Sjuhärad: All trafik inställd fr.o.m 18.30 och tillsvidare
Inlagt 2008-01-05 klockan 18:37
Pga underkylt regn är det glashalt på vägarna i och utanför Borås och enligt trafikledningen på Borås lokaltrafik ställs all trafik in efter 18.30 och tillsvidare.
Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
"För att riskerna anses godtagbara, om alternativet är att totalt lamslå kommunikationerna i ett stort område", är ett teoretiskt möjligt svar. Om situationen hotade att bli långvarig, så skulle man troligen få börja inventera vilka de värsta ställena är, så att rätt åtgärder kan sättas in och trafikinställelserna kan minimeras. Men i en hastigt uppkommen nödsituation som denna, av förhoppningsvis övergående karaktär, kan ibland den enda rätta åtgärden vara att ställa in all trafik tills lämpliga akuta åtgärder hunnit vidtagas!
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ok, förklara det du som vet.
På mitt företag byter vi alla däck när hösten kommer.
Vi sätter på "riktiga" vinterdäck märkta med en snöflinga och ordet "winter".
Detta innebär inte att vi kör pistmaskiner som tar oss fram överallt, sedan kan du ju spinna vidare vad du menar med busstyper m.m
Antar att du har erfarenhet själv så du vet vad du talar om..
När det faller underkylt regn blir det isbark på vägen. Det enda som hjälper mot det är massor av dubbar och det brukar ju inte bussar ha. Det är förståeligt att man ställer in trafiken. Dock kan man fråga sig vad Vägverket har för sig. Det varnades redan igår kväll för att det var risk för underkylt regn i området idag. Vägverket är gärna ute och förvandlar torr, fin snö till kletig sörja med hjälp av salt, men när det verkligen skulle behövas salt verkar de inte hänga med.
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ok, förklara det du som vet.
På mitt företag byter vi alla däck när hösten kommer.
Vi sätter på "riktiga" vinterdäck märkta med en snöflinga och ordet "winter".
Detta innebär inte att vi kör pistmaskiner som tar oss fram överallt, sedan kan du ju spinna vidare vad du menar med busstyper m.m
Antar att du har erfarenhet själv så du vet vad du talar om..
hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Acela skrev:hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Nu kanske vi inte ska jämföra SL-garaget Hornsberg med Västtrafiks Boråsområde. Det är två skilda huvudmän med helt olika krav på bussar och kvalitet. Det är ytterst sällan man kör ner däcken till "slicks" ute i landet.
Dessutom kan man inte dra vissa vagnstyper över en kam. Här i Umeå har vi haft Volvo Säffleledbussar av 80-talsmodell varav vissa malt fram i uppförsbackarna som bandvagnar medan andra fastnat på plan mark. Samma sak med dagens OmniCityleder, där Borlängevagnen "809" nästan alltid tar sig fram medan syskonet "805" är helt hopplös. Båda fick nya däck samtidigt i höstas.
Men varför en CN113ALB oftast tar sig fram bättre i halka än en OmniCity-led förstår jag inte. Är "ASR" ett bättre antispinnsystem än "TC"?
Acela skrev:hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Nu kanske vi inte ska jämföra SL-garaget Hornsberg med Västtrafiks Boråsområde. Det är två skilda huvudmän med helt olika krav på bussar och kvalitet. Det är ytterst sällan man kör ner däcken till "slicks" ute i landet.
Dessutom kan man inte dra vissa vagnstyper över en kam. Här i Umeå har vi haft Volvo Säffleledbussar av 80-talsmodell varav vissa malt fram i uppförsbackarna som bandvagnar medan andra fastnat på plan mark. Samma sak med dagens OmniCityleder, där Borlängevagnen "809" nästan alltid tar sig fram medan syskonet "805" är helt hopplös. Båda fick nya däck samtidigt i höstas.
Men varför en CN113ALB oftast tar sig fram bättre i halka än en OmniCity-led förstår jag inte. Är "ASR" ett bättre antispinnsystem än "TC"?
Jag tycker att ASR fungerar bättre än TC. Det känns som om ASR även har diff spärr, så här ena hjulet snurrar så går spinnsystemet in, samt att båda hjulen driver, mendans på omnis TC så går bara spinnsystemet in på slirande bakhjul medans det andra bakhjulet inte gör nån nytta.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB