Sten Håårdh skrev:Lars Stegenius skrev:Men man kan ju undra, med viss rätt, vad man får lära sig i skolan nu för tiden.... Uppenbarligen inte det svenska språket.
Men om det kan uppfattas som främlingsfientligt att hissa den svenska flaggan vid skolavslutningarna och att hålla skolavslutningar i kyrkan så är det väl kanske samma sak med att lära ut det svenska språket.
Vart är Sverige på väg?? Tydligen mot ett språklöst samhälle. Typ.
Vi får lära oss engelska och arabiska i stället. Jalla, jalla.
//Lars S
Unket. Sedan kyrka och stat skildes åt är kyrkor inte längre neutrala platser likställda med t.ex. skolornas aulor. Vad hade du sagt om dina barn hade tvingats ha skolavslutningar i en politisk organisations lokaler bara för att "det har alltid varit så", "de flesta här röstar ändå på det partiet" eller "de barn som inte vill vara med kan vänta utanför"?
Mystiskt sätt att se på saken. De enda som jag sett höjer rösten mot att ha skolavslutningar i kyrkan är de som kallar sig Humanister, och tillhör föreningen "humanetiska föreningen", numera just Humanisterna. Det är en rörelse som säger sig vara för sekularisering i samhället, men inte låter folk tänka själva. Folk från andra religioner har jag desto oftare sett i kyrkan vid skolavslutningar, de tar det för naturligt att man följer landets seder.
Kyrkor har aldrig varit neutrala platser. Kyrkor har alltid varit gudstjänstlokaler inom kristna - låt vara fram till 2000 statliga - kyrkan. Kyrkor har i alla tider (nåja, sen den första kyrkan byggdes) vigts till att vara Guds hus.
Sedan finns det vissa som vill ha avslutningar i kyrkan för att det är den enda lokalen som tar så mycket folk, men de vill inte att prästen ska prata och de vill inte ha några psalmer. Det är konstigt, det finns väl nån gymnastiksal att vara i då. Det prästen gör är att komma med några goda ord på vägen, och att välsigna folk. En välsignelse är inget farligt även om man är ateist. Inget händer med dig som du märker nåt av. Mer än att du kanske blir troende - och det vore ju fruktansvärt eller?

Men för kyrkan, och för vissa i samhället, är det viktigt. Och psalmer - säg det barn som inte kan första versen på Den blomstertid - och inte vill sjunga den på sommaravslutningen.
Själv tycker jag skolavslutningar i kyrkan oftast är ganska meningslösa, mig ger det inte något. Nä, ge mig en riktigt högkyrklig och karismatisk gudstjänst med processioner och korkåpor och nattvard och körsång, det är en gudstjänst det!