Asfaltsdjungelns Cowboys

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Varför kan inte flera länder, och t.ex. EU, ha lika hårda krav som Kalifornien? Klarar bilindustrin att svara upp mot deras krav så borde det gå i resten av världen!

Läs om Kaliforniens miljökrav här!

Läs detta också!

Ett citat: "Att ha separata regler blir dyrt för tillverkarna som måste göra unika modeller för Kalifornien. General Motors har till exempel hotat med att helt upphöra med sin försäljning i Kalifornien till 2016 om de nya kraven går igenom."

Nog vore det en prestigeförlust för GM att inte sälja bilar i Kalifornien om övriga biltillverkare klarar kraven! Och om fler länder ställer samma krav så kan GM stå där med sina bilar.

Sedan kan man tänka sig att bilarna som klarar de strängare miljökraven blir dyrare, men ju större marknad, dess då billigare borde de bli. dessutom är ju bilmarknaden, som väl är, konkurrensutsatt!
Man kan även tänka sig att ingen tillverkare klarar av att ta fram en bil som klarar kraven (och är lönsam), och då blir det spännande att se vem som får skulden när invånarna inser att det inte finns några bilar att köpa. :lol:
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
LÅ1 skrev:Varför kan inte flera länder, och t.ex. EU, ha lika hårda krav som Kalifornien? Klarar bilindustrin att svara upp mot deras krav så borde det gå i resten av världen!

Läs om Kaliforniens miljökrav här!

Läs detta också!

Ett citat: "Att ha separata regler blir dyrt för tillverkarna som måste göra unika modeller för Kalifornien. General Motors har till exempel hotat med att helt upphöra med sin försäljning i Kalifornien till 2016 om de nya kraven går igenom."

Nog vore det en prestigeförlust för GM att inte sälja bilar i Kalifornien om övriga biltillverkare klarar kraven! Och om fler länder ställer samma krav så kan GM stå där med sina bilar.

Sedan kan man tänka sig att bilarna som klarar de strängare miljökraven blir dyrare, men ju större marknad, dess då billigare borde de bli. dessutom är ju bilmarknaden, som väl är, konkurrensutsatt!
Man kan även tänka sig att ingen tillverkare klarar av att ta fram en bil som klarar kraven (och är lönsam), och då blir det spännande att se vem som får skulden när invånarna inser att det inte finns några bilar att köpa. :lol:
Ja, jag har tänkt den tanken också! Det är väl därför bilindustrin fått tämligen lång tid på sig!

Vill ni bli rika och berömda så är det alltså bara att konstruera en motor, och tillhörande bränsle, som ger lite skadliga utsläpp, är lätt att montera in i fordon liknande dagens, och där kostnaderna, både fasta och rörliga, inte överstiger dagens bensinmotor. (Helst skall den vara billigare och ännu mer underhållsfri!) :lol:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Erik Sandblom skrev:Bild
Den där ser ju helt kanon ut för en barnfamilj. En målare kan t.ex. lasta in 20 liter färg i bakluckan och trycka in två barn i baksätet så att han kan släppa av dem på dagis på vägen. Eller?
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev:Jag överskattar inte hur långt folk kör, utan det är du som inte ser hur medelvärden fungerar. Folk i storstäder har kortare resor och är många fler, vilket drar ner snittet för den egentligen ganska lilla del av befolkningen som bor i riktig glesbyggd.

Vem kommer bekosta alla laddningsplatser som du förutsätter kommer finnas över allt?

De elektriska tvåsitsiga småbilar som säljs idag, t ex Think, brukar laddas via ett helt vanligt uttag.

Elförbrukningen är 1 kWh per mil och kostnaden för det är en krona/mil. Priset man får betala är att laddningen tar längre tid och att körlängden kortas. Man laddar alltså över natt och kan köra 180km på dagen. Jag är fullt medveten om att det inte räcker för vissa yrkesgrupper som t ex taxi men i övrigt så tycker jag det är lite fåniga invändningar. Sitter man mer än två timmar i bilen varje dag är det kanske dags att fundera över sin livsstil?
Så enda yrketsgruppen du kan komma på som behöver en annan bil är taxi? Seriöst, kan du inte komma på fler yrkesgrupper så måste du kanske se över din livsstil.

Jag spenderar över två timmar i bilen varje dag. Jag är inte taxiförare.
Den där elbilen du visade bild på, den har ju noll lastmöjligheter. Så jag får nog köra vidare med min CO2-spyende bensinbil.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

MartinW skrev:
Erik Sandblom skrev:
MartinW skrev:Jag överskattar inte hur långt folk kör, utan det är du som inte ser hur medelvärden fungerar. Folk i storstäder har kortare resor och är många fler, vilket drar ner snittet för den egentligen ganska lilla del av befolkningen som bor i riktig glesbyggd.

