landstinget röstar på tisdag
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
landstinget röstar på tisdag
http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1101245.svd
på tisdag röstar landstingsfullmäktige, ring era förtroendevalda och se till att de röstar rätt...
"Bland oppositionspartierna är v och mp kritiska till en OPS-lösning men positiva till spårvagn." suck...utan ops ingen spårvagn...då är man väl inte positiv? "Â S vill avslå förslaget med hänsyn till oklara villkor och ohållbar tidsplan." ...nä hörrni det går inte, för kort om tid, ingen idé att försöka, vi väntar 40 år till..
på tisdag röstar landstingsfullmäktige, ring era förtroendevalda och se till att de röstar rätt...
"Bland oppositionspartierna är v och mp kritiska till en OPS-lösning men positiva till spårvagn." suck...utan ops ingen spårvagn...då är man väl inte positiv? "Â S vill avslå förslaget med hänsyn till oklara villkor och ohållbar tidsplan." ...nä hörrni det går inte, för kort om tid, ingen idé att försöka, vi väntar 40 år till..
Re: landstinget röstar på tisdag
Det finns andra sätt än OPS att finansiera en spårväg med. Jag är också kritisk till OPS-lösningar, men det hänger ihop med hur jag ser på saker och ting.joxsfo skrev:http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1101245.svd
//Tony
Med reservation för tyckfel.
"me to"-inlägg är sällan nödvändiga, men när jag nu får chansen att hålla med Tony så kan jag ju inte låta bli!TonyM skrev:Det finns andra sätt än OPS att finansiera en spårväg med. Jag är också kritisk till OPS-lösningar, men det hänger ihop med hur jag ser på saker och ting.joxsfo skrev:http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1101245.svd
//Tony
Dessutom har den OPS-modell som är saktuell för DjL visat sej ha många nackdelar, det visar bland annat trafikupphandlingen vid Londons tunnelbanor. Nyckelordet är "suboptimering" - så man behöver inte ens ha ideologiska betänkligheter för att vara tveksam...
/Thomas
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
-
Det står i tidningsartikeln.TheGhr skrev:Vad är OPS?
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Samma sak som PPPTheGhr skrev:Vad är OPS?

Jag tror det ska utläsas "Offentligt - Privat samarbete" respektive "Public - Private Partnership".
Och nej, jag har inte läst artikeln.
EDIT: Nu har jag läst, skulle vara samverkan, inte samarbete. Men jag misstänker att det är ungefär samma sak...
Professionell tyckare
Hur gick det igår?
Beslut enligt landstingsstyrelsens förslag med reservationer från (s), (v) & (mp) vardera.
http://www.sll.se/sll/templates/agendai ... x?id=38682
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m) skriver även om beslutet på sin blogg: http://www.christergwennerholm.blogspot.com/
http://www.sll.se/sll/templates/agendai ... x?id=38682
Trafiklandstingsrådet Christer G Wennerholm (m) skriver även om beslutet på sin blogg: http://www.christergwennerholm.blogspot.com/
Tror jag gillar den där Christer!!!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
För att vara (m) har den där Christer sunda åsikter om spårvagnstrafik!
Skönt att nästa instans har sagt OK, nu gäller det att Kommunen går på samma linje. Enligt Kristina A-O (m) ska det inte finnas några hinder, vi får se......

Skönt att nästa instans har sagt OK, nu gäller det att Kommunen går på samma linje. Enligt Kristina A-O (m) ska det inte finnas några hinder, vi får se......

Är det någon som vet när anbudstiden går ut?
/TKO
/TKO
-
x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 8:58, redigerad totalt 1 gånger.
Den gick ut 28 februari 2008.TKO skrev:Är det någon som vet när anbudstiden går ut?
/TKO
Tack för upplysningen!Richard Jacobsson skrev:Den gick ut 28 februari 2008.TKO skrev:Är det någon som vet när anbudstiden går ut?
/TKO
Då vet SL alltså hur många anbud som kommit in...
Frågan är om Landstingsstyrelsen fått reda på detta - jag hittar inget i det förslag till beslut som styrelsen la fram till fullmäktige.
Där står istället följande:
"Intresset för koncessionen på Djurgårdslinjen är stort. Projektet har kontakt
med 10-15 aktiva företag varav flera överväger att bilda konsortier.
Projektets omfattning ligger dock ganska nära den lägsta nivån för att det
skall vara intressant för företagen eller konsortierna att offerera."
Visst är det en lysande ärendeberedning!

