Det är väl i så fall en lysande anledning att avskaffa den...KSE skrev:Ser man helt krasst på det så är väl enda anledningen att behålla 1:a maj som helgdag att några kan behöva en fridag och nyktra till efter att firat kungens födelsedag
Dagens 1 majtåg..
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Re: Dagens 1 majtåg..
Hur många av er är det som har kännedom om förhållandena för sopgubbarna och därför kan uttala sig om dessa leder till att sopgubbarna är över/underbetalda?
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:50, redigerad totalt 1 gånger.
Tack! Äntligen en vettig förklaring! Många här har skrivit att det är väl självklart varför de hade en procession eftersom det var 1 maj. Men Utan plakat eller dylikt så går inte budskapet fram. Man kan protestera för mycket, vare sig det är 1 maj, eller inte.Johan Eriksson skrev:SVT abc-nytt: Sopåkare demonstrerar mot facket
CUF hade en demonstration, eller om det var parad, i Jönköping i samband med sin förbundsstämma, vilken brukar hållas runt Kristi himmelsfärdsdagen. Här i Stockholm demonstrerar "reclaimare" mot trafiken! Och kanske även mot komersialismen? Sedan "firas" ju folknykterhetens dag också, eller är det nerlagt? Så det är inte bara ideologiska "arvtagare" till Branting, mäster Palm, eller vad de hette, som kan tänkas göra manifestationer 1 maj!
(Det var väl kanske andra personer än de jag nämnde som var tidigt ute med 1 majtal o dyl? Kan inte arbetarrörelsens historia så väl.)
Hör till dem som fått lära sig att man var ledig 1 maj för att fira våren i första hand.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Ser ut som att det är SL-bussarnas 1:a maj-tåg också...Bussmicke skrev:![]()

Enligt uppgift har sopåkarna runt 34 000 i månadslön.
Med tanke på att de högskoleutbildade sjuksköterskorna slåss för att få 22 000, får man nog påstå att det är ganska välbetalt att ta hand om avfall.
Med tanke på att de högskoleutbildade sjuksköterskorna slåss för att få 22 000, får man nog påstå att det är ganska välbetalt att ta hand om avfall.
djth skrev:Enligt uppgift har sopåkarna runt 34 000 i månadslön.
Som jag frågade några poster tidigare, känner du själv till sopåkarnas situation och kan därför avgöra vad som är rätt och rimligt för dem?
OM, den uppgiften stämmer, ja då tycker jag ju att han som uttalades sig i SVT-inslaget på länken, faktiskt inte har anledning att gnälla.djth skrev:Enligt uppgift har sopåkarna runt 34 000 i månadslön.
Dock är jag ju tveksam till att de har så mycket i månadslön, för det verkar vara någon form av ackordssystem i grunden, så månadslön kan vi nog inte kalla det. Men jobbar man så hårt att man får upp sin slutliga lön i den nivån, ja då får man väl kanske räkna med att kroppen tar en del stryk också.
På något vis tycker jag ju skltighetsnivån kunde motsvara ansvarsnivån inom sjuksköterskejobbet, så deras löner kanske skulle kunna vara motsvarande. Allt självklart räknat på 8 timmar per dag och ej OB-tjänstgöringstid.
Slutligen kan man nog bara konstatera att det finns många vridna lönesättningar i vårt land, fast alla vill ju hugga för sej så mycke det går förståss.....
Jag roade mig med att följa en viss debattråd i tråden:
Jag måste säga att Johans inlägg är, om du (Johan) ursäktar, en trist läsning. Maken till märklig debattstil har jag aldrig sett! Jag vet att det aldrig leder någon vart att ge denna typ av omdömme, men ärligt talat Johan, läs detta igen och ställ dig frågan, finns det LOGIK i din argumentation med denna tråds inlägg som grund? Finns det verkligen någon som kan tycka att ditt resonemang är logiskt eller relevant? För mig känns det så uppenbart att det dessvärre är du som står för de förutfattade meningarna. Kanske har Puggen (jag följer inte alla inlägg på detta forum) sagt saker förut, som du tycker ger dig fog för att tycka det du gör. Men inläggen i denna tråd ger dig inte underlag för dina påståenden. Märklig debatteknik, i mina ögon!
Ta ordet "skitjobb" - Johan, var använder Puggen det i sina inlägg?
Observera en sak, jag tar ingen som helst ställning i sakfrågan, jag vet inget, tycker inget, om sopåkarnas löner. Jag bara "tycker till" om sättet att argumentera och debattera. Så, vänligen, pådyvla mig inga outtalade åsikter om detta!
