Livsfarlig lek

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: .

Inlägg av daniel_s »

Antar att detta var frågan skrev:Tror jag mer på kameraalternativet, men vad händer idag tex om föraren upptäcker en utvändigpassagerare? Ja förararen kan ju säga till med allt vad det innebär (från en bra lösning av situationen till att folk misshandlar föraren), tillkalla polis, men kommer de en lördagskväll för en sån grej? Vad finns det för personalen att göra de gånger de faktiskt observerar det?
Stefan_Brännström skrev:Stanna vagnen och gå bak för att "prata" med ungdomarna kanske?

Inte alla situationer, men de flesta borde lösa sig på det viset. D.v.s, de flesta drar sig nog tillbaka när de blir upptäckta.
Ja, så är det. De gånger jag sett personer kliva in mellan vagnarna har jag gått dit och frågat om de inte hellre åker inuti tåget, och det har de aldrig tackat nej till såvitt jag kan minnas. (Fast det beror kanske på hur man frågar?)
GumUlf
Inlägg: 13
Blev medlem: måndag 18 april 2005 16:51
Ort: Göteborg

Inlägg av GumUlf »

Hur ska man bete sig som passagerare om man upptäcker att någon åker utanpå vagnen? Om man kan gå fram till föraren så gör man väl det, men om man t.ex. sitter i andravagnen i ett pedalvagnspar, vad ska man göra då? Är det rätt eller fel att dra i nödbromsen i en sådan situation?
daniel_s
Inlägg: 14405
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Inlägg av daniel_s »

GumUlf skrev:Hur ska man bete sig som passagerare om man upptäcker att någon åker utanpå vagnen? Om man kan gå fram till föraren så gör man väl det, men om man t.ex. sitter i andravagnen i ett pedalvagnspar, vad ska man göra då? Är det rätt eller fel att dra i nödbromsen i en sådan situation?
Om det är någonting nödbromsen är till för så är det att användas vid faror av detta slag! Står tåget stilla är det absolut den bästa åtgärden. Under gång skulle det förstås kunna inträffa att vederbörande ramlar av om tåget nödbromsas, men huruvida det är skönare att ramla av av någon annan anledning vet man inte förrän man provat båda.
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Inlägg av Pwer med ölmagen »

GumUlf skrev:Hur ska man bete sig som passagerare om man upptäcker att någon åker utanpå vagnen? Om man kan gå fram till föraren så gör man väl det, men om man t.ex. sitter i andravagnen i ett pedalvagnspar, vad ska man göra då? Är det rätt eller fel att dra i nödbromsen i en sådan situation?
Naturligtvis är det ett tillfälle då det är befogat att dra i nödbromsen.
Det lär väl bli första gången den då används till någonting vettigt.
Perra-Spårvagnsförare!
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Frågan är väl hur roligt det är för den som drar i nödbromsen om det leder till en tvärbromsning som gör att ungarna trillar av och skadar sig allvarigt/dör?

Tyvärr blir det ju i det specifika fallet både klara fördelar och nackdelar med en nödbromsning, helt beroende på om de klarar bromsningen.

Sedan är det ju å andra sidan en omöjlig situation att dom skall av under pågående körning, så det enda är väl om spårvagnen stannar in lugnt.

Men då kanske man får bygga "koppelåkningsbromsar" , alternativa nödbromsar som bromsar lugnt, vilket givetvis inte finns på kartan.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Stefan, snälla, sluta uttala dig om sådant som du inte har en aning om. Du fabulerar helt fritt om hur vagnarna fungerar utan att ha den minsta aning.

Av två orsaker tänker jag inte fylla i mer än att dina antaganden är felaktiga, dels att jag själv inte har 110% koll och dels för att det inte är säkert att bromsarnas funktion - annat än att få bringa vagnen till stopp - bör blottläggas.

Så mycket törs jag dock säga att det är nog bättre att dra i nödbromsen än att föraren av annan anledninge ansätter en hård driftbroms.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Stefan_Brännström
Inlägg: 1088
Blev medlem: onsdag 11 oktober 2006 9:54

.

Inlägg av Stefan_Brännström »

Borde inte en nödbromsning vara häftig? Särskilt med tanke på att det kan handla om liv, beroende på hur många meter vagnen rör sig framåt ytterligare efter att man drar i bromsen.

Och för övrigt, jag spekulerar om precis vad jag vill. Det är ett öppet forum, och det hedrar dig inte precis att du av och till agerar självutnämnd expert, med den attityden.

Det är inte sällan som du påtalar för andra signaturer att du tycker att de inte verkar ha insikt, och antyder att de inte skall skriva p.g.a. detta.

Jag kan din sort. Det finns nämligen folk som inte kan sätta sig in i något, utan att de plötsligt blir världsvana med besserwisser-attityd.

Om jag visar intresse för spårvagnarnas bromsfunktion genom att spekulera, skall du givetvis uppmuntra det genom att förklara din syn på saken, men lägg inte till det någon bitsk kommentar som uppmanar mig att inte skriva alls, tack.

Det ger tydliga signaler om att enbart mycket pålästa personer är välkomna i forumet i din bok.
Satsa på Spårvägarna
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Inlägg av 2763 »

Stefan.

Precis som du skriver handlar det om attityd, din attityd.

Ingen blir gladare än jag om det är så att jag kan svara på en fråga. Däremot vet jag att jag inte är ensam om att ha den åsikt om dig som jag har.

Jag är ingen besserwisser, men det är antagligen ingen idé att försöka förklara för dig - eftersom du redan bestämt dig för vilken stämpel du satt på mig. Hade du vetat vem jag är och vad jag sysslar med så hade du inte sagt så.

Eftersom du skriver påståenden måste du räkna med att bli bemött, kanske inte på ett helt trevligt sätt alla gånger. Det börjar bli lite många påståenden om hur världsproblemen skall lösas. Jag är rent generellt trött på det sätt på vilket du jämt försöker driva frågor genom påståenden. Det är kanske därför du upplever mig som aggresiv mot dig. Det är inte menat som en aggression, men snarare som en uppmaning till skärpning!

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7511
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: .

Inlägg av Kantorn »

Stefan! Jag läste ditt inlägg ovan. Och eftersom denna diskussion är i ett öppet forum och inte skickat i personliga meddelanden tar jag mig friheten att lägga mig i.
Stefan_Brännström skrev: Och för övrigt, jag spekulerar om precis vad jag vill. Det är ett öppet forum, och det hedrar dig inte precis att du av och till agerar självutnämnd expert, med den attityden.

Det är inte sällan som du påtalar för andra signaturer att du tycker att de inte verkar ha insikt, och antyder att de inte skall skriva p.g.a. detta.
Det Tony bad dig om var att sluta uttala dig om sådant som du inte har en aning om.
Du berättar om saker som om du var på det klara att det var så, helt enkelt självklarheter. Om det nu inte är så så vilseför du folk med dina - synbarligen - uppenbara men - dessvärre - felaktiga påståenden.
Stefan_Brännström skrev: Jag kan din sort. Det finns nämligen folk som inte kan sätta sig in i något, utan att de plötsligt blir världsvana med besserwisser-attityd.
Så fins det din "sort"... usch vad fruktansvärt att dela in folk i "sorter", men i alla fall... den sorten som blir världsvana med besserwisser-attityd utan att sätta sig in.
Stefan_Brännström skrev: Om jag visar intresse för spårvagnarnas bromsfunktion genom att spekulera, skall du givetvis uppmuntra det genom att förklara din syn på saken, men lägg inte till det någon bitsk kommentar som uppmanar mig att inte skriva alls, tack.

Det ger tydliga signaler om att enbart mycket pålästa personer är välkomna i forumet i din bok.
Du är välkommen att skriva i forum, men lite blygsamhet, ödmjukhet och trevlighet skadar inte.

Det skadar inte mig, dig Stefan, eller för den delen TonyM. Eller någon annan.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Pwer med ölmagen
Inlägg: 240
Blev medlem: söndag 24 april 2005 0:39

Inlägg av Pwer med ölmagen »

Kanske kan vara läge att fundera en smula över det skrivna ordet.
Det blir lätt sterilt eftersom att det saknar stora delar av det otalade språket som en konversation person till person har och kan därför lätt misstolkas.

Kan därför vara bra att läsa igenom det man skrivit både en och två gånger innan det postas. Då brukar det i regel bli enklare att se vad man respektfullt, eventuellt inte skulle skrivit och också vad man kanske borde skrivit.
Perra-Spårvagnsförare!
Användarens profilbild
2763
Inlägg: 9761
Blev medlem: söndag 01 september 2002 15:19
Ort: Göte-/Helsingborg

Re: .

Inlägg av 2763 »

Kantorn skrev: Det skadar inte mig, dig Stefan, eller för den delen TonyM. Eller någon annan.
Point taken!
Pwer med ölmagen skrev: Kanske kan vara läge att fundera en smula över det skrivna ordet.
Det blir lätt sterilt eftersom att det saknar stora delar av det otalade språket som en konversation person till person har och kan därför lätt misstolkas.

Kan därför vara bra att läsa igenom det man skrivit både en och två gånger innan det postas. Då brukar det i regel bli enklare att se vad man respektfullt, eventuellt inte skulle skrivit och också vad man kanske borde skrivit.
Tänk att något sådant går att uttrycka så kärnfullt och utan att det faktiskt går att misstolka. Tack Pwer!

//Tony
Senast redigerad av 2763 den onsdag 21 november 2007 23:34, redigerad totalt 1 gånger.
Med reservation för tyckfel.
Användarens profilbild
soer
Inlägg: 141
Blev medlem: söndag 28 oktober 2007 11:42
Ort: Göteborg

Inlägg av soer »

Vore ju onekligen intressant om någon teknikkunnig spårvagnsexpert kunde berätta lite om hur nödbromsarna fungerar.

När jag anställdes som tågvärd på Göteborgs Spårvägar fick vi gå en sväng i vagnhallen i Gårda och då visade de kortfattat det man behöver veta om M31 och M32. Jag har ett väldigt bestämt minne av att nödbromsen bara utlöser ett larm hos föraren om hastigheten är över X antal km/h och det är föraren som ska bromsa vagnen. Går vagnen väldigt långsamt bromsas vagnen direkt. Om det är samma på pedalvagnarna det vet jag inte.
Skriv svar