Det var några höjdare som skulle komma ner, därav man tog fram vagnarna.
Micke
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det finns fortfarande inget underhållsavtal mellan SL och Veolia gällande vagnarna. Senaste körningen var 25-26/11 2005 för SSS-S Hjulbord. (Provtåg på Tub1 den 25 och körning på Tub2 den 26).JonasLarsson skrev:När är nästa tur med veterantunneltåget inplanerad? Om nu någon är inplanerad dvs... Det har väl inte varit ute sedan 2005 om jag inte minns fel?
Känns ju väldigt tråkigt med tanke på hur fina det är samt vad SL en gång i tiden lagt ner i pengar för att återställa tåget till orginalskick.Lars Stegenius skrev:Det finns fortfarande inget underhållsavtal mellan SL och Veolia gällande vagnarna. Senaste körningen var 25-26/11 2005 för SSS-S Hjulbord. (Provtåg på Tub1 den 25 och körning på Tub2 den 26).JonasLarsson skrev:När är nästa tur med veterantunneltåget inplanerad? Om nu någon är inplanerad dvs... Det har väl inte varit ute sedan 2005 om jag inte minns fel?
//Lars S
Problemet uppstod 2006 när JVS åter kritiserade Veolias fordonsunderhåll. Det slutade med att Veolia vägrade köra fordon på sitt trafiktillstånd som de inte själva har underhållsansvaret för. Det innefattade snöloket i BM, C13H-vagnarna som drar snöblåsarna plus alla museifordon. Dessa fordon ingår i SLs fordonspark och SL har underhållsansvaret men de körs emellanåt på Veolias trafiktillstånd av Velolias personal. Problemet med museivagnarna är att varken SL eller Tågia har tillstånd av JVS att köra personförande tåg, det har bara Veolia. Veolia krävde att SL skulle ta fram nya underhållsplaner för godkännande och det gjorde man ganska så snart för snöloket och C13H-vagnarna.JonasLarsson skrev:Känns ju väldigt tråkigt med tanke på hur fina det är samt vad SL en gång i tiden lagt ner i pengar för att återställa tåget till orginalskick.Lars Stegenius skrev:Det finns fortfarande inget underhållsavtal mellan SL och Veolia gällande vagnarna. Senaste körningen var 25-26/11 2005 för SSS-S Hjulbord. (Provtåg på Tub1 den 25 och körning på Tub2 den 26).JonasLarsson skrev:När är nästa tur med veterantunneltåget inplanerad? Om nu någon är inplanerad dvs... Det har väl inte varit ute sedan 2005 om jag inte minns fel?
//Lars S
Har för mig att jag läste tidigare på forumet att tåget ska ta in för underhåll var 90:e dag enligt avtal men jag antar att det är uppsagt.
Finns det någon annan anledning än den ekonomiska till att man inte har tecknat nytt underhållsavtal? Är framtiden för tåget osäker - vill man göra sig av med det eller?
Jag tror knappast attt Tågia ställer upp på att släpa ut tåget bara för att någon vill fotografera det eller att ordna visningar inne i uppställningshallen (där f.ö. fotomöjligheterna är begränsade). Med största säkerhet måste man också släpa ut andra vagnar - eftersom museivagnarna inte används lär dom hamna innerst.Micke Asklander skrev:Det är ett stort problem det tyvärr, vem ska visa upp vagnarna, som står uppställda.
För det är inget bra fotoplats i uppställningshallen och dra ut vagnarna, frågan vill rangerarna det, när det vill komma folk och plåta, samt har man otur, så står det vagnar i vägen.
Hade bara flax att man drog ut vagnarna på verkstadspåret i dag.
Micke
Den fick troligen inte vara med eftersom den är "partiellt ommålad", om du förstår vad jag menar.Andy skrev:Etter en kjapp telling, så kan jeg bare se tre vogner på øverste bildet, hvor er den siste?
Finnes det noen planer for C4 2516, eller prioriterer man de 4 andre vognene?
Jeg regna met at det var problemer med lakkeringa på vognen jaLars Stegenius skrev:Den fick troligen inte vara med eftersom den är "partiellt ommålad", om du förstår vad jag menar.Andy skrev:Etter en kjapp telling, så kan jeg bare se tre vogner på øverste bildet, hvor er den siste?
Finnes det noen planer for C4 2516, eller prioriterer man de 4 andre vognene?
Jag har inte hört något mer om 2516.