Vem kommer bekosta alla laddningsplatser som du förutsätter kommer finnas över allt?

De elektriska tvåsitsiga småbilar som säljs idag, t ex Think, brukar laddas via ett helt vanligt uttag.

Elförbrukningen är 1 kWh per mil och kostnaden för det är en krona/mil. Priset man får betala är att laddningen tar längre tid och att körlängden kortas. Man laddar alltså över natt och kan köra 180km på dagen. Jag är fullt medveten om att det inte räcker för vissa yrkesgrupper som t ex taxi men i övrigt så tycker jag det är lite fåniga invändningar. Sitter man mer än två timmar i bilen varje dag är det kanske dags att fundera över sin livsstil?
Så enda yrketsgruppen du kan komma på som behöver en annan bil är taxi? Seriöst, kan du inte komma på fler yrkesgrupper så måste du kanske se över din livsstil.

Jag spenderar över två timmar i bilen varje dag. Jag är inte taxiförare.
Den där elbilen du visade bild på, den har ju noll lastmöjligheter. Så jag får nog köra vidare med min CO2-spyende bensinbil.

Om du läser vad jag skrev står det "t ex taxi"...
Användarens profilbild
Erik Sandblom

NerdBoy skrev:
Den där ser ju helt kanon ut för en barnfamilj. En målare kan t.ex. lasta in 20 liter färg i bakluckan och trycka in två barn i baksätet så att han kan släppa av dem på dagis på vägen. Eller?

Man kan nog få in ett barn i passagerarsätet och 40 liter färg där bak.

Men den nationella resvaneundersökningen, RES 2005–2006 visar att 73% av bilresorna i Sverige sker utan passagerare. I glesbygdskommuner är det 76%.

http://www.sika-institute.se/Templates/Page____51.aspx

Sidan tre:
http://www.sika-institute.se/Doclib/200 ... sultat.pdf

På Thinks hemsida står det att tar 8 timmar att ladda bilen 80% och tio timmar för 100%. Räckvidden på 180km gäller sommardäck och utan värme. På vintern med vinterdäck och värme på hela tiden halveras räckvidden till 90km per laddning.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

MartinW skrev:Men driver du med oss eller? 18 mil i glesbygden är ju ingenting.

I den nationella resvaneundersökningen, RES 2005–2006 står det att genomsnittliga reslängden för förare i Västerbotten och Norrbotten är 32km, för passagerare 39 resp 35 km. För hela Sverige 30 resp 41km.

Sidan 7:
http://www.sika-institute.se/Doclib/200 ... sultat.pdf
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Det här är ett utmärkt exempel på en bil som aldrig borde släppas ut i trafik!

Trafiksäkerhetsmässigt är detta en riktig mardröm, hur mycket tror ni är kvar av en sådan här bil (inklusive de som sitter i den) efter en kollission med lastbil? Detta är bara vansinne och inget annat!

Den som kan välja att åka i den här typen av småbil är den som verkligen borde överväga om inte kollektivtrafiken är ett rimligt alternativ. Den som måste välja en större bil har förmodligen skäl nog att göra det.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
Det här är ett utmärkt exempel på en bil som aldrig borde släppas ut i trafik!

Trafiksäkerhetsmässigt är detta en riktig mardröm, hur mycket tror ni är kvar av en sådan här bil (inklusive de som sitter i den) efter en kollission med lastbil? Detta är bara vansinne och inget annat!

Den som kan välja att åka i den här typen av småbil är den som verkligen borde överväga om inte kollektivtrafiken är ett rimligt alternativ. Den som måste välja en större bil har förmodligen skäl nog att göra det.

Även en stadsjeep blir totalkvaddad om den blir överkörd av en lastbil. Vad är det lastbilarna väger, max 60 ton? 44 ton för EU-lastbilar. En stadsjeep väger två ton. Stadsjeepen har inte en chans. Krocktesterna som görs gäller frontalkrock med en vägg och visar att man kan krocka i 30-50 km/h ungefär, och överleva som passagerare. En lastbil som kommer i 70 finns det alltså inga bilar som klarar av.

