Fråga om dialektala uttryck ("dän" bl.a.)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Tobba

Inlägg av Tobba »

Harald skrev: Det är inte otroligt att man i de lantligare delarna av 08-området kan hitta några äldre personer som använder det.
Det var fullträff på mig. Jag bor i Haninge (ganska lantlig miljö) och fyller 69 i sommar. (Bäst-före-datum passerat för bra länge sen.)
För mig är ordet "dän" helt naturligt i betydelsen "bort". Men jag kan inte säga när det kom in i min vokabulär. Och jag använder det nog bara i talspråk.
/Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Minns från min tid i Åkersberga hur en kompis till mig - bördig från Aspudden tror jag - sa "Ta dén den biten" om tex lego eller nåt. Jag som kom från Göteborg var inte helt på det klara, men förstod snart att det var samma som "ta dän den biten...". Han var - och förhoppningsvis är - lika gammal som jag så när som på två-tre månader.

Så nog finns det lite varstans, inte bara på "landsorten". Jag hävdar - likt Harald - att det inte är dialekt, det är bara ett ord som inte alla har i sin vokabulär.

Det finns flera uttryck - Harald nämnde några - som har med vadan, dädan och hädan att göra. Dädan är väl minst använt.

Men den ständiga frågan är ju "Vadan och varthän" dvs "varifrån kommer jag/du/vadhelst annat" och "Vart ska jag ta vägen härifrån". Varthän=Vart hädan=vart härifrån.
Vik hädan är ett bibliskt uttyck som används ibland i dagligt språk.
Han har gått hädan= Han har kolat vippen typ
etc
Tyvärr hittar jag inget uttryck för dädan, mer än i kortformen.
Professionell tyckare
Mikael Karlsson

Inlägg av Mikael Karlsson »

Uschalingen vilken trälig tråd, ta dän den :!:

Ordet dän är typiskt i Norrköping. Trälig/träligt däremot hör man både i Norrköping och Örebro.

I Norrköping är man karti, och i Linköping är man kartig

Mikael
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:...
Så nog finns det lite varstans, inte bara på "landsorten". Jag hävdar - likt Harald - att det inte är dialekt, det är bara ett ord som inte alla har i sin vokabulär.
...
Att ordet skulle vara dialektalt var bara en antagande från min sida! Bl.a. för att någon här blev förvirrad av ordet, samt för att en stockholmare vid ett annat tillfälle blivit frågande när någon (Götalansbördig) sa "Vart skall du hän?" eller något liknande!
Men det är sällan man ser ordet dän i skrift, så det kan bidra till att man inte genast förstår vad som menas!
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Karsten skrev:
soer skrev:Är "dän" dialektalt? Där ser man. För mig, uppvuxen i Skövde, är det hur naturligt som helst. Det betyder "bort" förresten.
Jag är ur-08:a och här används aldrig uttrycket "dän". Däremot har jag hört det ofta under mina uppväxtsomrar i Östergötland.
Jag hade en klasskamrat i grundskolan som använde det flitigt (fast han sade förstås "ta den den" osv) och jag är fortfarande fast övertygad om att han hade fått det från någon gammal roslagsdialekt under sommarloven.
Användarens profilbild
Luddsson

Re: Fråga om dialektala uttryck ("dän" bl.a.)

Inlägg av Luddsson »

Johan A skrev:Hur får man dän den ?
Vilken dialekt det kommer ifrån vet jag inte.
Men jag är född i Norrköping, (Fast flyttade till Stockholm vid 2 års ålder) och jag vet att mina släktingar där sa så.

Hur får man "dän" den, betyder Hur får man "bort" den.
Men om det är Östgötska vet jag i ärlighetens namn inte.
Användarens profilbild
Luddsson

Inlägg av Luddsson »

Ah, nästa gång ska jag även försöka lära mig att läsa HELA tråden innan jag svarar. :lol:
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Harald skrev:Ordet "dän" är inte dialektalt, inte från början i alla fall, men det har kanske försvunnit från vissa trakter. Det är inte otroligt att man i de lantligare delarna av 08-området kan hitta några äldre personer som använder det. Däremot tycks det ha fallit ur bruk bland den yngre urbaniserade befolkningen.

Det är en kortform av "dädan", liksom "hän" av "hädan" och "sen" av "sedan". "Dädan" är ett ganska ovanligt men mycket gammalt (fornsvenskt) ord som är bildat på samma sätt som de något vanligare orden "hädan och "vadan". Grundbetydelsen av de tre orden är "därifrån", "härifrån" resp. "varifrån"
Visst är så! På ett mindre familjeföretag i Roslagen förekommer det gamla ordet "dädan" i en mer Rospiggsk form, dvs "dén". Detta det kan nog delvis bero på att företagarnas äldre generationer invandrade från just östra delarna av Götaland för 50-60 år sedan. Men om jag har fel och ordet faktiskt förekommer normalt i den gamla Rospiggskan får jag be om ursäkt.

Jämför gärna även med "hénan" (härifrån) och "dànan" (därifrån) i Jämtland. Ett annat kul ord på Jamskan är "backaför" som är raka motsatsen till "framför". På rikssvenska heter det bakom, medan man i Finland har motsatsordet "framom", ett ord som förr även var normal rikssvenska.

Till sist har vi ordet "stutt" som betyder "kort" i Jämtland. Vad hette ordet "kort" i Sverige på vikingatiden, samt än idag på Island och Färöarna? Jo just, "stuttur".

På många sätt är dialektala uttryck mer logiska och svenska är rikssvenskan självt! :wink:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Verspieder skrev:På många sätt är dialektala uttryck mer logiska och svenska är rikssvenskan självt! :wink:
Där har du nog helt rätt! Dialekterna är lokala språkvarianter som förts vidare genom generationerna utan så mycket yttre påverkan som det moderna språket.

Västgötabengtson sa i ett tv-reportage om en gammal västgöte, att han talade ett uråldrigt, ja, kanske medeltida språk.

Minns att jag haft en länk till en sida med många bra ljudfiler med dialekter från många landskap. Men hittar den inte nu! Hittade dock en liknande men sämre sida! Här!
Användarens profilbild
Ivers1991
Kontakt:

Inlägg av Ivers1991 »

LÅ1 kanske menar den här sidan?
Ägare av Olympus FE160 och Sony DCR-HC24E.

Någon som är interesserad av lite hållplatsutrop? Titta här då...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Ivers1991 skrev:LÅ1 kanske menar den här sidan?
Tack! Där var den! :D

Men den har förändrat utseendet något sedan jag var inne på den senast! Mer än ett år sedan!
Sten Håårdh

Inlägg av Sten Håårdh »

Lars Stegenius skrev:Men man kan ju undra, med viss rätt, vad man får lära sig i skolan nu för tiden.... Uppenbarligen inte det svenska språket.

Men om det kan uppfattas som främlingsfientligt att hissa den svenska flaggan vid skolavslutningarna och att hålla skolavslutningar i kyrkan så är det väl kanske samma sak med att lära ut det svenska språket.

Vart är Sverige på väg?? Tydligen mot ett språklöst samhälle. Typ.

Vi får lära oss engelska och arabiska i stället. Jalla, jalla.

//Lars S

Unket. Sedan kyrka och stat skildes åt är kyrkor inte längre neutrala platser likställda med t.ex. skolornas aulor. Vad hade du sagt om dina barn hade tvingats ha skolavslutningar i en politisk organisations lokaler bara för att "det har alltid varit så", "de flesta här röstar ändå på det partiet" eller "de barn som inte vill vara med kan vänta utanför"?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Sten Håårdh skrev:Sedan kyrka och stat skildes åt är kyrkor inte längre neutrala platser likställda med t.ex. skolornas aulor. Vad hade du sagt om dina barn hade tvingats ha skolavslutningar i en politisk organisations lokaler bara för att "det har alltid varit så", "de flesta här röstar ändå på det partiet" eller "de barn som inte vill vara med kan vänta utanför"?
"Det blir nog billigast så här?"
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Sten Håårdh skrev:
Lars Stegenius skrev:Men man kan ju undra, med viss rätt, vad man får lära sig i skolan nu för tiden.... Uppenbarligen inte det svenska språket.

Men om det kan uppfattas som främlingsfientligt att hissa den svenska flaggan vid skolavslutningarna och att hålla skolavslutningar i kyrkan så är det väl kanske samma sak med att lära ut det svenska språket.

Vart är Sverige på väg?? Tydligen mot ett språklöst samhälle. Typ.

Vi får lära oss engelska och arabiska i stället. Jalla, jalla.

//Lars S

Unket. Sedan kyrka och stat skildes åt är kyrkor inte längre neutrala platser likställda med t.ex. skolornas aulor. Vad hade du sagt om dina barn hade tvingats ha skolavslutningar i en politisk organisations lokaler bara för att "det har alltid varit så", "de flesta här röstar ändå på det partiet" eller "de barn som inte vill vara med kan vänta utanför"?
Mystiskt sätt att se på saken. De enda som jag sett höjer rösten mot att ha skolavslutningar i kyrkan är de som kallar sig Humanister, och tillhör föreningen "humanetiska föreningen", numera just Humanisterna. Det är en rörelse som säger sig vara för sekularisering i samhället, men inte låter folk tänka själva. Folk från andra religioner har jag desto oftare sett i kyrkan vid skolavslutningar, de tar det för naturligt att man följer landets seder.

Kyrkor har aldrig varit neutrala platser. Kyrkor har alltid varit gudstjänstlokaler inom kristna - låt vara fram till 2000 statliga - kyrkan. Kyrkor har i alla tider (nåja, sen den första kyrkan byggdes) vigts till att vara Guds hus.

Sedan finns det vissa som vill ha avslutningar i kyrkan för att det är den enda lokalen som tar så mycket folk, men de vill inte att prästen ska prata och de vill inte ha några psalmer. Det är konstigt, det finns väl nån gymnastiksal att vara i då. Det prästen gör är att komma med några goda ord på vägen, och att välsigna folk. En välsignelse är inget farligt även om man är ateist. Inget händer med dig som du märker nåt av. Mer än att du kanske blir troende - och det vore ju fruktansvärt eller? :roll: Men för kyrkan, och för vissa i samhället, är det viktigt. Och psalmer - säg det barn som inte kan första versen på Den blomstertid - och inte vill sjunga den på sommaravslutningen.

Själv tycker jag skolavslutningar i kyrkan oftast är ganska meningslösa, mig ger det inte något. Nä, ge mig en riktigt högkyrklig och karismatisk gudstjänst med processioner och korkåpor och nattvard och körsång, det är en gudstjänst det!
Professionell tyckare
Låst