Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Vilken vändbrygga är den mest onödiga i t-banesystemet? Vilken används minst tillexempel?
Kan tänka mig vändbryggan mellan Hötorget och Rådmansgatan, har bara sett att den används vid trafikstopp och dylikt men o andra sidan har den en ganska viktig funktion vid dessa situationer.
Onödiga växlar undrar jag också över. Tillexempel växeln strax söder om Enskede gård och den strax norr om Stureby. Har bara sett den användas en enda gång under alla år jag åkt tunnelbana.
Fler sådana här exempel vore kul.
Kan tänka mig vändbryggan mellan Hötorget och Rådmansgatan, har bara sett att den används vid trafikstopp och dylikt men o andra sidan har den en ganska viktig funktion vid dessa situationer.
Onödiga växlar undrar jag också över. Tillexempel växeln strax söder om Enskede gård och den strax norr om Stureby. Har bara sett den användas en enda gång under alla år jag åkt tunnelbana.
Fler sådana här exempel vore kul.
Pentax for life!
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
En växel är aldrig onödig även om det används lite. helt plötsligt kan den obefintliga växeln vara väldigt nödvändig.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
-
- Inlägg: 20
- Blev medlem: tisdag 08 april 2008 14:41
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Vändbryggan Skogskyrkogården! Används aldrig förutom vid utbildning! (Vad ja vet)
Innan dom byggde om åkeshov bryggan! Värdelös, och även den lilla bryggan som fanns för typ 2 cx vagnar vid åkeshov! Skum!
Men växeln vid Enskede gård är väldigt bra, så den ska dom inte ta bort tycker ja
Innan dom byggde om åkeshov bryggan! Värdelös, och även den lilla bryggan som fanns för typ 2 cx vagnar vid åkeshov! Skum!
Men växeln vid Enskede gård är väldigt bra, så den ska dom inte ta bort tycker ja

Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Men om inte den bryggan fanns, var ska de då husera vid utbildning? Alltså behövs den.mobillasse skrev:Vändbryggan Skogskyrkogården! Används aldrig förutom vid utbildning! (Vad ja vet)
Innan dom byggde om åkeshov bryggan! Värdelös, och även den lilla bryggan som fanns för typ 2 cx vagnar vid åkeshov! Skum!
Men växeln vid Enskede gård är väldigt bra, så den ska dom inte ta bort tycker ja
Som att resonera som att brandkårens bilar används väldigt lite, vi kan göra oss av med alla. Mend et är just när de behövs som de behövs.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Bryggan vid Hässelby strand har jag aldrig använt. Alla andra bryggor på såväl tub 1, 2 och 3 har jag vid ett eller annat tillfälle behövt använda.
- Micke Asklander
- Inlägg: 474
- Blev medlem: söndag 30 oktober 2005 0:58
- Kontakt:
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Här håller jag med Bruse.bruse skrev:En växel är aldrig onödig även om det används lite. helt plötsligt kan den obefintliga växeln vara väldigt nödvändig.
Det finns inga onödiga uppställningspår eller växlar, det finns ju mer än tunneltåg som kör runt på spåren.
Och då kör vi massa olika tågvägar på nätter med lok/traktorer, samt står uppställda med fordon på olika uppställningspår.
Micke
ännu en dag
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
"Vändspåret" mellan Rådmansgatan och Hötorget har väl använts vid alla de tillfällen då det - planerat eller oplanerat - varit nödvändigt att vända tåg söderifrån vid Hötorget och norrifrån vid Rådmansgatan? Under vissa perioder har väl vändning vid Hötorget varit inlagd i tidtabellen? Vill också minnas att jag ganska ofta sett tåg stå uppställda på vändspåret, men det kanske var så att man tidigare hade "reservtåg" stående där i beredskap för att fylla ut större luckor mellan ordinarie tåg?
