Johan Eriksson skrev:Need I say more?

*Kravlar mig fram från mitt gömställe där jag hitintills tagit skydd*
På ett sätt förstår jag Johan att det han blir sur när han inte fick ett svar på den enkla frågan han ställde.
Men samtidigt så
måste Johan sätta sig in i busschaffisens situation också. Tänk dig att föraren fått liknande frågor vid flera hållplatser tidigare. Flertalet av dem ställda med en något negativ klang. Då är det ju inte så konstigt att man förr eller senare ledsnar ur. Det går bra att vara hjälpsam mot de flesta, men när liknande fråga återkommer hela tiden så blir det så att till slut så tröttnar man.
Det finns en problematik här också. Jag känner ju en hel del förare som rattar buss och har hängt med väldigt mycket.
Under alla dessa år har jag märkt att det verkar som att så fort bussföraren öppnar munnen för att exempelvis försvara sig eller liknande så "är han/hon otrevlig".
Exempel:
Jag åkte med XYZ för några veckor sedan. Vid en hpl så krånglade framdörren -den gick inte upp när XYZ vred på dörrvredet. Den kvinnliga resenären som stod först i kön började grimasera och verkade tycka att
"Men hallå! Kan du ta och öppna dörren någongång?!"
precis som om XYZ väntade med att öppna framdörren med flit.
När så framdörren gick upp så sa XYZ till den kvinnliga resenären att det inte var med flit som det blev så där och att hon borde tänka sig för lite.
Han behåll en trevlig ton hela tiden.
Nästa person i kön var då väldigt snabb med att kläcka ur sig
"Du behöver ju inte vara så jävla otrevlig för det"
Slut exempel.
Så fort man som busschaffis skall säga till om något är man otrevlig
Kommer man några minuter för tidigt till en hpl får man en tillsägelse
Kommer man några minuter för sent till en hpl får man också skäl
Vad man än gör verkar det aldrig duga. Det är klart man ledsnar ur efter ett tag. Visst, den första bunten med frågor i stil med "Vad hände med bussen innan", "Är du sen?", "Går du 10-min trafik?" kan man bemöta med att vara serviceminded och tala om att man inte vet vad som hände med turen innan, att man ligger några minuter sen etc etc.
Men när man fått den frågan vid varje hållplats, om än i anorlunda formulering, så kommer man ledsna efter ett tag och då kanske man bara orkar svara att "jag kör min buss och vet inte vad turen innan är" bara för att lösa situationen smidigt, snabbt och enkelt. För att man helt enkelt inte orkar disskutera och bränna ännu mer tid.
För det blir ju så att för varje gång du måste redogöra på ett eller annat sätt varför man är sen så tappar du tid och blir
ännu mer sen.
Vad är då contentan?
Jo, att det inte är rätt att spy galla över en hel yrkeskår bara för en sån sak och att det hade varit bättre att bara gå in och sätta sig i bussen och vara glad
att det kommer en buss, om än sent.
Dessutom verkar 99.99% missat den
fetstilta texten på tidtabellerna som säger: "Samtliga tider är UNGEFÄRLIGA"
Det betyder alltså att bara för att det står att bussen skall gå exempelvis 10.58 så betyder det inte att den är tvungen att hålla den tiden. Den kan komma 3 min tidigare eller 3 min senare eller mer!
Kort sagt: Jag tycker det var fel av Johan att ta illa upp över en sån där sak och jag tycker att Johan måste försöka tänka sig in i chaffisens sits också.