Söderlund har bestämt sig: Det blir inget.
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Söderlund har bestämt sig: Det blir inget.
Nedanstående länk är från yimby.se Läs Anders Gardebrings inlägg långt ner på sidan http://www.yimby.se/2008/02/sparvag-ove ... n_446.html Han har skrivit till Stadsbyggnadsborgarrådet i frågan om djurgårds linjens förlängning och fått följade svar från söderlunds sekreterare:
"Hej Anders,
Tack för ditt brev, Mikael Söderlund har bett mig besvara det.
Givetvis är Stockholms stad för kollektivtrafiklösningar så som spårvagnar. Dock måste trafikkontorets syn på nyexploatering också tas i beaktan. Staden kommer att vara en stor arbetsplats och framkomligheten är redan idag begränsad, inte minst längs hamngatan. Med en spårväg på hamngatan finns det dessutom risk för att man måste förbjuda vänstersväng något som skulle vara förödande för trafiken.
Vi ser positivt på en spårväg från Djurgården till Centralen om den även kopplas ihop i ett större sammanhang. I dagsläget anser vi dock att det finns viktigare spårprojekt som bör prioriteras samt att många frågetecken kring djurgårdslinjen fortfarande måste rätas ut. Bärigheten vid Sergels torg, depåspår, vändplan vid centralen, trafiklösning vid hamngatan etc. är några frågor som staden fortfarande inte har tillfredsställande svar på."
Helt plötsligt känns det som om en förlängning är längre bort än någonsin, det dom säger är att det inte blir av..eller att dom ser positivt på det men hela projektet faller på att bilarna måste svänga vänster i en korsning!! WtF???!!. Hoppas att alla interesserade tar och skriver till Stadshuset för att trycka på..starta namninsamling eller nåthttp://www.yimby.se/2008/02/sparvag-ove ... n_446.html
"Hej Anders,
Tack för ditt brev, Mikael Söderlund har bett mig besvara det.
Givetvis är Stockholms stad för kollektivtrafiklösningar så som spårvagnar. Dock måste trafikkontorets syn på nyexploatering också tas i beaktan. Staden kommer att vara en stor arbetsplats och framkomligheten är redan idag begränsad, inte minst längs hamngatan. Med en spårväg på hamngatan finns det dessutom risk för att man måste förbjuda vänstersväng något som skulle vara förödande för trafiken.
Vi ser positivt på en spårväg från Djurgården till Centralen om den även kopplas ihop i ett större sammanhang. I dagsläget anser vi dock att det finns viktigare spårprojekt som bör prioriteras samt att många frågetecken kring djurgårdslinjen fortfarande måste rätas ut. Bärigheten vid Sergels torg, depåspår, vändplan vid centralen, trafiklösning vid hamngatan etc. är några frågor som staden fortfarande inte har tillfredsställande svar på."
Helt plötsligt känns det som om en förlängning är längre bort än någonsin, det dom säger är att det inte blir av..eller att dom ser positivt på det men hela projektet faller på att bilarna måste svänga vänster i en korsning!! WtF???!!. Hoppas att alla interesserade tar och skriver till Stadshuset för att trycka på..starta namninsamling eller nåthttp://www.yimby.se/2008/02/sparvag-ove ... n_446.html
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Oerhört tråkigt det hela. Jag skrev ett inlägg till här:
http://www.yimby.se/2008/02/vad-har-sto ... l_452.html
http://www.yimby.se/2008/02/vad-har-sto ... l_452.html
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Och så satte jag upp en namninsamling också. Gör säkert ingen större nytta men alltid ngt:
http://www.namninsamling.com/djurgardsl ... _centralen
http://www.namninsamling.com/djurgardsl ... _centralen
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
-
- Inlägg: 498
- Blev medlem: fredag 18 oktober 2002 14:55
- Ort: Gbg-Sthlm
- Kontakt:
Rubriken antyder att yxan kastats i sjön, innan kampen börjat! I stället gäller det att bredda spelplanen!
