x

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
TKO

Inlägg av TKO »

daniel_s skrev:
Calipo skrev:Hotellpersonal- restaurangpersonal och callcenterfolk är exempel på människor som ofta får ta mycket skit från kunder, men som ändå är duktiga på att hantera det på ett snyggt sätt! Det borde bussförare också bli!
Ja, kanske borde man även sänka bussförarnas löner med sådär 30 procent så att de kommer ner på samma nivå som de yrkesgrupper du nämnde. Fast då kan de inte köra buss längre, men det tycker du kanske inte gör så mycket. Har du fler bra förslag?
Så du menar att trevligheten står i omvänd proportion till lönenivån?
Ja då förstår jag att vissa bussförare gör allt för att höja sin lön!
;)
/TKO
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

TKO skrev:Så du menar att trevligheten står i omvänd proportion till lönenivån?
Nej, jag menar att det finns grader även i helvetet :wink:
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Jag vet massor av mataffärer som fungerar som NerdBoy bara skojar om; lustigt nog är flertalet av dem s k lågprisbutiker i "lågprisområden". Ett väldigt irriterande fenomen i lågprisföretag är "lilla jag-attityden" som går ut på att jag kan inte dra av på priset, du får tala med chefen, osv. Det roliga med denna attityd är att inom SL har den alltid funnits, även när det varit gott om pengar. Men nu, när många olika företag leker svartepetter med fakturorna, så uppmuntras den sortens beteende i någon missriktad kostnadsjakt. Det kan man skoja om, men när verksamheten varje vecka fylls på med ett par nya 20-åringar som upplever detta som ett naturligt inslag i verkligheten blir det ett problem att få dem att dra åt rätt håll.
Jag skojade inte, jag är högst medveten om att sådana butiker finns. Dock finns det inget som tvingar mig att handla i dem mer än en gång eftersom de agerar på en fri marknad och det finns fler butiker att gå till. Jag kanske måste gå en bit längre eller betala ett par kronor mer för limpan, men det är det värt om jag kan känna mig säkrare på att slippa äta mögel till frukost imorgon.

Ponera att myndigheterna lanserar sin egen butikskedja i just det lågprisfacket genom att använda skattemedel till att köpa upp andra kedjor. Parollen är att det blir bättre och billigare för alla om alla handlar sina livsmedel hos samma kedja. För att locka till sig fler kunder från konkurrenterna dumpar man priserna på alla varor och täcker förlusten med skattemedel. Vidare inför man olika rabattsystem som gör återkommande inköp mycket billigare än enstaka. Dessa åtgärder lockar till sig framför allt låginkomsttagare, ungdomar och pensionärer. I resten av befolkningen är det fortfarande många som föredrar servicen och kvaliteten hos konkurrenterna. Nästa drag blir därför att lägga allt högre straffskatter på konkurrenterna. När inte heller det fungerar fullt ut överväger man att helt förbjuda konkurrenterna, den här gången med ursäkten att klimatet mår bättre av att alla varutransporter koncentreras till den egna butikskedjan... Och sedan när jag går till SunkLivs och allt bröd är mögligt, för tredje gången samma vecka, så förväntas jag fortfarande le mot killen i kassan eftersom det inte är hans fel, han vet ju inte ens vilken del av butiken brödet finns i. :roll: :wink:
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Lars Ödlund skrev:Mellan kl 19,00 o 20,00 säger tidtabellen att 3:an trafikeras i intervaller mellan 7-10 minuter.

