SL offrar AGA station och (kanske) Lidingöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: SL offrar AGA station och (kanske) Lidingöbanan
För ett par år sedan förde jag fram att Lidingöbanan borde dras om via Lidingö centrum och via vägbron till Ropsten.
Björn E tyckte inte att det var någon bra idé om jag minns rätt.
Utredningen om kollektivtrafiken på Lidingö tog inte upp alternativet med vägbron eftersom Lidingö stad i en ytterst summarisk "utredning" hade förkastat detta alternativ. Man påpekade exvis att det skulle bli lika dyrt som att bygga en ny spårbro, detta helt utan underlag.
Man kan nu, i samband med ombyggnaderna på vägbron, konstatera att några stora köproblem inte uppstått trots att halva vägbron är avstängd. Problemen som finns uppstår, som vanligt, på Lidingövägen och i rondellen i Ropsten. När Norra länken är klar kommer Lidingövägenproblemen i huvudsak vara borta. I samband med det stängs förmodligen smitvägen via Frescati.
SL äger värdefull mark omkring hållplatsen Herserud. Förmodligen kan en del av denna bebyggas med rad/kedjehus efter stadsplaneändring. Jag har inte sett någon intäktspost för den mark SL äger på Lidingö.
Utredningen om kollektivtrafiken på Lidingö tog inte upp alternativet med vägbron eftersom Lidingö stad i en ytterst summarisk "utredning" hade förkastat detta alternativ. Man påpekade exvis att det skulle bli lika dyrt som att bygga en ny spårbro, detta helt utan underlag.
Man kan nu, i samband med ombyggnaderna på vägbron, konstatera att några stora köproblem inte uppstått trots att halva vägbron är avstängd. Problemen som finns uppstår, som vanligt, på Lidingövägen och i rondellen i Ropsten. När Norra länken är klar kommer Lidingövägenproblemen i huvudsak vara borta. I samband med det stängs förmodligen smitvägen via Frescati.
SL äger värdefull mark omkring hållplatsen Herserud. Förmodligen kan en del av denna bebyggas med rad/kedjehus efter stadsplaneändring. Jag har inte sett någon intäktspost för den mark SL äger på Lidingö.
-
Jag tror inte att du tjänar din sak genom personangrepp och oförskämdheter! Sådant säger mer om den som skriver än den det är tänkt att riktas mot. Därför lämnar jag din inledning därhän.djth skrev:Hmm, undrar om man vågar skriva något här eller om Björn då föreslår stängning av tråden eftersom "frågan utreds av SL och Lidingö, det räcker!"?
Lidingö kommun/stad har väl själv sedan länge insett att det de facto inte finns ett egentligt underlag för spårtrafik genom villakvarten på Lidingö. De vill ha bort spåren, så enkelt är det.
Med tanke på de handlingar om utökad spårvägskoncession som i dag publicerats på SLs hemsida, kan jag tycka att någon borde titta på idén att dra spårvägen till Ropsten vidare över nya Lidingöbron och fram till Lidingö centrum. Kan bilar och bussar komma fram där, så kan väl spårvagnar också, om än i gatuspår. Men ganska säkert vill Lidingö inte ha spår i sina gator dit heller. Annars vore det ett alternativ som känns lite mer modernt och storleksmässigt anpassat efter kollektivtrafikbehovet på ön. Om Stockholm ändå satsar på spårväg ända till Ropsten, verkar det rimligt att dra den vidare en liten bit till, vad har den annars uppe i Ropsten att göra? Ska den bara mata lite folk från Frihamnen till tunnelbanan eller?
Min gissning är tyvärr att om några år finns spårtrafiken inte kvar på Lidingö längre. Om det går att röra upp så mycket problem angående denna fråga, som borde vara en struntsak i sammanhanget, hur ska man då kunna motivera nödvändiga investeringar i vagnpark, bro med mera? No way.
Däremot är det bra att du identifierar dig som en av Lidingöbanans fiender, även om det känns som om diskussionen därmed är tillbaka på ruta 1. Du har uppenbarligen inte följt med i de 4 - 5 senaste årens diskussioner om LB här på Forum.