Antagligen borde T-bana 1 få fler "kryssväxlar", alltså växlar där man kan byta även från vänsterspår till högerspår utan att backa. Kryssväxelstationer är sedan 1960-talet standard på pendeltågssträckorna, och har många gånger bidragit till att det - trots tät trafik - varit möjligt att klara trafiken med enkelspårsdrift vid hinder av olika slag (solkurva, stort rälsbrott, allvarligt vagnfel etc). På t-bana 1 borde fler kryssväxlar läggas in; detta har väl länge varit planerat men av olika skäl inte genomförts fullt ut. T-bana 2 och 3 har väl redan sådana "kryssväxelstationer", även om de inte kan nyttjas riktigt bra pga att signalsystemet krånglar till det om man vill köra någorlunda snabbt på högerspår, samt att växlarna är optimerade för trafik på huvudspår och därför tvingar fram långsam körning vid övergång mellan trafikspåren
Antagligen borde T-bana 1 få fler "kryssväxlar", alltså växlar där man kan byta även från vänsterspår till högerspår utan att backa. Kryssväxelstationer är sedan 1960-talet standard på pendeltågssträckorna, och har många gånger bidragit till att det - trots tät trafik - varit möjligt att klara trafiken med enkelspårsdrift vid hinder av olika slag (solkurva, stort rälsbrott, allvarligt vagnfel etc). På t-bana 1 borde fler kryssväxlar läggas in; detta har väl länge varit planerat men av olika skäl inte genomförts fullt ut. T-bana 2 och 3 har väl redan sådana "kryssväxelstationer", även om de inte kan nyttjas riktigt bra pga att signalsystemet krånglar till det om man vill köra någorlunda snabbt på högerspår, samt att växlarna är optimerade för trafik på huvudspår och därför tvingar fram långsam körning vid övergång mellan trafikspåren
/Gunnar Ekeving
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Om man skulle ta bort alla bryggor/uppställningsspår som inte används planenligt skulle en hel del kunna försvinna. T.ex. Tub1: Skärmarbrink, Hökarängen, Farsta Strand, Skarpnäck, Tub2: Östermalmstorg, Tekniska Högskolan, Sätra, Fruängen, Tub3: Rådhuset, Fridhemsplan, Kungsträdgården. Men dom här bryggorna behövs vid trafikstörningar, antingen för vändning av tåg eller för att få en "trasa" ur vägen. För att inte tala om vagntransporter. Ska du köra HY - NA vänder du antingen vid Hötorget eller vid Östermalmstorg.Micke Asklander skrev:Här håller jag med Bruse.bruse skrev:En växel är aldrig onödig även om det används lite. helt plötsligt kan den obefintliga växeln vara väldigt nödvändig.
Det finns inga onödiga uppställningspår eller växlar, det finns ju mer än tunneltåg som kör runt på spåren.
Och då kör vi massa olika tågvägar på nätter med lok/traktorer, samt står uppställda med fordon på olika uppställningspår.
Micke
Ett konkret exempel: när vi den 25/11 2005 körde ett provtåg med Veterantunneltåget vände vi vid bryggorna vid Skärmarbrink och Farsta Strand (vi ville inte in till plattformen för att undvika spontana kluddattacker). Vid vagntransporten HY - NA dagen efter vände vi vid Östermalmstorg på väg till NA och vid Hötorget på väg tillbaka.
EDIT: Iofs kunde vi väl ha vänt på C-spåret vid Slussen istf Hötorget och Östermalmstorg eftersom tåget bara var 6 vagnar. Det hade sparat tid. Men så gör man tydligen inte av någon outgrundlig anledning. Där finns ingen brygga men det var ju fullt möjligt att gå igenom gaveldörrarna på tåget.
//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den torsdag 10 april 2008 23:23, redigerad totalt 4 gång.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Den har jag använt, men det var ju inte igår precis. Det måste ha varit runt 1970. Under högsommaren gick det fyravagnståg mitt på dagen och sexvagns i rusningen. Vid tillkopplingen körde man ut ett åttavagnståg från hallen och in på sidospåret i Hässelby strand där man delade det i tvåvagnsbitar att koppla till tågen.JFK skrev:Bryggan vid Hässelby strand har jag aldrig använt. Alla andra bryggor på såväl tub 1, 2 och 3 har jag vid ett eller annat tillfälle behövt använda.
Mittspåret mellan Rådmansgatan och Hötorget användes mycket riktigt för uppställning av reservtåg under eftermiddagsrusningen.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Skarpnäck får min röst, används den någonsin? Arbetståg och nattparkering ifall grenen blev avskuren från nätet är det enda jag kan tänka mig.
Lars, antar det är något ord som blivit fel i din första mening, det där är väl mest bryggor som *inte* används planenligt. Men Hökarängen hör väl inte dit, och vänder man inte vid Tekniska längre?
Lars, antar det är något ord som blivit fel i din första mening, det där är väl mest bryggor som *inte* används planenligt. Men Hökarängen hör väl inte dit, och vänder man inte vid Tekniska längre?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Hökarängens brygga används vardagmorgnar i alla fall... När spåren inte är bortplockade alltså.
