Busstrafiken inställd i Sjuhärad?

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Anti
Inlägg: 49
Blev medlem: måndag 05 juni 2006 18:16
Ort: Axvall

Busstrafiken inställd i Sjuhärad?

Inlägg av Anti »

Följande är utklippt från Västtrafiks hemsida:
Sjuhärad: All trafik inställd fr.o.m 18.30 och tillsvidare
Inlagt 2008-01-05 klockan 18:37
Pga underkylt regn är det glashalt på vägarna i och utanför Borås och enligt trafikledningen på Borås lokaltrafik ställs all trafik in efter 18.30 och tillsvidare.
http://www.vasttrafik.se


Jag tycker det låter jättekonstigt att ställa in precis all trafik, men det är klart halt är det ju, även här hemma i Axvall.
:wink:
gefy
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 18:56

Inlägg av gefy »

Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
Användarens profilbild
Anti
Inlägg: 49
Blev medlem: måndag 05 juni 2006 18:16
Ort: Axvall

Inlägg av Anti »

Okej, visst ska man inte riskera något.
Men i ett land som Sverige tycker jag man borde vara förberedd för sånt här, särskilt i januari!
:wink:
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
"För att riskerna anses godtagbara, om alternativet är att totalt lamslå kommunikationerna i ett stort område", är ett teoretiskt möjligt svar. Om situationen hotade att bli långvarig, så skulle man troligen få börja inventera vilka de värsta ställena är, så att rätt åtgärder kan sättas in och trafikinställelserna kan minimeras. Men i en hastigt uppkommen nödsituation som denna, av förhoppningsvis övergående karaktär, kan ibland den enda rätta åtgärden vara att ställa in all trafik tills lämpliga akuta åtgärder hunnit vidtagas!
gefy
Inlägg: 22
Blev medlem: lördag 05 augusti 2006 18:56

Inlägg av gefy »

Acela skrev:
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ok, förklara det du som vet.
På mitt företag byter vi alla däck när hösten kommer.
Vi sätter på "riktiga" vinterdäck märkta med en snöflinga och ordet "winter".
Detta innebär inte att vi kör pistmaskiner som tar oss fram överallt, sedan kan du ju spinna vidare vad du menar med busstyper m.m
Antar att du har erfarenhet själv så du vet vad du talar om..
Harald
Inlägg: 8801
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

När det faller underkylt regn blir det isbark på vägen. Det enda som hjälper mot det är massor av dubbar och det brukar ju inte bussar ha. Det är förståeligt att man ställer in trafiken. Dock kan man fråga sig vad Vägverket har för sig. Det varnades redan igår kväll för att det var risk för underkylt regn i området idag. Vägverket är gärna ute och förvandlar torr, fin snö till kletig sörja med hjälp av salt, men när det verkligen skulle behövas salt verkar de inte hänga med.
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

gefy skrev:
Acela skrev:
gefy skrev:Exakt vad är det du tycker är konstigt?
Alla bussar har likvärdiga däck så varför skulle en linje kunna ta sig fram när en annan inte kan?
Anser man att det är ofarbart, varför riskera olyckor med skador som följd?
alla bussar har inte likvärdiga däck, sen handlar inte allt om däcken. utan om busstyp m.m
Ok, förklara det du som vet.
På mitt företag byter vi alla däck när hösten kommer.
Vi sätter på "riktiga" vinterdäck märkta med en snöflinga och ordet "winter".
Detta innebär inte att vi kör pistmaskiner som tar oss fram överallt, sedan kan du ju spinna vidare vad du menar med busstyper m.m
Antar att du har erfarenhet själv så du vet vad du talar om..
hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Inlägg av Verspieder »

Acela skrev:hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Nu kanske vi inte ska jämföra SL-garaget Hornsberg med Västtrafiks Boråsområde. Det är två skilda huvudmän med helt olika krav på bussar och kvalitet. Det är ytterst sällan man kör ner däcken till "slicks" ute i landet.

Dessutom kan man inte dra vissa vagnstyper över en kam. Här i Umeå har vi haft Volvo Säffleledbussar av 80-talsmodell varav vissa malt fram i uppförsbackarna som bandvagnar medan andra fastnat på plan mark. Samma sak med dagens OmniCityleder, där Borlängevagnen "809" nästan alltid tar sig fram medan syskonet "805" är helt hopplös. Båda fick nya däck samtidigt i höstas.

Men varför en CN113ALB oftast tar sig fram bättre i halka än en OmniCity-led förstår jag inte. Är "ASR" ett bättre antispinnsystem än "TC"?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7516
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!

(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Professionell tyckare
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

Verspieder skrev:
Acela skrev:hos Busslink Hornsberg iaf så byts däcken när det blir slicks. altså samma däck rullar både på sommaren och på vintern, ex En B9S är kass på vintern, medans en Scania Höggolv tar sig fram mycket bättre
Nu kanske vi inte ska jämföra SL-garaget Hornsberg med Västtrafiks Boråsområde. Det är två skilda huvudmän med helt olika krav på bussar och kvalitet. Det är ytterst sällan man kör ner däcken till "slicks" ute i landet.

Dessutom kan man inte dra vissa vagnstyper över en kam. Här i Umeå har vi haft Volvo Säffleledbussar av 80-talsmodell varav vissa malt fram i uppförsbackarna som bandvagnar medan andra fastnat på plan mark. Samma sak med dagens OmniCityleder, där Borlängevagnen "809" nästan alltid tar sig fram medan syskonet "805" är helt hopplös. Båda fick nya däck samtidigt i höstas.

Men varför en CN113ALB oftast tar sig fram bättre i halka än en OmniCity-led förstår jag inte. Är "ASR" ett bättre antispinnsystem än "TC"?
Jag tycker att ASR fungerar bättre än TC. Det känns som om ASR även har diff spärr, så här ena hjulet snurrar så går spinnsystemet in, samt att båda hjulen driver, mendans på omnis TC så går bara spinnsystemet in på slirande bakhjul medans det andra bakhjulet inte gör nån nytta.
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
Ekonomisk
Inlägg: 1165
Blev medlem: fredag 30 december 2005 19:58

Inlägg av Ekonomisk »

Det var väl bara i centrala Borås?

http://www.bt.se/nyheter/boras/ratt-att ... 414536).gm
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!

(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)

Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!

(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)

Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
jo var 1 november, mitt norrlandståg låt 19 timmar sent typ

men det var vissa vagnar ute vid 24 på natten. I Innerstan såg jag 2 blåvagn och ett par kortvagnar
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Acela skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:Förra hösten (2006) onsdagen före Alla Helgons dag ställdes all busstrafik in i hela länet! Då kan man tala om inställt!

(Säger bara en sak: Roooooger Moooore!)
Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)

Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
jo var 1 november, mitt norrlandståg låt 19 timmar sent typ

men det var vissa vagnar ute vid 24 på natten. I Innerstan såg jag 2 blåvagn och ett par kortvagnar
Ja, en del bussar blev ju kvar ute på stan. De kunde inte ta sig hem till hallen! Men de flesta stod väl stilla på lämpliga och olämpliga platser!
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

LÅ1 skrev:
Acela skrev:
LÅ1 skrev: Var väl 1 november? Då ställdes också så gott som all SL-trafik på gummihjul in! (Vill minnas att det var något område där bussarna gick!)

Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
jo var 1 november, mitt norrlandståg låt 19 timmar sent typ

men det var vissa vagnar ute vid 24 på natten. I Innerstan såg jag 2 blåvagn och ett par kortvagnar
Ja, en del bussar blev ju kvar ute på stan. De kunde inte ta sig hem till hallen! Men de flesta stod väl stilla på lämpliga och olämpliga platser!
dessa jag menade, dom rörde på sig, en 1a körde i trafik från hötorget till Fridhemsplan
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
daniel_s
Inlägg: 14413
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

Essingeleden såg ut som en lång parkeringsplats fram till midnatt, minst. Folk sov över hos bekanta och arbetskamrater för att de ej kunde ta sig hem!
Ja, så här såg det ut vid Norra station vid 22-tiden (observera hjulspåren):

Bild
Acela
Inlägg: 2281
Blev medlem: torsdag 29 juni 2006 21:22
Ort: Enskede, Gröna Linjen, Tallkrogen

Inlägg av Acela »

tjusigt, jag har väntat typ 1 år på den bilden :D
Ägare till en Canon S3, Nikon D40- 18-55 / 55-200
Chaufför hos Sundsvalls Expressbyrå AB
dastrike
Inlägg: 77
Blev medlem: torsdag 17 maj 2007 15:01
Ort: Hammarbyhöjden, Stockholm

Inlägg av dastrike »

1:a november 2006 var rätt intressant ja. Det tog ett tag att ta sig hem till Tyresö från jobbet vid Fridhemsplan.

Efter att ha bevittnat kaoset vid Gullmarsplan så blev det att åka tunnelbana till Skarpnäck, och därefter gå hem till Tyresö.
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Trafikkaoset i Stockholm beskrevs i den här tråden.
Skriv svar