Linje 24

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

kildor skrev:
Daniel skrev:Visst ligger det i något som du säger, men jag tycker att dom krånglar till det lite, på röda linjen har man samma nummer på de linjer som går ända ut, medans man på den gröna sätter dit en 2:a framför (27,28,29) vilket jag tycker är betydligt smidigare. Då håller man isär ordinarie tåg med högtrafiktåg, men behåller ett smidigt nummer system, 18 = Farsta Strand, 28 = Hökarängen :lol:
Vi har uppenbarligen olika åsikter i frågan, men jag tycker inte att "ditt" system är mindre krångligt. Det blir fler nummer för trafikanterna att hålla ordning på, och jag tror faktiskt att det skulle förvirra många om man skyltade linje 21 de få gånger man kör extratåg till Hallonbergen på den blå linjen.
Ja, särskilt de som ville åka till Gåshaga.... :-)

Mvh Tim
Gunnar Eriksson

Vådan av att använda samma linjenummer på olika linjer...

Inlägg av Gunnar Eriksson »

TimK skrev:
kildor skrev: Vi har uppenbarligen olika åsikter i frågan, men jag tycker inte att "ditt" system är mindre krångligt. Det blir fler nummer för trafikanterna att hålla ordning på, och jag tror faktiskt att det skulle förvirra många om man skyltade linje 21 de få gånger man kör extratåg till Hallonbergen på den blå linjen.
Ja, särskilt de som ville åka till Gåshaga.... :-)

Mvh Tim
När jag läser det här om att det kan uppstå förvirring om man använder samma linjenummer på olika platser och linjer, så finns det en verklig sådan palaver att återge. Jag kommer nämligen att tänka på en händelse när Essingebroarna sprack på tvärbanan, och efter diverse turer ;-) så började man köra med lånade gamla ängbyvagnar (A30) från Nockebybanan (som är "riktiga" linje 12) mellan Gullmarsplan och Liljeholmen.

Debatten rasade hög och hetsig i SSS gamla forum, huruvida det var rätt eller fel att de fortsatte vara skyltade linje 12 trots att de körde på en bit av tvärbanan (det var nämligen inga linjenummerrullar som visade linjenumret på dessa vagnar, utan en "fast" skylt). Men de som bestämmer tyckte att det var inga problem med att de var skyltade linje 12. Dag efter dag fortsatte de att köra som linje 12 på tvärbanan...

Så en dag när jag stod vid Gullmarsplan, så hörde jag plötsligt i stationshögtalarna trafikledaren säga att det var stopp i trafiken på linje 12 p g a vagnfel vid Höglandstorget. Tvärbanetrafikanter i fullt märkbar mängd tolkade det som att nu var det stopp på tvärbanan (de var ju vana vid det sedan tidigare, m a a brosprickorna). Hur kunde de veta vad tvärbanan normalt har för "nummer", det framhävs ju inte speciellt mycket... Men nog såg de att det stod linje 12 på spårvagnarna som gick mellan Gullmarsplan och Liljeholmen, och det var ju fullt rimligt att tro att denna delsträcka då hade just nr 12. Nu sades det ju högt och tydligt i högtalarna att det var stopp på linje 12. Självklart trodde de att det var tvärbanan det var stopp på, så en stunds förvirring uppstod mycket riktigt, innan de med lite bättre koll på SL's inte alltid så glasklara linjenummerskyltpolitik och högtalarinformationspolitik, kunde övertyga om att det nog var så att tvärbanan gick ändå... åtminstone då, och åtminstone till Liljeholmen, trots att de var skyltade linje 12 och trots att det var "stopp i trafiken" på linje 12.

Jag refererade denna lilla episod i dåvarande forum, och sedan dröjde det bara några få timmar innan någon hade tejpat över linje 12 skyltarna i fronten med A4-papper. Jag vill dock inte påstå att detta plötsliga agerande hade med mitt lilla inlägg att göra, men däremot kom i alla fall samtidigt någon plötsligt på, att det nog inte var fullt så lyckat att köra spårvagnar skyltade linje 12 på tvärbanan, eftersom en viss förväxlingsrisk ändå kunde uppstå (trots att så många skrivit i SSS gamla forum att någon sådan risk fanns absolut inte).

Apropå det här med att använda samma linjenummer på helt olika linjer och sträckor.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Gäst

Inlägg av Gäst »

Nja, man gjorde ju en ommärkning av vagnarna till linje 22 (som ju inte finns enligt SLs tidtabeller), se Bussmickes bild:

http://www.bussfoto.com/Tramwaje/Bilder ... 22)_Globen
Användarens profilbild
kildor

Re: Vådan av att använda samma linjenummer på olika linjer..

