2 viljor

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

2 viljor

Inlägg av Fredrik E »

SÅ kan det gå, en vill till höger, en vill till vänster.

Bild
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
cure33

Re: 2 viljor

Inlägg av cure33 »

Jag mötte ekipaget med min linje 1 mot Tynnered precis i kurvan vid Parkg.-Viktoriag. bara några sekunder innan de spårade ur. Snacka om tur. När jag stannade på hpl Hagakyrkan mot Järntorget så gick de ut på radion och hejdade återtagningen av ordinarie körväg som precis hade gått ut. :)
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Pompelina måste haft bra fart för att komma så långt ut i korsningen..? Men det är ju lika bra att lägga ut spår där fram till Avenyn och till Skånegatan.
GP´s omskrivning, var väl något svammel om att en vagn skulle hämta en annan vagn som fått något fel på nån "bygel" som kopplar ihop kontaktledningen med någonting på vagnen...
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Andy

Inlägg av Andy »

Har de to vognene på bildet vært sammenkoblet før dette skjedde?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Ja, vagnen till vänster bogserade vagn 360.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Grovsnus skrev:Ja, vagnen till vänster bogserade vagn 360.
Har växeln blivit omlagd mitt under tåget?
Vadå jag dyster?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Björn J. skrev:
Nej. Den bogserande vagnen backades från Vasagatan mot nian som stod framför växeln. Resten kan du tänka dig.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev:
Nej, precis som Harald säger. Växeln har faktiskt legat still från före tåget före till efter tåget efter.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Harald skrev:
Björn J. skrev:
Nej. Den bogserande vagnen backades från Vasagatan mot nian som stod framför växeln. Resten kan du tänka dig.
Ehhh? får inte riktigt ihop det.
Men var de så att den i bild vänstra vagnen var kopplad till 360, och drog iväg. I växeln väljer 360 av hittils outgrundlig anledning att gå rakt fram, emedan den bogsernade vagnen sliter av kopplet och fotsätter upp i Viktoriagatan, emedan 360 går rakt fram i Parkgatan.. :?:
Kan det vara ungefär så?
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Vagn 360 fick problem med sin strömavtagare, man valde att stå still i väntan på teknisk personal, då stod vagnen precis framför växeln och den låg för körning mot Grönsakstorget.
Den draghjälp som står till vänster i bild tog man från Grönsakstorget, körde Magasinsgatan-Viktoriagatan och backade till Hagakyrkan från Viktoriagatan.
Det är en "långväxel" på platsen där spårkrysset är cirka 75-100 meter från växeltungorna.
Alltså, första vagnen gick höger (vagnen till vänster på bilden) och den trasiga vagnen blev ännu trasigare och gick vänster.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

Grovsnus skrev:Vagn 360 fick problem med sin strömavtagare, man valde att stå still i väntan på teknisk personal, då stod vagnen precis framför växeln och den låg för körning mot Grönsakstorget.
Den draghjälp som står till vänster i bild tog man från Grönsakstorget, körde Magasinsgatan-Viktoriagatan och backade till Hagakyrkan från Viktoriagatan.
Det är en "långväxel" på platsen där spårkrysset är cirka 75-100 meter från växeltungorna.
Alltså, första vagnen gick höger (vagnen till vänster på bilden) och den trasiga vagnen blev ännu trasigare och gick vänster.
Vad skönt då förstår jag, men säkerhetskedjorna som alltid kopplas mellan bogsernade vagnar då, jag menar dom där länkarna som GS tycks köpa hos Wranges på Redbergsvägen... :roll: :?:
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Björn J. skrev: Vad skönt då förstår jag, men säkerhetskedjorna som alltid kopplas mellan bogsernade vagnar då, jag menar dom där länkarna som GS tycks köpa hos Wranges på Redbergsvägen... :roll: :?:
Säkerhetskedjor behövs inte vid alla former av bogsering. Om det finns personal på den bogserade vagnen som innifrån kan återställa bromsförmågan behövs ingen kätting.
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

Daniel R skrev:
Björn J. skrev: Vad skönt då förstår jag, men säkerhetskedjorna som alltid kopplas mellan bogsernade vagnar då, jag menar dom där länkarna som GS tycks köpa hos Wranges på Redbergsvägen... :roll: :?:
Säkerhetskedjor behövs inte vid alla former av bogsering. Om det finns personal på den bogserade vagnen som innifrån kan återställa bromsförmågan behövs ingen kätting.
Stämmer men detta ekipage hade kätting, kopplena slets verkligen av och eftersom kättingen är lite längre gör fysikens lagar resten och kättingen går av den med.
På olycksplatsen ser man ju vilka stora krafter som varit inblandade.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Tycker faktiskt att denna urspårning verkar rätt så klantig.
Fast vi är ju alla människor :lol:
Perra-Spårvagnsförare!
Johan A

Inlägg av Johan A »

Var ser man bilden ?
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Användarens profilbild
Fredrik E
Kontakt:

Inlägg av Fredrik E »

TYvärr ingen bild kvar, jag försöker ha plats för färska bilder, runt 2-3 veckor max visas dom.
Skriv svar