C9 och C14 i Kista (3 bilder)

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Persson

C9 och C14 i Kista (3 bilder)

Inlägg av Persson »

Stark eftermiddagssol gjorde det knepigt att ta bra bilder, men dessa blev rätt okej i alla fall. Tagna 28:e februari.

Bild
Blev lite överraskad av att se C9 i trafik, de ska tydligen vara på väg att skrotas. Kul att se dem i alla fall.

Bild
Samma tåg några sekunder senare.

Bild
Ett C14-tåg lämnar Kista på väg mot Akalla.
Bobban

Inlägg av Bobban »

Och som synes så är det alltså en C9 och inte en C9H för er litteratallibaner. :)
Riktigt tjusiga bilder också!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Bobban skrev:Och som synes så är det alltså en C9 och inte en C9H för er litteratallibaner. :)
Vad menar du med C9H? Jag känner inte till någon vagntyp som heter så. Hittar Tågia på egna vagntyper nu igen? :wink: På frånvaron av gröna hörnmarkeringar ser man i alla fall att vagnen inte är dörrombyggd. Var det det du syftade på (eller har jag missat något)?
Bobban

Inlägg av Bobban »

daniel_s skrev:
Bobban skrev:Och som synes så är det alltså en C9 och inte en C9H för er litteratallibaner. :)
Vad menar du med C9H? Jag känner inte till någon vagntyp som heter så. Hittar Tågia på egna vagntyper nu igen? :wink: På frånvaron av gröna hörnmarkeringar ser man i alla fall att vagnen inte är dörrombyggd. Var det det du syftade på (eller har jag missat något)?
Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.
Snacke

Inlägg av Snacke »

Gillar verkligen första bilden.
Tåget ser ut som en mask som kommer upp ur jorden :P
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Bobban skrev:
daniel_s skrev:
Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.
Den piken var åt mig, jag vet.. :D
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Bandit

Inlägg av Bandit »

Inget formellt beslut är ännu taget på skrotning av C9, men det är nog bara en tidsfråga. I dagsläget finns bara 10st C9 tillgängliga och dessa vagnar kommer nog att användas tills sommartrafiken börjar, men det är tveksamt om vi kommer se några C9:or efter sommaren.

De övriga C9:or som inte används idag, pga svårartade fel, kommer snarast möjligt att transporteras bort från Rissne för att ge plats åt extra C20 vagnar från Bana 1, som kommer till 3:an för att ersätta några C14-tåg i samband med att SL stänger Farsta-grenen.
Persson

Inlägg av Persson »

Bobban skrev:Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.
Ursäkta en okunnig, men är det alltså så att vissa C9:or har fått gula hörnmarkeringar utan att vara hyttombyggda?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Persson skrev:
Bobban skrev:Nä jag tänkte på dom gula hörnfälten som nu egentligen ska sitta på dom hyttombyggda burkarna. Har sett vissa som kallat C9 med sådana markeringar för C9H. Därför la jag in (lite fint) en otroligt grym påpekning om att det nu bara var C9. Hehe.
Ursäkta en okunnig, men är det alltså så att vissa C9:or har fått gula hörnmarkeringar utan att vara hyttombyggda?
Ja, exempelvis den på bilden. Det är dock inte nödvändigtvis fel! Den mest kondenserade betydelsen av gul hörnmarkering är ungefär "utrymning sker genom sidodörrarna", vilket normalt innebär åtminstone följande:
1. Vagnen har fått säkerhetspedaler som försvårar öppning av frontdörren.
2. Vagnen har fått utrymningsstege av ny typ (Tom och Jerry-stege) och därför avsedda hål i fotstegen.

Jag tycker mig ha sett någon C9 som fått den nya stegen och de nya hålen i fotstegen, däremot finns inga C9 med säkerhetspedaler. Som ni ser på bilderna sitter också det yttre dörrhandtaget kvar så det går utmärkt att öppna frontdörren om man vill gå ut den vägen. Huruvida de gula hörndekalerna har monterats för att visa att vagnen har fått ny stege eller genom en ren lapsus skall jag låta vara osagt.

