Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

Re: Stockholm: SL tvekar om snabbspårväg till Slussen?

Inlägg av TKO »

Ferdinand skrev:
Jörgen_G skrev:
TKO skrev:/.../
Dessutom är bytesmöjligheterna från blå linje till övriga tunnelbanelinjer inte speciellt bra vare sej vid T-centralen eller vid Fridhemsplan. /TKO
Å andra sidan blir byte mellan T-Blå och pendeln smidigare än mellan pendeln och T-Grön/T-Röd när Citybanan öppnas. Nacka/Värmdö-resenärer som kommer från eller ska vidare med pendeln får en förbättring med här diskuterade lösningar
Och OM man nu också vill kosta på sig att koppla ihop Saltsjöbanan med tvärbanan via Gullmarsplan, så finns ju möjligheten att åka dit och byta där till gröna linjen. Visserligen med 5 minuters extra restid mellan Gullmarsplan och Slussen. Det kompenseras delvis av att slipper man dessutom terminalen vid Slussen som begränsar turtätheten även på en ombyggd Saltsjöbana och tvingar fram 3-delade spårvagnståg, så kan man köra 2-delade spårvagnståg även på Saltsjöbanan, och därmed tätare än med Slussen-projektet. Den turtäthetsförbättringen drar naturligtvis alla andra Saltsjöbanetrafikanter också nytta av.
Jo jag tror också på att det här är en bra lösning - jag ville bara visa att för resande från Saltsjöbanan som skall till City så kan det innebära en restidsförlängning och och/eller ytterligare ett byte.

Sedan är också frågan hur restiden kommer att se ut om man drar Saltsjöbanan till Gullmarsplan? Idag går det ju inte särskilt fort genom Sjöstaden, men det borde gå att ändra på. Ja visst är det intressant att fundera på hur detta bäst skall utformas!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO

Inlägg av TKO »

Jörgen_G skrev:
Dessutom är bytesmöjligheterna från blå linje till övriga tunnelbanelinjer inte speciellt bra vare sej vid T-centralen eller vid Fridhemsplan. /TKO
Å andra sidan blir byte mellan T-Blå och pendeln smidigare än mellan pendeln och T-Grön/T-Röd när Citybanan öppnas. Nacka/Värmdö-resenärer som kommer från eller ska vidare med pendeln får en förbättring med här diskuterade lösningar.
/Jörgen G
Åtminstone just nu så är antalet resande som kommer med Saltsjöbanan och sedan fortsätter med pendeltåg försumbart i förhållande till de som har norra innerstan som målpunkt.
Jörgen_G skrev: Noterar dessutom att ingen verkar uppröras över en planerad spårvägsutbyggnad som riskerar att inte bli av, istället diskuterar vi hur den klokaste trafiklösningen bör se ut. :)
/Jörgen G
Ja det är väldigt trevligt!
Frågan är vad "SB-*fd afgahnsk regim*" Daniel S har att säga om förslaget? :o

/TKO
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Här finns en idé om dragning av T-blå på Södermalm!

(Finns en del annat intressant på sajten, men en liten uppmaning i all välmening: Starta gärna nya trådar, men låt denna tråd behålla fokus på sitt ämne!)

När det gällde Citybanans uteblivna station Slussen var väll belastningen på T-banestationen en del i övervägandet. Åtminstone har jag för mig att jag läst det någonstans!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:När det gällde Citybanans uteblivna station Slussen var väll belastningen på T-banestationen en del i övervägandet. Åtminstone har jag för mig att jag läst det någonstans!
Det har jag också för mej att jag läst - så då måste det ju vara sant! :)

Man ansåg inte att plattformarna på Slussen kan svälja fler passagerare.
Vid stora evenmang som vattenfestivaler (minns någon dom?) och fyrverkerier har man emellanåt valt att stänga ingången från Södermalmstorg för att undvika överbelastning på plattformarna...