Påståendet
har inte särskilt mycket med verkligheten att göra. Dessutom betjänar LB inte i första hand några "villakvarter". Om det finns ett "egentligt underlag" är ett relativt begrepp. För nyanläggning kanske inte, men nu finns banan där och då får man tillämpa andra normer. Det där med "sedan länge" är också en sanning med betydande modifikation. Vad det rör sig om är i huvudsak kostnaden för brounderhållet, där den nuvarande kommunledningen inte längre vill stå fast vid det avtal med SL som Lidingö tidigare ingått. Den åsikten går inte längre tillbaka än till efter valet 2002, innan dess var den tidigare kommunledningen på Lidingö ytterst angelägna om LB och det var nästan ett krav från staden att stationerna Skärsätra och Gåshaga Brygga anlades.djth skrev:Lidingö kommun/stad har väl själv sedan länge insett att det de facto inte finns ett egentligt underlag för spårtrafik genom villakvarten på Lidingö. De vill ha bort spåren, så enkelt är det.
Det kanske har undgått dig, men "någon" har tittat på alternativa spårsträckningar på Lidingö. Dels berördes frågan i den SL-utredning jag länkade till ovan, dels har WSP på uppdrag av Lidingö stad gjort en studie om detta. Dem kanske du borde läsa. Lidingöborna föredrar nog en snabb förbindelse direkt till de bostadsområden som banan betjänar. Det visas inte minst av att de boende i Larsberg föredrog LB:s gamla vagnar, som går direkt, jämfört med den bekväma, luftkonditionerade trängselbussen 221X, som gick via Lidingö centrum. Frågan har f.ö. varit aktuell ända sedan Daléns egen tid, där den dåvarande stadsledningen ville att den nya södra banan skulle dras upp emot det som då hette "Lidingö villastad" och där anslutas till den redan befintliga norra banan. Men gamle Gustav insåg att det som behövdes var en snabb förbindelse med Stockholm och spjärnade emot.
Vad gäller Lidingö stad (noga taget den nuvarande kommunledningen) så är de emot banan av två skäl: de vill inte svara för underhållet av gamla Lidingöbron och de vill åt SL:s mark där banan går fram mellan Kottla och Högberga (för att bygga väg på). Gratis!
Allt detta har behandlats otaliga gånger tidigare här på Forum, så att upprepa detta känns lite tjatigt.
Äntligen - Lidingöbanan räddad! Eller....????
-
Nej, jag ansåg inte det och jag tycker nog att jag motiverade min åsikt. Däremot ser jag inte anledning att upprepa detta, utan intresserade (inkl. Anders) får själva leta fram aktuella trådar med Forums sökmotor.Anders S skrev:För ett par år sedan förde jag fram att Lidingöbanan borde dras om via Lidingö centrum och via vägbron till Ropsten.
Någon mark kring Herseruds gamla och sedan länge nedlagda hållplats är nog inte aktuell för bebyggelse, snarare menar Du nog Torsviks hållplats. Problemet är bara att Lidingö stad tycks vilja ha SL:s mark gratis!
Mvh.
Björn
En formaliafråga: Är det verkligen Banverket som gäller i detta avseende?Björn Ehnberg skrev:Skulle detta vara hela skälet till att ändra banans klassning? En omklassning av banan till spårväg innebär, för utom den ovan diskuterade instängslingen även att de i förarpersonalen som inte innehar B-körkort måste omplaceras. Om jag förstått Daniel rätt i tidigare diskussioner i andra trådar krävs dessutom dispens från Banverket för att få behålla järnvägssignaleringen vid övriga plankorsningar.
"Min sak" med inledningen var endast att i förbigående konstatera att somliga anser sig ha mer rätt till åsikter än andra, och den poängen gick uppenbarligen hem med tanke på:Björn Ehnberg skrev:Jag tror inte att du tjänar din sak genom personangrepp och oförskämdheter! Sådant säger mer om den som skriver än den det är tänkt att riktas mot. Därför lämnar jag din inledning därhän.
Märklig slutsats med tanke på mitt beklagande av den förmodade framtida bristen på spårtrafik på Lidingö. Men nej, jag har inte läst varje bokstav här de senaste åren. Jag anser mig ändå ha rätt till en åsikt. Om den grundar sig på felaktiga antaganden, så påpeka gärna det. Inte heller denna tråd är öppen enbart för experter? Om du önskar att "diskussionen" ska begränsas till att du oemotsagd ska propagera för bevarandet av Lidingöbanan är det bättre att göra det på en egen hemsida än i ett diskussionsforum. Om jag nu vore en spårtrafikfiende, borde jag väl ändå varit välkommen i tråden - för vem är det du ska debattera med om inte spårtrafikfienderna? Måste dock säga att de nog inte får så positiva intryck av argument som framförs på ett närmast rabiat sätt.Björn Ehnberg skrev:Däremot är det bra att du identifierar dig som en av Lidingöbanans fiender, även om det känns som om diskussionen därmed är tillbaka på ruta 1. Du har uppenbarligen inte följt med i de 4 - 5 senaste årens diskussioner om LB här på Forum.
