I Hammarby i dag

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

I Hammarby i dag

Inlägg av Micke Asklander »

Tur att man hade kamera i mobilen.
Bild
Det var några höjdare som skulle komma ner, därav man tog fram vagnarna.
Micke
ännu en dag
Användarens profilbild
bark
Inlägg: 1738
Blev medlem: tisdag 02 maj 2006 11:22
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av bark »

De är fina, de där.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av TKO »

Tunneltåg ska vara gröna!
(och gärna lite fyrkantiga....)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Lars Stegenius »

Då kan man bara hoppas att det var fråga om en höjdare som har något att säga till om när det gäller vagnarnas framtid!

Hittills har ju ingen velat ta något ansvar för vagnarnas framtid. Alla försök hittills har misslyckats. Oerhört frustrerande!

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den onsdag 28 maj 2008 18:14, redigerad totalt 1 gånger.
JonasLarsson
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 20 november 2007 11:38
Ort: Stockholm

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av JonasLarsson »

När är nästa tur med veterantunneltåget inplanerad? Om nu någon är inplanerad dvs... Det har väl inte varit ute sedan 2005 om jag inte minns fel?
//JONAS
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Lars Stegenius »

JonasLarsson skrev:När är nästa tur med veterantunneltåget inplanerad? Om nu någon är inplanerad dvs... Det har väl inte varit ute sedan 2005 om jag inte minns fel?
Det finns fortfarande inget underhållsavtal mellan SL och Veolia gällande vagnarna. Senaste körningen var 25-26/11 2005 för SSS-S Hjulbord. (Provtåg på Tub1 den 25 och körning på Tub2 den 26).

//Lars S
JonasLarsson
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 20 november 2007 11:38
Ort: Stockholm

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av JonasLarsson »

Lars Stegenius skrev:
JonasLarsson skrev:När är nästa tur med veterantunneltåget inplanerad? Om nu någon är inplanerad dvs... Det har väl inte varit ute sedan 2005 om jag inte minns fel?
Det finns fortfarande inget underhållsavtal mellan SL och Veolia gällande vagnarna. Senaste körningen var 25-26/11 2005 för SSS-S Hjulbord. (Provtåg på Tub1 den 25 och körning på Tub2 den 26).

//Lars S
Känns ju väldigt tråkigt med tanke på hur fina det är samt vad SL en gång i tiden lagt ner i pengar för att återställa tåget till orginalskick.
Har för mig att jag läste tidigare på forumet att tåget ska ta in för underhåll var 90:e dag enligt avtal men jag antar att det är uppsagt.
Finns det någon annan anledning än den ekonomiska till att man inte har tecknat nytt underhållsavtal? Är framtiden för tåget osäker - vill man göra sig av med det eller?
//JONAS
JonasLarsson
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 20 november 2007 11:38
Ort: Stockholm

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av JonasLarsson »

Lite bilder från Invigningen av Veterantunneltåget 1/10-2000 länkade från http://www.t-banan.se
Bild
Bild
Bild
Bild

Finns det någon annan som har bilder från denna invigning eller andra fina bilder på tåget?. Både Bussmicke och huvudförfattaren till tråden (Micke Asklander) har ju en del gobitar på sina respektive hemsidor men det måste finnas fler. Tycker att det minsta SL kan göra är att låta de som vill besöka tåget i Hammarby och ta egna bilder - verkar ju inte bli aktuellt med en ny tur på ett tag. :(
//JONAS
Användarens profilbild
Micke Asklander
Inlägg: 474
Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
Kontakt:

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Micke Asklander »

Det är ett stort problem det tyvärr, vem ska visa upp vagnarna, som står uppställda.
För det är inget bra fotoplats i uppställningshallen och dra ut vagnarna, frågan vill rangerarna det, när det vill komma folk och plåta, samt har man otur, så står det vagnar i vägen.
Hade bara flax att man drog ut vagnarna på verkstadspåret i dag.
Micke
ännu en dag
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Lars Stegenius »

JonasLarsson skrev:
Lars Stegenius skrev:
JonasLarsson skrev:När är nästa tur med veterantunneltåget inplanerad? Om nu någon är inplanerad dvs... Det har väl inte varit ute sedan 2005 om jag inte minns fel?
Det finns fortfarande inget underhållsavtal mellan SL och Veolia gällande vagnarna. Senaste körningen var 25-26/11 2005 för SSS-S Hjulbord. (Provtåg på Tub1 den 25 och körning på Tub2 den 26).

