Skånetrafiken har beslutat om nya pågatåg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
bjorn.lovdahl
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Skånetrafiken har beslutat om nya pågatåg

Inlägg av bjorn.lovdahl »

Hej
Idag blev det klart att de nya Pågatågen som Skånetrafiken ska köpa in kommer att bli av samma typ som SL:S X60 i Stockholm.
/Björn
Gyllis
Inlägg: 203
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 23:30
Ort: Aneby

Inlägg av Gyllis »

Ja, i huvudsak, fast kortare bl.a.

http://sydsvenskan.se/skane/article201038.ece
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Bra val!

Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

kildor skrev:Bra val!

Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?
Det är just det man håller på med Bild
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
bjorn.lovdahl
Inlägg: 253
Blev medlem: måndag 30 januari 2006 21:28
Ort: Hässleholm
Kontakt:

Inlägg av bjorn.lovdahl »

simonbertilsson skrev:
kildor skrev:Bra val!

Frågan är hur mycket kortare Skånetrafikens tåg kommer bli? 4 vagnar (istället för 6) borde bli mer än 50 meter, men mindre än 100 meter. Dagens pågatågsplattformar rymmer två X11 - men förmodligen inte två X61 (om vi antar att den kommer heta så). Läge att förlänga plattformarna?
Det är just det man håller på med Bild
Helt rätt. Någon som vet hur långt de har kommit med den biten. Här i Hässleholm behöver väl inte göras så mycket
/Björn
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Aha. Hur långa blir dom då? Anpassar man dom efter X31:orna?
Användarens profilbild
simonbertilsson
Inlägg: 1063
Blev medlem: onsdag 28 december 2005 23:36
Ort: Mjölby

Inlägg av simonbertilsson »

kildor skrev:Aha. Hur långa blir dom då? Anpassar man dom efter X31:orna?
Ja. Man ska kunna få plats med två X31K i mult + en marginal som jag tror ligger på 15 meter. Nyligen blev Stehag klart. Höör blir det knepigare med, eftersom man lär behöva förlänga spåret. Tågen vänder nämligen på ett vändspår som är ungefär så långt som en mult på två X11 är.
Ta gärna en titt på min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

Gyllis skrev:Ja, i huvudsak, fast kortare bl.a.

http://sydsvenskan.se/skane/article201038.ece
Coradia Lirex finns redan i dag i ett annat utförande i lokaltrafiken runt Stockholm. Där har tågen sex vagnar.
Förlåt??????? - om något är det väl EN vagn, fast i sex sektioner!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Tja, det är väl frågan om hur man definierar "vagn". Jag skulle säga att en enhet X60 består av sex vagnar. På samma sätt som en enhet X1/X10 består av två vagnar. I handhavandeboken står det å ena sidan att det är ett 6-delat motorvagnståg (!), å andra sidan att det består av änd/slutvagnar (A1,A2) och mellanvagnar (M1-M4). Kan ju också vara så att branchfolk och allmänhet har olika syn på vad en vagn egentligen är.
virtual1
Inlägg: 1454
Blev medlem: måndag 11 augusti 2003 14:20
Ort: Nånstans vid gamla linje 8 i Enskede

Inlägg av virtual1 »

kildor skrev:Tja, det är väl frågan om hur man definierar "vagn". Jag skulle säga att en enhet X60 består av sex vagnar. På samma sätt som en enhet X1/X10 består av två vagnar. I handhavandeboken står det å ena sidan att det är ett 6-delat motorvagnståg (!), å andra sidan att det består av änd/slutvagnar (A1,A2) och mellanvagnar (M1-M4). Kan ju också vara så att branchfolk och allmänhet har olika syn på vad en vagn egentligen är.
Jo, men på en X1/X10 så har du ju möjligheten att bortkoppla vagnarna i en enhet, även om det självklart är nåt man inte gör vanligtvis så kan du ju hyfsat lätt göra det, i en X60 är ju allt sammanfogat - iofs med möjlighet att separera där med, men då får du ju ett gapande hål i båda ändarna, X1 resp X10 är ju med dörrar och ett mellanrum mellan vagnarna!
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Du har aldrig någon glädje av separerade vagnar i en X1/X10 - vagnarna hör ihop. Liksom på en X60. Men jag förstår din poäng, även fast delarna i en X60 faktiskt benämns vagnar. Det är som sagt var en definitionsfråga. Det viktigaste är ju att man förstår vad som menas.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2939
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Enligt skvaller på ST Så är det ingen X60-variant det handlar om, vilket också styrks av SDS-artikeln där det talas om genomgående lågt golv. Sitället handlar det om en variant på ett tåg som redan rullar i Tyskland (ET440). Tiden lär utvisa hur vagnarna verkligen kommer att utformas :?
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Både X60 och ET 440 är av typen Coradia Lirex, vilket också är den typ Skånetrafiken nu beställt. Så i nån mån är det ju en X60-variant - men sen kanske det är mer likt en annan variant av Coradia Lirex än vad X60 är... :roll: :wink:
Sture!
Inlägg: 37
Blev medlem: onsdag 23 februari 2005 20:38
Ort: Sollentuna

