Söderlund har bestämt sig: Det blir inget.

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Min kära sambo fixade en liten grafik också ifall någon vill ha om de länkar till namninsamlingen:

Bild
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

TV-inslaget från ABC kan ses här! Handlar alltså om yimby, men inte om Djurgårdslinjen, men kan ju vara intressant ändå!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Dennis Sigward skrev:Kan inte fastighetsägarna börja stämma Handelskammaren och Mikael Söderlund för förlorade fastighetsvärden om dom nekar spårvägsutbyggnader i Stockholm?

Dom flesta vet ju att värdet på fastigheter utefter en spårvägslinje ökar ganska mycket. Sådant händer ju inte när en busslinje etableras.

Kul nyhet från London: Shoppinggatorna Oxford, Bond och Regent Streets blev bilfria en dag i december. Den dagen kom en miljon människor till gatorna och shoppade för £100 miljoner, alltså 1,3 miljarder kronor.
Evening Standard skrev:£100million shopping bonanza as Oxford St bans cars for one day
Shoppers spent an estimated £20 million more than during the same event last year in spite of fears of falling house prices and soaring mortgage bills. Under current rules, two car-free days are allowed each year but the New West End Company wants to increase it to three or more. A longer term plan will see Oxford Street largely pedestrianised with westbound buses rerouted to avoid it.
http://www.thisislondon.co.uk/standard/ ... article.do

This Holiday Season London’s Streets Are “Absolutely Jammed”

West End's traffic-free Christmas

Ge Hamngatan till spårvagnar, fotgängare och cyklister!
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Går det att få ett "officiellt" svar ur Söderlund/Handelskammaren till stockholmarna och inte bara ett svar på ett personligt brev? Har man svarat i någon skrivelse direkt till de berörda parterna tex SSS-SS? Har (m) lagt ut sin "nya" linje på någon blogg eller står det nånstans i media? Kort sagt, vad händer?
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Johan Eriksson skrev:Går det att få ett "officiellt" svar ur Söderlund/Handelskammaren till stockholmarna och inte bara ett svar på ett personligt brev? Har man svarat i någon skrivelse direkt till de berörda parterna tex SSS-SS? Har (m) lagt ut sin "nya" linje på någon blogg eller står det nånstans i media? Kort sagt, vad händer?
Detta är de svar jag fått från Söderlunds borgarrådssekreterare:

Hej Anders,

Tack för ditt brev, Mikael Söderlund har bett mig besvara det.

Givetvis är Stockholms stad för kollektivtrafiklösningar så som spårvagnar. Dock måste trafikkontorets syn på nyexploatering också tas i beaktan. Staden kommer att vara en stor arbetsplats och framkomligheten är redan idag begränsad, inte minst längs hamngatan. Med en spårväg på hamngatan finns det dessutom risk för att man måste förbjuda vänstersväng något som skulle vara förödande för trafiken.

Vi ser positivt på en spårväg från Djurgården till Centralen om den även kopplas ihop i ett större sammanhang. I dagsläget anser vi dock att det finns viktigare spårprojekt som bör prioriteras samt att många frågetecken kring djurgårdslinjen fortfarande måste rätas ut. Bärigheten vid Sergels torg, depåspår, vändplan vid centralen, trafiklösning vid hamngatan etc. är några frågor som staden fortfarande inte har tillfredsställande svar på.

Och ett vidare svar på det svar som jag skickade iväg:

Hej,

Vi ser till alla trafikslag. Problemet i Stockholm den senaste tiden har varit att olika intressenter kört sitt spår och inte tagit hänsyn till andra. Framkomlighetsmässigt är det viktigt att man lyfter blicken och flyttar fokus från enskilda sektorer till gaturummet i sin helhet. På så vis är det möjligt att göra en sammanvägning och belysa konsekvenserna för alla trafikslag. Flera enskilda ingrepp med ”marginell” påverkan i gaturummet skapar stora problem i förlängningen.

En spåvagnslösning är en intressant del i expansionen upp mot Värtan i samband med Husarviken/Hjorthagen/Värtans omvandling till stadsområden. Vet dock ingen tidsplan för det projektet.