Är det inte så att trafikledarna ogärna använder stickspår som inte används reguljärt? Är man helt enkelt osäker på hur väl det fungerar?
Är det inte så att trafikledarna ogärna använder stickspår som inte används reguljärt? Är man helt enkelt osäker på hur väl det fungerar?
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Ehh.... I get the point.... Korrigerat!mickeb skrev:Skarpnäck får min röst, används den någonsin? Arbetståg och nattparkering ifall grenen blev avskuren från nätet är det enda jag kan tänka mig.
Lars, antar det är något ord som blivit fel i din första mening, det där är väl mest bryggor som *inte* används planenligt. Men Hökarängen hör väl inte dit, och vänder man inte vid Tekniska längre?
Vad beträffar Hökarängen och Tekniska Högskolan kan du ha helt rätt, jag har ingen tidtabell tillgänglig.
//Lars S
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Nej, tvärtom. De spår som inte används reguljärt använder man gärna för utbildningståg och liknande, just för att hålla rosten borta!djth skrev:Hökarängens brygga används vardagmorgnar i alla fall... När spåren inte är bortplockade alltså.
Är det inte så att trafikledarna ogärna använder stickspår som inte används reguljärt? Är man helt enkelt osäker på hur väl det fungerar?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Det var ju för att jag ville köra längre förstår du välLars Stegenius skrev:EDIT: Iofs kunde vi väl ha vänt på C-spåret vid Slussen istf Hötorget och Östermalmstorg eftersom tåget bara var 6 vagnar. Det hade sparat tid. Men så gör man tydligen inte av någon outgrundlig anledning. Där finns ingen brygga men det var ju fullt möjligt att gå igenom gaveldörrarna på tåget.

Skämt åsido, C-spåret rymmer faktiskt 8 vagnar så det hade gått bra att vända där även med ett längre tåg.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Jag har kört en linje 18 som efter vändning i Alvik vart utsläppt i "fel lucka" i turlistan. När jag väl stod och väntade på avgångstid i Alvik söder ut så beordrade trafikledaren mig att köra omedelbart då en linje 19 låg precis bakom. Vid Rådmansgatan fick jag signalväg in på u-spåret Rådmansgatan/Hötorget samtidigt som linje 19 körde om på utsidan. Sedan fick jag signal ut på trafikspåret igen. Observera att jag hade folk i vagnarna hela tiden, allt på trafikledningens order... Det kan jag tänka mig inte händer varje dag.
Sedan var det ett äventyr att vända insatstågen vid Hötorgen i eftermiddagsrusningen. Ibland var det vändhjälp, ibland inte. Första gången jag vände ett tåg där var innan de fick upp nätet som nu är monterat. Jag var inte beredd på att tåget på södergående trafikspår höll toppfart. Det var en obehaglig känsla att stå på en mer eller mindre svajande träbrygga när ett 8 vagnars tåg dundrade förbi i 70 km/h på ca 50 cm avstånd från nästippen.
Nostalgi...
Egentligen borde man skriva ner alla dumma och märkliga saker som man vart med om. Fast ingen vill väl läsa om sånt skräp.
Sedan var det ett äventyr att vända insatstågen vid Hötorgen i eftermiddagsrusningen. Ibland var det vändhjälp, ibland inte. Första gången jag vände ett tåg där var innan de fick upp nätet som nu är monterat. Jag var inte beredd på att tåget på södergående trafikspår höll toppfart. Det var en obehaglig känsla att stå på en mer eller mindre svajande träbrygga när ett 8 vagnars tåg dundrade förbi i 70 km/h på ca 50 cm avstånd från nästippen.
Nostalgi...
Egentligen borde man skriva ner alla dumma och märkliga saker som man vart med om. Fast ingen vill väl läsa om sånt skräp.
-
- Inlägg: 1892
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 18:25
- Ort: Stockholm/Hägersten
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Jo, men är det inte så att C-spåret "officiellt" bara rymmer 6 vagnar även om det faktiskt går att att vända ett 8-vagnarståg där?daniel_s skrev:Det var ju för att jag ville köra längre förstår du välLars Stegenius skrev:EDIT: Iofs kunde vi väl ha vänt på C-spåret vid Slussen istf Hötorget och Östermalmstorg eftersom tåget bara var 6 vagnar. Det hade sparat tid. Men så gör man tydligen inte av någon outgrundlig anledning. Där finns ingen brygga men det var ju fullt möjligt att gå igenom gaveldörrarna på tåget.![]()
Skämt åsido, C-spåret rymmer faktiskt 8 vagnar så det hade gått bra att vända där även med ett längre tåg.