/TKO
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

Ferdinand skrev:
Jörgen_G skrev:
Å andra sidan blir byte mellan T-Blå och pendeln smidigare än mellan pendeln och T-Grön/T-Röd när Citybanan öppnas. Nacka/Värmdö-resenärer som kommer från eller ska vidare med pendeln får en förbättring med här diskuterade lösningar
Och OM man nu också vill kosta på sig att koppla ihop Saltsjöbanan med tvärbanan via Gullmarsplan, så finns ju möjligheten att åka dit och byta där till gröna linjen. Visserligen med 5 minuters extra restid mellan Gullmarsplan och Slussen. Det kompenseras delvis av att slipper man dessutom terminalen vid Slussen som begränsar turtätheten även på en ombyggd Saltsjöbana och tvingar fram 3-delade spårvagnståg, så kan man köra 2-delade spårvagnståg även på Saltsjöbanan, och därmed tätare än med Slussen-projektet. Den turtäthetsförbättringen drar naturligtvis alla andra Saltsjöbanetrafikanter också nytta av.

Ok nu ska jag ge mig in i diskussionerna också! :shock:

Att man måste köra 3-vagnarståg på SB efter ombyggnaden är inte främst för att det kommer att bli trångt i Slussen med alla vändande tåg utan snarare att eftersom Saltsjöbanan trots ombyggnationen fortfarande kommer att vara enkelspårig till stora delar från Saltsjö-Duvnäs till Saltsjöbaden. (visst vi har ju mötesmöjligheter redan i dag vid Igelboda och Neglinge) men den tilltänkta mötesmöjligheten i Östervik krävs för att kunna ha 10-minuterstrafik. Vill man köra tätare än det så måste det in ännu fler mötesspår eller utbyggnad av dubbelspår fram till minst Igelboda och då börjar det kosta pengar....

I övrigt tycker jag förslagen som presenterats ovan låter väldigt intressanta!

/ Janne, Lokf. SB
TS

Inlägg av TS »

TKO skrev: Frågan är vad "SB-*fd afgahnsk regim*" Daniel S har att säga om förslaget? :o
Men så du säger. Jag tror han bidar sin tid och väntar på att attackera när vi som minst anar det. 8)

En annan sak: Om man ska ha en station mellan Lugnet och Kungsträdgården, och det tycker jag gott att man kan ha, föredrar jag spårväg till Djurgården och ny T-station i Sofia.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
TKO

Inlägg av TKO »

TS skrev:
TKO skrev: Frågan är vad "SB-*fd afgahnsk regim*" Daniel S har att säga om förslaget? :o
Men så du säger. Jag tror han bidar sin tid och väntar på att attackera när vi som minst anar det. 8)

En annan sak: Om man ska ha en station mellan Lugnet och Kungsträdgården, och det tycker jag gott att man kan ha, föredrar jag spårväg till Djurgården och ny T-station i Sofia.
Även om jag brukar beskyllas för att vara tunnelbanefantast in absurdum så tycker jag att man skall välja den billigaste lösningen för Nackabanan - vilket kan innebära att det inte blir någon station vare sej i Sofia eller vid Djurgården. Spårväg till Djurgården finns redan och östra Södermalm får klara sej med bussar tills det blir spårvagn på 4an!

/TKO
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

TKO skrev:
LÅ1 skrev:När det gällde Citybanans uteblivna station Slussen var väll belastningen på T-banestationen en del i övervägandet. Åtminstone har jag för mig att jag läst det någonstans!
Det har jag också för mej att jag läst - så då måste det ju vara sant! :)

Man ansåg inte att plattformarna på Slussen kan svälja fler passagerare.
Vid stora evenmang som vattenfestivaler (minns någon dom?) och fyrverkerier har man emellanåt valt att stänga ingången från Södermalmstorg för att undvika överbelastning på plattformarna...
Men 3-delade spårvagnståg från Saltis och 2-delade spårvagnståg från Södra Hammarbyhamnenm, tillsammans med fortsatt ökande busstrafik från de snabbast växande kommunerna i landet går att svälja utan kväljning i halsen? Naturligtvis inte. Det är därför det är så angeläget att avlasta gröna och röda linjen vid Slussen genom att INTE dra någon snabbspårväg dit utan utnyttja den lediga kapacitet som finns på linje blå. Det skrivs också i den där utredningen som det länkades till.

Jan_Bäckström skrev:Att man måste köra 3-vagnarståg på SB efter ombyggnaden är inte främst för att det kommer att bli trångt i Slussen med alla vändande tåg utan snarare att eftersom Saltsjöbanan trots ombyggnationen fortfarande kommer att vara enkelspårig till stora delar från Saltsjö-Duvnäs till Saltsjöbaden. (visst vi har ju mötesmöjligheter redan i dag vid Igelboda och Neglinge) men den tilltänkta mötesmöjligheten i Östervik krävs för att kunna ha 10-minuterstrafik. Vill man köra tätare än det så måste det in ännu fler mötesspår eller utbyggnad av dubbelspår fram till minst Igelboda och då börjar det kosta pengar....
Precis! Pengar som frigörs om man avstår från Slussen-projektet. Och ska man koppla Saltsjöbanan till tvärbanan så blir man mer eller mindre tvungen att göra den där dubbelspårsutbyggnaden eftersom man inte kan köra 3-vagnarståg på tvärbanan. Då uppstår också ett alldeles förnämligt spåralternativ till att köra bil från Nacka/Värmdö genom södra länken, det är väl inte alltför dåligt?
TKO skrev:Spårväg till Djurgården finns redan och östra Södermalm får klara sej med bussar tills det blir spårvagn på 4an!
Se där! Det var ett mycket bra argument för att kunna säga att det GÅR att fixa spårburet till Östra Södermalm utan kostsamma omvägar för linje blå.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Titta på den här kartan!(Samma länk som tidigare) Även om man drar T-bana direkt från Kungsträdgården till Lugnet så skulle man i framtiden kunna grena av mot Mariatorget/Södra Station. Tycker det var en spännande idé. (Vill man sen leka med framtida förlängningar kan man tänka sig Reimershole - St. Essingen - Alvik - Bromma flygplats, eller något sådant.)

Men en förbildelse enligt skissen så kan man från Lugnet nå båda de övriga T-banorna och pendeltågen utan att byta vare sig vid Slussen eller T-centralen. Men att planera T-bana på något sätt till Lugnet inom en snar framtid borde samtidigt medföra att inga stora investeringar görs för dagens Saltsjöbana väster om Henriksdal.
Det bästa vore förstås om man slapp att planera för Saltsjöbanan och alla bussar när nya Slussen byggs. Men var "terminerar" man all den trafiken i väntan på en T-banestation vid Lugnet? (Alternativa slutpunkter för alla 400-bussar skulle säkert vara bra även under Slussens ombyggnadstid!)

Allt detta skrivet med den insikten att någon förlängning av T-banan från Kungsträdgården inte lär ske de närmsta 20 åren. Som allt ter sig nu, är det säkrast att tillägga!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

LÅ1 skrev:Det bästa vore förstås om man slapp att planera för Saltsjöbanan och alla bussar när nya Slussen byggs. Men var "terminerar" man all den trafiken i väntan på en T-banestation vid Lugnet? (Alternativa slutpunkter för alla 400-bussar skulle säkert vara bra även under Slussens ombyggnadstid!)
Det enda man kan föreställa sig är väl att de hamnar på Gullmarsplan? Så då är det nog en bra idé att få in 6 tåg per 10 minuter på TUB 1, men jag kan inte riktigt förstå hur det ska gå till i praktiken eftersom tågköerna blir rejäla redan som det är i dag. Med ännu fler resande lär inte av- och påstigning gå snabbare.

Kanske går det nästan lika snabbt att köra bussarna genom hela södra länken och släppa av folk via Årstaberg? Det är ju så mycket kapacitet ledig i den där tunneln. :roll: :wink:
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

