x
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
-
- Karsten
Re: "Jag kan bara den här bussen"
Va? Går bussarna mer sällan efter klockan sju? Vilken linje pratar vi om egentligen?Johan Eriksson skrev:Går ner till Renstiernas gata/Åsögatan där det inte finns någon hållplatskur med tidtabeller och blir förvånad över att det står "11 min" till nästa sydgående buss redan vid 7-tiden.
Efter att ha fått ett antal frågor om föregående turs eventuella inställande, eller frågan varför man är sen hållplats efter hållplats är det ganska naturligt att bli trött på folk som frågar onödiga saker så man tappar ännu mer tid.Johan Eriksson skrev: När jag snällt, kort och enkelt frågar föraren "kör du i 10-minuters trafik nu?" svarar den otroligt plågade och uppgivna föraren "jag kan bara den här bussens tider!" och ser ut som om det är en enorm överanstränning att ens öppna munnen öht.
Det är också så att förarna nu för tiden inte har en turlista där alla omlopp på linjen finns med. De flesta garage använder sig av förarspecar som endast visar vad just en förare gör under sitt arbetspass.
Varför ringer du då inte SLs kundtjänst och klagar i stället för att störa den redan stressade föraren med allehanda synpunkter?Johan Eriksson skrev: Inte "titta i tidtabellen som ligger där" eller "titta på Slussens busshpl" eller nånting som kan kallas "kundservice" eller dylikt öht. Parallellt sitter 2 stora nya reklamskyltar i bussens fönster som förkunnar att "SLs kundservice nu har öppet längre" och du är så välkommen så att komma o klaga m.m.
I all välmening - Karsten

Johan, lugna ner dig! Att börja spy galla över halva samhället så fort man är sur över nån liten skitdetalj som blivit fel är en klockren indikation på psykisk sjukdom. Du kan väl åtminstone låta bli att tjata om Tvärbanans förlängning i samma tråd som du klagar över bussförare?
Du kanske själv tycker att kollektivtrafikens anställda är urbaniseringens hjältar, men jag ska göra dig besviken: Vi är vanliga människor, vi går förr eller senare hem från jobbet och gör något annat. Någon är småbarnsförälder, någon annan pluggar, en tredje spelar gitarr och en fjärde är bara allmänt i vägen. Det alla har gemensamt är att vi från dag till annan har varierande koll på situationen, och ibland kunde man ju önska att den vore bättre.
Du kan dock INTE begära att en bussförare alltid skall känna till den exakta turtätheten på sin egen linje, punkt slut! Så är det bara. I slutet av rusningen kan det vara svårt att veta exakt när den ändras och den framgår inte av de tidtabeller förarna numera kör efter. Visst lämnar bussförarnas yrkeskunnande en del övrigt att önska ibland, men just detta kan du inte klaga över.
Du kanske själv tycker att kollektivtrafikens anställda är urbaniseringens hjältar, men jag ska göra dig besviken: Vi är vanliga människor, vi går förr eller senare hem från jobbet och gör något annat. Någon är småbarnsförälder, någon annan pluggar, en tredje spelar gitarr och en fjärde är bara allmänt i vägen. Det alla har gemensamt är att vi från dag till annan har varierande koll på situationen, och ibland kunde man ju önska att den vore bättre.
Du kan dock INTE begära att en bussförare alltid skall känna till den exakta turtätheten på sin egen linje, punkt slut! Så är det bara. I slutet av rusningen kan det vara svårt att veta exakt när den ändras och den framgår inte av de tidtabeller förarna numera kör efter. Visst lämnar bussförarnas yrkeskunnande en del övrigt att önska ibland, men just detta kan du inte klaga över.