Tvärbanan är ett exempel på spårlösningar som bör prioriteras. Citybanan är en annan och ska invånarna stå ut med den påfrestning bygget av banan utgör så är det nog viktigt att man prioriterar ingreppen i staden. Kongressanläggningen vid centralen är ett annat projekt som kan krocka med spårvägen.

Men som sagt, vi är inte emot men vi kan inte bortse från hur alla arbeten kommer att påverka framkomligheten. En utbyggnad av Djurgårdslinjen måste ta hänsyn till de trafikproblem som den och de andra arbetena skapar.

Med vänliga hälsningar
Magnus Thulin

De flesta av de farhågor som uttrycks tycker jag att vi ger ganska bra svar på i yimby-posten, och man kan också ganska tydligt se att mycket av argumentationen är taget direkt från handelskammarens svar angående djurgårdslinjen.

Onekligen trist då jag har haft stort hopp till Söderlunds visioner.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Johan Eriksson skrev:Kontakta SvD, de tror varken något ska byggas eller att någon förlängning stoppats utan att hitta ett diariefört beslut på någon hemsida!
(maken till ointresserad har jag sällan varit med om men så påstod den manlige journalisten också att åkte 47an men inte förstod vitsen med spårvagnar, dess förlängning eller dess poäng enligt klassiskt Anna Wersäll-resonemang så Varning för Nimbys! :( )
SvD är sjukt NIMBY upp till extrema nivåer. De skriver spaltmeter om I-landsproblem för välbärgade i innerstan (nu senast tre 40-talister som tycker det är såååå hemskt att det skall byggas en förskola), men järvalyftet där folk får hyreshöjningar på 80% och folk blir utkastade från hus o hem skriver man några notiser om.

Eller alla dessa ofta ganska absurda och grovt fakta-felaktiga skyskrapefientliga artiklar som de tagit in på löpande band, men inte tagit in en enda som skrivit något positivt om det (utom Mikael Söderlunds replik).. Yimby har skickat ett debattinlägg med flera politiker, samhällsplanerare mm som underskrivare men kommer inte med, men en ersättare i en stadsdelsnämnd kommer in.

Nej, Svenskan orkar jag inte bry mig om, prata med DN i så fall, de vill visa båda sidors argument.
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Johan Eriksson skrev:Ja SvD struntar iaf jag i fr o m nu men min tanke var att om flera samtidigt kontaktade dem så kanske de inser att det finns ett allmänintresse (67% för)......

DN granskar läget för fullt, bakgrundsinfomöte med SS imorrn och en artikel när de fått en mer fullständig bild av läget, helst ett uttalande från Söderlund!
Najs!
67% för, var har du den informationen? Ngn opinionsundersökning?
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Johan Eriksson skrev:
gardebring skrev:67% för, var har du den informationen? Ngn opinionsundersökning?
från Yimbys hemsida:
yimby.se skrev: På DN Stockholms förstasida finns just nu en omröstning. Spårvagnsalternativet leder stort med 67% av rösterna.
Ah. Den. :)
TKO

En fundering och ett råd - i all enkelhet...

Inlägg av TKO »

Jag tror att de personer som är för en förlängning av Djurgårdslinjen skulle ha störe framgång om de antingen uppträdde som enskilda personer eller kanaliserade sina åsikter genom etablerade medlemsorganisationer... Jag vet av egen erfarenhet att politiker inte lyssnar så mycket på talespersoner för diffusa grupper där det är oklart om man har någon större folkförankring. Då hjälper det vare sej att hänvisa till ett i sammanhanget obetydligt antal blogginlägg, omröstningar på en nätsida eller att talespersonen bevisligen är insatt i ämnet!

