En syn som försvinner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
En syn som försvinner
Det här växelpartiet söder om Skogskyrkogården försvinner efter påsk, och därmed en av grön linjes sista obrutna korsning.

Senast redigerad av AGR den tisdag 01 april 2008 8:04, redigerad totalt 1 gånger.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
VX SKY
En ny växel kommer norr om Skogskyrkogården.djth skrev:Men vändspåret ska ligga kvar, läste jag någon annanstans. Blir det bara möjligt att nå det via norrspåret då?
Blir det annan växel norr om Skogskyrkogården som gör det möjligt för södergående tåg att komma över på norrspåret?
AGR
-
- Spammer
- Kontakt:
Stort strömmgap
Som det är nu är ju strömmgapet ganska stort vid infart till U-spåret.
Vore roligt att få köra ett tåg med ändstation kyrkogården någon gång.
Utrop i högtaleriet "Nästa är Skogskyrkogården, slutstation för samtliga":)
M
M
Re: Stort strömmgap Utrop SKY
När vi vände E tåg vid Skogskyrkogården på Allahelgonsdag så var utropen: Skogskyrkogården och detta är slutstationen. (uttalad med spöklik stämma) Sedan började vi vända E-tågen vid Hökarängen iställetDoktor Mombasa skrev:Som det är nu är ju strömmgapet ganska stort vid infart till U-spåret.
M
AGR
Re: En syn som försvinner
17AGR skrev:och därmed grön linjes sista obrutna korsning.

Jag fattar ingenting av detta.
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Visa en bild på en vanlig då så man vet skillnaden.bruse skrev:Micke, kolla växelkrysset. Det ser inte "vanligt" ut.
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Bussmicke skrev:Visa en bild på en vanlig då så man vet skillnaden.bruse skrev:Micke, kolla växelkrysset. Det ser inte "vanligt" ut.

Ta den här till exempel. Lägg märke till att korsningen (i bildens vänstra nedre del) är mer symmetrisk här - oavsett vilken väg du kör finns det en skåra för flänsen. På AGR:s bild måste flänsen rulla ovanpå rälen när man kör åt höger.
Ahaa, tack för förklaring och illustration.
Nu är jag med.
Den vid kyrkogården, ligger den långt från stationen eller är det möjligt att fotografera detta från stationen?
Nu är jag med.
Den vid kyrkogården, ligger den långt från stationen eller är det möjligt att fotografera detta från stationen?
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Bilden är väl tagen i riktning Farsta?
(är för trött för att tänka)
(är för trött för att tänka)
//Bussmicke.
Stolt ägare av:
Stolt ägare av:
Det innebär minskade vibrationer vilket i sin tur innebär både tystare gång genom växeln och minskat slitage på vagnarna så länge man kör på "rakspåret", men å andra sidan krängningar, skrammel och låg hastiget i avvikande väg. Se även Postvagnen.djth skrev:Varför väljer man en sådan lösning, är det enklare/billigare?daniel_s skrev:På AGR:s bild måste flänsen rulla ovanpå rälen när man kör åt höger.
Hur påverkar det slitaget på spår respektive vagn?
AGR? Det är väl inte de sista växlarna med obrutna korsningar på gröna bananen? Växlarna ABB* har väl obrutna korsningar? Skall kolla när jag åker till stan sen...
*ABB = Abrahamsberg
*ABB = Abrahamsberg
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Rätt Odd det korset är obrutet, samt övergångsspåret mellan tvärbanan och T-banan är också obruten.Odd skrev:AGR? Det är väl inte de sista växlarna med obrutna korsningar på gröna bananen? Växlarna ABB* har väl obrutna korsningar? Skall kolla när jag åker till stan sen...
*ABB = Abrahamsberg
AGR
Fins det växlar med obrutna korsningar på de andra banorna, eller har företeelsen varit unik för den gröna banan?
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det har funnits och finns både här och där på alla tre banorna. Framförallt är rätt många skyddsväxlar (växlar som leder in i en stoppbock, som sidoskydd för en annan tågväg) försedda med obruten korsning i tågvägen - som i dessa fall även kan utgöra växelns kurvläge. De enda "tågvägsskiljande" växlarna med obruten korsning som funnits på T-bana 3 så långt min kunskap sträcker sig är två av de fyra växlarna mellan Duvbo och Rissne; på T-bana 2 är det lite fler.Martin skrev:Fins det växlar med obrutna korsningar på de andra banorna, eller har företeelsen varit unik för den gröna banan?