En aspekt som ytterst sällan lyfts fram i den svenska debatten, om spårvägars fördelar, är värdestegring på fastigheter i nya spårvägars omgivningar. För några är ju ägande politiskt otrevligt, men ägande är en realitet och ett starkt motiv till att få med sig avgörande opinionsbildare och beslutsfattare. Exempelvis kan man undra över vilkas ärenden Stockholms Handelskammare går? I varje fall är det inte fastighetsägarnas! Inte handlarnas heller!
Att få Vasakronan, AP-fastigheter, John Mattson Fastighets AB, Jernhusen, m fl som medspelare, kan betyda mycket mer än alla tekniska argument i världen. För knappast någon ifrågasätter i dag spårvagnens fördelar. Den ammunition vi behöver hämta, borde finnas inom fastighetsvärlden på de platser, där de nya spårvägssystemen framgångsrikt etablerats. Hittar vi dessa, kan vi också börja skapa opinion runt fastigheters värdestegringar i kombination med alla andra kända argument.
Hälsningar/Björn
En aspekt som ytterst sällan lyfts fram i den svenska debatten, om spårvägars fördelar, är värdestegring på fastigheter i nya spårvägars omgivningar. För några är ju ägande politiskt otrevligt, men ägande är en realitet och ett starkt motiv till att få med sig avgörande opinionsbildare och beslutsfattare. Exempelvis kan man undra över vilkas ärenden Stockholms Handelskammare går? I varje fall är det inte fastighetsägarnas! Inte handlarnas heller!
Att få Vasakronan, AP-fastigheter, John Mattson Fastighets AB, Jernhusen, m fl som medspelare, kan betyda mycket mer än alla tekniska argument i världen. För knappast någon ifrågasätter i dag spårvagnens fördelar. Den ammunition vi behöver hämta, borde finnas inom fastighetsvärlden på de platser, där de nya spårvägssystemen framgångsrikt etablerats. Hittar vi dessa, kan vi också börja skapa opinion runt fastigheters värdestegringar i kombination med alla andra kända argument.
Hälsningar/Björn
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Just värdestegring och ökat försäljning kan väl ses där tvärbanan har dragits? Jag läste om handlarna i Gröndal som först var stora motståndare för de trodde deras försäljning skulle minska men det blev i verkligheten tvärt om. Jag har sett att närhet till tvärbanan används som försäljningsargument för lägenheter och så vidare.
Så där kanske man kan hitta något?
Så där kanske man kan hitta något?
Att argumentera för ökade fastighetsvärden längs med Hamngatan & Strandvägen är nog inte det allra starkaste argumentet då dessa fastighter redan tillhör de mest attraktiva i Stockholms kommun. Bättre är att då se till 1) Fastigheter och arbetsplatser längs Oxenstiernsgatan och ut mot Frihamnen 2) Besöksnäringen på Södra Djurgården 3) Jernhusen och Klara Konferens.
- Reimersholme71
- Inlägg: 2427
- Blev medlem: söndag 20 juli 2003 15:06
- Ort: Folkbåten S 772
- Kontakt:
Jag upprepade mina argument igen på yimby.se och hoppas att de kanske når en bredare publik. Så här skrev jag:
Martin Nyberg skrev:Jaha, det verkar bli som jag trodde... I något förstudiesamrådsdokument till centralenförlängningen finns det en brasklapp som i princip säger såhär: "om det blir för krångligt skiter vi i alltihop". Och nu drar politikerna till med att "det blir för krångligt"!
Men då skiter vi väl i Hamngatan då, eftersom det är där det verkar som krångligast för bilkramande politiker. Dra förlängningen via Stureplan, Kungsgatan och Vasagatan istället! Där har det ju gått spårväg en gång redan, och dessutom finns det redan bussfiler på större delen av sträckan. Plats för vändslinga finns det precis söder om Centralen där det finns en före detta park (där träden numera är målade på betongväggen) under alla viadukterna ("Söderkopplet" heter en av dem enligt eniros kartor).