Lite åsikt från mitt håll då.....Johan Eriksson skrev:Går ner till Renstiernas gata/Åsögatan där det inte finns någon hållplatskur med tidtabeller och blir förvånad över att det står "11 min" till nästa sydgående buss redan vid 7-tiden. När jag snällt, kort och enkelt frågar föraren "kör du i 10-minuters trafik nu?" svarar den otroligt plågade och uppgivna föraren "jag kan bara den här bussens tider!" och ser ut som om det är en enorm överanstränning att ens öppna munnen öht. Inte "titta i tidtabellen som ligger där" eller "titta på Slussens busshpl" eller nånting som kan kallas "kundservice" eller dylikt öht. Parallellt sitter 2 stora nya reklamskyltar i bussens fönster som förkunnar att "SLs kundservice nu har öppet längre" och du är så välkommen så att komma o klaga m.m.
Det spelar ingen roll om SL tycker att de har ryckt upp sig och stoltserar med sin "kundservice" när de har förare som har attityden "jag gör bara mitt (skit)jobb, vet ingenting o måste du komma med knepiga frågor!?", det är påfallande hur ofta och hur slappt ointresserade de är och SLs kampanjer framstår enbart som floskler när en förare inte ens vet hur ofta bussen går!
Det finns ett ointresse för kollektivtrafiken i detta land hela vägen från våra beslutsfattare och politiker högst upp ner till föraren "på botten" som känns så oerhört tafatt, slappt och ointresserat att man undrar om det ligger någon slags förbannelse över det här intresset!? Otroligt sänkande är det iaf att försöka påverka när SL-ansvariga är på semester samtidigt som de vill ha in synpunkter på Tvärbanans förlängning, "Acess"-cirkusen som verkar ha havererat innan den ens börjat pga inkompetens, denna eviga problematik med (linjenummer)skyltningen i T-banan och på kartor och att det aldrig händer något trots att SL påstår sig "känna till problemet"!![]()
Vad ska man med en bra "kundservice" till när politikerna är mest intresserade av motorvägar i 30-miljardersklassen?
Jag tycker ang "Acess"-korten att det var starkt av den ansvarige att gå ut i tvs abc-nytt och säga att "vi kanske inte har tillräckling kompetens för denna upphandling",
-förutom att det måste vara första gången i världshistorien som SL öppet erkänner att de kanske inte klarar av sina uppgifter så är det förfärligt att miljonerna först ska rulla iväg till ingen nytta istället för att anställa folk som är intresserade och kan sitt yrke!
EN av anledningarna till att personalen inte kan svara på en del saker, är att man inte ges tid (dvs arbetstid) för att sätta sig in i hur trafiken är uppbyggd. Eftersom trafiken dessutom är färskvara, måste sådan tid finnsa lite då och då, men den finns inte, istället snålar man med tid, t.ex. för redovisning, klargöring och framkörning m.m.
EN ANNAN orsak, är att vissa uppgifter måste kollas upp innan man svara, annars kanske man säger fel och då får man självklart skit för det.
På frågan om man kör i 10-minuterstrafik, kan man ju snabbt svara t.ex. JA. Visar det sig sedan att så inte alls är fallet, utan det körs 15-minuterstrafik, ja då klagar ju frågeställaren till kundtjänst och föraren får skit för att han sagt fel.
För egen del svarar jag inte på uppgifter jag inte kan kolla, då får det bli något svävande eller en hänvisning till att skaffa uppgiften på annat håll.
Säkerligen finns flera sånna orsaker till att man inte vill svara påtillsynes enkla frågor.
Vad gäller "Acess", så kan jag ju tänka mej att SL, som vanligt inte kan lyssna på hur andra gjort, vilket tyvärr är en av SL:s stora svagheter.
Sen så är ju beslutsfattare i Sverige oftast politiker (i vart fall då det gäller övergripande beslut). I min värd är politiker lika med att kunna mycket lite om det man ska besluta om (kallas visst lekman). Politiker är ju oftast nästan lika okunniga som journalister, i allafall vad gäller kollektivtrafik (finns ju en del undantag iofs).
