TonyM skrev:Erik Sandblom skrev:Jag är glad att du är med oss, även om jag inte riktigt förstår hur du kunde bli överkörd av en långtradare i 70 och överleva. Även om du satt i en mellanklassbil.
Här gör du bort dig. Jag skrev påkörd och skrev ingenting om den relativa hastighetsskillnaden. Lastbilen körde förvisso på och det var en kraftig smäll, men min bil stod inte precis stilla. Den här typen av olyckor är betydligt vanligare än "överkörningar".
Öhm, den enda uppgiften du gav var 70 km/h, så jag tycker jag gjorde en korrekt tolkning av det du skrev.
Jag vill ändå understryka att sk krocksäkerhet gäller låga hastigheter som 30-50 km/h, inga 70 km/h (relativ hastighet). Vill man färdas säkert i personbil är det alltså 50 km/h som gäller, oavsett typ av personbil. Och då gäller att det inte får finnas några lastbilar och inte heller någon möjlighet till frontalkrock, som då sker i 100 km/h relativ hastighet.
TonyM skrev:Erik Sandblom skrev:Det som gör krockar farliga är vikten och hastigheten. För att öka trafiksäkerheten bör man alltså minska hastigheterna och minska lastbilarnas tillåtna vikt. Det är alltså de stora tunga bilarna som är farliga, inte de små lätta. Det går tillbaka till pingpongbollar mot bowlingklot: vilken vill du helst tappa på tårna? Jo, den lätta, lilla pingisbollen.
Visst är det vikten och hastigheten som är avgörande och jag är fullt enig med dig när det gäller att gods bör transporteras på järnväg. Men för den sakens skull är det inte rimligt att kräva småbilar. Om man nu skall transportera sig i en bil så bör det vara på grund av att man har ett transportbehov som inte tillfredsställs med kollektiv transport. Att åka i en pyttebil är alltså inte tillrådligt.
Rent tekniskt är det inte tillrådligt att åka bil överhuvudtaget, eftersom bilarnas krocksäkerhet bara gäller upp till 50 km/h. Utöver det finns faran för att man kör över mjuka trafikanter.
Om man minskar tillåten vikt på lastbilar borde man kunna minska vikten på genomsnittsbilen samtidigt. Då får man minskad miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet, eftersom fordonen blir lättare.
Det tycks som att småbilarnas säkerhet har blivit mycket bättre de senaste tio åren. De nya småbilarna får fyra eller fem stjärnor av fem för vuxna passagerare. Fast pyttebilarna som Think och Toyota Aygo verkar inte finnas med i testet.
http://www.euroncap.com/supermini.aspx
TonyM skrev:Erik Sandblom skrev:Vill du färdas säkert -- åk kollektivt!
Nä, vill du färdas säkert - åk spårburet.
Buss är betydligt säkrare än personbil har jag hört. Fast spårburet är naturligtvis ännu säkrare.