Vad gäller frågan om vad som sägs i avtalet om vad förarpersonalen bör kunna upplysa kunden om ber jag att få återkomma med en mer detaljerad redogörelse men visst finns det krav, tyvärr kan man inte alltid uppfylla dessa krav eftersom tidtabeller inte alltid finns tillgängliga, linjekartor och andra kartor sällan är uppdaterade och i många fall urgamla, normalt bör man kunna upplysa kunder om sin egen linje resp närområdets linjer men man kan tex inte kräva att en Tyresöförare ska ha ingående kunskap och tidtabeller över Värmdötrafiken eller tvärtom oavsett att bägge sammanstrålar i Slussenterminalen, under den tid jag själv körde buss fick man ofta hänvisa frågvisa kunder till SL Center eller till någon förare på Nacka/Värmdöbussarna när det kom frågor om trafiken utåt Värmdöhållet, så länge det var olika trafikutövare kuynde man enklare visa kunden till SL Buss, senare med Swebus på bägge områderna blev kunderna ofta irriterade när en Swebusare hänvisade en i kundens tycke enkel fråga vidare till en annan Swebusare.

//Lars
Utdrag ur bilaga 6 till ett av trafikavtalen:

Trafikutövarens personal skall ha mycket god kännedom om SL-trafiken inom
Trafikeringsområdet samt om SL-trafiken i stort. Resenärer med frågor som inte
direkt kan besvaras skall hänvisas till lämplig instans som kan besvara frågan.
Personalen skall därför ha en god kännedom om SL-trafikens organisation och
de olika aktörernas uppgifter.

/Lars
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den torsdag 05 maj 2011 20:10, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Lars Ödlund skrev: Utdrag ur bilaga 6 till ett av trafikavtalen:

Trafikutövarens personal skall ha mycket god kännedom om SL-trafiken inom
Trafikeringsområdet samt om SL-trafiken i stort. Resenärer med frågor som inte
direkt kan besvaras skall hänvisas till lämplig instans som kan besvara frågan.
Personalen skall därför ha en god kännedom om SL-trafikens organisation och
de olika aktörernas uppgifter.

/Lars
Eh, det där säger ju egentligen ingenting. Vem definierar vad som är "god kännedom om SL-trafiken"? Troligtvis den instans som ska se till att personalen har "god kännedom om SL-trafiken", och de vill troligtvis betala så lite som möjligt för att personalen ska uppnå "god kännedom om SL-trafiken".

Rätt eller fel?
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Karsten skrev: Eh, det där säger ju egentligen ingenting. Vem definierar vad som är "god kännedom om SL-trafiken"?
Jag har svårt att se hur någon kan definiera "Jag kan bara den här bussen" som god kännedom om SL-trafiken. :-)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Daniel R

Inlägg av Daniel R »

Ekonomisk skrev:Jag har svårt att se hur någon kan definiera "Jag kan bara den här bussen" som god kännedom om SL-trafiken. :-)
En del förare kan inte ens det. Jag fick följande konversation skickad till mig av min bror för ett tag sedan:

Bror: Har du en tidtabell?
Bussförare: Tidtabell för tågen?
Bror: Nej, för den här busslinjen.
Bussförare: Vi känner inte tågen.
Bror: Men jag vill ha en tidtabell för den här busslinjen.
Bussförare: Finns inga.
Bror: Ok, men visst går den här linjen förbi Stinsen köpcentrum?
Bussförare: Vet inte, jag tror det.

Min bror var inte så glad efter den bussturen, han kom åtminstone fram dit han skulle.

Sen är ju frågan vad man som förare bör kunna om vad som finns intill linjen?
Om jag blir ursäktad för att jag tillfälligt tar frågan till Göteborg kan jag som spårvagnsförare svara på hur man enklast tar sig med spårvagn till köpcentrum, vissa större och väl kända myndigheter, de vanligaste turistattraktionerna, en del hotell och större knutpunkter för kollektivtrafik och liknande. Som en ren bonus kan jag ibland upplysa om vissa busslinjer, men jag säger bonus eftersom vi inte fått någon utbildning på dessa utan jag delar med mig av min privata kunskap. :D

Sen kommer det en del resenärer som blir väldigt förvirrade och inte vet vad de ska ta sig till för att jag inte kan upplysa dem hur man enklast tar sig till "Lilla obetydliga gatan 2" eller "En bowlinghall som jag inte kommer ihåg vad den heter eller ens i vilken stadsdel den ligger". :wink:
- Daniel
"You can't look dignified while having fun!"
Användarens profilbild
Kvarne

Inlägg av Kvarne »

Johan Eriksson skrev:Need I say more? :roll:

*Kravlar mig fram från mitt gömställe där jag hitintills tagit skydd*

På ett sätt förstår jag Johan att det han blir sur när han inte fick ett svar på den enkla frågan han ställde.

