Dagens 1 majtåg..

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Dagens 1 majtåg..

Inlägg av Bussmicke »

..av det lite mer udda slaget..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Re: Dagens 1 majtåg..

Inlägg av Ivers1991 »

Udda, men ändå lite kul...
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Ja det var onkeligen annorlunda. Vad var anledingen till denna manifestation då?
Pentax for life!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:49, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Hahaha, humor!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
TKO

Inlägg av TKO »

Ja fast det är väl egentligen inget svar på frågan varför sopåkarna demonstrerade...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Johan Eriksson skrev:Puggen, vet du vad "1a maj" är och vad som sker över hela världen då, eller är du för mycket till höger för att ha greppat det än? :roll:

Micle: :D
Varför tog vi inte bort 1:a maj som helgdag istället för annandagpingst till förmån för 6:e juni :roll: Snacka om att ha överlevt sig självt. Det är ungefär ett lika bra svar på min fråga som ditt...
Pentax for life!
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

TKO skrev:Ja fast det är väl egentligen inget svar på frågan varför sopåkarna demonstrerade...
/TKO
Nej precis. Kan det bero på dåliga arbetsvillkor kanske eller ville de bara visa upp hur många sopbilar det finns i stockholm? :P
Lönen känns inte som en anledning, om jag inte har helt fel så tjänar en sopgubbe ganska bra.
Pentax for life!
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Johan Eriksson skrev:Vad lätt det är att identifiera en högerman som talar nedlåtande om arbetare som gör "skitjobbet" även åt dig, de är alltid lika förtjusta i polarisering! :idea:
Vadå nedlåtande. Jag har inte alls på något sätt varit nedlåtande mot sopgubbar. Jag var bara nyfiken på vad de demonstrera för. Typiskt vänstern att ljuga och hitta på samt smutskasta andra. Annars är det alltid intressant att höra personer som verkar leva i en värld som sedan länge är borta men att de vägrar inse det till "the bitter end"...

Nu är vi way Off topic
Pentax for life!
Q
Kontakt:

Inlägg av Q »

Johan Eriksson skrev:Vad lätt det är att identifiera en högerman som talar nedlåtande om arbetare som gör "skitjobbet" även åt dig, de är alltid lika förtjusta i polarisering! :idea:
Att försöka sätta motdebattören i ett visst generaliserat "åsiktsfack" för att däreigenom försöka göra dennes fråga/åsikt obsolet är både dumt och löjligt.
Tyvärr ser vi detta i ganska många ämen, detta vara bara ett exempel, invandrardebatten med tabu-ordet "rasist" är ett annat.
Det visar bara att du inte har något vettiga arguement. Man kan nog kalla det sista steget ner i sandlådan.

Nåväl, det verkar inte finnas någon som har ett svar på frågan varför de åker sopbil i karavan utan att själv försöka leka besservisser..

Men det är en kul ide med sopbils-karavan :) Synd bara att de misslyckats att sprida ut motiveringen.
"Computers are like air conditioners, they stop working properly when you open Windows"
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Johan Eriksson skrev: Puggen, vet du vad "1a maj" är och vad som sker över hela världen då, eller är du för mycket till höger för att ha greppat det än? :roll:
polarisering?
1a maj i Scotland.....

Bild

pratade lite med kollegorna men ingen hade direkt noterat att det var 1:a maj. har inte varit något på tv heller tydligen....
det blir ju så om man som i resten? av världen inte har ledigt .......

Dan
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Fast just i år hade vi varit lediga i alla fall även om inte 1 maj varit helgdag.
Bantekniker
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Bobjörk skrev:Fast just i år hade vi varit lediga i alla fall även om inte 1 maj varit helgdag.
Efter att ha titta lite närmare (wikipedia) så tycks det som om UK är ett av undantagen....antar att det är järndamen som spökar....
fast hon lever ju ännu trots visa sjukhusbesök nyligen...

ja, ja antar att bollspelet också är ett av undantagen i världen....men ganska kul att spela

-Dan
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

scotland_dan skrev: ja, ja antar att bollspelet också är ett av undantagen i världen....men ganska kul att spela

-Dan
Synd bara att jag inte hittar något lag i den här staden som spelar...