Inlägg av kildor »

Gunnar Eriksson skrev:Nu sades det ju högt och tydligt i högtalarna att det var stopp på linje 12. Självklart trodde de att det var tvärbanan det var stopp på, så en stunds förvirring uppstod mycket riktigt, innan de med lite bättre koll på SL's inte alltid så glasklara linjenummerskyltpolitik och högtalarinformationspolitik, kunde övertyga om att det nog var så att tvärbanan gick ändå... åtminstone då, och åtminstone till Liljeholmen, trots att de var skyltade linje 12 och trots att det var "stopp i trafiken" på linje 12.
Ah, ett oväntat argument för att ta bort linjenummer i spårtrafiken... :D

Så mycket enklare det skulle ha varit om man ropat upp att det var stopp i trafiken på Nockebybanan.
Användarens profilbild
TimK
Kontakt:

Inlägg av TimK »

Kan lika gärna ses som ett argument för att man ska KONSEKVENT använda linjenummer i trafiken.

Problemet bottnar ju i att SL inte förmår att ta ett grepp om informationen som helhet. Innan man gör det så spelar det liksom i slutändan ingen roll om man har linjenummer eller inte.

Mvh Tim
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

TimK skrev:Problemet bottnar ju i att SL inte förmår att ta ett grepp om informationen som helhet. Innan man gör det så spelar det liksom i slutändan ingen roll om man har linjenummer eller inte.

Mvh Tim
Det är som du säger, inkonsekvensen som är det stora problemet!
Ibland linjenummer, ibland inte. Ibland bannamn, ibland inte. Ibland färger, ibland inte...

Det hela liknar en mardrömsscen från en svartvit film om KBG:s desorientering för att lura CIA agenter...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Jag fattar inte att det ska vara så svårt för folk att komma ihåg linjenummer när dom åker tunnelbana eller spårvagn men inte när dom åker buss? Vad är skillnaden? Varför ska man ha nummer på bussarna men inte på tågen? Vad är skillnaden? Båda går på en bestämd linje, och den linjen ska ha ett nummer, och inte ett bannamn! Folk börjar verkligen bli bekväma av sig :evil:

Så här vill jag höra om det blir stopp i trafiken...

Om tunnelbana...

Vi har förnärvarande stopp i trafiken på linje 13 mellan Skärholmen och Ropsten!

Om buss...

Förseningar på blåbuss 172 mellan Hökarängen och Fittja efter en tidigare trafikolycka!
Användarens profilbild
2763

Re: Vådan av att använda samma linjenummer på olika linjer..

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:
Gunnar Eriksson skrev:Nu sades det ju högt och tydligt i högtalarna att det var stopp på linje 12. Självklart trodde de att det var tvärbanan det var stopp på, så en stunds förvirring uppstod mycket riktigt, innan de med lite bättre koll på SL's inte alltid så glasklara linjenummerskyltpolitik och högtalarinformationspolitik, kunde övertyga om att det nog var så att tvärbanan gick ändå... åtminstone då, och åtminstone till Liljeholmen, trots att de var skyltade linje 12 och trots att det var "stopp i trafiken" på linje 12.
Ah, ett oväntat argument för att ta bort linjenummer i spårtrafiken... :D

Så mycket enklare det skulle ha varit om man ropat upp att det var stopp i trafiken på Nockebybanan.
Man kan vara effektiv på flera sätt:

Sträckan Gamlestadstorget-Angered stopp på grund av vagnfel, normal trafik på övriga delar av berörda linjer, vagnarna vänder vid Bellevue.

Linje 8 kör för närvarande sträckan Tynnered-Bellevue på grund av vagnfel i Hammarkullen
Linje 9 kör för närvarande sträckan Kungsten-Bellevue på grund av vagnfel i Hammarkullen
Linje 10 kör för närvarande sträckan Guldheden-Bellevue på grund av vagnfel i Hammarkullen

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Daniel skrev:Jag fattar inte att det ska vara så svårt för folk att komma ihåg linjenummer när dom åker tunnelbana eller spårvagn men inte när dom åker buss? Vad är skillnaden? Varför ska man ha nummer på bussarna men inte på tågen? Vad är skillnaden? Båda går på en bestämd linje, och den linjen ska ha ett nummer, och inte ett bannamn! Folk börjar verkligen bli bekväma av sig :evil:
Om nu folk tycker det är bekvämt att säga Nockebybanan och röda linjen så är det väl ett alldeles utmärkt skäl att använda bannamnen.