Detta är ingen nedvärdering av det arbete som dessa personer har gjort, det är bara ett konstaterande utifrån hur jag under många år har upplevt att det fungerar. Är det bra eller dåligt? Ja det spelar i nuläget ingen roll - om man vill påverka och förändra så gäller det att hitta de vägar som fungerar just nu!

med vänlig hälsning
Thomas K Ohlsson
Johan Eriksson

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den onsdag 04 maj 2011 18:12, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Johan Eriksson skrev:Tidningen City 13.02.08.: Spårväg delar alliansen
Och Yimby:s bloggpost om det:
http://www.yimby.se/2008/02/city-om-dju ... -_456.html
TS

Inlägg av TS »

Först vill jag säga att namninsamlingen är ett jättebra initiativ, inte tal om något annat!!! Synd bara att det verkar vara rätt dålig kontroll över vem som skriver på i vilket namn; jag såg till exempel att både George W Bush och Heinrich Himmler vill ha spårväg till Centralen.
Imorgon är en annan dag
/Christer Björkman
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

TS skrev:Först vill jag säga att namninsamlingen är ett jättebra initiativ, inte tal om något annat!!! Synd bara att det verkar vara rätt dålig kontroll över vem som skriver på i vilket namn; jag såg till exempel att både George W Bush och Heinrich Himmler vill ha spårväg till Centralen.
Det finns en epost-verifiering på listan men tyvärr är detta en extern tjänst som jag själv inte har någon mer kontroll över.
Det verkar dock endast vara dessa två namn som är falska, så de kommer vi ju såklart att sortera bort innan vi lämnar över listan.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

gardebring skrev:
TS skrev:Först vill jag säga att namninsamlingen är ett jättebra initiativ, inte tal om något annat!!! Synd bara att det verkar vara rätt dålig kontroll över vem som skriver på i vilket namn; jag såg till exempel att både George W Bush och Heinrich Himmler vill ha spårväg till Centralen.
Det finns en epost-verifiering på listan men tyvärr är detta en extern tjänst som jag själv inte har någon mer kontroll över.
Det verkar dock endast vara dessa två namn som är falska, så de kommer vi ju såklart att sortera bort innan vi lämnar över listan.
Verkar som att e-postverifieringen fungerar sådär också. Är det fler än jag som läser här och som inte fått mailet och därmed kommit upp på listan? :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
gardebring
Kontakt:

Inlägg av gardebring »

Ulrik Berggren skrev:
gardebring skrev:
Verkar som att e-postverifieringen fungerar sådär också. Är det fler än jag som läser här och som inte fått mailet och därmed kommit upp på listan? :?
Ojfan. Det är riktigt illa det i så fall!
har du kollat skräp-mail/spam-katalogen?
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

gardebring skrev:
Ulrik Berggren skrev:
gardebring skrev: Det finns en epost-verifiering på listan men tyvärr är detta en extern tjänst som jag själv inte har någon mer kontroll över.
Ojfan. Det är riktigt illa det i så fall!
har du kollat skräp-mail/spam-katalogen?
Det skulle vara om min internetleverantör Bahnhof har filtrerat bort det, men själv har jag inte fått något där heller.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
scotland_dan

Inlägg av scotland_dan »

Hade tänkte försöka dra mitt strå till stacken men har inte haft tid.
en detailj som tidningarna säkert tycker är spännande är att några av de starkaste förespråkarna för spårväg i Dublin samt Edinburgh var......
trumvirvel!

Handelskamrarna. många uttalanden gjordes samt
information och "sälj" träffar anordnades mha av kamrarna

Artiklar bör finnas i Edinburgh Evening news samt the scotsman
mest i Evening news

Evening news
scotsman
trots att de har en arkiv funktion så tycks inte allt material finnas uppe.

Det finns en skillnad i att Dublin samt Edinburghs varianter inte utalade sig om tekniska saker samt trafikpolitik...dvs saker som de inte har kunnande om.... , utan vad de uttalade sig om var huruvida de stödde förslagen pga den ekonomiska inverkan de skulle ha samt hur staden såldes kunde förväntas utvecklas.

Om man ställer detta mot Stockholmshandels kammare....

Vidare så ter sig vissa av kommentarerna rätt så lustiga med max kapacitet för biltrafik här och där i stan om man kopplar detta till hur trafiken i Stockholm har blivit, samt kommer att bli, påverkad av trängselförsöken/trängselskatten.....

-Dan
Skriv svar