Och, visst, jag förstår att du tyckte det var kul att få köra C13H - det händer ju inte varje dag, precis

//Lars S
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Jag vill minnas en dag för en massa år sen när de byggde om Alviks station för Nockeby banan så fick en 19 mot Häs köra in på bryggan vid Höt norrut för att släppa förbi ett arbetslok som låg i bakhasorna, då infomerade föraren om att vi var tvugna att ta en liten avstickare.. Händer ju som sagt inte allt för ofta.Thomas skrev:Jag har kört en linje 18 som efter vändning i Alvik vart utsläppt i "fel lucka" i turlistan. När jag väl stod och väntade på avgångstid i Alvik söder ut så beordrade trafikledaren mig att köra omedelbart då en linje 19 låg precis bakom. Vid Rådmansgatan fick jag signalväg in på u-spåret Rådmansgatan/Hötorget samtidigt som linje 19 körde om på utsidan. Sedan fick jag signal ut på trafikspåret igen. Observera att jag hade folk i vagnarna hela tiden, allt på trafikledningens order... Det kan jag tänka mig inte händer varje dag.
Sedan var det ett äventyr att vända insatstågen vid Hötorgen i eftermiddagsrusningen. Ibland var det vändhjälp, ibland inte. Första gången jag vände ett tåg där var innan de fick upp nätet som nu är monterat. Jag var inte beredd på att tåget på södergående trafikspår höll toppfart. Det var en obehaglig känsla att stå på en mer eller mindre svajande träbrygga när ett 8 vagnars tåg dundrade förbi i 70 km/h på ca 50 cm avstånd från nästippen.
Nostalgi...
Egentligen borde man skriva ner alla dumma och märkliga saker som man vart med om. Fast ingen vill väl läsa om sånt skräp.
Angående "onödiga" bryggor sen, så är Höä bryggan en av många bryggor som endå används flitigt, vid morgon/eftermiddagsrusning, vid vändning av trasigt tåg eller liknande. Bryggan vid Ömt används också i rusningen och är även bra att ha när det skiter sig ute på linjen. Sätra bryggan används väl ytterstsällan pga vändningsmöjligheter vid plattformen istället. Bryggan vid Teh används väl likt som Ömt bryggan, när det behövs. Bryggan Råh-Fhp används väl som de andra bryggorna mitt på linjen när det främst skiter sig och man behöver vända ett tåg snabbt. Ktg bryggan är bra att ha vid vändning av evenemangstågen som endå ska i transport hem till RI efter avslutad tjänst(oftast).
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Sparkfot skrev:Bryggan Råh-Fhp används väl som de andra bryggorna mitt på linjen när det främst skiter sig och man behöver vända ett tåg snabbt. Ktg bryggan är bra att ha vid vändning av evenemangstågen som endå ska i transport hem till RI efter avslutad tjänst(oftast).
Bryggorna, de är två stycken Råh-Fhp används vid störningar samt transporter från bana ett. Finessen med att det är två bryggor är att de kan ta ner två tåg på bryggan, men ändå låta det första tåget köra först genom att ta ut det på trafikspår genom växeln som finns mellan bryggorna.
Ktg bryggan*, används nästan dagligen för insatståget som ska gå in i hallen. På grund av att det är två linjer som vänder på en station så är tid en bristvara. Därför väljer trafikledningen att ta in tåget som tömmer och ska in i hallen, in bakom för vändning i stället.
* En brygga är något man går på, annars är det uppställningsspår. Just i Ktg saknas brygga vilket gör att det ser likadant ut som Sky. Dvs trappor ut placerade vid olika platser. Men C20 gjorde att några av de gamla trapporna inte står på rätt plats i förhållande till hytten. Så nu står det ett gäng extra trappor på spåret. Varför inte bara bygga en brygga? Så att förarna dessutom kan kolla tåget så att inga trafikanter sitter kvar. Som det är nu så får förarna stanna i Hab för att gå igenom tåget.
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Men snälla, kan ni inte skriva ut namnen på stationerna istället?
Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?
Läs Lars S inlägg några inlägg uppåt då!NerdBoy skrev:Men snälla, kan ni inte skriva ut namnen på stationerna istället?
Thomas: Låter jobbigt att behöva stanna en extra gång på vägen till hallen bara för att kontrollera att tåget är tomt. Men å andra sidan så kan man ju inte alltid få allting man önskar sig, även om det vore tacksamt med att få en brygga.