Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Varför heter inte linjerna som går hela vägen 10 nummer och förstärkningstågen 20 nummer???
Jag tycker att det verkar förvirrande för traffikanerna att samma linje nummer ska ha flera destinationer...tex linje 13 som ibland går till Axelsberg, Sätra och Alby!
Vadå? Det finns ju inga linjenummer i tunnelbanan!
Nå, det har en historisk anledning, från början gav man de 4 ändstationerna på T-Röd/bana2 ett varsitt nummer: 1-4. Minns inte vilket som blev vilket.
Sen fick linjerna nummer efter vilka ändstationer de åkte mellan 13, 14, 23 och 24. Du kan säkert mha dagens numemr 13 och 24 komma fram till vilket som är vilket.
Egentligen ganska smart idé. Om man använde det konsekvent.
Är du med?
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
bruse skrev:Vadå? Det finns ju inga linjenummer i tunnelbanan!
Nå, det har en historisk anledning, från början gav man de 4 ändstationerna på T-Röd/bana2 ett varsitt nummer: 1-4. Minns inte vilket som blev vilket.
Sen fick linjerna nummer efter vilka ändstationer de åkte mellan 13, 14, 23 och 24. Du kan säkert mha dagens numemr 13 och 24 komma fram till vilket som är vilket.
Egentligen ganska smart idé. Om man använde det konsekvent.
Jovisst. Om jag inte minns fel så var det (kan ha förväxlat Ropsten och Mörby C)
1=Ropsten
2=Mörby C
3=Norsborg
4=Fruängen
5=Sätra
Så linje 14 gick Fruängen-Ropsten
och linje 23 Mörby C-Norsborg.
Linjenummrena stod i ett litet fönster på de gamla tunnelbanevagnarna och på skyltarna i sidofönstren på vagnarna. Det var alltså på den tid som tunnelbanan hade manuella skyltar i vagnarna.
Det nämnda systemet fungerade bra bara från 1987 när det infördes till dess sidoskyltarna slopades runt 1991, sedan dess har det varit obegripligt för trafikanterna och uppenbarligen även för trafikpersonalen eftersom diverse varianter på skyltning förekommit.
Enklast vore det ju faktiskt om Fruängen-Mörby 24 återgick att skylta 14 som alla Fruängståg gjorde före 1987. Då kunde Liljeholmstågen få 24.
Men som sagt, "det finns ju inga linjenummer i tunnelbanan" numera...
Stefan B skrev:Det nämnda systemet fungerade bra bara från 1987 när det infördes till dess sidoskyltarna slopades runt 1991, sedan dess har det varit obegripligt för trafikanterna och uppenbarligen även för trafikpersonalen eftersom diverse varianter på skyltning förekommit.
Enklast vore det ju faktiskt om Fruängen-Mörby 24 återgick att skylta 14 som alla Fruängståg gjorde före 1987. Då kunde Liljeholmstågen få 24.
Jag har aldrig (efter 1987) sett något annat än 2 som förstasiffra på Mörbytåg, och aldrig något annat än 1 som förstasiffra på Ropstentåg. Jag och många med mig skulle nog bli utomordentligt förvirrade om det kom en "Linje 14 mot Mörby Centrum".
Möjligen har skyltningen av andrasiffran varit inkonsekvent, det vet jag inget om eftersom jag bara har varit intresserad av om tåget går till Ropsten eller Mörby. Detta borde dock inte vara ett skäl till att förstöra den inarbetade förstasiffrans betydelse.
Men för de som "rör sig utanför Röda linjen där jag (inte) bor" betyder en 2:a som första siffra förstärkningståg, så detta med Mörby var lite "overthetop" redan 1987. Och effekten har ju bl.a. varit att det blivit kajko med extratåg skyltade 23E, 26, etc. etc.
Varför vill man ha olika linjenummer för förstärkningståg? Vore det inte bättre att ha samma linjenummer oavsett om tåget går hela linjen ut eller vänder tidigare? Då blir det också konsekvent med hur linjenummer används för bussarna, nämligen samma linjenummer även på förkortade turer, t.ex. 4:an till Hornstull eller 47:an till Sergels torg.
kildor skrev:Varför vill man ha olika linjenummer för förstärkningståg? Vore det inte bättre att ha samma linjenummer oavsett om tåget går hela linjen ut eller vänder tidigare? Då blir det också konsekvent med hur linjenummer används för bussarna, nämligen samma linjenummer även på förkortade turer, t.ex. 4:an till Hornstull eller 47:an till Sergels torg.
