Någon ordnad totalkontroll hinns inte med på ett par stationer.
Jag har ej talat alls om den nuvarand ekontrollgruppen som åker omkring! De ingår inte i mitt förslag, då mitt förslag handalr om spärrarna, spärrvakterna och den liten grupp stationer.

Stationsvärdarna som åker omkring enligt mitt förslag, kommer aldrig hinna kontrollera ett helt tåg. Det är inte meningen. Bara deras blotta närvaror med pondus, rättrådighet osv räcker en hel del.

Dagens kontrollgrupper ska vara kvar, och uttökas. De ska även de får minst en väktare/vakt med sig, så de omedelbart kan "gripa" (observera cituationstecknen) någon utan färdbevis. IDag får inte kontrolalnterna göra annat än se på hur smitaren hånskrattar åt dem.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

bruse skrev:Dagens kontrollgrupper ska vara kvar, och uttökas. De ska även de får minst en väktare/vakt med sig, så de omedelbart kan "gripa" (observera cituationstecknen) någon utan färdbevis. IDag får inte kontrolalnterna göra annat än se på hur smitaren hånskrattar åt dem.
Du kan lungt ta bort citationstecknen.

Envar äger rätt att gripa den som på bar gärning ertappas för ett brott som kan bestraffas med fängelse - fick jag lära mig under min skyddsvaktsutbildning. (Om det är ändrat ber jag vänligen någon mer kunnig rätta mig)

Tjuvåkning är faktiskt ett sådant brott, rubricerat som bedrägligt beteende. (Det finns fällande domar mot tjuvåkare i Göteborg som tagits vid upprepade tillfällen)

/Tony
Med reservation för tyckfel.
MartinW

Inlägg av MartinW »

Tjuvåkning är väl ett regelbrott? Inte ett lagbrott.

Vilket fasansfullt samhälle att få ännu fler väktare omkring sig, snacka om falsk trygghet. Falsk Security. Vem ska garantera att dessa inte missköter sig, håller varandra bakom ryggen etc? Hur många gånger har man inte sett väktare släpa iväg folk som inte passar in i tunnelbanan. Och tro mig, jag har varit åskådare på flera rättegångar där folk bla. blivit åtalad för våldsamt motstånd (det finns inget som bara heter motstånd), för att den har satt ner en fot och strävat mot när väktaren gripit. Och alla fall av misshandel där väktare är boven. Vad är det för tro om trygghet vi har?

Öppna spärrarna, bort med avgifter, höj kommunalskatten och låt det täcka kostnaderna. Sen kan det gärna få finnas värdar på varje station.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

MartinW skrev:Tjuvåkning är väl ett regelbrott? Inte ett lagbrott.
Hur kommenterar du då fällande domar mot tjuvåkare för Bedrägligt beteende? Om det finns fällande domar för brott mot en viss lag så är väl det begångna brottet ett lagbrott.

/Tony
Erland

Inlägg av Erland »

Tony, för att hålla kvar en brottsling, s.k. envarsingipande, krävs att brottet man blivit till vittne till ska ge fängelsestraff.

I normalfallet utgörs påföljden vid åkning utan giltigt färdbevis kontrollavgift (dvs inte ens böter). Det är möjligt att någon/några dömts i domstol för bedrägligt beteende vid mångfaldigt upprepade tjuvåkningar, det vet jag faktiskt inte, eftersom jag inte har sett det dokumenterat. Hur som helst, i "normalfallet", dvs 99,99%, av alla tjuvåkningar är inte fängelsestraff överhuvudtaget i närheten av en tänkbar påföljd.

Det innebär att den som hålller kvar en tjuvåkare med tvång, oavsett om det är en kontrollant eller civil "vän av ordning" löper en mycket stor risk att bli åtald för olaga frihetsberövande, vilket har ett betydligt högre straffvärde än att åka på kommunala färdmedel utan biljett.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Fast TonyM, hur förklarar du då att personalen i tunnelbanan inte kan göra nåt om nu vem som helst kan gripa nån?