Även om man bortser från lastbilarna så är det ohållbart med en kapprutsning på vägarna. Vill man öka säkerheten bör fordonsvikterna (och framförallt hastigheterna) minskas, inte ökas.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Även en stadsjeep blir totalkvaddad om den blir överkörd av en lastbil. Vad är det lastbilarna väger, max 60 ton? 44 ton för EU-lastbilar. En stadsjeep väger två ton. Stadsjeepen har inte en chans. Krocktesterna som görs gäller frontalkrock med en vägg och visar att man kan krocka i 30-50 km/h ungefär, och överleva som passagerare. En lastbil som kommer i 70 finns det alltså inga bilar som klarar av.
Erik! För det första är det här inte "stadsjeep" mot "miniatyrbil". En högst normal bil har betydligt bättre krockegenskaper än vad en sån här liten leksak har.

Jag har själv blivit påkörd bakifrån av en långtradare i 70 km/h och jag är sannerligen glad för att jag inte satt i någon sådan här liten skitbil utan i en hyffsat säker mellanklassare.
Erik Sandblom skrev: Även om man bortser från lastbilarna så är det ohållbart med en kapprutsning på vägarna. Vill man öka säkerheten bör fordonsvikterna (och framförallt hastigheterna) minskas, inte ökas.
Det finns andra parametrar som ockås bör vägas in i hur en bil bör utformas. Mitt huvudsakliga argument här är att om du kan klara dig med en så liten bil som den du visar borde du klara dig med den kollektiva trafiken. Du kan minska tonnaget på vägarna på flera sätt - ett är färre bilar. Dessa färre bilar bör då rent allmänt vara säkrare, inte mindre säkra vilket blir konsekvensen av ditt resonemang.

Den här frågan har betydligt fler parametrar en en ända, det kanske gör att det blir svårare att komma fram till ett riktigt bra konsensus?

//Tony
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:Jag har själv blivit påkörd bakifrån av en långtradare i 70 km/h och jag är sannerligen glad för att jag inte satt i någon sådan här liten skitbil utan i en hyffsat säker mellanklassare.

Jag är glad att du är med oss, även om jag inte riktigt förstår hur du kunde bli överkörd av en långtradare i 70 och överleva. Även om du satt i en mellanklassbil.

Det som gör krockar farliga är vikten och hastigheten. För att öka trafiksäkerheten bör man alltså minska hastigheterna och minska lastbilarnas tillåtna vikt. Det är alltså de stora tunga bilarna som är farliga, inte de små lätta. Det går tillbaka till pingpongbollar mot bowlingklot: vilken vill du helst tappa på tårna? Jo, den lätta, lilla pingisbollen.

Vill du färdas säkert -- åk kollektivt!
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Jag är glad att du är med oss, även om jag inte riktigt förstår hur du kunde bli överkörd av en långtradare i 70 och överleva. Även om du satt i en mellanklassbil.
Här gör du bort dig. Jag skrev påkörd och skrev ingenting om den relativa hastighetsskillnaden. Lastbilen körde förvisso på och det var en kraftig smäll, men min bil stod inte precis stilla. Den här typen av olyckor är betydligt vanligare än "överkörningar".
Erik Sandblom skrev: Det som gör krockar farliga är vikten och hastigheten. För att öka trafiksäkerheten bör man alltså minska hastigheterna och minska lastbilarnas tillåtna vikt. Det är alltså de stora tunga bilarna som är farliga, inte de små lätta. Det går tillbaka till pingpongbollar mot bowlingklot: vilken vill du helst tappa på tårna? Jo, den lätta, lilla pingisbollen.
Visst är det vikten och hastigheten som är avgörande och jag är fullt enig med dig när det gäller att gods bör transporteras på järnväg. Men för den sakens skull är det inte rimligt att kräva småbilar. Om man nu skall transportera sig i en bil så bör det vara på grund av att man har ett transportbehov som inte tillfredsställs med kollektiv transport. Att åka i en pyttebil är alltså inte tillrådligt.
Erik Sandblom skrev: Vill du färdas säkert -- åk kollektivt!
Nä, vill du färdas säkert - åk spårburet.

//Tony
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag är glad att du är med oss, även om jag inte riktigt förstår hur du kunde bli överkörd av en långtradare i 70 och överleva. Även om du satt i en mellanklassbil.
Här gör du bort dig. Jag skrev påkörd och skrev ingenting om den relativa hastighetsskillnaden. Lastbilen körde förvisso på och det var en kraftig smäll, men min bil stod inte precis stilla. Den här typen av olyckor är betydligt vanligare än "överkörningar".

Öhm, den enda uppgiften du gav var 70 km/h, så jag tycker jag gjorde en korrekt tolkning av det du skrev.