Att banan finns hjälper ju inte så mycket om den av någon anledning anses vara ett problem där den ligger. Om det krävs stora investeringar i en påstått önskvärd konvertering till spårväg, nya vagnar och mycket annat, så undrar jag återigen om resandeunderlaget i området verkligen kan anses motivera dem.Björn Ehnberg skrev:Om det finns ett "egentligt underlag" är ett relativt begrepp. För nyanläggning kanske inte, men nu finns banan där och då får man tillämpa andra normer.
Jag försökte att med hjälp av sökfunktionen hitta tidigare inlägg om spårväg till Lidingö centrum via vägbron, men träffarna blev så många och snedvisande att jag inte fann vad jag sökte. Eftersom jag är lat frågar jag i stället för att läsa i utredningen: Har alternativet med spårväg på vägbron från Ropsten till Lidingö centrum (eller till Gåshaga) utretts under de omständigheter som nu är aktulla; med en spårväg från Ropsten mot Frihamnen, Östermalm och City? Eftersom de presenterades av SL i dag hade jag svårt att tänka mig det.Björn Ehnberg skrev:intresserade får själva leta fram aktuella trådar med Forums sökmotor.
Ja att folk är idioter har vi väl redan konstaterat många gånger.daniel_s skrev:Så kan man inte säga när tågen som sådana är välbelagda! Om du i stället för "insett" hade skrivit "ansett" så hade det varit bättre tycker jag.djth skrev:Lidingö kommun/stad har väl själv sedan länge insett att det de facto inte finns ett egentligt underlag för spårtrafik genom villakvarten på Lidingö.
Så kan man däremot säga. Det är dock inget som man bör låta något så banalt som en kommun ha oinskränkt inflytande över, enligt min mening. Det finns många som vet bättre än kommunens styrande, eller för den delen dess invånare. (Vanligt folk är inte så himla smarta egentligen!)djth skrev:De vill ha bort spåren, så enkelt är det.

Men då är frågan hur stort underlaget ska vara för att anses vara stort nog. Tågen tar ju inte så fantastiskt många passagerare att de inte hade fått plats på bussar, även om bussarnas turtäthet skulle vara lägre än i många andra busstrafikerade områden.
Om fortsatt spårtrafikdrift är förknippad med stora investeringar, måste det rimligtvis gå att ifrågasätta om underlaget motiverar kostnaderna. Helt oavsett vad vi som vurmar för spårtrafik tycker om tåg kontra bussar.
Det bästa hade förstås varit om man helt enkelt fortsatt köra "järnvägståg" som i dag, fast med nya vagnar i stället för nya bussar. Men det verkar ju inte vara ett alternativ längre...
- Cykelkraft
- Kontakt:
Vägbron är tillräckligt bred! Det behövs bara två spår och två gång- och cykelfiler! 

Anders S skrev:Man kan nu, i samband med ombyggnaderna på vägbron, konstatera att några stora köproblem inte uppstått trots att halva vägbron är avstängd. Problemen som finns uppstår, som vanligt, på Lidingövägen och i rondellen i Ropsten.

Jag vet inte om du själv bor på ön men under hela perioden från det ombyggnaden började och fram tills semestrarna så var det i rusningstid gigantiska köer ute på Lidingö. Dels beroende på att man hade gjort filerna för smala från Norra Kungsvägen så att direktbuss 222 fick köra via ex.vis Lejonvägen istället. En resa med buss 222 som normalt tar cirka 10 minuter tog i genomsnitt 30-45 minuter istället.
Den stora proppen var när all trafik från Södra Kungsvägen och Torsvik skulle gå ihop från två filer och en påfart till en enda fil som dessutom var snirklig. Den andra proppen var de filbyten som skulle ske på Ropstenssidan när den trafik som kom från Norra Kungsvägs-delen skulle korsa den som kom från ovannämna del som skulle ner i Ropstensslingan.
Lidingöbanan var knökfull och det var hopplöst att gå på i t.ex Torsvik, samtliga bussar satt fast i köerna osv. Eftersom broombyggnaden kommer att pågå till oktober så bävar jag för perioden när skolorna börjar igen.