På järnvägen kan man ju hålla kvar folk, där har vi ju andra regler. Men det betyder inte att vi slänger av folk hej vilt. Ingen gör nog det. Finns för stora risker med det.
Bantekniker
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erland skrev:Tony, för att hålla kvar en brottsling, s.k. envarsingipande, krävs att brottet man blivit till vittne till ska ge fängelsestraff.
Med den kommentaren kan jag konstatera att du inte har läst vad jag skrev:
Tony M skrev: Envar äger rätt att gripa den som på bar gärning ertappas för ett brott som kan bestraffas med fängelse
Resten av det inlägget finns att läsa i denna tråd.
Erland skrev: I normalfallet utgörs påföljden vid åkning utan giltigt färdbevis kontrollavgift (dvs inte ens böter). Det är möjligt att någon/några dömts i domstol för bedrägligt beteende vid mångfaldigt upprepade tjuvåkningar, det vet jag faktiskt inte, eftersom jag inte har sett det dokumenterat. Hur som helst, i "normalfallet", dvs 99,99%, av alla tjuvåkningar är inte fängelsestraff överhuvudtaget i närheten av en tänkbar påföljd.
Märk väl, det rör sig om upprepade tillfällen - vilket jag också tror är normfallet i de flesta fall. De flesta som tjuvåker gör det inte en gång utan har det som vana. Det är dock svårt att bevisa så länge de inte ertappats upprepade gånger.

Dom för bedrägligt beteende begått genom tjuvåkning fälls ett tiotal gånger om året enbart vid Göteborgs tingsrätt. Personer som under ett år ertappats minst trenne gånger brukar hamna i rättssalen.

Märk också väl: Envarsgripande kräver endast att det i påföljdsdelen för det begångna brottet anges att brottet kan straffas med fängelse, om det är troligt att påföljden blir dagsböter eller böter är egalt.
Erland skrev: Det innebär att den som hålller kvar en tjuvåkare med tvång, oavsett om det är en kontrollant eller civil "vän av ordning" löper en mycket stor risk att bli åtald för olaga frihetsberövande, vilket har ett betydligt högre straffvärde än att åka på kommunala färdmedel utan biljett.
Tja - så länge "envar" har sett den pårörda personen tjuvåka tre gånger kan ju faktiskt ett envarsgripande genomföras, man skulle kunna säga att det finns prejudikat på det. Det gäller ju bara att man är tillräckligt många som har bevittnat samma tre tillfällen...

Men ja - du har fullständigt rätt, det är troligt att det sker en anmälan om olaga frihetsberövande om man kvarhåller någon i det läget.

/Tony
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bobjörk skrev:Fast TonyM, hur förklarar du då att personalen i tunnelbanan inte kan göra nåt om nu vem som helst kan gripa nån?
Jag vet inte vad som sägs och inte sägs vid Tunnelbanan - däremot vet jag vad som gäller i Göteborg, här talar kontrollanterna, vänligt men bestämt, om att de kan genomföra envarsgripande om det är så att fuskåkaren inte lyder uppmaning.
Bobjörk skrev: På järnvägen kan man ju hålla kvar folk, där har vi ju andra regler. Men det betyder inte att vi slänger av folk hej vilt. Ingen gör nog det. Finns för stora risker med det.
Men Jonas - inte får ni väl slänga av folk hej vilt, det finns det väl bestämmelser emot i både den ena och andra säkerhetsföreskriften.

/Tony
Erland

Inlägg av Erland »

TonyM skrev:
Dom för bedrägligt beteende begått genom tjuvåkning fälls ett tiotal gånger om året enbart vid Göteborgs tingsrätt. Personer som under ett år ertappats minst trenne gånger brukar hamna i rättssalen.
OK, vi utgår ifrån att du har rätt i detta, MEN att dömas i tingsrätten är inte detsamma som att få fängelsestraff eller hur? Personligen har jag väldigt svårt att tro att det skulle dömas annat än böter, dagsböter, samhällstjänst eller vård inom socialtjänsten för detta.