En fördel av den sträcknignen är att den lätt som en plätt går att förlänga, både västerut på Kungsholmen, norrut mot Norra station och Karolinska, samt söderut till Slussen och Sofia. Det kan man inte säga om idén med ändhållplats på Klarabergsviadukten. Förutom att det är omöjligt att svänga ut på Vasagatan därifrån är det också onödigt krångligt att ta sig ut på Kungsholmen.
Fördel nummer två är att man sprider ut bytena till fler ställen, istället för att ännu mer belasta T-Centralen. Med Kungsgatesträckningen byter man ju till röd-tuben vid T-Östermalmstorg, till Gröna tuben vid T-Hötorget, och till blåtåget och pendeltågen vid Citybanans blivande uppgång vid Kungsgatan/Drottninggatan. Med förlängning ut på Kungsholmen och exempelvis Essingeöarna kan man få ännu fler omstigningsmöjligheter med tuben på Fridhemsplan och Tvärbanan ute på Stora Essingen.
Ytterligare en fördel med en sträckning längs Kungsgatan är att den inte dubblerar en redan befintlig spårsträckning. Både Åhléns vid Klarabergsgatan och Gallerian vid Hamngatan har ju redan egna T-banestationer.![]()
Byt politik - inte klimat!
- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Johan Eriksson skrev:2, Hamngatans västra del: Gatan är kraftigt breddad och har redan ett östgående busskörfält inkl hållplats så det är knappast gatubredden det hänger på utan "problemen" uppstår hurvida man även vill ha cykelbanor längst detta tunga stråk(?) och hur mycket det får inkräkta på främst gatans norra sida vid NK? Annars är en av huvudpoängerna med det nya City att all varuhantering sker under jord! (har alla glömmt bort det?)
Jag förstår överhuvudtaget inte hur man kan prioritera bilarna i innerstan. Det är bilarna som tar allra mest plats i förhållande till trafiknyttan. Prioriteringsordningen ger ineffektivast möjliga utnyttjande av gatuutrymmet. Det är matematik, det går inte att snacka bort.
Vad är det för fartbegränsning på Hamngatan? Om man sätter max 30 så kan cyklisterna känna sig välkomna utan särskilda cykelbanor. Cyklarna och bilarna kan då tränga ihop sig i en enda fil.
Sen finns det sk cykelfartsgata där hastigheten sätts till 20. Fast 20 kanske känns lite väl trögt om där ska gå spårvagnar och bussar.
http://archive.corren.se/archive/2007/1 ... iexs4y.xml
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 1999
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Jeg tror at det rett og slett gått for kort tid siden sporveien i Stockholm ble lagt ned. I Paris som la ned i 1938 og London som la ned i 1952, så er nesten alle borte, og da er det lettere å komme i gang. Bergen kom heller ikke i gang før tidligere direktør Stensaker var kommet trygt ned i jorden. Han kjempet hele sitt liv mot ny sporvei i Bergen og brukte sikkert sitt store kontaktnett til å motarbeide alle prosjekter med ny sporvei. Stavanger har et planlagt sporveisprosjekt og her er det ikke på langt når så mange problemer som man har hatt i Bergen. I Stavanger er det også gått 90 år siden man ga opp sitt sporveisprosjekt. Stockholm har akkurat samme problemet som Malmö, København og Århus. Man har gode prosjekter, men kommer ikke i gang.
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
Ja med den personcentrerade historiesyn som en del har så är det alltså nu Mikael Söderlunds tur att utnämnas till ärkeskurk! Jag tror ni missat en del om hur maktfördelningen ser ut inom högerpartiet...Johan Eriksson skrev:Ja det ger ju hopp om mänskligheten........ Vi talade i en annan tråd om vikten av en enda persons agerande på nedläggningstiden (i flera städer) och samma sak gäller även öppnandet av nya system som sagt men det är skrämmande och tragiskt hur den sedan länge avlidne Helge Berglunds syn från 1950-talet på trafikpolitiken fortfarande verkar styra, -i den här takten får vi nog vänta i 50 år till (2057?) innan ett omtänkande uppstår och trafik tills dess med ledbussar är en mardröm för stockholmarna!Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg tror at det rett og slett gått for kort tid siden sporveien i Stockholm ble lagt ned.