Så jag tycker tyvärr att du inte är riktigt sanningsenlig när du säger att det inte var några problem...
Stoppa plågsamma Handelskammarförsök 

om smart och osmart
Det värsta är att när det gäller kommunala val, så är det en person=en röst som gäller. Så om de styrande i Lidingö kommun är lika osmarta som dess invånare, så får man ju ändå säga att kommunfullmäktige väl representerar sin befolkning.daniel_s skrev:Det finns många som vet bättre än kommunens styrande, eller för den delen dess invånare. (Vanligt folk är inte så himla smarta egentligen!)
Nu är ju problemet att det är inte de smarta som ska besluta om eller åka med Lidingöbanan, eller flytta in i alla de nybyggda bostäderna. Risken är rentav stor att i dessa nybyggen så kommer folk från alla möjliga andra kommuner i Stockholmstrakten, som inte har den ringaste känsla för Lidingöbanans kvaliteter. Och när de väl kommer underfund med att de av "byråkratiska skäl" får vänta alldeles för länge i sina fina bilar då en spårvagn korsar deras väg, p g a juridiska spetsfundigheter kring Lidingöbanans status, så kommer förmodligen vreden koka mer än vanligt bakom ratten. Trots AC i kupen m m.
Ingen rök utan eld, heter det. Och skrivs det i detaljplanen att "SL har dock ansökt om en ändring av koncessionen" så tror jag det är smart att utgå ifrån att det blir verklighet, oavsett om det ännu inte landat på politikernas bord. Det har ju tydliggjorts i denna tråd att konsekvensen blir att bilisterna kommer fortare fram, medan de som tar Lidingötåget kommer långsammare fram. Och det kan vi naturligtvis vara f-rb-nn-de över.
Men om det är priset för att Lidingöbanan ska få finnas kvar, så är det ju bättre än inget alls. Den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket, som det heter i ordspråket (ordet gapa kan ju ha flera betydelser, och jag tänker nog på minst två av dem). Att SL offrar AGA station är kanske bara början av alla uppoffringar som krävs för att banan ska få vara kvar.
Att SL nu tänker sig dra spårväg ända fram till Ropsten, ser jag som ett sätt att locka med Lidingö i gemenskapen. Ungefär som att säga: ordna nu med en för framtiden hållbar bro, så får ni koppla ihop ert spårvagnssystem med det som i framtiden går från Ropsten in mot Stockholms centrala delar. Är inte det ganska smart egentligen? Apropå det här med smart och osmart.
För säkerhets skull tillägger jag ungefär som det brukar stå i amerikanska filmer, att alla likheter med verkligheten i det jag skrev är tillfälliga och oavsiktliga, och att jag absolut inte är fiende till Lidingöbanan eller något annat eller annan. Bara att sättet som jag ser på det hela är eget.
-
Jag tycker inte att det känns särskilt meningsfullt att diskutera med en som ägnar sig åt personangrepp och svepande generaliseringar.djth skrev:"Min sak" med inledningen var endast att i förbigående konstatera att somliga anser sig ha mer rätt till åsikter än andra, och den poängen gick uppenbarligen hem med tanke på:Björn Ehnberg skrev:Jag tror inte att du tjänar din sak genom personangrepp och oförskämdheter! Sådant säger mer om den som skriver än den det är tänkt att riktas mot. Därför lämnar jag din inledning därhän.Märklig slutsats med tanke på mitt beklagande av den förmodade framtida bristen på spårtrafik på Lidingö. Men nej, jag har inte läst varje bokstav här de senaste åren. Jag anser mig ändå ha rätt till en åsikt. Om den grundar sig på felaktiga antaganden, så påpeka gärna det. Inte heller denna tråd är öppen enbart för experter? Om du önskar att "diskussionen" ska begränsas till att du oemotsagd ska propagera för bevarandet av Lidingöbanan är det bättre att göra det på en egen hemsida än i ett diskussionsforum. Om jag nu vore en spårtrafikfiende, borde jag väl ändå varit välkommen i tråden - för vem är det du ska debattera med om inte spårtrafikfienderna? Måste dock säga att de nog inte får så positiva intryck av argument som framförs på ett närmast rabiat sätt.Björn Ehnberg skrev:Däremot är det bra att du identifierar dig som en av Lidingöbanans fiender, även om det känns som om diskussionen därmed är tillbaka på ruta 1. Du har uppenbarligen inte följt med i de 4 - 5 senaste årens diskussioner om LB här på Forum.
