
2 viljor
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
2 viljor
SÅ kan det gå, en vill till höger, en vill till vänster.


Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: 2 viljor
Jag mötte ekipaget med min linje 1 mot Tynnered precis i kurvan vid Parkg.-Viktoriag. bara några sekunder innan de spårade ur. Snacka om tur. När jag stannade på hpl Hagakyrkan mot Järntorget så gick de ut på radion och hejdade återtagningen av ordinarie körväg som precis hade gått ut. 

Re: 2 viljor
Pompelina måste haft bra fart för att komma så långt ut i korsningen..? Men det är ju lika bra att lägga ut spår där fram till Avenyn och till Skånegatan.
GP´s omskrivning, var väl något svammel om att en vagn skulle hämta en annan vagn som fått något fel på nån "bygel" som kopplar ihop kontaktledningen med någonting på vagnen...
GP´s omskrivning, var väl något svammel om att en vagn skulle hämta en annan vagn som fått något fel på nån "bygel" som kopplar ihop kontaktledningen med någonting på vagnen...
Vadå jag dyster?
Re: 2 viljor
Har de to vognene på bildet vært sammenkoblet før dette skjedde?
Re: 2 viljor
Ja, vagnen till vänster bogserade vagn 360.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: 2 viljor
Har växeln blivit omlagd mitt under tåget?Grovsnus skrev:Ja, vagnen till vänster bogserade vagn 360.
Vadå jag dyster?
Re: 2 viljor
Nej. Den bogserande vagnen backades från Vasagatan mot nian som stod framför växeln. Resten kan du tänka dig.Björn J. skrev:Har växeln blivit omlagd mitt under tåget?Grovsnus skrev:Ja, vagnen till vänster bogserade vagn 360.
Re: 2 viljor
Nej, precis som Harald säger. Växeln har faktiskt legat still från före tåget före till efter tåget efter.Björn J. skrev:Har växeln blivit omlagd mitt under tåget?Grovsnus skrev:Ja, vagnen till vänster bogserade vagn 360.
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Re: 2 viljor
Ehhh? får inte riktigt ihop det.Harald skrev:Nej. Den bogserande vagnen backades från Vasagatan mot nian som stod framför växeln. Resten kan du tänka dig.Björn J. skrev:Har växeln blivit omlagd mitt under tåget?Grovsnus skrev:Ja, vagnen till vänster bogserade vagn 360.
Men var de så att den i bild vänstra vagnen var kopplad till 360, och drog iväg. I växeln väljer 360 av hittils outgrundlig anledning att gå rakt fram, emedan den bogsernade vagnen sliter av kopplet och fotsätter upp i Viktoriagatan, emedan 360 går rakt fram i Parkgatan..

Kan det vara ungefär så?
Vadå jag dyster?
Re: 2 viljor
Vagn 360 fick problem med sin strömavtagare, man valde att stå still i väntan på teknisk personal, då stod vagnen precis framför växeln och den låg för körning mot Grönsakstorget.
Den draghjälp som står till vänster i bild tog man från Grönsakstorget, körde Magasinsgatan-Viktoriagatan och backade till Hagakyrkan från Viktoriagatan.
Det är en "långväxel" på platsen där spårkrysset är cirka 75-100 meter från växeltungorna.
Alltså, första vagnen gick höger (vagnen till vänster på bilden) och den trasiga vagnen blev ännu trasigare och gick vänster.
Den draghjälp som står till vänster i bild tog man från Grönsakstorget, körde Magasinsgatan-Viktoriagatan och backade till Hagakyrkan från Viktoriagatan.
Det är en "långväxel" på platsen där spårkrysset är cirka 75-100 meter från växeltungorna.
Alltså, första vagnen gick höger (vagnen till vänster på bilden) och den trasiga vagnen blev ännu trasigare och gick vänster.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
Re: 2 viljor
Vad skönt då förstår jag, men säkerhetskedjorna som alltid kopplas mellan bogsernade vagnar då, jag menar dom där länkarna som GS tycks köpa hos Wranges på Redbergsvägen...Grovsnus skrev:Vagn 360 fick problem med sin strömavtagare, man valde att stå still i väntan på teknisk personal, då stod vagnen precis framför växeln och den låg för körning mot Grönsakstorget.
Den draghjälp som står till vänster i bild tog man från Grönsakstorget, körde Magasinsgatan-Viktoriagatan och backade till Hagakyrkan från Viktoriagatan.
Det är en "långväxel" på platsen där spårkrysset är cirka 75-100 meter från växeltungorna.
Alltså, första vagnen gick höger (vagnen till vänster på bilden) och den trasiga vagnen blev ännu trasigare och gick vänster.


Vadå jag dyster?
Re: 2 viljor
Säkerhetskedjor behövs inte vid alla former av bogsering. Om det finns personal på den bogserade vagnen som innifrån kan återställa bromsförmågan behövs ingen kätting.Björn J. skrev: Vad skönt då förstår jag, men säkerhetskedjorna som alltid kopplas mellan bogsernade vagnar då, jag menar dom där länkarna som GS tycks köpa hos Wranges på Redbergsvägen...![]()
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
"You can't look dignified while having fun!"
Re: 2 viljor
Stämmer men detta ekipage hade kätting, kopplena slets verkligen av och eftersom kättingen är lite längre gör fysikens lagar resten och kättingen går av den med.Daniel R skrev:Säkerhetskedjor behövs inte vid alla former av bogsering. Om det finns personal på den bogserade vagnen som innifrån kan återställa bromsförmågan behövs ingen kätting.Björn J. skrev: Vad skönt då förstår jag, men säkerhetskedjorna som alltid kopplas mellan bogsernade vagnar då, jag menar dom där länkarna som GS tycks köpa hos Wranges på Redbergsvägen...![]()
På olycksplatsen ser man ju vilka stora krafter som varit inblandade.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.
- Pwer med ölmagen
- Inlägg: 240
- Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39
Re: 2 viljor
Tycker faktiskt att denna urspårning verkar rätt så klantig.
Fast vi är ju alla människor
Fast vi är ju alla människor

Perra-Spårvagnsförare!
Re: 2 viljor
TYvärr ingen bild kvar, jag försöker ha plats för färska bilder, runt 2-3 veckor max visas dom.
Bättre att fråga och verka okunnig, än att tiga och förbli det.