x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Detta med vattentäta skott mellan olika invåer i firman är ju välkänt, och till stor del betingat av fackets beteende.
Nåde den tjm som råkar köra buss, allrahelst om det råkar vara någon "icke lokal tjm", bussar ska köras av bussförare, finns inte bussförare ska inte bussen köras, tjm typ planerare ska inte köra buss även om det görs för att själv kunna utröna hur planeringen fungerar i verkligheten.
Jag försökte så ofta som möjligt köra några turer/månaden för att inte tappa kontakten med verkligheten, ibland fick jag köra gratis och ibland till lägsta förartimlön och vid ett flertal tillfällen fick jag emotta mer eller mindre förtäckta hotelser från de som var satta att företräda förarkollektivet.
Konstigt, så där är det inte alls i spårtrafiken. Där brukar det uppskattas när ledningspersonal behåller sina behörigheter eller är ute i den s k verkligheten, även om det naturligtvis kommer gliringar om att man borde köra dubbelt så mycket :wink:
Den enkla skillnaden är väl att det i tunnelbanas värld gäller mer eller mindre lokala tjm typ trafikledare av olika slag, på HK finns väl knappast speciellt många kvar med användbar förarbehörighet som skulle kunna lösa av dig vid Gup? :D

//Lars
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Lars Ödlund skrev:
Vad gäller Spårvagnen är ju kommunen både beställare och utövare (i princip) men visst är idén intressant och något jag ska spara till senare tillfällen, kan vara något att kasta fram vid ett anbudsmöte tex.

//Lars
Det är väl till viss del sant när det gäller spårvagnstrafiken, men när det gäller busstrafiken är det Västtrafik som är beställare och västtrafik ägs förvisso till del av Göteborgs Stad. Det finns ingen egentlig alltså ingen egentlig skillnad på Spårvägen och andra entreprenörer i det läget. Det får det inte göra heller med tanke på LoU.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

daniel_s skrev: Konstigt, så där är det inte alls i spårtrafiken. Där brukar det uppskattas när ledningspersonal behåller sina behörigheter eller är ute i den s k verkligheten, även om det naturligtvis kommer gliringar om att man borde köra dubbelt så mycket :wink:
3 timmar per kvartal? :twisted:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:Konstigt, så där är det inte alls i spårtrafiken. Där brukar det uppskattas när ledningspersonal behåller sina behörigheter eller är ute i den s k verkligheten, även om det naturligtvis kommer gliringar om att man borde köra dubbelt så mycket :wink:
Den enkla skillnaden är väl att det i tunnelbanas värld gäller mer eller mindre lokala tjm typ trafikledare av olika slag, på HK finns väl knappast speciellt många kvar med användbar förarbehörighet som skulle kunna lösa av dig vid Gup?
Några är det allt, men nu försökte jag inte påstå att de är speciellt många, utan bara framhålla att de brukar bli väl mottagna när de väl kör.

En helt annan grej: Gör ni fortfarande skillnad mellan "arbetstagare" och "tjänstemän" på bussidan? I spårtrafiken har vi såvitt jag vet slutat med det.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Lars Ödlund skrev:
daniel_s skrev:
Lars Ödlund skrev:Detta med vattentäta skott mellan olika invåer i firman är ju välkänt, och till stor del betingat av fackets beteende.
Nåde den tjm som råkar köra buss, allrahelst om det råkar vara någon "icke lokal tjm", bussar ska köras av bussförare, finns inte bussförare ska inte bussen köras, tjm typ planerare ska inte köra buss även om det görs för att själv kunna utröna hur planeringen fungerar i verkligheten.
Jag försökte så ofta som möjligt köra några turer/månaden för att inte tappa kontakten med verkligheten, ibland fick jag köra gratis och ibland till lägsta förartimlön och vid ett flertal tillfällen fick jag emotta mer eller mindre förtäckta hotelser från de som var satta att företräda förarkollektivet.
Konstigt, så där är det inte alls i spårtrafiken. Där brukar det uppskattas när ledningspersonal behåller sina behörigheter eller är ute i den s k verkligheten, även om det naturligtvis kommer gliringar om att man borde köra dubbelt så mycket :wink:
Den enkla skillnaden är väl att det i tunnelbanas värld gäller mer eller mindre lokala tjm typ trafikledare av olika slag, på HK finns väl knappast speciellt många kvar med användbar förarbehörighet som skulle kunna lösa av dig vid Gup? :D