//Lars S
Känns ju väldigt tråkigt med tanke på hur fina det är samt vad SL en gång i tiden lagt ner i pengar för att återställa tåget till orginalskick.
Har för mig att jag läste tidigare på forumet att tåget ska ta in för underhåll var 90:e dag enligt avtal men jag antar att det är uppsagt.
Finns det någon annan anledning än den ekonomiska till att man inte har tecknat nytt underhållsavtal? Är framtiden för tåget osäker - vill man göra sig av med det eller?
Problemet uppstod 2006 när JVS åter kritiserade Veolias fordonsunderhåll. Det slutade med att Veolia vägrade köra fordon på sitt trafiktillstånd som de inte själva har underhållsansvaret för. Det innefattade snöloket i BM, C13H-vagnarna som drar snöblåsarna plus alla museifordon. Dessa fordon ingår i SLs fordonspark och SL har underhållsansvaret men de körs emellanåt på Veolias trafiktillstånd av Velolias personal. Problemet med museivagnarna är att varken SL eller Tågia har tillstånd av JVS att köra personförande tåg, det har bara Veolia. Veolia krävde att SL skulle ta fram nya underhållsplaner för godkännande och det gjorde man ganska så snart för snöloket och C13H-vagnarna.

Det har också tagis fram nya underhållsplaner för C2, C3 och A24 men av någon anledning har inget hänt hos Veolia. Vi är, som en del vet, några som jobbar på olika fronter för att försöka lösa knuten men hittills har vi misslyckats.

//Lars S
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Lars Stegenius »

Micke Asklander skrev:Det är ett stort problem det tyvärr, vem ska visa upp vagnarna, som står uppställda.
För det är inget bra fotoplats i uppställningshallen och dra ut vagnarna, frågan vill rangerarna det, när det vill komma folk och plåta, samt har man otur, så står det vagnar i vägen.
Hade bara flax att man drog ut vagnarna på verkstadspåret i dag.
Micke
Jag tror knappast attt Tågia ställer upp på att släpa ut tåget bara för att någon vill fotografera det eller att ordna visningar inne i uppställningshallen (där f.ö. fotomöjligheterna är begränsade). Med största säkerhet måste man också släpa ut andra vagnar - eftersom museivagnarna inte används lär dom hamna innerst.

En idé vore kanske att försöka ordna några förannonserade fototillfällen i samarbete med Tågia. Om intresse finns kan jag höra mig för om möjligheten.

//Lars S
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Andy »

Etter en kjapp telling, så kan jeg bare se tre vogner på øverste bildet, hvor er den siste?

Finnes det noen planer for C4 2516, eller prioriterer man de 4 andre vognene?
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Lars Stegenius »

Andy skrev:Etter en kjapp telling, så kan jeg bare se tre vogner på øverste bildet, hvor er den siste?

Finnes det noen planer for C4 2516, eller prioriterer man de 4 andre vognene?
Den fick troligen inte vara med eftersom den är "partiellt ommålad", om du förstår vad jag menar.

Jag har inte hört något mer om 2516.

//Lars S
AGR
Inlägg: 2124
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 19:15
Ort: Högdalen
Kontakt:

Re: I Hammarby i dag Bilder år 2000

Inlägg av AGR »

Ett par bilder från år 2000 vid Hökarängen.
Bild
Bild

Lägg märke till de olika antalet "sickar" på 2182 och 2208. detta beror på olika leverans serier
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Användarens profilbild
Andy
Inlägg: 3498
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:35
Ort: Oslo

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Andy »

Lars Stegenius skrev:
Andy skrev:Etter en kjapp telling, så kan jeg bare se tre vogner på øverste bildet, hvor er den siste?

Finnes det noen planer for C4 2516, eller prioriterer man de 4 andre vognene?
Den fick troligen inte vara med eftersom den är "partiellt ommålad", om du förstår vad jag menar.

Jag har inte hört något mer om 2516.

