Mest onödiga vändbryggan i t-banan?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Re: Mest onödiga vändbryggan i t-banan?

Inlägg av NerdBoy »

Sparkfot skrev:
NerdBoy skrev:Men snälla, kan ni inte skriva ut namnen på stationerna istället?
Läs Lars S inlägg några inlägg uppåt då!
Varför då?
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

NerdBoy skrev:
Sparkfot skrev:
NerdBoy skrev:Men snälla, kan ni inte skriva ut namnen på stationerna istället?
Läs Lars S inlägg några inlägg uppåt då!
Varför då?
För att där har du ju alla stations namn i sin helhet så du kan tyda de annars så svåra förkortningarna! :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Sparkfot skrev:
NerdBoy skrev:
Sparkfot skrev:Läs Lars S inlägg några inlägg uppåt då!
Varför då?
För att där har du ju alla stations namn i sin helhet så du kan tyda de annars så svåra förkortningarna! :wink:
Bara för att du ska kunna verka cool som kan olika interna förkortningar? Nej, tack.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Bara för att du ska kunna verka cool som kan olika interna förkortningar? Nej, tack.[/quote]
Men vad gnäller du om då? Förkortningarnas namn i helhet finns ju 2-3 inlägg ovanför det inlägget jag skrev, läser man tråden i sin helhet så kommer man nog förstå vad förkortningarna står för :!:
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Bryggan vid Telefonplan används väl dagligen för de insatståg som går till Telefonplan. De vänder ju där. Sen kan man kanske tycka att det är onödigt med en vändbrygga på sträckan Liljeholmen-Fruängen. Den är inte speciellt lång direkt.

Vändbryggorna längst ur på blå linjen vid Kungsträdgården-Akalla/Hjulsta måste väl ändå inte användas speciellt mycket med tanke på slutstationerna i sig?
Pentax for life!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Sparkfot skrev:Bara för att du ska kunna verka cool som kan olika interna förkortningar? Nej, tack.
Men vad gnäller du om då? Förkortningarnas namn i helhet finns ju 2-3 inlägg ovanför det inlägget jag skrev, läser man tråden i sin helhet så kommer man nog förstå vad förkortningarna står för :!:[/quote]

Skärp dig sparkfot! Kopplingen mellan förkortning och utskrivet namn finns inte och dessutom är det onödigt snobberi att slänga sig med förkortningar som inte är allom bekant.

Jag använder förkortningar för spårvägen i Göteborg - på jobbet. Det händer på forum men då skriver jag i ett och samma inlägg ut namnet i kombination med förkortningen (ex Waldemarsudde, WAU) och därefter använder jag förkortningen i just det inlägget. I nästa inlägg gör jag i så fall samma sak en gång till.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Puggen skrev:Vändbryggorna längst ur på blå linjen vid Kungsträdgården-Akalla/Hjulsta måste väl ändå inte användas speciellt mycket med tanke på slutstationerna i sig?
Bryggan i Hjulsta används dagligen både förmiddag, eftermiddag och kväll i samband med kopplingen. I vissa tidtabeller har man även använt spår 2:s förlängning bortom plattformen, jag vet inte hur det är just nu. Uppställningsspåret vid Kungsträdgården används också det dagligen, såvitt jag vet. I Akalla görs det för närvarande ingen koppling, men uppställningsspåret används ändå ganska ofta. Här är t ex en bild från senaste gången jag var där:

Bild
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

TonyM skrev:
Sparkfot skrev:Bara för att du ska kunna verka cool som kan olika interna förkortningar? Nej, tack.
Men vad gnäller du om då? Förkortningarnas namn i helhet finns ju 2-3 inlägg ovanför det inlägget jag skrev, läser man tråden i sin helhet så kommer man nog förstå vad förkortningarna står för :!:
Skärp dig sparkfot! Kopplingen mellan förkortning och utskrivet namn finns inte och dessutom är det onödigt snobberi att slänga sig med förkortningar som inte är allom bekant.

Jag använder förkortningar för spårvägen i Göteborg - på jobbet. Det händer på forum men då skriver jag i ett och samma inlägg ut namnet i kombination med förkortningen (ex Waldemarsudde, WAU) och därefter använder jag förkortningen i just det inlägget. I nästa inlägg gör jag i så fall samma sak en gång till.

//Tony[/quote]
Men om man t.ex skriver Fhp(Fridhemsplan) så klagar ju folk likt förbannat iallafall? Detta är väl endå ett demokratiskt forum där man får göra hur man vill? Är det några ev frågor på förkortningarna är det bara att skriva ett inlägg så kan översättningarna skrivas in så att alla förstår?
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Visst är det onödigt (och möjligen lite av snobberi) att använda stationsförkortningarna. Att skriva ut hela namnen är givetvis bättre. Men jag erkänner mig skyldig till att använda förkortningarna för depåerna. Dom är väl inte fler än att förkortningarna går att förstå.

Och jag undrar fortfarande huruvida min "hemstation" Axelsberg förkortas Axb eller Axg. Bägge förkortningarna förekommer i "officiella" dokument.....