I busstrafiken däremot är linjerna många och sträckningen oklar (vilken gata etc.), så där är linjenummer ett lämpligare sätt att beskriva trafiken.
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

kildor skrev:
Daniel skrev:Jag fattar inte att det ska vara så svårt för folk att komma ihåg linjenummer när dom åker tunnelbana eller spårvagn men inte när dom åker buss? Vad är skillnaden? Varför ska man ha nummer på bussarna men inte på tågen? Vad är skillnaden? Båda går på en bestämd linje, och den linjen ska ha ett nummer, och inte ett bannamn! Folk börjar verkligen bli bekväma av sig :evil:
Om nu folk tycker det är bekvämt att säga Nockebybanan och röda linjen så är det väl ett alldeles utmärkt skäl att använda bannamnen.

I busstrafiken däremot är linjerna många och sträckningen oklar (vilken gata etc.), så där är linjenummer ett lämpligare sätt att beskriva trafiken.
Jo folk får säga vad o kalla saker för vad dom vill. Men jag vill bara säga att jag vill ha linjenummer på alla linjer som SL kör. Det är min åsikt i denna tråd! 8)
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

kildor skrev: I busstrafiken däremot är linjerna många och sträckningen oklar (vilken gata etc.), så där är linjenummer ett lämpligare sätt att beskriva trafiken.
Inte så självklart!
På Gullmarsplan kan du träffa på två fordon det står Alvik på. Det säger bara destinationen. Inget som säger vilken väg den tar. Eller rutt, eller på trafiksvenska, vilken linje den åker.

Värre blire i Alvik. "Ta spårvagnen till Årsta".... Hm... tänker svensken, som naturligtvis inte ser skillnaden eller bryrsig om skillnaden mellan en spårvagn, tunnelbana osv... "en trappa ned i en tunnel går det ett tåg, det måste vara tunnelbanan... en trappa upp, finns det spårvagnar. Den måste det vara"!

Enklare: "ta linje 22 till Årsta". Då behöver du inte bry dig om om det är en spårvagn, tunnelbana, ersättningsbuss, helikopter, ubåt. Du tar helt enkelt linje 22".

Linjenummer förstås tom av japaner! Kolla en karta från Tokyo, jag fattar exakt hur linjerna går. Tack vare siffrorna. men jag begriper ett smack av stationsnamnen. Samma för en japan i Stockholm. För hur många japaner begriper som det ser ut för honom: "!"#¤%/&()=" typ... jasså... Kråona länjän....
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

> bruse

Nu tror jag du missförstått mig. Jag menar inte att man bara ska benämna spårtrafiken med de fordon som används (tunnelbana, spårvagn).

Tvärbanan till Årsta resp. Gröna linjen till Alvik blir solklart för de flesta.

Jag köper däremot argumentet med utländska turister. Linjenummer skulle helt klart underlätta för dem.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

kildor skrev:> bruse

Nu tror jag du missförstått mig. Jag menar inte att man bara ska benämna spårtrafiken med de fordon som används (tunnelbana, spårvagn).

Tvärbanan till Årsta resp. Gröna linjen till Alvik blir solklart för de flesta.

Jag köper däremot argumentet med utländska turister. Linjenummer skulle helt klart underlätta för dem.
Eftersom jag bor i Västergöta-land betraktar jag mig då som utländsk turist.

I Fallet med stockholms tunnelbana har jag aldrig förstått mig på linjenummren. Det man tittar efter är linjefärg och destination och ärligt talat så fungerar det utmärkt. Linjenummer kan vara nog så förvirrande, speciellt för turister.

/Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Västergöta-land :) Eftersom ni i ert land talar samma språk som vi så har du fördelen att kunna uttala grön linje vilket gör det lättare för dig att memorera alt. fråga efter vägen jämfört med en person från Japan.

Det här får mig osökt att glida in på ett annat favoritämne, nämligen att efter valutaunionen borde nästa naturliga steg i EU vara språkunionen... :D Men den diskussionen hör knappast hemma i det här forumet.
Gunnar Eriksson

Tolvan är alltid tolvan...

Inlägg av Gunnar Eriksson »

Nu har ju Nockebybanan alltid benämnts "tolvan" av de som är inne i gamet, t o m under de år den var skyltad "120". Och det var måhända någon för vilken tolvan ligger varmt om hjärtat, som gjorde det här utropet ;-)
Nja, man gjorde ju en ommärkning av vagnarna till linje 22 (som ju inte finns enligt SLs tidtabeller)
Om man nu ska vara petnoga, så är det sant att det kl-ttr- några mer eller mindre tydliga siffror på de där A4-papperen som sattes upp framför frontnumren efter den här lilla händelsen. Skyltarna på vagnssidorna med nummer 12 lämnades dock kvar som de var (skyltade nummer 12). Så någon "ommärkning av vagnarna" räcker nog inte den lilla åtgärden till att kallas för.

Vänliga hälsningar

Gunnar Eriksson
Skriv svar