//Lars S
Jeg regna met at det var problemer med lakkeringa på vognen ja

Andreas
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av M_M »

Lars Stegenius skrev:
JonasLarsson skrev:Känns ju väldigt tråkigt med tanke på hur fina det är samt vad SL en gång i tiden lagt ner i pengar för att återställa tåget till orginalskick.
Har för mig att jag läste tidigare på forumet att tåget ska ta in för underhåll var 90:e dag enligt avtal men jag antar att det är uppsagt.
Finns det någon annan anledning än den ekonomiska till att man inte har tecknat nytt underhållsavtal? Är framtiden för tåget osäker - vill man göra sig av med det eller?
Problemet uppstod 2006 när JVS åter kritiserade Veolias fordonsunderhåll. Det slutade med att Veolia vägrade köra fordon på sitt trafiktillstånd som de inte själva har underhållsansvaret för. Det innefattade snöloket i BM, C13H-vagnarna som drar snöblåsarna plus alla museifordon. Dessa fordon ingår i SLs fordonspark och SL har underhållsansvaret men de körs emellanåt på Veolias trafiktillstånd av Velolias personal. Problemet med museivagnarna är att varken SL eller Tågia har tillstånd av JVS att köra personförande tåg, det har bara Veolia. Veolia krävde att SL skulle ta fram nya underhållsplaner för godkännande och det gjorde man ganska så snart för snöloket och C13H-vagnarna.

Det har också tagis fram nya underhållsplaner för C2, C3 och A24 men av någon anledning har inget hänt hos Veolia. Vi är, som en del vet, några som jobbar på olika fronter för att försöka lösa knuten men hittills har vi misslyckats.

//Lars S
Har det gjords några försök att (med hjälp av ideella krafter) få SL's eller Tågias trafiktillstånd utökat så att det även gäller persontransport just för museiverksamhet / "speciella tillfällen"?

En närliggande fråga: Hur fungerar det idag om man t.ex. vill ha med någon utomstående på Tågias verksamhet eller SL's "egenverksamhet", till exempel ta med ett studiebesök eller en fotograf (utan någon "spårutbildning") för att dokumentera arbete eller liknande? Var går den exakta formella/juridkska skillnaden mellan "personförande tåg" och övriga tåg? Är den exakta formuleringen "personförande"? Om formuleringen skulle vara "persontransport" så kan man ifrågasätta om det verkligen är persontransport om en resa både börjar och slutar vid samma station :)
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Lars Stegenius »

mats skrev: Har det gjords några försök att (med hjälp av ideella krafter) få SL's eller Tågias trafiktillstånd utökat så att det även gäller persontransport just för museiverksamhet / "speciella tillfällen"?

En närliggande fråga: Hur fungerar det idag om man t.ex. vill ha med någon utomstående på Tågias verksamhet eller SL's "egenverksamhet", till exempel ta med ett studiebesök eller en fotograf (utan någon "spårutbildning") för att dokumentera arbete eller liknande? Var går den exakta formella/juridkska skillnaden mellan "personförande tåg" och övriga tåg? Är den exakta formuleringen "personförande"? Om formuleringen skulle vara "persontransport" så kan man ifrågasätta om det verkligen är persontransport om en resa både börjar och slutar vid samma station :)
Att utöka Tågias tillstånd är nog knappast aktuellt, Tågia är ett rent fordonsunderhålllsföretag, att frakta folk ingår inte i deras affärsidé. Att utvidga SLs tillstånd för "begränsad trafik med musela fordon" skulle säkert JVS inte ha något att invända mot men att få SL att ställa upp på det är en annan femma.

Jag har efterfrågat en definition av "passagerare" hos JVS. Svaret blev att det inte finns någon formell definition och att jag inte skulle väcka den björn som sover. Att utreda frågan skulle antagligen ta åratal. Den formella skrivningen är inte "personförande", det står "Tjänstetåg - provtåg och vagntransporter utan passagerare samt rangering" i Tågias tillstånd, om jag nu minns rätt.

Tågia säger i sina interna regler (som jag f.ö. skrivit) att, utöver föraren, har endast sådan personal som har ärende i tjänsten rätt att medfölja rörelser som körs på Tågias trafiktillstånd. Så kan t.ex. personal som ska utföra mätningar eller göra felsökning medfölja ett provtåg. Det är alltså i princip inte tillåtet för en Tågia-anställd att passa på att följa med en vagntransport för att förflytta sig mellan depåer. Därutöver kan inbjudna gäster under vissa förhållanden beviljas tillstånd att följa med och även åka i hytt. Vilka som medföljer tåget ska framgå av tåglägesbeställningen till Veolias TLC (som också tjänar som körrapport). Tågias regler baseras på skrivningarna i SL TRI Tub §32.9 angående hyttåkning.

SLs tolkning känner jag inte till.