//Lars
Kan det inte vara så att facket i gummihjulsvärlden är nitiska och emot allting av gammal hävd? I förarledet tror jag inte många har någonting emot att planerare och trafikledare är ute och kör buss emellanåt, snarare tvärtom.
Min egen teori är att om nu chefer och andra kontorsnissar är ute i "verkligheten" kanske de fackliga företrädarna blir rädda att samma sak kan komma att krävas av dem. Hemska tanke! :twisted:
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Vad menar du?

Förarna går ju på kollektivavtal med kommunal, tjänstemän normalt på avtal med HTF.

Men det finns varianter där man lyckats få till cirkulerande arbete för trafikledare, dock inte i Sthlm utan i Blekinge tex, där trafikledarna buss efter schema ca 20-25% av sin arbetstid.

//Lars
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Lars Ödlund skrev:Vad menar du?

Förarna går ju på kollektivavtal med kommunal, tjänstemän normalt på avtal med HTF.

Men det finns varianter där man lyckats få till cirkulerande arbete för trafikledare, dock inte i Sthlm utan i Blekinge tex, där trafikledarna buss efter schema ca 20-25% av sin arbetstid.

//Lars
Jag t.ex. är anställd som trafikledare inom spårtrafiken, och går på kollektivavtal med Seko och ST, precis som förare,konduktörer, arbetsledare och instruktörer mm.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Karsten skrev:
Lars Ödlund skrev:Vad menar du?

//Lars
Jag t.ex. är anställd som trafikledare inom spårtrafiken, och går på kollektivavtal med Seko och ST, precis som förare,konduktörer, arbetsledare och instruktörer mm.
Så är det ju inte i den övriga transportsektorn, inte ens på gamla SJ var det så rakt över.

På bussidan har vi kollektivanställda och tjänstemän vilka organiseras av Kommunal resp HTF och TJ (i stora drag)

//Lars
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

Vilken jättetråd, höna o fjäder osv!

Till er som tror att jag är en citron hela dagarna kan jag chocka er med att jag visst och på flera nivåer mycket väl kan leva mig in i förarens -och även andras- stressiga arbetssituation och alla de möjliga och omöjliga anledningar han hade att låta så extremt vresig, jag kan det faktiskt hur otroligt det än kan låta och jag tillstår att min ton i det inledande inlägget kanske gav intrycket av att jag haft samma ton mot föraren tidigare på kvällen men så var det inte!

Några av passagerarna som jag samtliga lät gå förbi så att jag kunde ställa min fråga vände sig snart om och reagerade även de på förarens höga och vresiga ton.

Intrycket för flera där -och man känner igen det allt för väl tyvärr- var ungefär "hoppsan, bäst att inte säga något alls till den där surisen då blir han väl ännu grinigare" och inte bara jag upplevde ett stort avståndstagande från föraren mot flera av oss resenärer eftersom han talade så högt.

Nu har ni material så ni kan göra en kortare dramadokumentär men jag säger då det: hade dessa välsignade Acess-kort varit i bruk och fungerat (vid alla dörrar helst) så hade jag aldrig sagt ett ord! Jag brukar säga "hej" eller något de gånger jag inte har kort utan reser på remsa och man märker tydligt hur glada de oftast blir av att någon överhuvudtaget tilltalar dem på ett vänligt sätt!