Men samtidigt så måste Johan sätta sig in i busschaffisens situation också. Tänk dig att föraren fått liknande frågor vid flera hållplatser tidigare. Flertalet av dem ställda med en något negativ klang. Då är det ju inte så konstigt att man förr eller senare ledsnar ur. Det går bra att vara hjälpsam mot de flesta, men när liknande fråga återkommer hela tiden så blir det så att till slut så tröttnar man.

Det finns en problematik här också. Jag känner ju en hel del förare som rattar buss och har hängt med väldigt mycket.
Under alla dessa år har jag märkt att det verkar som att så fort bussföraren öppnar munnen för att exempelvis försvara sig eller liknande så "är han/hon otrevlig".

Exempel:
Jag åkte med XYZ för några veckor sedan. Vid en hpl så krånglade framdörren -den gick inte upp när XYZ vred på dörrvredet. Den kvinnliga resenären som stod först i kön började grimasera och verkade tycka att
"Men hallå! Kan du ta och öppna dörren någongång?!"
precis som om XYZ väntade med att öppna framdörren med flit.

När så framdörren gick upp så sa XYZ till den kvinnliga resenären att det inte var med flit som det blev så där och att hon borde tänka sig för lite.
Han behåll en trevlig ton hela tiden.
Nästa person i kön var då väldigt snabb med att kläcka ur sig
"Du behöver ju inte vara så jävla otrevlig för det"

Slut exempel.

Så fort man som busschaffis skall säga till om något är man otrevlig
Kommer man några minuter för tidigt till en hpl får man en tillsägelse
Kommer man några minuter för sent till en hpl får man också skäl

Vad man än gör verkar det aldrig duga. Det är klart man ledsnar ur efter ett tag. Visst, den första bunten med frågor i stil med "Vad hände med bussen innan", "Är du sen?", "Går du 10-min trafik?" kan man bemöta med att vara serviceminded och tala om att man inte vet vad som hände med turen innan, att man ligger några minuter sen etc etc.

Men när man fått den frågan vid varje hållplats, om än i anorlunda formulering, så kommer man ledsna efter ett tag och då kanske man bara orkar svara att "jag kör min buss och vet inte vad turen innan är" bara för att lösa situationen smidigt, snabbt och enkelt. För att man helt enkelt inte orkar disskutera och bränna ännu mer tid.

För det blir ju så att för varje gång du måste redogöra på ett eller annat sätt varför man är sen så tappar du tid och blir ännu mer sen.

Vad är då contentan?
Jo, att det inte är rätt att spy galla över en hel yrkeskår bara för en sån sak och att det hade varit bättre att bara gå in och sätta sig i bussen och vara glad att det kommer en buss, om än sent.

Dessutom verkar 99.99% missat den fetstilta texten på tidtabellerna som säger: "Samtliga tider är UNGEFÄRLIGA"

Det betyder alltså att bara för att det står att bussen skall gå exempelvis 10.58 så betyder det inte att den är tvungen att hålla den tiden. Den kan komma 3 min tidigare eller 3 min senare eller mer!