//Lars S
Har det gjords några försök att (med hjälp av ideella krafter) få SL's eller Tågias trafiktillstånd utökat så att det även gäller persontransport just för museiverksamhet / "speciella tillfällen"?Lars Stegenius skrev:Problemet uppstod 2006 när JVS åter kritiserade Veolias fordonsunderhåll. Det slutade med att Veolia vägrade köra fordon på sitt trafiktillstånd som de inte själva har underhållsansvaret för. Det innefattade snöloket i BM, C13H-vagnarna som drar snöblåsarna plus alla museifordon. Dessa fordon ingår i SLs fordonspark och SL har underhållsansvaret men de körs emellanåt på Veolias trafiktillstånd av Velolias personal. Problemet med museivagnarna är att varken SL eller Tågia har tillstånd av JVS att köra personförande tåg, det har bara Veolia. Veolia krävde att SL skulle ta fram nya underhållsplaner för godkännande och det gjorde man ganska så snart för snöloket och C13H-vagnarna.JonasLarsson skrev:Känns ju väldigt tråkigt med tanke på hur fina det är samt vad SL en gång i tiden lagt ner i pengar för att återställa tåget till orginalskick.
Har för mig att jag läste tidigare på forumet att tåget ska ta in för underhåll var 90:e dag enligt avtal men jag antar att det är uppsagt.
Finns det någon annan anledning än den ekonomiska till att man inte har tecknat nytt underhållsavtal? Är framtiden för tåget osäker - vill man göra sig av med det eller?
Det har också tagis fram nya underhållsplaner för C2, C3 och A24 men av någon anledning har inget hänt hos Veolia. Vi är, som en del vet, några som jobbar på olika fronter för att försöka lösa knuten men hittills har vi misslyckats.
//Lars S
Att utöka Tågias tillstånd är nog knappast aktuellt, Tågia är ett rent fordonsunderhålllsföretag, att frakta folk ingår inte i deras affärsidé. Att utvidga SLs tillstånd för "begränsad trafik med musela fordon" skulle säkert JVS inte ha något att invända mot men att få SL att ställa upp på det är en annan femma.mats skrev: Har det gjords några försök att (med hjälp av ideella krafter) få SL's eller Tågias trafiktillstånd utökat så att det även gäller persontransport just för museiverksamhet / "speciella tillfällen"?
En närliggande fråga: Hur fungerar det idag om man t.ex. vill ha med någon utomstående på Tågias verksamhet eller SL's "egenverksamhet", till exempel ta med ett studiebesök eller en fotograf (utan någon "spårutbildning") för att dokumentera arbete eller liknande? Var går den exakta formella/juridkska skillnaden mellan "personförande tåg" och övriga tåg? Är den exakta formuleringen "personförande"? Om formuleringen skulle vara "persontransport" så kan man ifrågasätta om det verkligen är persontransport om en resa både börjar och slutar vid samma station
Varför vill SL inte ställa upp på det? Känns spontant för en som är oinsatt att detta måste vara den bästa lösningen för alla parter eftersom de musela fordon ägs av SL och bevaras och visas upp efter beslut tagna av dem.Lars Stegenius skrev: Att utvidga SLs tillstånd för "begränsad trafik med musela fordon" skulle säkert JVS inte ha något att invända mot men att få SL att ställa upp på det är en annan femma.
Det som krävs är att SL tar sig rejäl funderare över vad man egentligen ska ha sina fina körbara museivagnar till. Det måste på högsta ledningsnivå fattas ett policybeslut i frågan. Därefter kan man fundera över formerna - begära ändring av sitt eget tillstånd eller få till ett avtal med Veolia. Hur som helst måste någon sorts organisation byggas upp kring vagnarna, gärna i samarbete med frivilliga krafter. (SSS-S har ju fattat ett principbeslut att inrätta en T-banegrupp men inte ens där har det hänt särskilt mycket konkret). Så länge inte ledningen pekar med hela handen verkar det inte vara någon som egentligen vill ta tag i frågan - företagskulturen kan ju tänkas vara sådan att man ska sitta stilla i båten. Jag har ju rotat runt en del när det gäller just tunneltåget och möts av olika sorts reaktioner, allt från rent otrevliga till vänligt tillmötesgående.JonasLarsson skrev:Varför vill SL inte ställa upp på det? Känns spontant för en som är oinsatt att detta måste vara den bästa lösningen för alla parter eftersom de musela fordon ägs av SL och bevaras och visas upp efter beslut tagna av dem.Lars Stegenius skrev: Att utvidga SLs tillstånd för "begränsad trafik med musela fordon" skulle säkert JVS inte ha något att invända mot men att få SL att ställa upp på det är en annan femma.
Det bästa vore kanske att avsätta en egen tunnelbanesträcka för framförandet av de museala fordonen- dock känns det ju som att det inte kan bli aktuellt på många år eftersom såvitt jag vet ingen del i tunnelbanenätet är nedläggningshotad.