On-topic så är väl lönen för sopåkare i Norge runt 220.000 NOK. Vet inte om arbetarna själv tycker det är okej, men det var länge sedan sista strejken, så såpass nöjd är man nog.

Hur det är i Sverige vet jag inte, men något liknande är det säkert.
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
Användarens profilbild
leifd
Kontakt:

Inlägg av leifd »

Vad jag förstått så vet vi ännu inte varför sopåkarna körde i kortege genom stan :!: :?: :?:
Kan ju gissa att det är av samma bisarra skäl som "knuttar" och "raggare" brukar förstöra framkomlighet och miljö i en del städer med, på "1:a maj" (dvs bara för att polisen inte kan neka tillstånd denna dag).

För egen del, så slutade mitt 1:a majtåg kl. 09.30, sedan är det ju bara att hålla sig inne en sådan dag (eller kanske olja trädgårdsmöbler och kratta tort gräs).
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:50, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
KSE

Inlägg av KSE »

Jag är gammal nog att förknippa 1:a maj med de TV bilder från militärparader i olika diktaturstater som vår "kära" SVT sände ut med nogrann beskrivning om i vilken ordning potentaterna stog. Som en dag för den svenska arbetarrörelsen har den väl spelat ut sin roll då mediabevakningen minskar i takt med antalet deltagare i demonstrationerna och det är bara de närmast sörjande som lyssnar. Sedan har nog allt fler förstått att det inte gynnar facklig verksamhet att på något sätt koppla den till partipolitiska värderingar.

Ser man helt krasst på det så är väl enda anledningen att behålla 1:a maj som helgdag att några kan behöva en fridag och nyktra till efter att firat kungens födelsedag
Det är inte för sent att börja på nytt
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Johan Eriksson skrev: ....Sopgubbarna använde väl sig av sina fordon i sin egen variant av 1a maj-tåg, att det var så knepigt trots att datum står under bilderna förvånar mig att ni inte kunnat räkna ut, "anledningen" är s a s redan serverad.
Oro dig inte Johan jag vet vad du menade. Tänkte på detta tidigare (jag som har lagt till bold) men tyckte inte det var intressant
men iom att du skrev dessa rader ovan så kan jag inte låta bli att dela med mig av en fundering.

Det finns lite av en paradox i detta "tåg" som förmodligen gör att det aldrig skulle kunna ske här även om vi var lediga.
fordonen som de använder är med största sannolikhet ägda av....deras arbetsgivare, inte facket eller förararna .Mao så för att
denna "parad" ska fungera så måste den stödjas av firmorna genom att låna ut fordonen..på en helg...utanföra arbetet..i en demonstration
mot dom?

De skulle aldrig få tillåtelse att göra detta häröver misstänker jag pga av cheferna samt pga försäkringsvilkoren som firmorna har.
bara en fundering...

Dan

PS resonemanget ovan förutsätter att taxiförarmodellen med friåkare inte förekommer i soppvärlden vilket jag tror är fallet.....
rote

Inlägg av rote »

scotland_dan skrev:
Bobjörk skrev:Fast just i år hade vi varit lediga i alla fall även om inte 1 maj varit helgdag.
Efter att ha titta lite närmare (wikipedia) så tycks det som om UK är ett av undantagen....antar att det är järndamen som spökar....
fast hon lever ju ännu trots visa sjukhusbesök nyligen...

ja, ja antar att bollspelet också är ett av undantagen i världen....men ganska kul att spela

-Dan
Helt riktigt att första maj inte är någon "stor" dag på andra sidan Nordsjön. Flera av mina engelska bekanta hade ingen aning om vad Internationalen var för en sång när jag frågade dem med anledning av att det var just första maj den dagen.

Det skall ju nu inte tolkas som att det inte finns en livaktig arbetarrörelse på öarna, för bara några dagar sedan gick flera yrkeskårer ut i vildsinta strejker mot "arbetar"regeringen.
Låst