-
Eftersom Karsten och jag är två av de absolut bästa medarbetarna i kollektivtrafiken i Stockholm så är du bara fånig när du skriver så där. Om nu kollektivtrafiken är så dålig så är det snarast för att det finns för få såna som Karsten och jag, så nu tycker jag att du ska vara kompis med oss i ställetJohan Eriksson skrev:Om Karsten och Daniel har den attityden så är det ju inte så konstigt att k-trafiken är så dålig som den är och jag tycker ni muckar gräl med sådana påståenden!![]()

- Karsten
Men du gör ju en hel hönsgård av en fjäder!Johan Eriksson skrev:Vad är det frågan om?
Jag frågar en förare när 3an -en av Stockholms hårdast belastade busslinjer- byter turtäthet och jag ställer "onödiga" frågor och är snudd på psykiskt sjuk!?![]()
Om Karsten och Daniel har den attityden så är det ju inte så konstigt att k-trafiken är så dålig som den är och jag tycker ni muckar gräl med sådana påståenden!![]()
-Det är väl knappast någon nyhet på detta Forum att SL har problem med informationen eller ska jag länka upp ett par trådar? Jag tycker det handlar om "många broar små" som bildar en helhet och den helheten är inte alltid så smickrande för SLs del men framför allt har föraren i ett serviceyrke ingen anledning att vara så anklagande mot en kund!
Jag har inte för avsikt att ta det här till SLs kundtjänst eller göra ett nummer av det öht men det motsäger sig självt att SL skulle vara så intresserade av sina "kunder" med sin förlängda "kundservice" när de har så sura och idiotförklarande förare, kanske borde utbildningen utökas så att de vet svaret på en sådan relativt enkel fråga!?
Att bussföraren är lite trött/butter eller t.o.m. kanske mindre lämpad för sitt jobb och därmed inte har lust/möjlighet/kunskap/tid att svara på din fråga kan du väl leva med?
Det finns så många olika faktorer som retar upp även oss i serviceyrken, det är helt naturligt att inte alltid vara glad. Se bara på hur du själv reagerar på EN bussförares beteende, hur tror du han har reagerat på hur-många-som-helsts beteende(både i och utanför bussen) under sju-åtta timmar i Stockholmstrafiken?
- Pwer med ölmagen
I denna mening tycker jag att du prickar rätt på bullseye.men framför allt har föraren i ett serviceyrke ingen anledning att vara så anklagande mot en kund!
Tycker själv att detta med hur man ser på kollektivtrafiken är en avgörande faktor idag för hur det på många vis blir SÅ fel.
Vad är kollektivtrafik egentligen? Och hur har vinklingen från företagen som bedriver Kollektiv-trafik sett ut de senaste årtionden?
Det vinklas med en twist så att du som enskild person skall se dig som en individuell " kund ".
Här hamnar vi i ett moment 22. Det är ju inte bara du som ensam individ på kollektivtrafikfordonet som då skall behandlas som en individuellt krävande kund, utan alla de 50 andra individuella kunderna (med sina personliga krav och önskemål) på fordonet.
Vad betraktas då som service? Att ställa upp för en individ med allsköns individuella krav vilket kräver en enorm mängd tid, eller att i största möjliga mån koncentrera sig på att transportera fordonet från punkt A till B på ett säkert sätt?
NEJ! Bort med begreppet KUND från kollektivtrafiken. Vill man vara kund och få en röd matta utrullad så får man åka Taxi och då även betala för det.
Kollektivtrafik enligt mitt sätt att se på det är att en mängd individer inklusive föraren, försöker att på bästa möjliga smidiga sätt transportera sig tillsammans från en punkt till en annan och då gäller det att alla samarbetar och i detta samarbete ingår egen ansvar för att tex ta reda på i förväg hur man skall färdas och på vilka tider.
Begreppet KUND luddar bara till det i människors huvuden och får dem att glömma det gemensamma ansvaret för att en kollektiv trafik skall fungera.
Perra-Spårvagnsförare!