Emellertid vet jag att flera andra vagnar fick gula hörn som inte skulle ha det (bland annat några C13 med originalhytt) så det mest sannolika är att det är ett rent misstag. Tyvärr är det inte alldeles ovanligt inom industrin att man gör något utan att riktigt veta varför man gör det... :wink:
Lars Stegenius

Inlägg av Lars Stegenius »

Bandit skrev:/.../
De övriga C9:or som inte används idag, pga svårartade fel, kommer snarast möjligt att transporteras bort från Rissne för att ge plats åt extra C20 vagnar från Bana 1, som kommer till 3:an för att ersätta några C14-tåg i samband med att SL stänger Farsta-grenen.
Då blir det väl till skrotspåren i HY, någon annan stans lär det inte finnas plats....

Dessutom finns tydligen ett antal C14H som bara står med diverse fel så behovet av att behålla C9-vagnarna är väl inte akut bara man fixar till dom. Det är nog mer ekonomi i att fixa trasiga C14H än attt fixa trasiga C9.

//Lars S
JRVJ

Inlägg av JRVJ »

Bandit skrev:Inget formellt beslut är ännu taget på skrotning av C9, men det är nog bara en tidsfråga. I dagsläget finns bara 10st C9 tillgängliga och dessa vagnar kommer nog att användas tills sommartrafiken börjar, men det är tveksamt om vi kommer se några C9:or efter sommaren.

Är det verkligen så svårartade fel med C9 att man måste skrota dem för det? Då blir ju vagnsbristen i T-banan ännu större! Att man dessutom har haft kvar C6 mycket längre än många senare typer är också lustigt i detta sammanhang.

Om nu C9:orna skickas till skrot skulle det finnas en välmotiverad anledning att spara ett C9-par till museitunneltåget; det finns ju redan originalvagnar för bana 1: C2 och C3 samt för bana 2: C4. Att spara ett C9-par skulle göra att varje bana har ursprungsvagnar bevarade. Även om C9 kan anses ha låg representativitet i Stockholms T-bana så var ju C8 och C9 snarlika, ett C9-par skulle få representera båda dessa. Ett litet plusargument är att de har originalhytt med två spakar och då blir det också representativt för hur många olika typer sett ut!
Mvh Rickard Vesterberg
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

Lars Stegenius skrev:
Bandit skrev:/.../
Då blir det väl till skrotspåren i HY, någon annan stans lär det inte finnas plats....
Det borde väl finnas plats där de utlånade C20-vagnarna stod tidigare? :)

Men hur löses den vagnbrist som uppstår när de omtalade vagnarna ska tillbaka till bana 1 igen?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

djth skrev:Men hur löses då den vagnbrist som uppstår när de omtalade vagnarna ska tillbaka till bana 1 igen?
Med rätt marknadsföring! Det blir förarbrist några veckor efter sommaren, då anses ingen vagnbrist föreligga, och efter det är det dags för lövhalkan igen och då kan man skylla på den! Folk är så förstående nuförtiden. :P :wink:
Användarens profilbild
djth

Inlägg av djth »

daniel_s skrev:
djth skrev:Men hur löses då den vagnbrist som uppstår när de omtalade vagnarna ska tillbaka till bana 1 igen?
Med rätt marknadsföring! Det blir förarbrist några veckor efter sommaren, då anses ingen vagnbrist föreligga, och efter det är det dags för lövhalkan igen och då kan man skylla på den! Folk är så förstående nuförtiden. :P :wink:
Med tanke på det minskade antalet tåg under hela perioden, borde ju alla hinna med sina semestrar innan det är dags för hösttidtabellen. ;)