Att banan finns hjälper ju inte så mycket om den av någon anledning anses vara ett problem där den ligger. Om det krävs stora investeringar i en påstått önskvärd konvertering till spårväg, nya vagnar och mycket annat, så undrar jag återigen om resandeunderlaget i området verkligen kan anses motivera dem.Björn Ehnberg skrev:Om det finns ett "egentligt underlag" är ett relativt begrepp. För nyanläggning kanske inte, men nu finns banan där och då får man tillämpa andra normer.
Jag försökte att med hjälp av sökfunktionen hitta tidigare inlägg om spårväg till Lidingö centrum via vägbron, men träffarna blev så många och snedvisande att jag inte fann vad jag sökte. Eftersom jag är lat frågar jag i stället för att läsa i utredningen: Har alternativet med spårväg på vägbron från Ropsten till Lidingö centrum (eller till Gåshaga) utretts under de omständigheter som nu är aktulla; med en spårväg från Ropsten mot Frihamnen, Östermalm och City? Eftersom de presenterades av SL i dag hade jag svårt att tänka mig det.Björn Ehnberg skrev:intresserade får själva leta fram aktuella trådar med Forums sökmotor.
I sakfrågan kan jag konstatera att praktiskt taget allt som förs fram här har berörts i tidigare trådar och jag har också bemött detta!
Nu kastar du verkligen sten i glashus. Förra gången vi var inblandade i samma diskussion ansåg/antog du att jag hade för lite kunskap om förarnas vardag för att ha rätt att diskutera. Nu pekar du ut mig som fiende och hänvisar till något du skrivit under de senaste 4-5 åren, trots att min fråga berörde omständigheter som förändrades i går.Björn Ehnberg skrev:Jag tycker inte att det känns särskilt meningsfullt att diskutera med en som ägnar sig åt personangrepp och svepande generaliseringar.
I sakfrågan kan jag konstatera att praktiskt taget allt som förs fram här har berörts i tidigare trådar och jag har också bemött detta!
Jag undrar då om någon annan på forumet vet/tror något om hur den föreslagna dragningen till Ropsten påverkar möjligheterna/förutsättningarna att dra spårvägen vidare till Lidingö, efter att ö-politikerna säkerligen snart får den nuvarande banan att framstå som orimligt kostsam att driva vidare?
SL:s tjänstemän har, sannolikt, svårt att argumentera mot en kommuns politiker om de senare av olika skäl vill avveckla exvis en spår-/järnväg.
Det finns andra kommuner, Solna eller Sundbyberg, som gärna tar emot investeringar i spårbunden infrastruktur.
Det finns andra kommuner, Solna eller Sundbyberg, som gärna tar emot investeringar i spårbunden infrastruktur.
positiv påverkan på Lidingö
Det var ju det jag trodde något om:djth skrev:Jag undrar då om någon annan på forumet vet/tror något om hur den föreslagna dragningen till Ropsten påverkar möjligheterna/förutsättningarna att dra spårvägen vidare till Lidingö
Tror på positiv påverkan alltså.Ferdinand skrev:Att SL nu tänker sig dra spårväg ända fram till Ropsten, ser jag som ett sätt att locka med Lidingö i gemenskapen. Ungefär som att säga: ordna nu med en för framtiden hållbar bro, så får ni koppla ihop ert spårvagnssystem med det som i framtiden går från Ropsten in mot Stockholms centrala delar.
Framsyntheten i Solna och Sundbyberg kan förhoppningsvis också ge lite positiv påverkan. Så att Lidingö joinar klubben.Anders S skrev:SL:s tjänstemän har, sannolikt, svårt att argumentera mot en kommuns politiker om de senare av olika skäl vill avveckla exvis en spår-/järnväg.
Vi får jobba på saken. Det behövs säkert ytterligare positiv påverkan, innan vi rott iland Lidingö.
Finns det något som tyder på att denna tanke fanns med när förslaget om spårväg till Ropsten lades fram?Ferdinand skrev:Att SL nu tänker sig dra spårväg ända fram till Ropsten, ser jag som ett sätt att locka med Lidingö i gemenskapen. Ungefär som att säga: ordna nu med en för framtiden hållbar bro, så får ni koppla ihop ert spårvagnssystem med det som i framtiden går från Ropsten in mot Stockholms centrala delar. Tror på positiv påverkan alltså.