Viss media är redan kontaktad och i detta känsliga läge är det nog till det bästa att utomstående dvs journalister med en annan legitim anledning att få reda på sanningen bakom denna omsvängning. De kan ställa frågor och har på ett naturligare sätt (men inte givet) "rätt" till svar. Sprid de dåliga nyheterna vidare till fler media, om det blir upprepningar för dem så visar det bara på frågans vikt och vallöftessvek är populära att ta upp på gott och ont. Den sistnämnda besvikelsen är fullt berättigad långt utanför vår "intressesfär" med 67% för men det är inte givet att alla media förstår förlusten av Centralenförlängningen även om många verkar ha förstått poängen med light rail!
Min lite tråkiga uppmaning innebär att om vi alla här enligt principen "många broar små..." -var och en efter sin förmåga!- mejlar/ringer/kontaktar media och/eller skriver insändare så kan vi effektivare driva frågan och debatten vidare och nå fler!![]()
Några media som främst når innerstadsborna (fast förlängningen berör givetvis fler so feel free.....!):
DN
SvD
Aftonbladet
Expressen
City
metro
stadsdelstidningar "Vårt Östermalm" mfl = Innerstadspress
"Mitt i...."-tidningarna
ABC-nytt och glöm inte att sprida länkarna: http://www.yimby.se/2008/02/sparvag-ove ... n_446.html, http://www.yimby.se/2008/02/vad-har-sto ... l_452.html och http://www.namninsamling.com/site/get.a ... _centralen........
"Jo ja sa just det att det är måndag morgon, och mitt huvud känns så tungt!" (P Ramel) =
Time to go to work!
För övrigt anser jag att 4an ska bli spårvagn - det är väl behoven som ska styra och inte var det redan råkar ligga spår?
/TKO
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Härligt! Det är dags att sätta lite eld i baken på det här!Johan Eriksson skrev:Oavsett vilken politisk tillhörighet spårvägskritikerna har i detta läge så bör de ifrågasättas! (Min partifärg är ointressant då Cityspår är en opolitisk organisation).
DN granskar nu våra senaste kritiker för fullt, håll utkik i övermorgon!

-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46
- gardebring
- Inlägg: 75
- Blev medlem: torsdag 07 februari 2008 21:20
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det är korrekt. Dock inget om spårvagnen där tyvärr.Johan Eriksson skrev:Och vad jag förstått av tfnsamtal med ABC red så kommer det ett inslag idag 11.02.08. om yimby!![]()
ABC sänder i SVT 2 kl 19.10 och 22.15.
-
- Inlägg: 466
- Blev medlem: torsdag 19 september 2002 3:55
- Ort: Narrowsburg, NY, USA
Kan inte fastighetsägarna börja stämma Handelskammaren och Mikael Söderlund för förlorade fastighetsvärden om dom nekar spårvägsutbyggnader i Stockholm?
Dom flesta vet ju att värdet på fastigheter utefter en spårvägslinje ökar ganska mycket. Sådant händer ju inte när en busslinje etableras.
Börja träna alla Stockholmare att vara STOLTA över Spårvagnarna och att dom inte
är något gammalmodigt. Nyspårvagnar funkar ju jättebra runt om i Världen och skulle också göra det i Stockholm.
Dennis
Dom flesta vet ju att värdet på fastigheter utefter en spårvägslinje ökar ganska mycket. Sådant händer ju inte när en busslinje etableras.
Börja träna alla Stockholmare att vara STOLTA över Spårvagnarna och att dom inte
är något gammalmodigt. Nyspårvagnar funkar ju jättebra runt om i Världen och skulle också göra det i Stockholm.
Dennis