Inlägg av Sture! »

På Alstoms pressmeddelandesida finns det i alla fall en bild på hur exteriören kan komma att tänkas se ut, och den är ju vansinnigt lik X60 i varje fall... Men det kanske bara är något koncept-liknande?

http://www.se.alstom.com/pr_corp/2006/s ... ante=17415
Harald
Inlägg: 8805
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Ulrik Berggren skrev:Enligt skvaller på ST Så är det ingen X60-variant det handlar om, vilket också styrks av SDS-artikeln där det talas om genomgående lågt golv. Sitället handlar det om en variant på ett tåg som redan rullar i Tyskland (ET440). Tiden lär utvisa hur vagnarna verkligen kommer att utformas :?
ST är knappast något sanningsvittne. Det rullar inga tåg av Baureihe 440 i Tyskland. De beställdes i somras och ska levereras 2008-2011. Förutom att de är kortare än X60 (70 m mot 107 m) så har de naturligtvis en korg som är anpassad till den tyska konstruktionsprofilen. Det skulle vara förvånande om inte Skånetrafiken har valt att utnyttja den svenska konstruktionsprofilen.

http://de.wikipedia.org/wiki/Alstom_LHB_Coradia_LIREX
Användarens profilbild
Stinsens systerson
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 15 november 2007 19:15
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av Stinsens systerson »

virtual1 skrev: Jo, men på en X1/X10 så har du ju möjligheten att bortkoppla vagnarna i en enhet, även om det självklart är nåt man inte gör vanligtvis så kan du ju hyfsat lätt göra det, i en X60 är ju allt sammanfogat - iofs med möjlighet att separera där med, men då får du ju ett gapande hål i båda ändarna, X1 resp X10 är ju med dörrar och ett mellanrum mellan vagnarna!
En X60 lär ju bli mer än ett gapande hål i båda ändarna, då boggien är upphängd i lederna? :shock: ;)

I X10 och X1 kan ju åtminstone varje vagn rulla för sig, om man nu skulle få för sig att använda någon hylsnyckelsats och kraftig avbitartång. :lol:
Användarens profilbild
Stinsens systerson
Inlägg: 6
Blev medlem: torsdag 15 november 2007 19:15
Ort: Nynäshamn
Kontakt:

Inlägg av Stinsens systerson »

För övrigt kan jag hänvisa till min blogg vad jag tycker om inredningen på X61, om den nu blir verklighet: http://robhob.blogg.se/1193617772_i_skn ... _sig_.html

Samtidigt får SL sig en rejäl känga över inredningen i X60. :lol:

;)
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5557
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Inlägg av kildor »

Personligen är jag rätt glad att vi slapp toaletter i X60. De hade inte sett så trevliga ut efter ett tag, och det gör de inte i Skåne heller. Det är få som reser mer än en timme med SL:s pendeltåg, och under den tiden borde man kunna knipa...

Skånetrafiken kanske kan kosta på sig större utrymme mellan sätena. Men så har dom inte i närheten av antalet resenärer som Stockholm har.
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Stinsens systerson skrev: I X10 och X1 kan ju åtminstone varje vagn rulla för sig, om man nu skulle få för sig att använda någon hylsnyckelsats och kraftig avbitartång. :lol:
mm...det finns väl bara strömavtagare på ena vagnen, och sitter inte transformatorn på den andra?

Eller du menade kanske "rulla" som briotåg? *putt, putt * :D
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

mickeb skrev:Eller du menade kanske "rulla" som briotåg? *putt, putt * :D
Och lätt off-topic kan jag meddela att briotågen numera klarar av att både rulla av sig själva och avge hiskeliga läten. Det var bättre förr... :wink:
Skriv svar