Eller vågar man inte tala om hur många - eller få - anbud man fått in?
/TKO
Vilka är dom andra sätten? Förutom Offentligfinansiering? Vi vet ju att skattepengarna inte räcker till allt som behövs i samhället, då är det väl bra att man provar alternativ? Det måste ju gå att utforma på ett bra sätt. Om vi nu kan få en ny spårväg inom några år om än med en( enligt somliga )lite sämre finansieringslösning är väl det bättre än ingen spårväg alls?TonyM skrev:Det finns andra sätt än OPS att finansiera en spårväg med. Jag är också kritisk till OPS-lösningar, men det hänger ihop med hur jag ser på saker och ting.joxsfo skrev:http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1101245.svd
//Tony
Den här frågan har ju stötts och blötts i så många år, man får ju ta det onda med det goda. Om vi ska vänta på en helt skattefinansierad DjL får vi vänta länge,länge
Jag skrev att jag var kritisk till OPS. Det betyder inte nödvändigtvis att jag är mot OPS. Det är två olika saker.joxsfo skrev:
Vilka är dom andra sätten? Förutom Offentligfinansiering? Vi vet ju att skattepengarna inte räcker till allt som behövs i samhället, då är det väl bra att man provar alternativ? Det måste ju gå att utforma på ett bra sätt. Om vi nu kan få en ny spårväg inom några år om än med en( enligt somliga )lite sämre finansieringslösning är väl det bättre än ingen spårväg alls?
Den här frågan har ju stötts och blötts i så många år, man får ju ta det onda med det goda. Om vi ska vänta på en helt skattefinansierad DjL får vi vänta länge,länge
Den allra bästa lösningen när det gäller infrastruktur är utan tvekan skattefinansiering och då handlar det naturligtvis om prioriteringar.
Spårväg är inte så farligt dyrt som många vill tyckas tro - särksilt politiker. Buss är inte så billigt som många tror. Bussen sliter något alldeles ofattbart på infrastrukturen. Ställ er exempelvis på Valand och titta (men gör det nu). Både spår och asfalt är från 2006 - asfalten är lika jämn som en skånsk vångaväg (en sån med gräsrand i mitten - ni vet). De kostnaderna tas inte med i kostnaderna för bussen. Rälerna som ligger där håller dock många år ännu.
Vi har alltså olika trafikslag som vi kan välja mellan. Buss-förespråkarna har gott om lobbygrupper.
//Tony
Intäktskällorna är de samma oavsett om det är en traditionell offentligt finansierad investering eller någon form av OPS:joxsfo skrev:Vilka är dom andra sätten? Förutom Offentligfinansiering? Vi vet ju att skattepengarna inte räcker till allt som behövs i samhället, då är det väl bra att man provar alternativ? Det måste ju gå att utforma på ett bra sätt. Om vi nu kan få en ny spårväg inom några år om än med en( enligt somliga )lite sämre finansieringslösning är väl det bättre än ingen spårväg alls?TonyM skrev:Det finns andra sätt än OPS att finansiera en spårväg med. Jag är också kritisk till OPS-lösningar, men det hänger ihop med hur jag ser på saker och ting.joxsfo skrev:http://www.svd.se/stockholm/nyheter/artikel_1101245.svd
//Tony
- Biljettintäkter
- Skattemedel
Om man inte tror att det blir billigare med en OPS-lösning eller att biljettintäkterna blir högre så är samhällskostnaden den samma. Eftersom kapitalkostnaden utgör en stor del av de löpande kostnaderna är dessa ofta avgörande. Och då brukar den offentliga sektor kunna låna pengar till mycket fördelaktiga vilkor - det är sällan kommuner ställer in betalningarna...
/TKO
TKO skrev:Intäktskällorna är de samma oavsett om det är en traditionell offentligt finansierad investering eller någon form av OPS:
- Biljettintäkter
- Skattemedel
Om man inte tror att det blir billigare med en OPS-lösning eller att biljettintäkterna blir högre så är samhällskostnaden den samma. Eftersom kapitalkostnaden utgör en stor del av de löpande kostnaderna är dessa ofta avgörande. Och då brukar den offentliga sektor kunna låna pengar till mycket fördelaktiga vilkor - det är sällan kommuner ställer in betalningarna...
/TKO
Om man hittar något företag som gärna vill göra en rejäl förlust på att driva banan så blir det ju jättebilligt. Det är det som är så fenomenalt bra med busstrafik: företagen står nästan i kö för att svälta ihjäl sig själva, och under tiden så kör de ju åtminstone en halvtafflig trafik till ett lågt pris!

Det är då här vi konstaterar att "Den sanne diggaren" genast startar ett företag som går med miljardvinst i någon obetydlig del av verkligheten och sedan använder denna vinst till att bygga ut spårvägstrafiken i vårt avlånga land...
Se så - vad väntar ni på?
//Tony
Se så - vad väntar ni på?
//Tony
Kan bara säga:daniel_s skrev:TKO skrev:Intäktskällorna är de samma oavsett om det är en traditionell offentligt finansierad investering eller någon form av OPS:
- Biljettintäkter
- Skattemedel
/TKO
Om man hittar något företag som gärna vill göra en rejäl förlust på att driva banan så blir det ju jättebilligt. Det är det som är så fenomenalt bra med busstrafik: företagen står nästan i kö för att svälta ihjäl sig själva, och under tiden så kör de ju åtminstone en halvtafflig trafik till ett lågt pris!
- Tänkte inte på det!
/TKO