Och eftersom rekvisiten (ung. förutsättningarna på juristspråk) för att göra ett envarsingripande är att man tar en brottsling på bar gärning i samband med ett brott som uppenbart är straffbart med fängelse, så tror jag i varje fall att man är ute i ogjort väder om man håller fast en tjuvåkare.
Daniel

Re: Öppen spärrlinje

Inlägg av Daniel »

bruse skrev: Anmäls det idag då? Kommer någon och säger till? Jag har aldrig i mitt liv sett en SL- eller Connex anställd säga till exempelvis någon rökare! Fast de står bara någon meter ifrån.
Spärrvakter är (åtminstone på Gröna linjen) duktiga på att meddela om farligt gods, cyklar, kraftigt berusade osv till TLC (trafikledningscentralen för TonyM) så att tågen antingen kan ta det lugnt in på stationen eller se till så att cyklister inte kommer med tågen.

När det gäller rökning så är det svårt för en spärrvakt att se om en person tänder en cigarett nere på plattformen, även med på kameraövervakningen. Jag säger alltid till i högtaleriet när jag ser någon som röker om personen inte står i min närhet så jag kan prata med personen direkt. Detta trots att man bevisligen kan bli hotad till livet och halvt ihjälslagen för mindre.

Att dela ut ordningsvaktsrättigheter till spärrvakter och att dom ska röra sig på stationsområdet och med sin pondus avskräcka buset........... hrmm.. jo.. eller hur..
Marcus A

Inlägg av Marcus A »

Bobjörk skrev:Fast TonyM, hur förklarar du då att personalen i tunnelbanan inte kan göra nåt om nu vem som helst kan gripa nån?

På järnvägen kan man ju hålla kvar folk, där har vi ju andra regler. Men det betyder inte att vi slänger av folk hej vilt. Ingen gör nog det. Finns för stora risker med det.

På Göteborgs Spårvägar tar biljettkontrollanterna hand om de som inte vill/kan betala kontrollavgift och inte vill/kan legitimera sig och håller kvar dessa tills snuten anlänt. Varför man tydligen inte gör likadant i Sthlm har jag ingen aning om.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Marcus A skrev:

På Göteborgs Spårvägar tar biljettkontrollanterna hand om de som inte vill/kan betala kontrollavgift och inte vill/kan legitimera sig och håller kvar dessa tills snuten anlänt. Varför man tydligen inte gör likadant i Sthlm har jag ingen aning om.
För att man lär sig att man inte får hålla fast nån när man jobbar i tuben.
TonyM skrev: Men Jonas - inte får ni väl slänga av folk hej vilt, det finns det väl bestämmelser emot i både den ena och andra säkerhetsföreskriften.
Enligt järnvägssäkerhetslagen får vi det, och jag har inte hört nåt annat. Dock har jag aldrig kastat av nån, som sagt. Man får köra andra metoder.
Du vet, jag jobbar på en järnväg.

Och får är snälla djur på Gotland!
Bantekniker
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Bobjörk skrev:
TonyM skrev: Men Jonas - inte får ni väl slänga av folk hej vilt, det finns det väl bestämmelser emot i både den ena och andra säkerhetsföreskriften.
Enligt järnvägssäkerhetslagen får vi det, och jag har inte hört nåt annat. Dock har jag aldrig kastat av nån, som sagt. Man får köra andra metoder.
Du vet, jag jobbar på en järnväg.
Ja - ni får kasta av folk, men inte hur som helst exempelvis tror jag inte att det skulle bli så poppis att avvisa en alkis vid passage av danvikstullsbron. Rätten att avvisa passagerare är en rätt under ansvar, det var det jag menade.
Bobjörk skrev: Och får är snälla djur på Gotland!
Det håller inte min rumpa med om efter min senaste visit till nämnda ö....

/Tony
Skriv svar