Det känns förvisso inte helt orimligt att tänka tanken att SL vill binda samman denna spårväg med Lidingöbanan, om den också är spårväg. Och då hamnar förstås alltihop i ett något annat läge. Men en koppling till nuvarande Lidingöbanan via vägbron är vad jag förstått ett orimligt projekt?
Det sannolika är väl att Ropsten-delen blir den sista etappen. Då påverkas den säkert också av hur det går för Lidingöbanan under de närmaste åren. Att dra spårvägen över vägbron till Lidingö är väl åtminstone ett bättre alternativ än att binda sig fast vid ett "omöjligt" försök att rädda den nuvarande banan som den är, om bron och annat innebär för stora hinder.
- Stefan Widén
Vad sägs om lite nya visoner för Aga? När nya bostäder byggs kring dalenium så ställs det givetvis krav på en ny station som passar in i det nya området. Sickla Kaj är idag kanske sveriges snyggaste spårvagnshållplats eller? Här har arkitekterna en utmaning. Det höjer givetvis statusen för banan och med Djls förlängning till Ropsten så känns ju en sammankoppling naturlig med allt vad det innebär.
Kanske vi ibland glömmer bort att se framåt utan fastnar i det gamla. Det viktigaste är ju att banan finns kvar och kan utvecklas. Kanske man kan göra en en nydragning till centrum och kanske en ny "norrbana".
Om banan klassas om till spårväg så påverkar inte det något. Sth på tvärbanan är på vissa delar 80 kmh och det är väl vad det är på LB. Det handlar givetvis om det berömda ATC sen kanske man på vissa övergångar får vissa hastighetsförändringar men så mycket kan det inte påverka. Och även här... tänk i nya banor så öppnas det möjligheter.
Slutlösning är ju att vi vill ha en god spårburen trafik på Lidingö med befintliga infrastruktur som bas.
Stefan
Kanske vi ibland glömmer bort att se framåt utan fastnar i det gamla. Det viktigaste är ju att banan finns kvar och kan utvecklas. Kanske man kan göra en en nydragning till centrum och kanske en ny "norrbana".
Om banan klassas om till spårväg så påverkar inte det något. Sth på tvärbanan är på vissa delar 80 kmh och det är väl vad det är på LB. Det handlar givetvis om det berömda ATC sen kanske man på vissa övergångar får vissa hastighetsförändringar men så mycket kan det inte påverka. Och även här... tänk i nya banor så öppnas det möjligheter.
Slutlösning är ju att vi vill ha en god spårburen trafik på Lidingö med befintliga infrastruktur som bas.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Jo, det påverkar visst något!Stefan Widén skrev:Om banan klassas om till spårväg så påverkar inte det något.

- Stefan Widén
Ja det är klart att påverkar... Men blir det i praktiken någon försämring? och som inte går att lösa med andra åtgärder konstruktioner inom ramen för en spårvägsklassning?
Stefan
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Som redan påpekats i denna tråd, så försvinner det immateriella tillträdesskyddet för spårområdet om banan upphör att vara järnväg. Redan detta orsakar en massa kostnader. Det är klart att det GÅR att åtgärda, men det är fruktansvärt onödigt. Det är nog bara en strukturpedant utan sinne för proportioner som kan betrakta ett spårvägstillstånd som en förbättring!Stefan Widén skrev:Ja det är klart att påverkar... Men blir det i praktiken någon försämring? och som inte går att lösa med andra åtgärder konstruktioner inom ramen för en spårvägsklassning?
Vill bara påpeka att det lite flytande "Ropsten" som slutpunkt, om någon missat det, främst handlar om att kollektivförsörja det som kommer byggas i Hjorthagen/på gasverkstomten.
Ännu mindre än de har beslutat hur linjen ska dras efter Lindarängsvägen, har det nog diskuterats eventuella kopplingar till Lidingöbanan eller andra ytterligare förlängningar.
Utom här då
Ännu mindre än de har beslutat hur linjen ska dras efter Lindarängsvägen, har det nog diskuterats eventuella kopplingar till Lidingöbanan eller andra ytterligare förlängningar.
Utom här då

- Stefan Widén
I den annons som bl a finns i DI så är det Ropsten, utrskrivet, som är slutmålet. Sen vet vi att Gasverket/Hjorthagen kommer att få spårväg när det byggs enligt stadens planförslag. Självklart har inte SL gått ut med ihopkopplingen men om man tänker till så är ju detta räddningen för LB.
Stefan
Stefan