NerdBoy skrev:
Per Lind skrev:Vilket alternativ som ger mest fördelar för resenärerna beror på var deras slutmål är och detta får man fram via resandeundersökningar så därför är de det viktigaste att få fram innan vi spekulerar vidare.
OK. Kan du ta på dig att fixa det?
Vad menar Du?[/quote]
Du skriver att viktigt att vi får fram vilket slutmål resenärerna har, innan vi kan fortsätta diskutera. Jag undrar om du kan få fram det underlaget?
Per Lind skrev:Skall man bara bygga för byggandets skull eller för dom som utnyttjar transportmedlen?
Man ska bygga där pengarna gör mest nytta. I princip betyder det att man inte ska bygga för dem som utnyttjar transportmedlen i dagsläget utan snarare för de som kommer att utnyttja dem. Bara för att Saltsjöbanans resenärer redan åker spårburet är det inte säkert att pengarna är bäst investerade i det som passar just dem bäst, samtidigt som hela Värmdös befolkning får fortsätta att åka buss.[/quote]

För det första, varför skall jag plocka fram resandeströmmarna? Det borde väl ligga på trafikbeställaren att kontrollera hur deras resenärer åker för att få så optimal trafik som möjligt för kunderna. Har man en bra trafik som ger så få byten som möjligt genererar det nya resenärer.
Jag har aldrig pratat om bara SB, vilket Du tycks tro, utan om alla som bor i området och betjänas av bussar och tåg. Det är deras resandeströmmar som är intressanta och som borde vara avgörande för vad man skall bygga. Kanske en stor terminal i Nacka eller en i Gullmarsplan-området? Som jag skrev tidigare vore väl en lösning att låta SB gå dit liksom bussarna? SB-tågen kan samköras med Tvärbanan mellan Sickla och Gullmarsplan och de kan gå nonstop på denna sträcka - men allt beror på hur resenärernas slutmål.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Nu vet vi hur resandeströmmarna går, Tack Ferdinand.
Det vettigaste blir nog att bygga ut Blå linje till Nacka, skrota Henriksdal-Slussen och dels göra en terminal vid knutpunkten SB/TB/T-BLÅ där även bussarna stannar.
Då har folk en valmöjlighet att snabbt komma till Kungsträdgården och Centralen.
För att ytterligare förbättra vore en bytespunkt vid Gullmarsplan bra då de som skall till Söder/Norr sitter kvar på bussar och SB och byter vid Gullmarsplan istället.
Vill man ytterligare förbättra fortsätter SB till Årstaberg och vips har man 3 stora bytespunkter.
Visst tar det några extra minuter att åka men även ett byte av färdmedel tar tid och det är mycket värt att få sitta kvar så länge som möjligt.
Som någon tidigare skrev så finns det passande höggolvsvagnar ute i Europa som skulle kunna sättas in på SB varvid man slipper kosta på ombyggnad till lågplattformar.
På delen där SB delar spår med TB går det utmärkt att ha två nivåer på hållplatserna.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
RVR

Inlägg av RVR »

Jörgen_G skrev:
Noterar dessutom att ingen verkar uppröras över en planerad spårvägsutbyggnad som riskerar att inte bli av, istället diskuterar vi hur den klokaste trafiklösningen bör se ut. :)

/Jörgen G
Tongångarna hade säkert varit helt annorlunda om vare sig Tvärbana norr eller Tvärbana city var prioriterade utbyggnadsprojekt... :lol:
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Richard Jacobsson skrev:
Jörgen_G skrev:
Noterar dessutom att ingen verkar uppröras över en planerad spårvägsutbyggnad som riskerar att inte bli av, istället diskuterar vi hur den klokaste trafiklösningen bör se ut. :)

/Jörgen G
Tongångarna hade säkert varit helt annorlunda om vare sig Tvärbana norr eller Tvärbana city var prioriterade utbyggnadsprojekt... :lol:
Jäpp, visst är det så - men nu är de det :D

För mig är Tvärbana Ost den spårvägsutbyggnad jag tycker saknar en riktigt bra helhetslösning. Alla förslag och planer som presenterats i olika stadier har haft sina svagheter som gjort att ingen lösning känts riktigt bra. Tycker jag alltså...

Men jag har sympati med sjöstadsborna som förmodligen kommer att bli utan direkt spårtrafikförbindelse med Slussen/Innerstan.