- Karsten
Begreppet kund kan man kanske diskutera, men problemet här är snarare vem som är vems kund. Trafikutövaren (Busslink i det här fallet) jobbar på uppdrag av SL, alltså är SL Busslinks kund. Resenären köper en tjänst av SL, och är således kund hos SL.Pwer med ölmagen skrev:I denna mening tycker jag att du prickar rätt på bullseye.men framför allt har föraren i ett serviceyrke ingen anledning att vara så anklagande mot en kund!
Tycker själv att detta med hur man ser på kollektivtrafiken är en avgörande faktor idag för hur det på många vis blir SÅ fel.
Vad är kollektivtrafik egentligen? Och hur har vinklingen från företagen som bedriver Kollektiv-trafik sett ut de senaste årtionden?
Det vinklas med en twist så att du som enskild person skall se dig som en individuell " kund ".
Här hamnar vi i ett moment 22. Det är ju inte bara du som ensam individ på kollektivtrafikfordonet som då skall behandlas som en individuellt krävande kund, utan alla de 50 andra individuella kunderna (med sina personliga krav och önskemål) på fordonet.
Vad betraktas då som service? Att ställa upp för en individ med allsköns individuella krav vilket kräver en enorm mängd tid, eller att i största möjliga mån koncentrera sig på att transportera fordonet från punkt A till B på ett säkert sätt?
NEJ! Bort med begreppet KUND från kollektivtrafiken. Vill man vara kund och få en röd matta utrullad så får man åka Taxi och då även betala för det.
Kollektivtrafik enligt mitt sätt att se på det är att en mängd individer inklusive föraren, försöker att på bästa möjliga smidiga sätt transportera sig tillsammans från en punkt till en annan och då gäller det att alla samarbetar och i detta samarbete ingår egen ansvar för att tex ta reda på i förväg hur man skall färdas och på vilka tider.
Begreppet KUND luddar bara till det i människors huvuden och får dem att glömma det gemensamma ansvaret för att en kollektiv trafik skall fungera.
Vem är då vems kund ombord på bussen, och hur förklarar man det för en ointresserad bussförare och en resenär som "alltid vet bäst"?
Tråden "Bussjobb" innehåller en annan vinkel av problemet med kollektivtrafikanställda. Daniel har redan länkat..

Det ena utesluter i och för sig inte det andra. Man kan med ganska enkla medel få folk att känna sig som hemma, det handlar framförallt om ett vänligt och trevligt bemötande och om raka svar. Men man måste också dra gränser. Häromdagen hojtade jag typ "Hoppa in då din tokstolle, det här har vi inte tid med!" åt en vimsig trafikant som hade tänkt sig att vi skulle vänta på honom en liten stund medan han letade efter sin mössa eller vad det var - och fick beröm för min tydlighet! Men ibland råkar man på någon som faktiskt vill vara besvärlig, och då kan man inte göra så mycket. Någon enstaka gång har jag t o m tvingats att hantera en besvärlig frågeställare som en ordningsstörning för att bli av med honom - och kom ihåg att jag inte är den som snäser av folk....Pwer med ölmagen skrev:Vad betraktas då som service? Att ställa upp för en individ med allsköns individuella krav vilket kräver en enorm mängd tid, eller att i största möjliga mån koncentrera sig på att transportera fordonet från punkt A till B på ett säkert sätt?
- Karsten
Exakt, och tillräckligt många som beter sig medvetet illa mot "servicemannen" får till och med den mest tålmodiga att tappa humöret. Den bussförare Johan råkat ut för kanske råkat ut för för många rötägg under dagen att han svarade just det som var mest korrekt och minst tidsödande för stunden. Tydligen även det som retade upp Johan mest också...daniel_s skrev: Men ibland råkar man på någon som faktiskt vill vara besvärlig, och då kan man inte göra så mycket. Någon enstaka gång har jag t o m tvingats att hantera en besvärlig frågeställare som en ordningsstörning för att bli av med honom - och kom ihåg att jag inte är den som snäser av folk....