För alla parters skull vore det väl bäst med robototar som kör så slipper vi att ha med varandra att göra öht, ja det vill säga inte när dessa nitiska "minipoliser" till kortkontrollanter som SL anser sig ha råd med i drösar vid de större hållplatserna i rusningstrafiken. De har inte gått på nån charmkurs eller kundutbildning utan är ett ofog då iaf jag bara känner mig övervakad och förlöjligad. Vuxna människor med giltigt färdbevis ska inte behöva bli slussade runt som boskap av lågavlönade ointresserade "kontrollanter" som har ett otacksamt jobb utan det bör (så småningom) finnas Avessläsare vid alla dörrar så att den som har rent mjöl i påsen kan gå in och ut genom valfri dörr. Dessutom snabbar det upp hållplatsstoppen vilket i sin tur snabbar upp den totala restiden vilket i sin tur ger samhällsbesparingar!

Men så ska vi inte ha det i Stockholm är det bestämt!

Bara en Acessläsare vid föraringången så att alla nitiskt ska kollas ändå och därmed inga förkortade hållplatstider. Däremot ska det även fortsättningsvis finnas kontrollanter vid de större hållplatserna i rusningtid. Resultatet blir alltså att om du råkar befinna dig på en sådan plats vid rätt tid så kan du få hur mycket info som helst men övriga tider är det bäst att inte "ställa till med besvär" med sådana komplicerade frågor som mina!

Jag tycker -vid sidan av irritationen över att SL inte kan beställa fungerande Acessmaskiner- att SL biter sig i svansen och är "dumsnåla": på de större hållplatserna ska det som sagt gå smidigt med flera kontrollanter men på de mindre (tex Åsögatan som inte har någon väntkur) blir man utan. Det överlägset och internationellt sett självklara vore att ha Acess vid alla dörrar, bort med "minipoliserna" utan ha dem istället som kontrollanter på fordonen som där gör stickkontroller!

Att SL här väljer att "uppfinna hjulet på nytt" ytterligare en gång är för mig en gåta och en paradox, och som jag även finner smått kränkande och snudd på storebrorsamhälle när det finns ett bättre och redan beprovat alternativ!

Så där ja, nu fick ni lite mer att säga emot! :wink:
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Johan Eriksson skrev:Vilken jättetråd, höna o fjäder osv!

Till er som tror att jag är en citron hela dagarna kan jag chocka er med att jag visst och på flera nivåer mycket väl kan leva mig in i förarens -och även andras- stressiga arbetssituation och alla de möjliga och omöjliga anledningar han hade att låta så extremt vresig, jag kan det faktiskt hur otroligt det än kan låta och jag tillstår att min ton i det inledande inlägget kanske gav intrycket av att jag haft samma ton mot föraren tidigare på kvällen men så var det inte!

Några av passagerarna som jag samtliga lät gå förbi så att jag kunde ställa min fråga vände sig snart om och reagerade även de på förarens höga och vresiga ton.

Intrycket för flera där -och man känner igen det allt för väl tyvärr- var ungefär "hoppsan, bäst att inte säga något alls till den där surisen då blir han väl ännu grinigare" och inte bara jag upplevde ett stort avståndstagande från föraren mot flera av oss resenärer eftersom han talade så högt.