Kort sagt: Jag tycker det var fel av Johan att ta illa upp över en sån där sak och jag tycker att Johan måste försöka tänka sig in i chaffisens sits också. :arrow: :roll:
Mvh: Kvarne
Äger fd SL H22 6431.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Ekonomisk skrev:
Karsten skrev: Eh, det där säger ju egentligen ingenting. Vem definierar vad som är "god kännedom om SL-trafiken"?
Jag har svårt att se hur någon kan definiera "Jag kan bara den här bussen" som god kännedom om SL-trafiken. :-)
Nej, ett korrekt svar på den ursprungliga frågan borde ha varit:
"Både ja och nej, bussarna går i 7-10 min intervaller vid den här tiden, vill du veta mer exakt rekommenderar jag dig att titta i tidtabellen"

//Lars
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Daniel R skrev:
Ekonomisk skrev:Jag har svårt att se hur någon kan definiera "Jag kan bara den här bussen" som god kännedom om SL-trafiken. :-)
En del förare kan inte ens det. Jag fick följande konversation skickad till mig av min bror för ett tag sedan:

Bror: Har du en tidtabell?
Bussförare: Tidtabell för tågen?
Bror: Nej, för den här busslinjen.
Bussförare: Vi känner inte tågen.
Bror: Men jag vill ha en tidtabell för den här busslinjen.
Bussförare: Finns inga.
Bror: Ok, men visst går den här linjen förbi Stinsen köpcentrum?
Bussförare: Vet inte, jag tror det.

Min bror var inte så glad efter den bussturen, han kom åtminstone fram dit han skulle.

Sen är ju frågan vad man som förare bör kunna om vad som finns intill linjen?
Om jag blir ursäktad för att jag tillfälligt tar frågan till Göteborg kan jag som spårvagnsförare svara på hur man enklast tar sig med spårvagn till köpcentrum, vissa större och väl kända myndigheter, de vanligaste turistattraktionerna, en del hotell och större knutpunkter för kollektivtrafik och liknande. Som en ren bonus kan jag ibland upplysa om vissa busslinjer, men jag säger bonus eftersom vi inte fått någon utbildning på dessa utan jag delar med mig av min privata kunskap. :D

Sen kommer det en del resenärer som blir väldigt förvirrade och inte vet vad de ska ta sig till för att jag inte kan upplysa dem hur man enklast tar sig till "Lilla obetydliga gatan 2" eller "En bowlinghall som jag inte kommer ihåg vad den heter eller ens i vilken stadsdel den ligger". :wink:
Detta problem har blivit mer framträdande under de senaste 15-20 åren, beroende på att informationsmaterial inkl kartor i aktuellt tryck saknas, att många förare idag inte alls har sin bakgrund eller sitt boende i samma område som man jobbar, många kan sin linje och inget annat, har inte en aning om vad som finns bredvid eller hur man kör om den fastställda färdvägen är blockerad, om tunnelbanan havererar etc.
Detta beror ju till stor del på den stora personalomsättningen och att yrket i allafall i storstäderna anses vara lågt värderat.

Men detsamma finner man även i taxibranschen, att en taxichaffis ska hitta från Centralen till en välkänd adress på Kungsholmen utan att någon i sällskapet ska gudia honom är ingen självklarhet, 3 försök på tre veckor gav en träff och två missar.

//Lars
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

Problemet här är att kollektivtrafikens passagerare ser sig själv som ensam individ som inte vill in i det kollektiva tänkandet.
Sålänge en passagerare ser sig som ensam så länge kommer problemet att vara kvar.

Jag körde med den policyn att kör jag säkert, enligt tidtabellen och svarade på enstaka frågor som jag kunde svaret på utan att få skit för det efteråt så hade jag uppfyllt den kollektiva servicen som krävdes av mig.

Ibland snästa jag av folk mest för att det var en fråga vars svar passageraren kunde hittat i hållplatskuren.
Oftast kom frågorna dessutom från stadens egna innevånare, förvånansvärt sällan från turister......
Sedan ska man iallafall försöka svara lika trevligt när den 30:e personen kommer och frågar exakt samma fråga man hört 29ggr innan, det är svårt, tro mig, men är man på gott humör utan att blivit hotad verbalt mm mm innan så är det enklare.

Försvarar dock INTE otrevligt bemötande och alla utom Johan kan beömma "otrevligheten" i bussförarens svar, ingen annan här kan göra det då Vi ser enbart Johans bedömning/upplevelse av saken.
Senast redigerad av Slagpåse den onsdag 05 december 2007 12:23, redigerad totalt 1 gånger.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Alltför ofta är frågornas svar självklara.
Är det här buss 3?
Går den här bussen till Karolinska/Södersjukhuset?
etc
Sådant som den uppmärksamme kunnat observera redan innan man steg på bussen.