/Jörgen G
Användarens profilbild
Cyclocop
Kontakt:

Inlägg av Cyclocop »

Qul idé med att använda gamla jvgtågtunneln mellan Sth Sö o nuv. T-Slussen. Min bild av tunneln (sedan jag jagade spritlangande finnar med sitt förråd där nere för 15 år sedan) är att nuvarande gröna/röda tuben är i vägen, men gräver man lite så kan det gå.
Ge spårtrafik företräde!
TS

Inlägg av TS »

Idag skrev Svenska Dagbladet om det här. Jag hittar inte artikeln på nätet, men kort sagt står där att SL börjat tycka det blir för dyrt att dra in TvB/SB till Slussen och funderar på en billigare variant där Saltsjöbanan får gå till Gullmarsplan istället. Sen om några tiotal år kanske det kan bli tunnelbana till Lugnet...

Jag tycker allt att ifall någon sammankoppling och gemensam dragning av TvB/SB till Slussen inte görs, så borde verkligen Saltsjöbanan få gå vidare in till Slussen så länge som möjligt, helst tills dess att tunnelbanan kan öppnas ut till Lugnet/Nacka. Tvärbana Ost kommer ju under alla förhållanden att förbli halvfärdig i så fall.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

TS skrev:Idag skrev Svenska Dagbladet om det här. Jag hittar inte artikeln på nätet, men kort sagt står där att SL börjat tycka det blir för dyrt att dra in TvB/SB till Slussen och funderar på en billigare variant där Saltsjöbanan får gå till Gullmarsplan istället. Sen om några tiotal år kanske det kan bli tunnelbana till Lugnet...

Jag tycker allt att ifall någon sammankoppling och gemensam dragning av TvB/SB till Slussen inte görs, så borde verkligen Saltsjöbanan få gå vidare in till Slussen så länge som möjligt, helst tills dess att tunnelbanan kan öppnas ut till Lugnet/Nacka. Tvärbana Ost kommer ju under alla förhållanden att förbli halvfärdig i så fall.
Ja, om det till slut blir som SL tänker sig så får man nog vara nöjd med att det var det bästa som gick att uppnå. Men att inte låta Saltsjöbanan gå till Slussen ända fram till den tidpunkt då tunnelbanan mot Lugnet invigs är svårförståeligt. Broarna på Södermalm är ju t ex ganska nybyggda. Är det ombyggnaden av Slussen som spökar? Eller ivern att dra biltrafiken genom nuvarande spårtunneln vid Henriksdal? Det känns verkligen som att det skulle behövas lite aktivt opinionsarbete för att få behålla Saltsjöbanan till Slussen tills en tunnelbana till Lugnet/Nacka står färdig. Eller omvänt, att påskynda tunnelbanan till Lugnet/Nacka så att den står färdig den dag Saltsjöbanan avkortas från Slussen, om det nu måste ske ganska snart p g a de där andra byggena. Jag tycker förslaget om att först bygga sträckan till Lugnet, för att senare gå vidare mot Nacka, var mycket bra. Det blir väl typ halverad kostnad till att börja med då, och det är väl lättare att kunna argumentera för att påbörja lite tidigare. Det är t o m inte omöjligt att kostnaden för en rak tunnelbaneförlängning till Lugnet utan en station vid Djurgården eller omvägen över Sofia är lägre än vad jätteprojektet med bro över Danviken och terminal vid Slussen för snabbspårvägen skulle ha kostat.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Enligt artikeln och Helena Sundberg, SL:s planeringschef, är inget beslut taget om någon ändrad inriktning. Men de arbetar med båda alternativen för närvarande. Vidare:

"Planeringschefen Sundberg vill inte spekulera i om det blir Gullmarsplanslösningen i stället för Slussenalternativet. Men om SL ska ändra inriktning så bör beslutet fattas senast till hösten, konstaterar Helena Sundberg. Är det priset som avgör så vinner Gullmarsplansalternativet."