I morgonrusningen kommer det tydligen att gå lika många tåg som vanligt, fler än vanligt går från Skarpnäck. Men i eftermiddagsrusningen blir det ett tåg mindre per tio-minuters-period. Kanske för att det ska komma fram färre trafikanter till de för få ersättningsbussarna? :roll: Det borde väl gå precis lika bra att vända ytterligare ett tåg i Skarpnäck eller för den delen vid Gullmarsplan? Eller räknar man med att folk ska bli missnöjda med trafiken och ta bilen i stället?
Lars Stegenius

Enligt obekräftade rykten ska de 20 C9orna skrotas tillsammans med ytterligare 20 C6H. Det lär finnas tillräckligt många C14H stående för att ersätta dom, bl.a. de 6 vagnar som tillsammans med 1300/1301 var med i "brandtåget" i Rinkeby.

Dessutom ska 20 C6H, som nu är permanenta mellanvagnar, åter bli ledarvagnar. Man väljer i första hand de som har elektriska vindrutetorkare. Det är tydligen emellanåt brist på C6H-ledarvagnar.

Men av någon anledning har ett C9-par blivit dörrombyggt. På prov, sas det visst.

Outgrundliga äro SLs Fordonsavdelnings vägar.

Vi får väl se hur det blir.

//Lars S
Senast redigerad av Lars Stegenius den onsdag 12 mars 2008 23:50, redigerad totalt 1 gånger.
Sparkfot
Kontakt:

Inlägg av Sparkfot »

Lars Stegenius skrev:Enligt obekräftade rykten ska de 20 C9orna skrotas tillsammans med ytterligare 20 C6H. Det lär finnas tillräckligt många C14H stående för att ersätta dom, bl.a. de 6 vagnar som tillsammans med 1300/1301 var med i "brandtåget" i Rinkeby.

Dessutom ska 20 C6H, som nu är permanenta mellanvagnar, åter bli ledarvagnar. Man väljer i första hand de som har elektriska vindrutetrokare. Det är tydligen emellanåt brist på C6H-ledarvagnar.

Men av någon anledning har ett C9-par blivit dörrombyggt. På prov, sas det visst.

//Lars S
Påtal om 1300/01, är dessa trafikdugliga nu? Eller vad är deras status?
Lars Stegenius

Sparkfot skrev:
Lars Stegenius skrev:Enligt obekräftade rykten ska de 20 C9orna skrotas tillsammans med ytterligare 20 C6H. Det lär finnas tillräckligt många C14H stående för att ersätta dom, bl.a. de 6 vagnar som tillsammans med 1300/1301 var med i "brandtåget" i Rinkeby.

Dessutom ska 20 C6H, som nu är permanenta mellanvagnar, åter bli ledarvagnar. Man väljer i första hand de som har elektriska vindrutetrokare. Det är tydligen emellanåt brist på C6H-ledarvagnar.

//Lars S
Påtal om 1300/01, är dessa trafikdugliga nu? Eller vad är deras status?
Dom lär ha transporterats till HY men jag vet inte säkert. I juni förra året var dom ju uppbogserade ur "berget" och stod utomhus i RI. Det är visst ett försäkringsärende liksom de övriga tre vagnparen.

//Lars S
Kalle

Inlägg av Kalle »

1300/01 står fortfarande ute i Rissne och de övriga 6 vagnarna är transporterade till Hammarby för gonomgång och reparationer.

Sen så är inte C8 och C9 lika alls, C8 har kampådrag medans C9 har tyristordrift.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Kalle skrev:Sen så är inte C8 och C9 lika alls, C8 har kampådrag medans C9 har tyristordrift.
Visst, men det är också den enda egentliga skillnaden (frånsett de skillnader i bl a hjälpkraftsystemet som motiveras av tyristorpådraget). Från golvet och uppåt är de i stort sett identiska. Ur trafikantens synvinkel är C9 en utmärkt representant för "de blå tågen på järvabanan"!
Användarens profilbild
Puggen
Kontakt:

Inlägg av Puggen »

Fan, C9 är min favovagn och efter vad jag förstått, förarnas Rolls Royce och relativt felfri eller?

Synd, diggar verkligen den vagntypen.
Pentax for life!
Skriv svar