Jag antar att du menar sju på morgonen, då är det väl knappast tiominuters, eller kvartstrafik. En eller flera turer var inställda, eller borttappade av realtidssystemet. Vad ville du ha för svar egentligen; nu är det 3-6minuterstrafik? Blåbussarna har ju aldrig kommit med jämna mellanrum mot slutet av sträckningen, oavsett om det planerade intervallet är officiellt i tabellen eller inte.Johan Eriksson skrev:Går ner till Renstiernas gata/Åsögatan där det inte finns någon hållplatskur med tidtabeller och blir förvånad över att det står "11 min" <stort klipp>
Gissningsvis trodde föraren att du var ännu en som tyckte att han var den mest lämpade till att förklara varför tidigare busar uteblivit. Gissar jag vidare så var han kraftigt medveten om att det varit ett hål i trafikeringen, men han koncentrerade sig på att försöka köra buss trots att väldigt många ville åka med, istället för att fråga trafikledningen varför. Så ett tips: de vet sällan mer än dig, ibland mindre.
Andas, sätt dig ned och ta det lungt istället, så går det smidigare för dig, föraren, dina medresenärer och framtidia passagerare. Måste du absolut veta orsaker, ring kundtjänst. Snart har de öppet nu på natten också

Hoppas det känns bättre nu iaf. Spara gärna ovanstånde tills nästa gång jag känner att jag måste skriva av mig lite irritation

- Pwer med ölmagen
Å andra sidan får vi väl vända på steken och se det positiva.
Tydligen så har väldigt många stort förtroende för oss som jobbar med kollektivtrafik och tror att vi har förmågor utöver det vanliga.
Kanske kan man se det som smickrande att människor tror att vi är Eniro, telefonkatalogen, Rainman, synska, stryktåliga och med ett psyke krönt av ett tålamod som utmärker sig utöver det normala.
Fast som sagt tidigare här så finns det ingen anledning att inte svara på några frågor på ett korrekt sätt i den mån man sitter på informationen.
Spelar egentligen ingen roll hur dum frågan än må vara.
Reserverar mig dock för folk som kommer på fordonet och frågar vilken linje de gått på. De har man lust till att vara en smula ironisk åt.
Tydligen så har väldigt många stort förtroende för oss som jobbar med kollektivtrafik och tror att vi har förmågor utöver det vanliga.
Kanske kan man se det som smickrande att människor tror att vi är Eniro, telefonkatalogen, Rainman, synska, stryktåliga och med ett psyke krönt av ett tålamod som utmärker sig utöver det normala.

Fast som sagt tidigare här så finns det ingen anledning att inte svara på några frågor på ett korrekt sätt i den mån man sitter på informationen.
Spelar egentligen ingen roll hur dum frågan än må vara.
Reserverar mig dock för folk som kommer på fordonet och frågar vilken linje de gått på. De har man lust till att vara en smula ironisk åt.
Perra-Spårvagnsförare!
-
Många inom serviceyrket skulle bra må bra av att gå kurs i hur man hanterar sina kunder. Hela företaget mår bra av det.
Det räcker med en grinig person i ett företag, för att spoilera vad 12 trevliga i samma företag har lyckats bygga upp. En enda grinig person kan spoilera ett helt företags policy. Ni ÄR företags ansikte utåt!
De flesta skulle nog hellre passa som sophämtare, slippa vara trevlig, och serviceminded.
Det räcker med en grinig person i ett företag, för att spoilera vad 12 trevliga i samma företag har lyckats bygga upp. En enda grinig person kan spoilera ett helt företags policy. Ni ÄR företags ansikte utåt!
De flesta skulle nog hellre passa som sophämtare, slippa vara trevlig, och serviceminded.
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
- Pwer med ölmagen
Bort med begreppet kund från kollektivtrafiken!bruse skrev:Många inom serviceyrket skulle bra må bra av att gå kurs i hur man hanterar sina kunder. Hela företaget mår bra av det.
"ironi"En sophämtare slipper i alla fall prata med skiten och få skäll av den för saker du som individuell förare inte har en susning om!"ironi"
Perra-Spårvagnsförare!