---

"En fråga är hur mycket pengar man ska satsa i det befintliga systemet när det sannolikt blir en ny tunnelbana, tycker Helena Sundberg. "

En tunnelbanelösning är inte sannolik i närtid, men det verkar vara det man vill på lite längre sikt. Och Danvikslösen och den planerade omdragningen av Värmdöleden är nog det som ställer till det på kort sikt. Och att man relativt snart måste köpa in nya vagnar till Saltsjöbanan. Frågan är om SL törs satsa på en budgetlösning nu. Det hänger nog på vilka reaktioner man får, och man kan väl gissa att man "läckt" den här nyheten till media nu för att testa opinionen.
Ferdinand

Inlägg av Ferdinand »

kildor skrev: "En fråga är hur mycket pengar man ska satsa i det befintliga systemet när det sannolikt blir en ny tunnelbana, tycker Helena Sundberg. "

En tunnelbanelösning är inte sannolik i närtid, men det verkar vara det man vill på lite längre sikt. Och Danvikslösen och den planerade omdragningen av Värmdöleden är nog det som ställer till det på kort sikt. Och att man relativt snart måste köpa in nya vagnar till Saltsjöbanan. Frågan är om SL törs satsa på en budgetlösning nu. Det hänger nog på vilka reaktioner man får, och man kan väl gissa att man "läckt" den här nyheten till media nu för att testa opinionen.
I den tidigare nämnda idestudien om ostsektorn 2007 kan man under rubriken Samlad slutsats läsa följande på sidan 23:

"Situationen vid Slussen väntas bli mycket besvärlig år 2030. Det gäller särskilt kapacitetsutnyttjandet på den röda och gröna linjens spår, men också på själva plattformarna. Det är därför angeläget att finna en lösning för Ostsektorn som också kan avlasta Slussen."

Någon annanstans (även om jag inte hittar exakt var just nu) läste jag att antalet resande med blå linjen vid en förlängning till Nacka beräknades bli nästan lika stort som från Hjulsta/Akalla, vilket ledde till slutsatsen att det var behov av att båda linjerna från Hjulsta/Akalla förlängdes från Kungsträdgården till Nacka. Med nuvarande tidtabell leder det till en turtäthet på 3 min under högtrafik och 5 min under lågtrafik. Detta för en tunnelbaneförlängning som blir avsevärt kortare än de båda nuvarande linjerna till Hjulsta/Akalla. Ett ganska bra utfall för en sådan investering alltså.

Som jag skrev tidigare är det naturligaste att satsa en del av de miljarder som kan frigöras om man slipper det dyra snabbspårvägsprojektet Slussen, till att bygga dubbelspår på Saltsjöbanan så att man kan fortsätta med tvåvagnarsspårvagnståg från tvärbanan till Saltsjöbanan, och dessutom få en ännu bättre turtäthet på Saltsjöbanan (typ var 7½ min). Om det i en framtidslösning är möjligt för spårresande från Saltsjöbaden att välja mellan att byta från detta turtäta tåg någonstans vid Lugnet till blå linjen som går var tredje minut för en snabb resa till T-Centralen ELLER fortsätta till Gullmarsplan och byte till gröna linjen ELLER fortsätta till Liljeholmen och röda linjen, så tycker ju inte jag att detta precis är någon dålig lösning.

Att man då dessutom skulle lägga ner ytterligare ett antal miljarder för en förlängning från Lugnet till Slussen, som är en plats som förutses få stora kapacitetsproblem 2030 är en tanke som jag inte får att gå ihop. Varken med tanke på miljarderna, trängselproblemet vid Slussen eller de goda resmöjligheter som faktiskt kan erbjudas ändå, som jag nyss skrev.

Om SL nu efterlyser opinion så är det väl läge att se till att de får höra en sådan opinion, som tydliggör att man måste satsa på tunnelbaneförlängningen samtidigt som man lägger om Saltsjöbanan i så fall.
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Idag har även DN en artikel om saken:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=794036

DN (eller artikelförfattaren Anders Sundström) tror att tunnelbana till Nacka kommer kosta i storleksordningen 30 miljarder. Och att Tvärbanan/Saltjsöbanan därför ändå kommer dras till Slussen som planerat. SL:s styrelse väntas imorgon ta ett genomförandebeslut på Tvärbana Ost, men med en öppning om att inriktningen kan komma att ändras senare.

SL styrelsedokument om saken:
https://sl.se/Upload/%C4rende%207%20Gen ... %F6sen.pdf
Skriv svar