Skånetrafiken har beslutat om nya pågatåg
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
- Kontakt:
Skånetrafiken har beslutat om nya pågatåg
Hej
Idag blev det klart att de nya Pågatågen som Skånetrafiken ska köpa in kommer att bli av samma typ som SL:S X60 i Stockholm.
Idag blev det klart att de nya Pågatågen som Skånetrafiken ska köpa in kommer att bli av samma typ som SL:S X60 i Stockholm.
/Björn
- simonbertilsson
Det är just det man håller på medkildor skrev:Bra val!
Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?

Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
-
- Kontakt:
Helt rätt. Någon som vet hur långt de har kommit med den biten. Här i Hässleholm behöver väl inte göras så mycketsimonbertilsson skrev:Det är just det man håller på medkildor skrev:Bra val!
Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?
/Björn
- simonbertilsson
Ja. Man ska kunna få plats med två X31K i mult + en marginal som jag tror ligger på 15 meter. Nyligen blev Stehag klart. Höör blir det knepigare med, eftersom man lär behöva förlänga spåret. Tågen vänder nämligen på ett vändspår som är ungefär så långt som en mult på två X11 är.kildor skrev:Aha. Hur långa blir dom då? Anpassar man dom efter X31:orna?
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
Tja, det är väl frågan om hur man definierar "vagn". Jag skulle säga att en enhet X60 består av sex vagnar. På samma sätt som en enhet X1/X10 består av två vagnar. I handhavandeboken står det å ena sidan att det är ett 6-delat motorvagnståg (!), å andra sidan att det består av änd/slutvagnar (A1,A2) och mellanvagnar (M1-M4). Kan ju också vara så att branchfolk och allmänhet har olika syn på vad en vagn egentligen är.
-
Jo, men på en X1/X10 så har du ju möjligheten att bortkoppla vagnarna i en enhet, även om det självklart är nåt man inte gör vanligtvis så kan du ju hyfsat lätt göra det, i en X60 är ju allt sammanfogat - iofs med möjlighet att separera där med, men då får du ju ett gapande hål i båda ändarna, X1 resp X10 är ju med dörrar och ett mellanrum mellan vagnarna!kildor skrev:Tja, det är väl frågan om hur man definierar "vagn". Jag skulle säga att en enhet X60 består av sex vagnar. På samma sätt som en enhet X1/X10 består av två vagnar. I handhavandeboken står det å ena sidan att det är ett 6-delat motorvagnståg (!), å andra sidan att det består av änd/slutvagnar (A1,A2) och mellanvagnar (M1-M4). Kan ju också vara så att branchfolk och allmänhet har olika syn på vad en vagn egentligen är.
- Ulrik Berggren
- Kontakt:
Enligt skvaller på ST Så är det ingen X60-variant det handlar om, vilket också styrks av SDS-artikeln där det talas om genomgående lågt golv. Sitället handlar det om en variant på ett tåg som redan rullar i Tyskland (ET440). Tiden lär utvisa hur vagnarna verkligen kommer att utformas 

/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
På Alstoms pressmeddelandesida finns det i alla fall en bild på hur exteriören kan komma att tänkas se ut, och den är ju vansinnigt lik X60 i varje fall... Men det kanske bara är något koncept-liknande?
http://www.se.alstom.com/pr_corp/2006/s ... ante=17415
http://www.se.alstom.com/pr_corp/2006/s ... ante=17415
ST är knappast något sanningsvittne. Det rullar inga tåg av Baureihe 440 i Tyskland. De beställdes i somras och ska levereras 2008-2011. Förutom att de är kortare än X60 (70 m mot 107 m) så har de naturligtvis en korg som är anpassad till den tyska konstruktionsprofilen. Det skulle vara förvånande om inte Skånetrafiken har valt att utnyttja den svenska konstruktionsprofilen.Ulrik Berggren skrev:Enligt skvaller på ST Så är det ingen X60-variant det handlar om, vilket också styrks av SDS-artikeln där det talas om genomgående lågt golv. Sitället handlar det om en variant på ett tåg som redan rullar i Tyskland (ET440). Tiden lär utvisa hur vagnarna verkligen kommer att utformas
http://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_LHB_Coradia_LIREX
- Stinsens systerson
- Kontakt:
En X60 lär ju bli mer än ett gapande hål i båda ändarna, då boggien är upphängd i lederna?virtual1 skrev: Jo, men på en X1/X10 så har du ju möjligheten att bortkoppla vagnarna i en enhet, även om det självklart är nåt man inte gör vanligtvis så kan du ju hyfsat lätt göra det, i en X60 är ju allt sammanfogat - iofs med möjlighet att separera där med, men då får du ju ett gapande hål i båda ändarna, X1 resp X10 är ju med dörrar och ett mellanrum mellan vagnarna!

I X10 och X1 kan ju åtminstone varje vagn rulla för sig, om man nu skulle få för sig att använda någon hylsnyckelsats och kraftig avbitartång.

- Stinsens systerson
- Kontakt:
För övrigt kan jag hänvisa till min blogg vad jag tycker om inredningen på X61, om den nu blir verklighet: http://robhob.blogg.se/1193617772_i_skn ... _sig_.html
Samtidigt får SL sig en rejäl känga över inredningen i X60.

Samtidigt får SL sig en rejäl känga över inredningen i X60.

Personligen är jag rätt glad att vi slapp toaletter i X60. De hade inte sett så trevliga ut efter ett tag, och det gör de inte i Skåne heller. Det är få som reser mer än en timme med SL:s pendeltåg, och under den tiden borde man kunna knipa...
Skånetrafiken kanske kan kosta på sig större utrymme mellan sätena. Men så har dom inte i närheten av antalet resenärer som Stockholm har.
Skånetrafiken kanske kan kosta på sig större utrymme mellan sätena. Men så har dom inte i närheten av antalet resenärer som Stockholm har.
mm...det finns väl bara strömavtagare på ena vagnen, och sitter inte transformatorn på den andra?Stinsens systerson skrev: I X10 och X1 kan ju åtminstone varje vagn rulla för sig, om man nu skulle få för sig att använda någon hylsnyckelsats och kraftig avbitartång.
Eller du menade kanske "rulla" som briotåg? *putt, putt *