/B Thomas
Puggen skrev:Ja det var onkeligen annorlunda. Vad var anledingen till denna manifestation då?
Johan Eriksson skrev:Puggen, vet du vad "1a maj" är och vad som sker över hela världen då, eller är du för mycket till höger för att ha greppat det än?![]()
Micle:
Puggen skrev:Varför tog vi inte bort 1:a maj som helgdag istället för annandagpingst till förmån för 6:e juniJohan Eriksson skrev:Puggen, vet du vad "1a maj" är och vad som sker över hela världen då, eller är du för mycket till höger för att ha greppat det än?![]()
Micle:Snacka om att ha överlevt sig självt. Det är ungefär ett lika bra svar på min fråga som ditt...
Johan Eriksson skrev:Vad lätt det är att identifiera en högerman som talar nedlåtande om arbetare som gör "skitjobbet" även åt dig, de är alltid lika förtjusta i polarisering!
Puggen skrev:Vadå nedlåtande. Jag har inte alls på något sätt varit nedlåtande mot sopgubbar. Jag var bara nyfiken på vad de demonstrera för. Typiskt vänstern att ljuga och hitta på samt smutskasta andra. Annars är det alltid intressant att höra personer som verkar leva i en värld som sedan länge är borta men att de vägrar inse det till "the bitter end"...Johan Eriksson skrev:Vad lätt det är att identifiera en högerman som talar nedlåtande om arbetare som gör "skitjobbet" även åt dig, de är alltid lika förtjusta i polarisering!
Nu är vi way Off topic
Inläggen kommer i kronologisk ordning.Johan Eriksson skrev:Jag är inte vänster, projicera era förutfattade meningar på nån annan, och glöm ej: fråga aldrig först var jag står!![]()
Jag tycker "puggen" är extremt "nedlåtande" mot den klassiska "arberdagen" genom att föreslå en flytt till 6e juni, oavsett vad jag röstar på (som ni ändå inte kan räkna ut) så är det väldigt enkelt att räkna ut på det uttalandet var puggen står politiskt och det är mer fakta än en värdering!
Sen kan jag verkligen hålla med om att 1 maj inte längre fyller någon vidare roll, men att slopa den är en ordentlig råsop mot alla lågavlönade arbetare som i mångt och mycket håller samhället gående med sina "skitjobb" som ingen annan vill göra men då det är "inne" med den här typen av nedlåtande kommentarer så är jag inte ett dugg förvånad!
Sopgubbarna använde väl sig av sina fordon i sin egen variant av 1a maj-tåg, att det var så knepigt trots att datum står under bilderna förvånar mig att ni inte kunnat räkna ut, "anledningen" är s a s redan serverad.
Jag måste säga att Johans inlägg är, om du (Johan) ursäktar, en trist läsning. Maken till märklig debattstil har jag aldrig sett! Jag vet att det aldrig leder någon vart att ge denna typ av omdömme, men ärligt talat Johan, läs detta igen och ställ dig frågan, finns det LOGIK i din argumentation med denna tråds inlägg som grund? Finns det verkligen någon som kan tycka att ditt resonemang är logiskt eller relevant? För mig känns det så uppenbart att det dessvärre är du som står för de förutfattade meningarna. Kanske har Puggen (jag följer inte alla inlägg på detta forum) sagt saker förut, som du tycker ger dig fog för att tycka det du gör. Men inläggen i denna tråd ger dig inte underlag för dina påståenden. Märklig debatteknik, i mina ögon!
Ta ordet "skitjobb" - Johan, var använder Puggen det i sina inlägg?
Observera en sak, jag tar ingen som helst ställning i sakfrågan, jag vet inget, tycker inget, om sopåkarnas löner. Jag bara "tycker till" om sättet att argumentera och debattera. Så, vänligen, pådyvla mig inga outtalade åsikter om detta!
/B Thomas
Den som inte är ute och cyklar, kommer ingen vart!
Jag har inte uttalat mig om vad som är rätt och rimligt, endast att det är mycket pengar i jämförelse. Det kan vara svårt att värdera vad fysiskt ansträngande arbete ska ge för bonus i lönekuvertet. Men är det någon sjuksköterska som hellre blir sopåkare så finns ju möjligheten till ett lönelyft.rote skrev:Som jag frågade några poster tidigare, känner du själv till sopåkarnas situation och kan därför avgöra vad som är rätt och rimligt för dem?djth skrev:Enligt uppgift har sopåkarna runt 34 000 i månadslön.
