Det är väl egentligen inte hur mycket bryggan används som är det lämpligaste måttet på hur nödvändig den är, utan snarare hur mycket besvärligare det skulle bli om den inte fanns när man behövde den!Sparkfot skrev:Den vid Skogis & Åkeshov då? De användes väl inte heller så mycket?
Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Sant. så de kan räknas in som "lite nödvändiga" bryggor kategorin då?daniel_s skrev:Det är väl egentligen inte hur mycket bryggan används som är det lämpligaste måttet på hur nödvändig den är, utan snarare hur mycket besvärligare det skulle bli om den inte fanns när man behövde den!Sparkfot skrev:Den vid Skogis & Åkeshov då? De användes väl inte heller så mycket?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
På en skala 1-5, där 1 är "praktiskt taget onödig" och 5 är "oumbärlig", ger jag Åkeshov en trea. Skogskyrkogården får en tvåa.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Låt gå för det, Åkeshov bryggan är ju trots bra att ha efter ombyggnaden! Ska bli intressant hur det blir med Skogis bryggan efter ombyggnaden.daniel_s skrev:På en skala 1-5, där 1 är "praktiskt taget onödig" och 5 är "oumbärlig", ger jag Åkeshov en trea. Skogskyrkogården får en tvåa.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Som flera andra har skrivit. Inga växlar eller vändbryggor är onödiga. Hötorgsbryggan används när man vänder tåg från VY till Brommasvarven och tvärtom när det är trångt i Alvik i sådana fall är det bättre att köra till Rådmansgatan för vändning. Sturebyväxeln används vid vädning av mycket sena 19 eller vid behov av motspårskörning Svedmyra-Högdalen tex.Puggen skrev:Vilken vändbrygga är den mest onödiga i t-banesystemet? Vilken används minst tillexempel?
Kan tänka mig vändbryggan mellan Hötorget och Rådmansgatan, har bara sett att den används vid trafikstopp och dylikt men o andra sidan har den en ganska viktig funktion vid dessa situationer.
Onödiga växlar undrar jag också över. Tillexempel växeln strax söder om Enskede gård och den strax norr om Stureby. Har bara sett den användas en enda gång under alla år jag åkt tunnelbana.
Fler sådana här exempel vore kul.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Tillhör inte de som normalt brukar eftersträva att trådar spårar ur...
Men om man vänder på frågan, vilka vändbryggor/vändspår saknas?
Personligen säger jag:
* Söder om Skärholmen, antingen Skärholmen eller Vårberg, vändmöjlighet finns ju i och för sig i Sätra, men placeringen känns inte helt optimal med tanke på den utveckling som skett sedan spåren anlades.
* Alvik eller strax väster därom, visst går det att vända i Alvik, men en utformning liknande Åkeshov eller Vällingby vore önskvärd för att reducera störningskänsligheten, detsamma kan fö gälla vid Odenplan. Behovet kan dock antas minska något om grenen till Karolinska byggs.
/ Melker
Men om man vänder på frågan, vilka vändbryggor/vändspår saknas?
Personligen säger jag:
* Söder om Skärholmen, antingen Skärholmen eller Vårberg, vändmöjlighet finns ju i och för sig i Sätra, men placeringen känns inte helt optimal med tanke på den utveckling som skett sedan spåren anlades.
* Alvik eller strax väster därom, visst går det att vända i Alvik, men en utformning liknande Åkeshov eller Vällingby vore önskvärd för att reducera störningskänsligheten, detsamma kan fö gälla vid Odenplan. Behovet kan dock antas minska något om grenen till Karolinska byggs.
/ Melker
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Finns övergångsväxlar mellan Skärholmen å Vårberg, finns även övergångsväxlar mellan Stora Mossen å Abramhamsberg. Knasar det vid Odenplan så får man vända vid Hötorget i värsta fall?.mela skrev:Tillhör inte de som normalt brukar eftersträva att trådar spårar ur...
Men om man vänder på frågan, vilka vändbryggor/vändspår saknas?
Personligen säger jag:
* Söder om Skärholmen, antingen Skärholmen eller Vårberg, vändmöjlighet finns ju i och för sig i Sätra, men placeringen känns inte helt optimal med tanke på den utveckling som skett sedan spåren anlades.
* Alvik eller strax väster därom, visst går det att vända i Alvik, men en utformning liknande Åkeshov eller Vällingby vore önskvärd för att reducera störningskänsligheten, detsamma kan fö gälla vid Odenplan. Behovet kan dock antas minska något om grenen till Karolinska byggs.
/ Melker
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Melker har helt rätt i att det behövs ett riktigt vändspår mellan Skärholmen och Vårberg. Idag finns en överproduktion av trafik på sträckan Skärholmen-Norsborg på vintern och en viss trängsel Sätra-Skärholmen på sommaren. En ordentlig vändmöjlighet i Skärholmen skulle göra det möjligt att rätta till detta.Sparkfot skrev:Finns övergångsväxlar mellan Skärholmen å Vårberg, finns även övergångsväxlar mellan Stora Mossen å Abramhamsberg. Knasar det vid Odenplan så får man vända vid Hötorget i värsta fall?.
Övergångsväxlarna är bra att ha i nödfall men inget att vända i planmässigt i rusningen; de ligger mitt emellan stationerna och signalsystemet är inte utrustat för dubbelriktad körning.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Så om vi kan bygga bort övergångsväxlarna å sätta in ett vändspår med brygga ungefär på samma plats där växlarna ligger idag så vore det lysande?daniel_s skrev:Melker har helt rätt i att det behövs ett riktigt vändspår mellan Skärholmen och Vårberg. Idag finns en överproduktion av trafik på sträckan Skärholmen-Norsborg på vintern och en viss trängsel Sätra-Skärholmen på sommaren. En ordentlig vändmöjlighet i Skärholmen skulle göra det möjligt att rätta till detta.Sparkfot skrev:Finns övergångsväxlar mellan Skärholmen å Vårberg, finns även övergångsväxlar mellan Stora Mossen å Abramhamsberg. Knasar det vid Odenplan så får man vända vid Hötorget i värsta fall?.
Övergångsväxlarna är bra att ha i nödfall men inget att vända i planmässigt i rusningen; de ligger mitt emellan stationerna och signalsystemet är inte utrustat för dubbelriktad körning.

Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Tekniska högskolans brygga avskiljs av signal 494 och delar in den i två uppställningsspår. Det allra nordligaste spåret, ungefär 40 meter som saknar brygga är ju inte så flitigt använt.