//Lars S
JonasLarsson
Inlägg: 10
Blev medlem: tisdag 20 november 2007 11:38
Ort: Stockholm

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av JonasLarsson »

Lars Stegenius skrev: Att utvidga SLs tillstånd för "begränsad trafik med musela fordon" skulle säkert JVS inte ha något att invända mot men att få SL att ställa upp på det är en annan femma.
Varför vill SL inte ställa upp på det? Känns spontant för en som är oinsatt att detta måste vara den bästa lösningen för alla parter eftersom de musela fordon ägs av SL och bevaras och visas upp efter beslut tagna av dem.

Det bästa vore kanske att avsätta en egen tunnelbanesträcka för framförandet av de museala fordonen :D - dock känns det ju som att det inte kan bli aktuellt på många år eftersom såvitt jag vet ingen del i tunnelbanenätet är nedläggningshotad.
//JONAS
Användarens profilbild
PCC
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 01 januari 2003 13:25

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av PCC »

Denna gång var det jag som drog i trådarna och ordnade fram museitåget för visning för några gäster vi hade under veckan från MTA i NYC. Det var en grupp som var anställda eller hade jobbat i deras tunnelbana. Som kuriosa så var en av deltagarnas son till en av de personer som varit med från NYC och projekterat våra C1 och C2 vagnar! Dom hade en del önskemål vad dom ville se i vår verksamhet och ett av de högsta önskemålen var att få beskåda vårt fina museitåg. Tack vare välvillig hjälp från Tågia kunde det genomföras utan större problem. Innan vi vet vem som kommer att få driva tunnelbanan i den pågående upphandligen kommer inget att hända i frågan, men när det är klart kommer en arbetsgrupp att tillsättas för att få ut museitåget på spåret igen.

Museitåget är i utsökt skick och ett av de finaste museitåg jag någonsin framfört eller överhuvudtaget besådat :D

mvh PCC

Bild
PCC - Poste de Commande Centralisée (Trafikledningscentral)
PCC - Presidents' Conference Committee (Amerikansk standardspårvagn)
Lars Stegenius
Inlägg: 1892
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
Ort: Stockholm/Hägersten

Re: I Hammarby i dag

Inlägg av Lars Stegenius »

JonasLarsson skrev:
Lars Stegenius skrev: Att utvidga SLs tillstånd för "begränsad trafik med musela fordon" skulle säkert JVS inte ha något att invända mot men att få SL att ställa upp på det är en annan femma.
Varför vill SL inte ställa upp på det? Känns spontant för en som är oinsatt att detta måste vara den bästa lösningen för alla parter eftersom de musela fordon ägs av SL och bevaras och visas upp efter beslut tagna av dem.

Det bästa vore kanske att avsätta en egen tunnelbanesträcka för framförandet av de museala fordonen :D - dock känns det ju som att det inte kan bli aktuellt på många år eftersom såvitt jag vet ingen del i tunnelbanenätet är nedläggningshotad.
Det som krävs är att SL tar sig rejäl funderare över vad man egentligen ska ha sina fina körbara museivagnar till. Det måste på högsta ledningsnivå fattas ett policybeslut i frågan. Därefter kan man fundera över formerna - begära ändring av sitt eget tillstånd eller få till ett avtal med Veolia. Hur som helst måste någon sorts organisation byggas upp kring vagnarna, gärna i samarbete med frivilliga krafter. (SSS-S har ju fattat ett principbeslut att inrätta en T-banegrupp men inte ens där har det hänt särskilt mycket konkret). Så länge inte ledningen pekar med hela handen verkar det inte vara någon som egentligen vill ta tag i frågan - företagskulturen kan ju tänkas vara sådan att man ska sitta stilla i båten. Jag har ju rotat runt en del när det gäller just tunneltåget och möts av olika sorts reaktioner, allt från rent otrevliga till vänligt tillmötesgående.

Att köra Veterantåget på Tub2 och 3 är inget problem (förrän Tub2 får nytt signalsystem). Vid körning på Tub1 kan man använda två gröna ATP-utrustade C13H-vagnar som "följevagnar", det var så vi gjorde den 25/11 2005 i ett provtåg och dagen efter för transporten Hammarby-Nyboda och åter (C13H 1204 och 1218). Om man väljer att satsa på museivagnarna vore det full möjligt att snygga till två gröna C13H, det finns totalt fem gröna kvar. Dom är ju f.ö. också museala nu.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den fredag 30 maj 2008 14:19, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar