Blev lite överraskad av att se C9 i trafik, de ska tydligen vara på väg att skrotas. Kul att se dem i alla fall.

Samma tåg några sekunder senare.

Ett C14-tåg lämnar Kista på väg mot Akalla.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Vad menar du med C9H? Jag känner inte till någon vagntyp som heter så. Hittar Tågia på egna vagntyper nu igen?Bobban skrev:Och som synes så är det alltså en C9 och inte en C9H för er litteratallibaner.
Riktigt tjusiga bilder också!
Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.daniel_s skrev:Vad menar du med C9H? Jag känner inte till någon vagntyp som heter så. Hittar Tågia på egna vagntyper nu igen?Bobban skrev:Och som synes så är det alltså en C9 och inte en C9H för er litteratallibaner.
Riktigt tjusiga bilder också!På frånvaron av gröna hörnmarkeringar ser man i alla fall att vagnen inte är dörrombyggd. Var det det du syftade på (eller har jag missat något)?
Den piken var åt mig, jag vet..Bobban skrev:Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.daniel_s skrev:Vad menar du med C9H? Jag känner inte till någon vagntyp som heter så. Hittar Tågia på egna vagntyper nu igen?Bobban skrev:Och som synes så är det alltså en C9 och inte en C9H för er litteratallibaner.
Riktigt tjusiga bilder också!På frånvaron av gröna hörnmarkeringar ser man i alla fall att vagnen inte är dörrombyggd. Var det det du syftade på (eller har jag missat något)?
Ursäkta en okunnig, men är det alltså så att vissa C9:or har fått gula hörnmarkeringar utan att vara hyttombyggda?Bobban skrev:Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.
Ja, exempelvis den på bilden. Det är dock inte nödvändigtvis fel! Den mest kondenserade betydelsen av gul hörnmarkering är ungefär "utrymning sker genom sidodörrarna", vilket normalt innebär åtminstone följande:Persson skrev:Ursäkta en okunnig, men är det alltså så att vissa C9:or har fått gula hörnmarkeringar utan att vara hyttombyggda?Bobban skrev:Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.
Då blir det väl till skrotspåren i HY, någon annan stans lär det inte finnas plats....Bandit skrev:/.../
De övriga C9:or som inte används idag, pga svårartade fel, kommer snarast möjligt att transporteras bort från Rissne för att ge plats åt extra C20 vagnar från Bana 1, som kommer till 3:an för att ersätta några C14-tåg i samband med att SL stänger Farsta-grenen.
Är det verkligen så svårartade fel med C9 att man måste skrota dem för det? Då blir ju vagnsbristen i T-banan ännu större! Att man dessutom har haft kvar C6 mycket längre än många senare typer är också lustigt i detta sammanhang.Bandit skrev:Inget formellt beslut är ännu taget på skrotning av C9, men det är nog bara en tidsfråga. I dagsläget finns bara 10st C9 tillgängliga och dessa vagnar kommer nog att användas tills sommartrafiken börjar, men det är tveksamt om vi kommer se några C9:or efter sommaren.
De övriga C9:or som inte används idag, pga svårartade fel, kommer snarast möjligt att transporteras bort från Rissne för att ge plats åt extra C20 vagnar från Bana 1, som kommer till 3:an för att ersätta några C14-tåg i samband med att SL stänger Farsta-grenen.
Det borde väl finnas plats där de utlånade C20-vagnarna stod tidigare?Lars Stegenius skrev:Då blir det väl till skrotspåren i HY, någon annan stans lär det inte finnas plats....Bandit skrev:/.../
Med rätt marknadsföring! Det blir förarbrist några veckor efter sommaren, då anses ingen vagnbrist föreligga, och efter det är det dags för lövhalkan igen och då kan man skylla på den! Folk är så förstående nuförtiden.djth skrev:Men hur löses då den vagnbrist som uppstår när de omtalade vagnarna ska tillbaka till bana 1 igen?
Med tanke på det minskade antalet tåg under hela perioden, borde ju alla hinna med sina semestrar innan det är dags för hösttidtabellen.daniel_s skrev:Med rätt marknadsföring! Det blir förarbrist några veckor efter sommaren, då anses ingen vagnbrist föreligga, och efter det är det dags för lövhalkan igen och då kan man skylla på den! Folk är så förstående nuförtiden.djth skrev:Men hur löses då den vagnbrist som uppstår när de omtalade vagnarna ska tillbaka till bana 1 igen?![]()
Påtal om 1300/01, är dessa trafikdugliga nu? Eller vad är deras status?Lars Stegenius skrev:Enligt obekräftade rykten ska de 20 C9orna skrotas tillsammans med ytterligare 20 C6H. Det lär finnas tillräckligt många C14H stående för att ersätta dom, bl.a. de 6 vagnar som tillsammans med 1300/1301 var med i "brandtåget" i Rinkeby.
Dessutom ska 20 C6H, som nu är permanenta mellanvagnar, åter bli ledarvagnar. Man väljer i första hand de som har elektriska vindrutetrokare. Det är tydligen emellanåt brist på C6H-ledarvagnar.
Men av någon anledning har ett C9-par blivit dörrombyggt. På prov, sas det visst.
Outgrundliga äro SLs Fordonsavdelnings vägar.
Vi får väl se hur det blir.
//Lars S
Dom lär ha transporterats till HY men jag vet inte säkert. I juni förra året var dom ju uppbogserade ur "berget" och stod utomhus i RI. Det är visst ett försäkringsärende liksom de övriga tre vagnparen.Sparkfot skrev:Påtal om 1300/01, är dessa trafikdugliga nu? Eller vad är deras status?Lars Stegenius skrev:Enligt obekräftade rykten ska de 20 C9orna skrotas tillsammans med ytterligare 20 C6H. Det lär finnas tillräckligt många C14H stående för att ersätta dom, bl.a. de 6 vagnar som tillsammans med 1300/1301 var med i "brandtåget" i Rinkeby.
Dessutom ska 20 C6H, som nu är permanenta mellanvagnar, åter bli ledarvagnar. Man väljer i första hand de som har elektriska vindrutetrokare. Det är tydligen emellanåt brist på C6H-ledarvagnar.
Men av någon anledning har ett C9-par blivit dörrombyggt. På prov, sas det visst.
Outgrundliga äro SLs Fordonsavdelnings vägar.
Vi får väl se hur det blir.
//Lars S
Visst, men det är också den enda egentliga skillnaden (frånsett de skillnader i bl a hjälpkraftsystemet som motiveras av tyristorpådraget). Från golvet och uppåt är de i stort sett identiska. Ur trafikantens synvinkel är C9 en utmärkt representant för "de blå tågen på järvabanan"!Kalle skrev:Sen så är inte C8 och C9 lika alls, C8 har kampådrag medans C9 har tyristordrift.