TimK skrev:kildor skrev:
Vi har uppenbarligen olika åsikter i frågan, men jag tycker inte att "ditt" system är mindre krångligt. Det blir fler nummer för trafikanterna att hålla ordning på, och jag tror faktiskt att det skulle förvirra många om man skyltade linje 21 de få gånger man kör extratåg till Hallonbergen på den blå linjen.
Ja, särskilt de som ville åka till Gåshaga....
Mvh Tim
När jag läser det här om att det kan uppstå förvirring om man använder samma linjenummer på olika platser och linjer, så finns det en verklig sådan palaver att återge. Jag kommer nämligen att tänka på en händelse när Essingebroarna sprack på tvärbanan, och efter diverse turer

så började man köra med lånade gamla ängbyvagnar (A30) från Nockebybanan (som är "riktiga" linje 12) mellan Gullmarsplan och Liljeholmen.
Debatten rasade hög och hetsig i SSS gamla forum, huruvida det var rätt eller fel att de fortsatte vara skyltade linje 12 trots att de körde på en bit av tvärbanan (det var nämligen inga linjenummerrullar som visade linjenumret på dessa vagnar, utan en "fast" skylt). Men de som bestämmer tyckte att det var inga problem med att de var skyltade linje 12. Dag efter dag fortsatte de att köra som linje 12 på tvärbanan...
Så en dag när jag stod vid Gullmarsplan, så hörde jag plötsligt i stationshögtalarna trafikledaren säga att det var stopp i trafiken på linje 12 p g a vagnfel vid Höglandstorget. Tvärbanetrafikanter i fullt märkbar mängd tolkade det som att nu var det stopp på tvärbanan (de var ju vana vid det sedan tidigare, m a a brosprickorna). Hur kunde de veta vad tvärbanan normalt har för "nummer", det framhävs ju inte speciellt mycket... Men nog såg de att det stod linje 12 på spårvagnarna som gick mellan Gullmarsplan och Liljeholmen, och det var ju fullt rimligt att tro att denna delsträcka då hade just nr 12. Nu sades det ju högt och tydligt i högtalarna att det var stopp på linje 12. Självklart trodde de att det var tvärbanan det var stopp på, så en stunds förvirring uppstod mycket riktigt, innan de med lite bättre koll på SL's inte alltid så glasklara linjenummerskyltpolitik och högtalarinformationspolitik, kunde övertyga om att det nog var så att tvärbanan gick ändå... åtminstone då, och åtminstone till Liljeholmen, trots att de var skyltade linje 12 och trots att det var "stopp i trafiken" på linje 12.
Jag refererade denna lilla episod i dåvarande forum, och sedan dröjde det bara några få timmar innan någon hade tejpat över linje 12 skyltarna i fronten med A4-papper. Jag vill dock inte påstå att detta plötsliga agerande hade med mitt lilla inlägg att göra, men däremot kom i alla fall samtidigt någon plötsligt på, att det nog inte var fullt så lyckat att köra spårvagnar skyltade linje 12 på tvärbanan, eftersom en viss förväxlingsrisk ändå kunde uppstå (trots att så många skrivit i SSS gamla forum att någon sådan risk fanns absolut inte).
Apropå det här med att använda samma linjenummer på helt olika linjer och sträckor.
Vänliga hälsningar
Gunnar Eriksson