Jag vill ändå understryka att sk krocksäkerhet gäller låga hastigheter som 30-50 km/h, inga 70 km/h (relativ hastighet). Vill man färdas säkert i personbil är det alltså 50 km/h som gäller, oavsett typ av personbil. Och då gäller att det inte får finnas några lastbilar och inte heller någon möjlighet till frontalkrock, som då sker i 100 km/h relativ hastighet.

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:Det som gör krockar farliga är vikten och hastigheten. För att öka trafiksäkerheten bör man alltså minska hastigheterna och minska lastbilarnas tillåtna vikt. Det är alltså de stora tunga bilarna som är farliga, inte de små lätta. Det går tillbaka till pingpongbollar mot bowlingklot: vilken vill du helst tappa på tårna? Jo, den lätta, lilla pingisbollen.
Visst är det vikten och hastigheten som är avgörande och jag är fullt enig med dig när det gäller att gods bör transporteras på järnväg. Men för den sakens skull är det inte rimligt att kräva småbilar. Om man nu skall transportera sig i en bil så bör det vara på grund av att man har ett transportbehov som inte tillfredsställs med kollektiv transport. Att åka i en pyttebil är alltså inte tillrådligt.

Rent tekniskt är det inte tillrådligt att åka bil överhuvudtaget, eftersom bilarnas krocksäkerhet bara gäller upp till 50 km/h. Utöver det finns faran för att man kör över mjuka trafikanter.

Om man minskar tillåten vikt på lastbilar borde man kunna minska vikten på genomsnittsbilen samtidigt. Då får man minskad miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet, eftersom fordonen blir lättare.

Det tycks som att småbilarnas säkerhet har blivit mycket bättre de senaste tio åren. De nya småbilarna får fyra eller fem stjärnor av fem för vuxna passagerare. Fast pyttebilarna som Think och Toyota Aygo verkar inte finnas med i testet.
http://www.euroncap.com/supermini.aspx

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev:Vill du färdas säkert -- åk kollektivt!
Nä, vill du färdas säkert - åk spårburet.

Buss är betydligt säkrare än personbil har jag hört. Fast spårburet är naturligtvis ännu säkrare.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

För det första: EURONCAP är inte ett bra test som speglar verkligheten på något vidare bra sätt. Det syns tydligt om du jämför antalet stjärnor mot verkligt utfall i folksams test. Däremot har "stjärnhysterin" gjort ganska mycket för att förbättra den allmänna bilsäkerheten.

För det andra: Skall man minska privatbilismen så skall man definitivt undvika pyttebilarna. De transporter som kan utföras med pyttebilar kan lika gärna ske kollektivt.

För det tredje: Vad är skillnaden på att köra på en betongvägg i 50 km/h och att bli påkörd av en lastbil med en relativ hastighetsskillnad om 50 km/h? (förutsatt att lastbilen har erforderliga underkörningsskydd)

//Tony
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:För det andra: Skall man minska privatbilismen så skall man definitivt undvika pyttebilarna. De transporter som kan utföras med pyttebilar kan lika gärna ske kollektivt.

Inte på landsbygden, och det är där jag anser att småbilarna har en plats. I städer anser jag att det behövs mer cykling, mer trängselskatt, högre parkeringsavgifter, mer gångtrafik, och till sist mer kollektivtrafik.

Samtidigt tror jag många överskattar hur många områden som verkligen är landsbygd, och hur många som bor där. 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.

TonyM skrev:För det tredje: Vad är skillnaden på att köra på en betongvägg i 50 km/h och att bli påkörd av en lastbil med en relativ hastighetsskillnad om 50 km/h? (förutsatt att lastbilen har erforderliga underkörningsskydd)

Ingen skillnad alls. Men väggar rör sig inte. Lastbilar kommer ofta från fel håll.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Erik Sandblom skrev: Inte på landsbygden, och det är där jag anser att småbilarna har en plats. I städer anser jag att det behövs mer cykling, mer trängselskatt, högre parkeringsavgifter, mer gångtrafik, och till sist mer kollektivtrafik.

Samtidigt tror jag många överskattar hur många områden som verkligen är landsbygd, och hur många som bor där. 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.
Jag tror du underskattar hur stora områden som är landsbyggd. Enbart i Skåne, Västergötland och Stockholmsregionen bor närmare hälften av landets befolkning!

Dessutom så har landsbyggdsborna ofta andra transportbehov än just persontransport - menar du då alltså att man skall använda olika bilar till olika syften? Det är ju närmast patetiskt!