Just kunder som frågade om vilken busslinje man hade stigit på tyckte jag var riktigt lustiga ibland.

//Lars
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Lars Ödlund skrev:Alltför ofta är frågornas svar självklara.
Är det här buss 3?
etc

Just kunder som frågade om vilken busslinje man hade stigit på tyckte jag var riktigt lustiga ibland.

//Lars
Visst!

Men gissa om den bussföraren som jag frågade om "är detta buss 3" blev förvånad efter att:
1: svarat "det står väl så i skylten"
2: efter mitt "nej" varit ut och tittat och konstaterat att skylten var trasig.

Notera att detta utspelade sig för många år sedan, innan dagens skyltsamelsurium.

För övrigt så finns det möjligheter att påverka denna situation - det till och med är så att förarna kanske uppskattar att få lite utbildning, vilket leder till högre yrkesstolthet och därmed bättre service.

Nu handlar följande inte om just tidtabellsfrågor, men väl om att göra kollektivtrafiken attraktivare och tillgängligare för alla - se det som en inspirationskälla:

http://www.kolla.goteborg.se

Uppföljning:
http://www.sparvagen.goteborg.se/gotebo ... rcoach.pdf

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

En variant på detta är ju den ifjol införda certifieringsutbildningen som alla förare ska genomgå och som ingår som ett skallkrav i trafikavtalen.

Detta är ju alltid lättare att genomföra i monopolställning där man själv har kontroll över både utförande och beställande, i annat fall måste en liknande utbildningsform initieras av beställaren och gälla alla operatörer.

Så länge man inte har några mätbara förmåner som operatör på att lägga ner tid och pengar på extra utbildningar som inte krävs eller understödjs av beställaren kommer sådana verksamheter att vara minimala.

//Lars
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Är det här buss 3?
etc

//Lars
Man får vara glad så länge det är frågor och inte påståenden. En resenär som kliver på bussen och påpekar "Du är försenad" gör ingen glad, framförallt gör det ingen nytta.

Jag tror att mycket inom busstrafiken i storstäderna är så uppdelat att man lätt pinkar in sitt eget revir, och skiter i allt annat. Bussföraren kör bussen och inget annat, trafikledaren leder trafiken och inget annat, tvättpersonalen tvättar bussarna och inget annat, osv osv.
Detta gör att det inte finns någon stor förståelse för andras arbete, ens från verkstad eller företagsledning (de har nämligen inte varit ute och kört buss på flera år). Ett taskigt företagsklimat smittar gärna av sig och påverkar förarens sätt mot resenärerna. Ett exempel är den förare som löste av mig i natt; jag påtalade att bussen gick bra, men det var lite ölspill och allmänt grisigt längst bak. Svaret blev "Vill de ha det så så får de väl sitta i skiten också". Jag tror inte min avlösare är en otrevlig människa som vill folk illa, men ibland påverkar faktorer som inte resenärerna ser förarens humör och servicevilja.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Lars Ödlund skrev:En variant på detta är ju den ifjol införda certifieringsutbildningen som alla förare ska genomgå och som ingår som ett skallkrav i trafikavtalen.

Detta är ju alltid lättare att genomföra i monopolställning där man själv har kontroll över både utförande och beställande, i annat fall måste en liknande utbildningsform initieras av beställaren och gälla alla operatörer.

Så länge man inte har några mätbara förmåner som operatör på att lägga ner tid och pengar på extra utbildningar som inte krävs eller understödjs av beställaren kommer sådana verksamheter att vara minimala.

//Lars
Om du läser dokumenten igen så ser du att det är beställarsidan som är initiativtagare och att det också är beställarsidan som står för fiolerna.

Naturligtvis är det lättare att genomföra det här i en organisation som enbart har ett fåtal entreprenörer, men jag tycker att när projektet är drivet som det är så är den lilla extra svårigheten som uppstår med ytterligare entreprenörer marginell.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

Karsten skrev:
Är det här buss 3?
etc

//Lars
Man får vara glad så länge det är frågor och inte påståenden. En resenär som kliver på bussen och påpekar "Du är försenad" gör ingen glad, framförallt gör det ingen nytta.

Jag tror att mycket inom busstrafiken i storstäderna är så uppdelat att man lätt pinkar in sitt eget revir, och skiter i allt annat. Bussföraren kör bussen och inget annat, trafikledaren leder trafiken och inget annat, tvättpersonalen tvättar bussarna och inget annat, osv osv.
Detta gör att det inte finns någon stor förståelse för andras arbete, ens från verkstad eller företagsledning (de har nämligen inte varit ute och kört buss på flera år). Ett taskigt företagsklimat smittar gärna av sig och påverkar förarens sätt mot resenärerna. Ett exempel är den förare som löste av mig i natt; jag påtalade att bussen gick bra, men det var lite ölspill och allmänt grisigt längst bak. Svaret blev "Vill de ha det så så får de väl sitta i skiten också". Jag tror inte min avlösare är en otrevlig människa som vill folk illa, men ibland påverkar faktorer som inte resenärerna ser förarens humör och servicevilja.
Detta med vattentäta skott mellan olika invåer i firman är ju välkänt, och till stor del betingat av fackets beteende.
Nåde den tjm som råkar köra buss, allrahelst om det råkar vara någon "icke lokal tjm", bussar ska köras av bussförare, finns inte bussförare ska inte bussen köras, tjm typ planerare ska inte köra buss även om det görs för att själv kunna utröna hur planeringen fungerar i verkligheten.
Jag försökte så ofta som möjligt köra några turer/månaden för att inte tappa kontakten med verkligheten, ibland fick jag köra gratis och ibland till lägsta förartimlön och vid ett flertal tillfällen fick jag emotta mer eller mindre förtäckta hotelser från de som var satta att företräda förarkollektivet.

//Lars
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

TonyM skrev:
Lars Ödlund skrev:En variant på detta är ju den ifjol införda certifieringsutbildningen som alla förare ska genomgå och som ingår som ett skallkrav i trafikavtalen.

//Lars
Om du läser dokumenten igen så ser du att det är beställarsidan som är initiativtagare och att det också är beställarsidan som står för fiolerna.

Naturligtvis är det lättare att genomföra det här i en organisation som enbart har ett fåtal entreprenörer, men jag tycker att när projektet är drivet som det är så är den lilla extra svårigheten som uppstår med ytterligare entreprenörer marginell.

//Tony
Vad gäller Spårvagnen är ju kommunen både beställare och utövare (i princip) men visst är idén intressant och något jag ska spara till senare tillfällen, kan vara något att kasta fram vid ett anbudsmöte tex.

//Lars
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Lars Ödlund skrev:Detta med vattentäta skott mellan olika invåer i firman är ju välkänt, och till stor del betingat av fackets beteende.
Nåde den tjm som råkar köra buss, allrahelst om det råkar vara någon "icke lokal tjm", bussar ska köras av bussförare, finns inte bussförare ska inte bussen köras, tjm typ planerare ska inte köra buss även om det görs för att själv kunna utröna hur planeringen fungerar i verkligheten.
Jag försökte så ofta som möjligt köra några turer/månaden för att inte tappa kontakten med verkligheten, ibland fick jag köra gratis och ibland till lägsta förartimlön och vid ett flertal tillfällen fick jag emotta mer eller mindre förtäckta hotelser från de som var satta att företräda förarkollektivet.
Konstigt, så där är det inte alls i spårtrafiken. Där brukar det uppskattas när ledningspersonal behåller sina behörigheter eller är ute i den s k verkligheten, även om det naturligtvis kommer gliringar om att man borde köra dubbelt så mycket :wink:
Skriv svar