Här kan jag ju inte säga emot dig. Det är bara du och de andra resenärerna på plats som vet hur föraren agerade. Tråkigt, argumentationsfritt. :cry:
Johan Eriksson skrev: Nu har ni material så ni kan göra en kortare dramadokumentär men jag säger då det: hade dessa välsignade Acess-kort varit i bruk och fungerat (vid alla dörrar helst) så hade jag aldrig sagt ett ord! Jag brukar säga "hej" eller något de gånger jag inte har kort utan reser på remsa och man märker tydligt hur glada de oftast blir av att någon överhuvudtaget tilltalar dem på ett vänligt sätt!
Så om du hade haft ett Access-kort så hade du inte behövt få reda på med vilken turtäthet bussen går?
Bra att du hälsar på föraren! :D Som förare uppskattas detta, iaf en nick och/eller ögonkontakt gör det hela trevligare. Nu finns det ju folk, både förare och resenärer, som inte beter sig som vi vill. De har säkert sina egna anledningar.
Johan Eriksson skrev: För alla parters skull vore det väl bäst med robototar som kör så slipper vi att ha med varandra att göra öht
Nej, varför då? Jag vill inte bli en robotot! Jag tycker om att köra buss och att ha med människor att göra, precis som merparten av de kolleger som kör buss.
Johan Eriksson skrev: , ja det vill säga inte när dessa nitiska "minipoliser" till kortkontrollanter som SL anser sig ha råd med i drösar vid de större hållplatserna i rusningstrafiken. De har inte gått på nån charmkurs eller kundutbildning utan är ett ofog då iaf jag bara känner mig övervakad och förlöjligad. Vuxna människor med giltigt färdbevis ska inte behöva bli slussade runt som boskap av lågavlönade ointresserade "kontrollanter" som har ett otacksamt jobb utan det bör (så småningom) finnas Avessläsare vid alla dörrar så att den som har rent mjöl i påsen kan gå in och ut genom valfri dörr. Dessutom snabbar det upp hållplatsstoppen vilket i sin tur snabbar upp den totala restiden vilket i sin tur ger samhällsbesparingar!
Vad har deras lön med saken att göra?
Jag tycker att du även i detta inlägg visar upp en hostil inställning till vissa yrkesgrupper, och drar alla över en kam. Att du känner dig förlöjligad av att någon kontrollerar ditt färdbevis är ju tråkigt, det jag inte förstår är varför det inte är ett problem om människan har en ratt framför sig. De som jobbar som "terminalvärdar" (eller vad de nu kan tänkas tituleras som) är faktiskt bussförare som blev övertaliga när SL ett par år i rad drog ner på busstrafiken i innerstaden. Ett antal frivilliga (möjligtvis de som inte längre tyckte om att köra buss) sökte då dessa tjänster för att variera sitt yrke. Personligen har jag aldrig blivit illa bemött av dessa personer, däremot ett antal gånger av spärrvakter. Två yrken som borde, även i dina ögon, betraktas som hyfsat likvärdiga.
Johan Eriksson skrev: Men så ska vi inte ha det i Stockholm är det bestämt!

Bara en Acessläsare vid föraringången så att alla nitiskt ska kollas ändå och därmed inga förkortade hållplatstider. Däremot ska det även fortsättningsvis finnas kontrollanter vid de större hållplatserna i rusningtid. Resultatet blir alltså att om du råkar befinna dig på en sådan plats vid rätt tid så kan du få hur mycket info som helst men övriga tider är det bäst att inte "ställa till med besvär" med sådana komplicerade frågor som mina!
Du ser vad bra dessa "terminalvärdar" är, du kan ju få hur mycket info som helst! När de har gått hem får du ju tyvärr stå ut med den hemska bussförarens information i stället. Vem förlöjligar vem? Vilka är det du inte tycker om egentligen?
Johan Eriksson skrev: Jag tycker -vid sidan av irritationen över att SL inte kan beställa fungerande Acessmaskiner- att SL biter sig i svansen och är "dumsnåla": på de större hållplatserna ska det som sagt gå smidigt med flera kontrollanter men på de mindre (tex Åsögatan som inte har någon väntkur) blir man utan. Det överlägset och internationellt sett självklara vore att ha Acess vid alla dörrar, bort med "minipoliserna" utan ha dem istället som kontrollanter på fordonen som där gör stickkontroller!

Att SL här väljer att "uppfinna hjulet på nytt" ytterligare en gång är för mig en gåta och en paradox, och som jag även finner smått kränkande och snudd på storebrorsamhälle när det finns ett bättre och redan beprovat alternativ!
Här håller vi i stort sett med varandra, fantastiskt! Dock känner jag mig inte direkt kränkt av att tvingas gå in genom framdörren. :?

Tråkigt att det inte finns någon väntkur vid Åsögatan. Det finns säkert en logisk förklaring om du frågar (OBS! fråga inte bussföraren om detta..). :wink:
Johan Eriksson skrev: Så där ja, nu fick ni lite mer att säga emot! :wink:
Tack! Jag började få lite tråkigt...
Johan A

Inlägg av Johan A »

Jag tycker att man ska vara Glad och Taksam för att SL finns . Varför gnäller alla . Utomlands finns inte tarfik jämt . Se på typ Indien .
Spårvagnsintreserad från ÄLVSJÖ
Skriv svar