//Lars S
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:Detta är väl endå ett demokratiskt forum där man får göra hur man vill?
Egentligen inte, det är Spårvägssällskapets forum och reglerna bestäms av Spårvägssällskapet. Demokrati innebär för övrigt inte att man får göra hur man vill, utan ordet betyder ungefär "folket bestämmer" och sen är man i vissa fall skyldig att göra så som folket har bestämt! :D

Någon regel som förbjuder förkortningar finns dock inte på forumet. Men jag håller med om att det blir lite för många ibland. Särskilt inom tunnelbanan tycks det finnas en tradition av att försöka exkludera utomstående genom att använda en massa förkortningar i onödan och den traditionen behöver man ju inte underhålla. Men som metod att svara snabbt på bildgåtor är förkortningar perfekt! :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:
Sparkfot skrev:Detta är väl endå ett demokratiskt forum där man får göra hur man vill?
Egentligen inte, det är Spårvägssällskapets forum och reglerna bestäms av Spårvägssällskapet. Demokrati innebär för övrigt inte att man får göra hur man vill, utan ordet betyder ungefär "folket bestämmer" och sen är man i vissa fall skyldig att göra så som folket har bestämt! :D

Någon regel som förbjuder förkortningar finns dock inte på forumet. Men jag håller med om att det blir lite för många ibland. Särskilt inom tunnelbanan tycks det finnas en tradition av att försöka exkludera utomstående genom att använda en massa förkortningar i onödan och den traditionen behöver man ju inte underhålla. Men som metod att svara snabbt på bildgåtor är förkortningar perfekt! :D
Det må vara så att det inte finns någon regel som förbjuder förkortningarna, men däremot så anges tydligt att man skall vara så tydlig som möjligt. Förkortningar är inte tydliga.

Demokrati kan även kallas för "Majoritetens diktatur". "Att få göra som man vill" är inte demokrati det är väl möjligen närmre anarki....

//Tony
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Så om vi ska försöka binda ihop säcken så kan vi alla gå med på att skriva ut stationernas "officella" namn inom parantes om man använder förkortningar? Eller liknande.
Användarens profilbild
Daniel L

Inlägg av Daniel L »

Lars Stegenius skrev:Visst är det onödigt (och möjligen lite av snobberi) att använda stationsförkortningarna. Att skriva ut hela namnen är givetvis bättre. Men jag erkänner mig skyldig till att använda förkortningarna för depåerna. Dom är väl inte fler än att förkortningarna går att förstå.

Och jag undrar fortfarande huruvida min "hemstation" Axelsberg förkortas Axb eller Axg. Bägge förkortningarna förekommer i "officiella" dokument.....

//Lars S
Axelsbergs tunnelbanestation - AXB (Vilket förkortat blir "T-Stn AXB")
Axelsbergs Likriktarstation - AXG (Vilket förkortat blir "LS AXG")
/Daniel
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Att slänga sig med förkortningar eller kryptiska ord, är inget nytt i världshistorien. Det har alltid gjorts, i syftet att stänga ute de icke invigda. Ett sätt att försöka förhäva sin egen förträfflighet över andra.

Men det är lätt att det blir en yrksesjargong, om man umgås med likar hela tiden, alla förstår ju. Så glöms det bort när mans en råkar komma bland pöblen... förlåt, vanligt folk. :D Med lite eftertänksamhet och ödmjukhet så ordnar sig allt. Puss på er!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
HemuleN

Inlägg av HemuleN »

Sparkfot skrev:Så om vi ska försöka binda ihop säcken så kan vi alla gå med på att skriva ut stationernas "officella" namn inom parantes om man använder förkortningar? Eller liknande.
Då känns det ju som man tappar hela poängen med att använda förkortningar, om man inte har tänkt använda samma förkortning flera gånger dvs. :roll:
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

HemuleN skrev:
Sparkfot skrev:Så om vi ska försöka binda ihop säcken så kan vi alla gå med på att skriva ut stationernas "officella" namn inom parantes om man använder förkortningar? Eller liknande.
Då känns det ju som man tappar hela poängen med att använda förkortningar, om man inte har tänkt använda samma förkortning flera gånger dvs. :roll:
Äh, Den dagen den sorgen!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sparkfot skrev:Äh, Den dagen den sorgen!
Ja, liten tuva stjälper ofta stort lass! :D
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

HemuleN skrev:
Det är ju då du kan använda förkortningar! Dvs när du använder samma plats flera gånger i varje inlägg - vilket inte är helt ovanligt.
Annars är det lämpligt att skriva ut hela namnet.

Kan vi sluta upp med detta med förkortningar och i stället fundera ut vilken vändbrygga som är den minst nödvändiga i stället? (Ingen var ju onödig)

//Tony
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TonyM skrev:Kan vi sluta upp med detta med förkortningar och i stället fundera ut vilken vändbrygga som är den minst nödvändiga i stället? (Ingen var ju onödig)
De tre ostligaste vagnslängderna vid bryggan Aspudden är definitivt den minst nödvändiga bryggan i hela T-banan. Själva spåret används dock mycket ofta, om än inte för vändning. Norra bryggan i Norsborg är också ganska lite nödvändig.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

daniel_s skrev:
TonyM skrev:Kan vi sluta upp med detta med förkortningar och i stället fundera ut vilken vändbrygga som är den minst nödvändiga i stället? (Ingen var ju onödig)
De tre ostligaste vagnslängderna vid bryggan Aspudden är definitivt den minst nödvändiga bryggan i hela T-banan. Själva spåret används dock mycket ofta, om än inte för vändning. Norra bryggan i Norsborg är också ganska lite nödvändig.
Den vid Skogis & Åkeshov då? De användes väl inte heller så mycket?
Skriv svar