Uppgiften kom från en ledarsida i Svenskan och var inte särskilt detaljerad.leifd skrev:OM, den uppgiften stämmer, ja då tycker jag ju att han som uttalades sig i SVT-inslaget på länken, faktiskt inte har anledning att gnälla.djth skrev:Enligt uppgift har sopåkarna runt 34 000 i månadslön.
Dock är jag ju tveksam till att de har så mycket i månadslön, för det verkar vara någon form av ackordssystem i grunden, så månadslön kan vi nog inte kalla det. Men jobbar man så hårt att man får upp sin slutliga lön i den nivån, ja då får man väl kanske räkna med att kroppen tar en del stryk också.
Det är LO-tidningen som gjort en sammanställning som visar att sopåkare tjänar 34 000 kronor i månaden i Stockholm. Gräver och googlar man ytterligare någon minut så finner man uppgifter som hävdar att LO-tidningen vinklat det hela en aning, att genomsnittslönen snarare ligger på 27 000 men att de som jobbar hårt kan få 34 000 i innerstan.
Nu är jag som sagt inte rätt man att bedömma om 34000:- är en bra eller dålig månadslön för sopåkare. Har ingen aning om hur deras arbetssituation är. Men första tanken som slog en är att det verkar vara ett ganska välbetalt jobb. Kan inte erinera mig om så många andra, slitsamma yrkeskategorier, där månadslönen är lika hög eller högre. Kan tänka mig att det är ett ganska oattraktivt jobb vilket bidrar till den i mina ögon, relativt höga månadslönen.
Min farbror var sopåkare en gång i tiden, men jag vill inte minnas att hans lön var något vidare på den tiden dvs, 80 och 90 talet. Mycket har kanske hänt sedan dess inom sopbranschen.
Min farbror var sopåkare en gång i tiden, men jag vill inte minnas att hans lön var något vidare på den tiden dvs, 80 och 90 talet. Mycket har kanske hänt sedan dess inom sopbranschen.
Pentax for life!
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:51, redigerad totalt 1 gånger.
Jag tycker den här debatten är väldigt typisk för nivån på det här forumet - en massa självutnämnda experter som blir sura så fort inte alla håller med.
(Jag tycker fortfarande Johans första kommentar var väldigt rolig - och bra!)
Naturligtvis firar inte alla första maj - men det var fler än på länge i SAP/LO:s tåg i år.
Och vi har ett antal kristna helgdagar - jag förmodar att ni som inte går i kyrkan på påsk eller jul tycker att vi ska ta bort dom också?
/TKO
(använder helgdagarna till det dom är till för...)
(Jag tycker fortfarande Johans första kommentar var väldigt rolig - och bra!)
Naturligtvis firar inte alla första maj - men det var fler än på länge i SAP/LO:s tåg i år.
Och vi har ett antal kristna helgdagar - jag förmodar att ni som inte går i kyrkan på påsk eller jul tycker att vi ska ta bort dom också?
/TKO
(använder helgdagarna till det dom är till för...)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
- Erik Sandblom
scotland_dan skrev:Efter att ha titta lite närmare (wikipedia) så tycks det som om UK är ett av undantagen....antar att det är järndamen som spökar...
Kan tillägga att stora delar av den engelsktalande världen firar Labour Day (arbetaredagen) på hösten. USA & Kanada, första måndagen i september. Australien, första måndagen i oktober. Nya Zeeland, fjärde måndagen i oktober.
http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Day
Ja oj vad det är synd om dig, och det är bara du som råkar ut för det, hela tiden. Jättekonstigt.Johan Eriksson skrev:Det var värst vad ni går igång på vissa dumma kommentarer och andra inte
[...]
jättemycketjätteointressanttext
Angående sopåkarnas lön så är det här källan till siffran 34kkr.
http://www.lotidningen.se/?id_site=8&id_item=12436
Som nån sagt tidigare så handlar det om folk som gnetar arslet av sig. Absolut maxlön alltså.
Totalt ovidkommande korrigering:Erik Sandblom skrev:scotland_dan skrev:Efter att ha titta lite närmare (wikipedia) så tycks det som om UK är ett av undantagen....antar att det är järndamen som spökar...
Kan tillägga att stora delar av den engelsktalande världen firar Labour Day (arbetaredagen) på hösten. USA & Kanada, första måndagen i september. Australien, första måndagen i oktober. Nya Zeeland, fjärde måndagen i oktober.
http://en.wikipedia.org/wiki/Labour_Day
det stavas "LABOR" i USA...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Efter ett upprop på internet så kom drygt 100 ungdomar till Östermalmstorg till kl 18. Syftet var oklart och efter div. s.k. rusningar så samlades ett 40-tal nere vid Nybroplan. Strax efter kl. 19 omhändertogs och greps de (några) av polis. Brott: Skadegörelse (mest kl-tt-r), narkotikabrott o brott mot knivlagen.Här i Stockholm demonstrerar "reclaimare" mot trafiken! Och kanske även mot komersialismen?