Visst ligger det i något som du säger, men jag tycker att dom krånglar till det lite, på röda linjen har man samma nummer på de linjer som går ända ut, medans man på den gröna sätter dit en 2:a framför (27,28,29) vilket jag tycker är betydligt smidigare. Då håller man isär ordinarie tåg med högtrafiktåg, men behåller ett smidigt nummer system, 18 = Farsta Strand, 28 = Hökarängen
Daniel skrev:Visst ligger det i något som du säger, men jag tycker att dom krånglar till det lite, på röda linjen har man samma nummer på de linjer som går ända ut, medans man på den gröna sätter dit en 2:a framför (27,28,29) vilket jag tycker är betydligt smidigare. Då håller man isär ordinarie tåg med högtrafiktåg, men behåller ett smidigt nummer system, 18 = Farsta Strand, 28 = Hökarängen
Vi har uppenbarligen olika åsikter i frågan, men jag tycker inte att "ditt" system är mindre krångligt. Det blir fler nummer för trafikanterna att hålla ordning på, och jag tror faktiskt att det skulle förvirra många om man skyltade linje 21 de få gånger man kör extratåg till Hallonbergen på den blå linjen.
Detta med "samma linjenummer på 47:an" oavsett kortvändning, är det bra eller dåligt? Det är för övrigt en nyhet det också, fram till för ca tio år sedan skyltades alltid 47E om det var en förstärkningstur. Det var konsekvent i Stockholm med E för extratur och X för avvikande linjesträckning ända sedan 1920-talet.
Jag anser att det faktiskt är en fördel för trafikanten att inte bara destinationen är markerad utan också nummerbeteckningen. Om du har fått reda på att "du skall åka 47:an om du skall till Bellmansro", är det inte en service att turer på linjen som faktiskt inte går dit har en särskild beteckning?
Varför har för övrigt alla Nokiatelefoner olika krångliga nummerbeteckningar? Räcker det inte med namnet, man kan ju ringa på alla?
Bobjörk skrev:
Ehm? Alla telefoner har ju nummerbeteckningar. Inte bara Nokia.
Rätt skall vara rätt....
Det var ju bara ett exempel, att nämna Nokia. Hur mycket av detta har med debatten att göra? Nada... (den som kastar glas i stenhus, trillar oftast själv däri)
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Stefan B skrev:Det var konsekvent i Stockholm med E för extratur och X för avvikande linjesträckning ända sedan 1920-talet.
Att använda E som beteckning för förkortad tur är ju klart att föredra framför att införa nytt linjenummer (dvs hellre 18E än 28).
Men vad är en extratur? 47:an har t.ex. flera turer som enligt tidtabell bara går till Sergels torg. Är dessa turer en 47E, eller gäller det bara turer som körs utöver tidtabell?
Jag tycker nog att det här med E ändå är lite överflödigt i dag då alla bussar har destinationsskyltar.
Bobjörk skrev:
Ehm? Alla telefoner har ju nummerbeteckningar. Inte bara Nokia.
Rätt skall vara rätt....
Det var ju bara ett exempel, att nämna Nokia. Hur mycket av detta har med debatten att göra? Nada... (den som kastar glas i stenhus, trillar oftast själv däri)
Och du var ju inte med i det alls. Du har inte kastat nån sten i nåt glashus... nejdå....
Bobjörk skrev:
Ehm? Alla telefoner har ju nummerbeteckningar. Inte bara Nokia.
Rätt skall vara rätt....
Det var ju bara ett exempel, att nämna Nokia. Hur mycket av detta har med debatten att göra? Nada... (den som kastar glas i stenhus, trillar oftast själv däri)
Och du var ju inte med i det alls. Du har inte kastat nån sten i nåt glashus... nejdå....
Det heter även "självironi", kan behövas mer hos en del tydligen...
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark