Söderlund har bestämt sig: Det blir inget.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- gardebring
- Kontakt:
Ok! Keep us posted!scotland_dan skrev:Har pratat med lite folk här borta....få se om något kommer tillbaka.....
-Dan
Det är ju oerhört intressant i så fall och visar ju ännu en gång på hur fel handelskammaren har.
Hela deras svar är ju oerhört märkligt, det är ju inte direkt deras ansvar att sitta o diskutera bärighetsfrågor o liknande! Det är ett mycket illa dolt försök att stoppa linjen "till varje pris" alldeles oavsett om handeln gynnas eller ej. Ett principiellt nej helt enkelt.
-
Ett exempel från Edinburgh chamber of commerce
MSP = member of the scottish Parliament
Letter to the parliament
Det finns mer, men har inte haft tid att gå igenom det ännu.
Edinburgh har visserligen ingen tunnelbana men de har ett av UK mest "täta" bus system, dvs likartade problem med kommentarer av typen "vi har redan ett bra system , vad ska vi med ett nytt till?".
/Dan
MSP = member of the scottish Parliament
Letter to the parliament
Det finns mer, men har inte haft tid att gå igenom det ännu.
Edinburgh har visserligen ingen tunnelbana men de har ett av UK mest "täta" bus system, dvs likartade problem med kommentarer av typen "vi har redan ett bra system , vad ska vi med ett nytt till?".
/Dan
Söderlunds argumentation, förutom de gemensamma ställningstagnden med Handelskammaren, bygger på tesen att nu bygger vi så mycket att vi kan inte göra något annat, utan att påverka framkomligheten, verkar vara ett maskerat svar för ett "principiellt nej". Jag har svårt att se Citybanans byggnation som ett direkt hinder, inte heller renoveringen av Söderleden och Centralbron sommartid där man satsar stort på information om alternativa resvägar. Konferenscentret vid Centralen skulle möjligen kunna vara ett legitimt orosmoment men jag betvivlar starkt på att det är omöjligt att samordna med spårvägsbygget utan att Klarabergsgatan måste stängas av.
- Stefan Widén
Framkomlighet
Argumenten om framkomligheten under byggnationen är bara ett av alla underbyggda argument. Är man van bilförare i stan så vet man att skulle det bara finnas ett körfällt i var riktning mellan Nmt och Cst så räcker det. Det har skett en minskning av biltrafiken sen trängselskatten infördes. Vidare handlar det om att lär folk hitta alternativa vägar. Kanske att man kan öppna ytterligare på några avstängda gator. Har en favorit för att minsak på trycket på vid Nmt och det är att leda trafiken Briger Jarlsgatan och vänster in på Mäster Samuellsgatan och vidare ner i tunneln. Blir ju att lyft för affärerna på de gatorna.
Sam jag sagt tidigare.... Det går att ta fram kreativa lösningar för trafiken. Och det är ju i princip bara trafiken i kvällsrusningen som är bekymmer, dvs 2 timmar per dag.
Stefan
Sam jag sagt tidigare.... Det går att ta fram kreativa lösningar för trafiken. Och det är ju i princip bara trafiken i kvällsrusningen som är bekymmer, dvs 2 timmar per dag.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- gardebring
- Kontakt:
-
-
Det är sånt här som gör att man inte alltid tar sådana namninsamlingar på så stort allvar... ja med anledning av mitt tidigare inlägg!gardebring skrev:Ojfan. Det är riktigt illa det i så fall!Ulrik Berggren skrev:Verkar som att e-postverifieringen fungerar sådär också. Är det fler än jag som läser här och som inte fått mailet och därmed kommit upp på listan?gardebring skrev: Det finns en epost-verifiering på listan men tyvärr är detta en extern tjänst som jag själv inte har någon mer kontroll över.
Det verkar dock endast vara dessa två namn som är falska, så de kommer vi ju såklart att sortera bort innan vi lämnar över listan.
har du kollat skräp-mail/spam-katalogen?
/TKO
- Stefan Widén
Man måste vara flexibel
Johan .. blir lite fundersam på ditt långa inlägg som verkligen spelar bilmaffian direkt i händerna. Bilar kommer alltid att finnas kvar i staden men det gäller att hitta smarta lösningar som inte kostar "Skjortan" Gjorde man en fin liten tunnel från strandvägen och koppla ihop den med klara tunnels så har vi i princip löst hela problematiken med Hamngatan och dess närhet. Men den lösningen är dyr och gestrandvägen ett dike som kanske inte förskönar stadsbilden.
Vi måste alltså hitta lösningar under den övergångsperod som blir innan fler å fler väljer spårburen trafik i stället för bilen. Öppnandet av Östermalm påverkar även det strandvägen då man få fler alternativa vägar. Som trafiksituationen ser ut idag så är Nmt en riktig flaskhals.
Att ta sig söder ut i rusning när det krockats på centralbron är inte lätt.
Johan vet du vilken nästa möjlghet som finns att ta sig västerut för att sedan kunna åka söder ut? ALLA får svara givetvis
Det är bla denna typen av frågor som staden brottas med.
/Stefan OK erkänner åker bil till jobbet.
Vi måste alltså hitta lösningar under den övergångsperod som blir innan fler å fler väljer spårburen trafik i stället för bilen. Öppnandet av Östermalm påverkar även det strandvägen då man få fler alternativa vägar. Som trafiksituationen ser ut idag så är Nmt en riktig flaskhals.
Att ta sig söder ut i rusning när det krockats på centralbron är inte lätt.
Johan vet du vilken nästa möjlghet som finns att ta sig västerut för att sedan kunna åka söder ut? ALLA får svara givetvis
Det är bla denna typen av frågor som staden brottas med.
/Stefan OK erkänner åker bil till jobbet.
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
-
En ny vändning i debatten...
Från att ha rört sej kring moderaternas "svek" har vi nu kommit in på väsentligheter - nämligen hur vi skall använda den begränsade markyta som finns i innerstan.
Det står väl för de flesta klart att en oproportionerligt stor andel av denna resurs idag används för biltrafik. Om vi då anser att biltrafiken åtminstone i innerstan skall minska, är det knappast rimligt att lägga ytterligare resurser på detta trafikslag. Dessutom brukar ju satsningar på kringfartsleder motiveras med att det minskar trafiken i city - då borde även bilkramarna kunna acceptera att gatorna i city används till annat än biltrafik i något högre utsträckning än i dag. De flesta resor i innerstan sker heller inte med bil - det är därför märkligt att just denna minoritet skall prioriteras i den utsträckning som idag sker.
De trängselavgifter som införts visar att det finns ett mycket enkelt sätt att anpassa biltrafikmängden till vad som är lämpligt - en höjning till de nivåer vi har t ex i London skulle öka framkomligheten betydligt för de som måste köra bil i innerstan. Och de som inte måste får byta transportmedel, det är ju ändå det vi vill?
Jag tror den tid är förbi när vi kan satsa både på en utbyggd kollektivtrafik och förbättrade möjligheter för biltrafik i Stockholmsregionen. Speciellt i innerstan gäller det att prioritera - och då kan inte alla få som dom vill! Och då får den bilåkande minoriteten stå tillbaka för folkflertalets intressen, det tror jag att min vän Stefan håller med om åtminstone i princip!
(Och nej, jag skulle aldrig ens komma på tanken att åka bil till jobbet...
)
med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Det står väl för de flesta klart att en oproportionerligt stor andel av denna resurs idag används för biltrafik. Om vi då anser att biltrafiken åtminstone i innerstan skall minska, är det knappast rimligt att lägga ytterligare resurser på detta trafikslag. Dessutom brukar ju satsningar på kringfartsleder motiveras med att det minskar trafiken i city - då borde även bilkramarna kunna acceptera att gatorna i city används till annat än biltrafik i något högre utsträckning än i dag. De flesta resor i innerstan sker heller inte med bil - det är därför märkligt att just denna minoritet skall prioriteras i den utsträckning som idag sker.
De trängselavgifter som införts visar att det finns ett mycket enkelt sätt att anpassa biltrafikmängden till vad som är lämpligt - en höjning till de nivåer vi har t ex i London skulle öka framkomligheten betydligt för de som måste köra bil i innerstan. Och de som inte måste får byta transportmedel, det är ju ändå det vi vill?
Jag tror den tid är förbi när vi kan satsa både på en utbyggd kollektivtrafik och förbättrade möjligheter för biltrafik i Stockholmsregionen. Speciellt i innerstan gäller det att prioritera - och då kan inte alla få som dom vill! Och då får den bilåkande minoriteten stå tillbaka för folkflertalets intressen, det tror jag att min vän Stefan håller med om åtminstone i princip!
(Och nej, jag skulle aldrig ens komma på tanken att åka bil till jobbet...

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
- Erik Sandblom
Re: Man måste vara flexibel
Stefan Widén skrev:Som trafiksituationen ser ut idag så är Nmt en riktig flaskhals.
Det är inte torget som är en flaskhals, det är personbilarna som stoppar upp trafiken. En personbil mäter ungefär fyra kvadratmeter per passagerare med en eller två passagerare. En spårvagn eller en cykel mäter bara en kvadratmeter med alla sittplatserna upptagna, som i rusningen. Spårvagnen behöver ingen parkeringsplats heller, eftersom den alltid kör vidare efter avslutat uppdrag.
Att Norrmalmstorg skulle vara en flaskhals är ungefär som att säga att avloppet är för smalt för att det inte går att spola ner fasta föremål och annat som avloppet inte är gjort för; och då ska man bygga ut avloppet för att kunna spola ner fasta föremål.
full spårvagn: åttio sittplatser, 30m x 2,7m = 1 kvm/passagerare
cykel: 2m x 0,5m = 1kvm/passagerare
vanlig bil med två personer: 4,5 x 2m = 4,5 kvm/passagerare
liten tvåsitsig bil med en person: 2,7m x 1,6m = 4,3 kvm/passagerare
källor
http://sv.wikipedia.org/wiki/Sirio
http://www.smartson.se/test/bil/smart-fortwo.htm
http://www.volvocars.se/All-Cars-MY08/V ... chSpec.htm
Fyller du spårvagnen får du fylla även de andra fordonen - möjligen med undantag att du inte behöver sätta ett barn på sadeln på cykeln.Erik Sandblom skrev:full spårvagn: åttio sittplatser, 30m x 2,7m = 1 kvm/passagerare
Listan blir dock fortfarande till spårvagnens och cykelns fördel:
vanlig bil med fem personer: 4,5x2m/5pers=1,8 m2/pers
liten tvåsitsig bil med två personer: 2,7x1,6/2pers=2,2 m2/pers
Dvs fulla bilar tar dubbelt så mycket plats som fulla spårvagnar.
Man behöver inte alltid räkna "elakt" (i ditt fall förvisso troligare), man kan räkna "på lika villkor" och man får det önskade resultatet likväl.
Professionell tyckare
Det handlar inte om att vara elak utan realistisk.Kantorn skrev:Fyller du spårvagnen får du fylla även de andra fordonen - möjligen med undantag att du inte behöver sätta ett barn på sadeln på cykeln.Erik Sandblom skrev:full spårvagn: åttio sittplatser, 30m x 2,7m = 1 kvm/passagerare
Man behöver inte alltid räkna "elakt" (i ditt fall förvisso troligare), man kan räkna "på lika villkor" och man får det önskade resultatet likväl.
Vid den typ av beräkning som görs här bör man utgå från den genomsnittliga utnyttjandegraden under högtrafik. Och då är det väldigt få bilar det sitter fem personer i - om ens någon.
Räknar man med 5 personer i varje bil så kan vi ta bort några filer i Stockholms infarter - alla ryms ändå! Det är ju i och för sej önskvärt - men knappast realistiskt...
/TKO
- gardebring
- Kontakt:
Mja. Fast i rusningstrafik går ju ofta kollektivtrafiken full, medan bilar likväl bara innehåller de som pendlar i dem, vilket ofta är bara en eller två personer. Men visst har du rätt i övrigt, även om man räknar med fullsatta bilar är spårvagnen likväl överlägsen.Kantorn skrev:Fyller du spårvagnen får du fylla även de andra fordonen - möjligen med undantag att du inte behöver sätta ett barn på sadeln på cykeln.Erik Sandblom skrev:full spårvagn: åttio sittplatser, 30m x 2,7m = 1 kvm/passagerare
TKO skrev:Det handlar inte om att vara elak utan realistisk.Kantorn skrev:Fyller du spårvagnen får du fylla även de andra fordonen - möjligen med undantag att du inte behöver sätta ett barn på sadeln på cykeln.Erik Sandblom skrev:full spårvagn: åttio sittplatser, 30m x 2,7m = 1 kvm/passagerare
Vid den typ av beräkning som görs här bör man utgå från den genomsnittliga utnyttjandegraden under högtrafik. Och då är det väldigt få bilar det sitter fem personer i - om ens någon.
Räknar man med 5 personer i varje bil så kan vi ta bort några filer i Stockholms infarter - alla ryms ändå! Det är ju i och för sej önskvärt - men knappast realistiskt...
/TKO
Jag inser vad ni säger - och håller med. Inte tu tal om den saken.gardebring skrev:Mja. Fast i rusningstrafik går ju ofta kollektivtrafiken full, medan bilar likväl bara innehåller de som pendlar i dem, vilket ofta är bara en eller två personer. Men visst har du rätt i övrigt, även om man räknar med fullsatta bilar är spårvagnen likväl överlägsen.
Det jag menar är att förekomma ett svar som motståndarna kan komma med; att ert räkneexempel förvisso är realistiskt, men orättvist, eftersom det inte är beräknat på samma villkor.
De som har makt och som vill få igenom något - alternativt hindra något - ser till alla möjligheter - även statistiska - att få igenom det. Till exempel genom att påstå att en spårvagn tar större plats än en buss eller en bil. De räknar fordon, ni räknar personer. Jag tycker ni gör rätt.
Jag ville bara visa på ett exempel som man kan ta upp med repliken: "OK vi räknar som ni vill och fyller alla fordon."
Det är dessutom sällan man ser mer än en person i ett fordon, hur stor BMW eller Mercedes det än är.
Jag skrev att man inte behöver räkna elakt - lade till en parentes med brasklappen "i ditt fall förvisso troligare". Motsatsen var inte att räkna realistiskt utan att räkna - underförstått orealistiskt - snällt.
Förlåt - jag strå på er sida i spårvagnsfrågan.
Professionell tyckare
- Erik Sandblom
gardebring skrev:Fast i rusningstrafik går ju ofta kollektivtrafiken full, medan bilar likväl bara innehåller de som pendlar i dem, vilket ofta är bara en eller två personer.
Frågan är tydligen redan utredd, men jag ska be att få påpeka att redan i mitt urpsrungsinlägg skrev jag "En spårvagn eller en cykel mäter bara en kvadratmeter med alla sittplatserna upptagna, som i rusningen."
- Stefan Widén
Klart att alla vinner på bra kollektivtrafik
Det är ju helt rätt som alla beskriver att vi får ett bättre utnyttjande om fler åker kollektivt. Och det är ju det vi kämpar för nu. Dvs få en kollektivtrafik som genom sin snabbhet och förträfflighet konkurerar ut bilismen. Men för att va realist, och lite av det jag ville få fram så måste vi för att få staden att fungera hitta lösningar för för de kvarvarande bilarna. Genom att vi som "experter" kan knäcka den nöten så ökar chansen för att de kvarvarande motståndarna äntligen kan börja fatta kloka beslut.
Och för att tala avlopstermer så har man ett flöde som är större än det rör som finns kan man öka dimensionen eller i vissa fall skapa ett uppsamlingskärl där det tillfälliga flödet tillfälligt lagras för att fördela utloppet jämnare och mer kontrollerat.
Strandvägen har länge vart ett sådant kärl. När köerna i vissa fallt stått ända bort till Djurgårdsbron ja då är det mycket.
Trafikljusen vid Artelerigatan har tjänat som flödesventil och släppt på så mycket trafik från Östermalm som city klarat av. Men blir det då stopp i systemet någonstans så blir det den trafikinfarkt som vi upplever.
Med spårvägen och dess fördelar kan vi bygga nya rör/spår som står lite fritt från biltrafikens rör och därmed blir hela systemet mindre känsligt.
Sen undrar jag fortfarande varför ingen rik knöse som vill få en klockren utdelning på sin investering ansöker om att få starta bilfärga mellan Loudden och Nacka. Slagstafärgan går ju som smort...
ÅÅ glömde svaret på frågan
Västerbron är delvis rätt, men hur kommer man dit?
Om det krockats på Centralbron blir det igenkorkat på alla genomfartsgator från Gamla Stan och upp till Kungsgatan.
Nordsydligt längs Brunkebergsåsen går det en linje som begränsar flödet till ett fåtal gator. Nästa chans är Rådmansgatan och sen via Sveavägen och Tegnergatan, då kommer man förbi city. Därefter är Odengatan men den och dess tvärgator är korkade med trafiken norrut.
Som sagt det gäller att börja tänka i nya banor/spår för att vi ska lyckas.
Stefan
Och för att tala avlopstermer så har man ett flöde som är större än det rör som finns kan man öka dimensionen eller i vissa fall skapa ett uppsamlingskärl där det tillfälliga flödet tillfälligt lagras för att fördela utloppet jämnare och mer kontrollerat.
Strandvägen har länge vart ett sådant kärl. När köerna i vissa fallt stått ända bort till Djurgårdsbron ja då är det mycket.
Trafikljusen vid Artelerigatan har tjänat som flödesventil och släppt på så mycket trafik från Östermalm som city klarat av. Men blir det då stopp i systemet någonstans så blir det den trafikinfarkt som vi upplever.
Med spårvägen och dess fördelar kan vi bygga nya rör/spår som står lite fritt från biltrafikens rör och därmed blir hela systemet mindre känsligt.
Sen undrar jag fortfarande varför ingen rik knöse som vill få en klockren utdelning på sin investering ansöker om att få starta bilfärga mellan Loudden och Nacka. Slagstafärgan går ju som smort...
ÅÅ glömde svaret på frågan
Västerbron är delvis rätt, men hur kommer man dit?
Om det krockats på Centralbron blir det igenkorkat på alla genomfartsgator från Gamla Stan och upp till Kungsgatan.
Nordsydligt längs Brunkebergsåsen går det en linje som begränsar flödet till ett fåtal gator. Nästa chans är Rådmansgatan och sen via Sveavägen och Tegnergatan, då kommer man förbi city. Därefter är Odengatan men den och dess tvärgator är korkade med trafiken norrut.
Som sagt det gäller att börja tänka i nya banor/spår för att vi ska lyckas.
Stefan