Ge spårtrafik företräde!
Haha!76 skrev:Ja oj vad det är synd om dig, och det är bara du som råkar ut för det, hela tiden. Jättekonstigt.Johan Eriksson skrev:Det var värst vad ni går igång på vissa dumma kommentarer och andra inte
[...]
jättemycketjätteointressanttext

Jag tror att de som verkligen vill motarbeta biltrafiken och "återta" gatorna har insett att dessa arrangemang drar till sig oseriösa bråkstakar, och diverse flummare. Därmed så framstår det hela som helt oseriöst och det hela får närmast en motsatt effekt på opinionen!Cyclocop skrev:Efter ett upprop på internet så kom drygt 100 ungdomar till Östermalmstorg till kl 18. Syftet var oklart och efter div. s.k. rusningar så samlades ett 40-tal nere vid Nybroplan. Strax efter kl. 19 omhändertogs och greps de (några) av polis. Brott: Skadegörelse (mest kl-tt-r), narkotikabrott o brott mot knivlagen.Här i Stockholm demonstrerar "reclaimare" mot trafiken! Och kanske även mot komersialismen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Johan Eriksson skrev:Det var värst vad ni går igång på vissa dumma kommentarer och andra inte, tycker det är ytterst selektivt vad som upprör och förvånas kanske mer över vad som "slinker förbi" och som (i olika trådar) är jättekorkat sagt (av olika personer) men som förblir okommenterat därför att det tydligen är "accepterat". Jag har emellanåt ytterst svårt att begripa vartåt vinden blåser just nu och vad som är "legitima taskigheter" eller, som i den här tråden, uppenbarligen vart för. Helt klart är att denna s k "moral" är ytterst skiftande men man anar en hel del av den dubbelmoral som är accepterad.
Eftersom tråden ligger i "Ordet är fritt" och ämnet är 1 maj så tar jag mig friheten att filosofera lite kring detta.
Det är ju så, att värdet av ett uttalande inte bara ligger i själva orden och deras ordningsföljd, utan även i det som inte sägs. Vid direkt tal, öga mot öga, är större delen av kommunikationen icke-verbal. Vid överföringen av text från skribent till läsare är det inte lika lätt, men helt klart är att det även här förekommer "icke-skriftlig" kommunikation. Hur det går till vet jag inte, men jag gissar att läsarens hjärna föreställer sig en situation där han eller hon står öga mot öga med skribenten*, och utifrån denna föreställning skapar och tolkar något slags fiktiv icke-verbal kommunikation. Detta underlättas** av eventuella tidigare verk av samma skribent, exempelvis kan man i detta forum lätt hitta alla inlägg av en viss skribent och läsa ett urval, för att skapa sig en bild av vem det är*. Utifrån denna information (helt, delvis eller inte alls sann) bedömer man sedan olika personers inlägg på olika sätt.
Om du upplever att du kan skriva exakt samma sak som någon annan, men möta en helt annan reaktion, så beror det förmodligen på att det är just så! Du kommer väl ihåg hur det var i skolan? Det som var rätt svar när det kom från den ena eleven kunde vara orätt när det kom från den andre. För att inte tala om situationen elever emellan; det räckte inte alltid med att säga något roligt, utan det måste även sägas av rätt person för att det skulle "räknas" som roligt. Och i många fall är detta logiskt grundat: Ett riktigt svar på en fråga kan ha avgetts genom en ren tillfällighet, och den roligaste vits kan gå förlorad, om den framförs på fel sätt eller i fel sammanhang. Lärare har metoder för att ta reda på om ett korrekt svar har sin grund i den eftersträvade kunskapen, och skolbarn är experter på att spontant avgöra vad som är kul.
Naturligtvis kan man diskutera huruvida detta är rättvist, man kan till och med anordna en demokratisk omröstning om saken, men det är svårt att göra något åt orsakerna till detta. Det är synd, för ibland finns det risk att en grupp (av skolbarn, forumskribenter etc) går miste om fördelar, som den hade kunnat nå genom att släppa in någon i stället för att frysa vederbörande ute. Men förr eller senare får man alltid chansen att visa vad man går för...
* eller den (eller t o m de!) man tror att det är.
** eller försvåras, om man lurar sig själv eller blir lurad!