//Tony
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik Sandblom skrev:Samtidigt tror jag många överskattar hur många områden som verkligen är landsbygd, och hur många som bor där. 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.
Visst, större delen - vilket kan vara så lite som 51 %, även om jag inte tror det själv - gäller saken.

Hela Ljungby kommun ligger minst en mil ifrån närmsta järnvägsstation, om man inte räknar lansbygden i nordöstra delen av Ryssby församling som möjligen har något närmre. Till en liten landsortsstation vid namn Rydaholm.

I Tingsryd finns heller ingen järnvägsstation, inte i Uppvidinge heller.
I Kronobergs län är det alltså Växjö, Älmhult, Markaryd - kanske snart alltså - och Lessebo som har järnväg. I stort sett enbart i centralorten.

Öland är utan järnväg helt, liksom Gotland - ja, jag räknar nu alltså kollektivtrafik, inte musei-dito.

Jag kan komma med fler exempel. Men större delen av Sverige är utan järnväg inom 5 km avstånd. Inte flertalet av svenskarna, men Sverige.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

TonyM skrev:
Erik Sandblom skrev: Inte på landsbygden, och det är där jag anser att småbilarna har en plats. I städer anser jag att det behövs mer cykling, mer trängselskatt, högre parkeringsavgifter, mer gångtrafik, och till sist mer kollektivtrafik.

Jag tror du underskattar hur stora områden som är landsbyggd. Enbart i Skåne, Västergötland och Stockholmsregionen bor närmare hälften av landets befolkning!

Nu förstår jag inte vad du menar. Bor man inom fem kilometer från en järnvägstation, så bor man inte i glesbygd. Alltså bor större delen av befolkningen inte i glesbygd.

Det visar att man borde bygga ut järnvägen kraftigt. Det är en väldigt liten andel av befolkningen, glesbygdsbor alltså, som verkligen behöver bil även i framtiden. Det är för denna lilla andel som pyttebilarna kan vara viktiga. Även om pyttebilarna till antalet inte blir så många, så är de en viktig pusselbit i en grön omställning av resandet.

TonyM skrev:Dessutom så har landsbyggdsborna ofta andra transportbehov än just persontransport - menar du då alltså att man skall använda olika bilar till olika syften? Det är ju närmast patetiskt!

I praktiken är det många glesbygdsbor som har två bilar per hushåll. Den ena skulle med fördel kunna ersättas med en elektrisk pyttebil. Gotland har en bil för varannan invånare t ex. Här finns en stor potential för pyttebilar.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev:
TonyM skrev:

Nu förstår jag inte vad du menar. Bor man inom fem kilometer från en järnvägstation, så bor man inte i glesbygd. Alltså bor större delen av befolkningen inte i glesbygd.

Det visar att man borde bygga ut järnvägen kraftigt. Det är en väldigt liten andel av befolkningen, glesbygdsbor alltså, som verkligen behöver bil även i framtiden. Det är för denna lilla andel som pyttebilarna kan vara viktiga. Även om pyttebilarna till antalet inte blir så många, så är de en viktig pusselbit i en grön omställning av resandet.

TonyM skrev:Dessutom så har landsbyggdsborna ofta andra transportbehov än just persontransport - menar du då alltså att man skall använda olika bilar till olika syften? Det är ju närmast patetiskt!

I praktiken är det många glesbygdsbor som har två bilar per hushåll. Den ena skulle med fördel kunna ersättas med en elektrisk pyttebil. Gotland har en bil för varannan invånare t ex. Här finns en stor potential för pyttebilar.
Glesbygd och landsbygd är två olika saker. Håll i sär dem.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Kantorn skrev:
Erik Sandblom skrev:Samtidigt tror jag många överskattar hur många områden som verkligen är landsbygd, och hur många som bor där. 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning.
klipp

I Kronobergs län är det alltså Växjö, Älmhult, Markaryd - kanske snart alltså - och Lessebo som har järnväg. I stort sett enbart i centralorten.

klipp

Jag kan komma med fler exempel. Men större delen av Sverige är utan järnväg inom 5 km avstånd. Inte flertalet av svenskarna, men Sverige.

Jag undrar hur många Markaryd det finns -- alltså orter där man lätt kunde återstarta tågtrafiken. Du nämner "enbart i centralorten" men den kan man ju låta växa. Förbättrar man tågförbindelserna så blir det automatiskt mer attraktivt att bo i centralorten.

För att återkoppla lite till ämnet, så undrar jag hur många stadsjeepar som parkeras inom fem kilometer från en järnvägstation. Större delen kanske?
Låst