Livsfarlig lek
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Livsfarlig lek
http://gptv.gp.se/player/play/15745
Göteborgsposten idag, angående koppelåkning.
Men att det skulle ske ett elektriskt genomslag, en "gnista" som är dödlig är väl ändå ganska långsökt, elektricitet uppför ju sig inte som den gör i "Fort Knox" i "Goldfinger"...
Göteborgsposten idag, angående koppelåkning.
Men att det skulle ske ett elektriskt genomslag, en "gnista" som är dödlig är väl ändå ganska långsökt, elektricitet uppför ju sig inte som den gör i "Fort Knox" i "Goldfinger"...
Vadå jag dyster?
Om det blir via en gnista eller inte är inte relevant i frågan. Polismannens teori om att någon kommer att dö är relevantare, för så blir det förmodligen tyvärr. Ett tvärt kast med vagnen och den som åker på utsidan riskerar att trilla av. Även om det sker i relativt låg hastighet så är risken för allvarliga skador mycket större än "surfarna" tror. En hastig inbromsning av någon anledning kan vara tillräckligt för att helt tappa greppet.
//Tony
//Tony
Med reservation för tyckfel.
Det där är ett halvtokigt sätt att resonera med tanke på hur den personal som blir yrkesmässigt involverad i olyckan får tänka igenom sin egen ansvarsbit i det hela.Joohan skrev:Är dom så dumma är det väll bara att hoppas på att dom ramlar av i låg hastighet och bryter något ben så kankse dom inte vågar åka mer...
Visst, det är inget man kan göra åt att någon som söker klamra sig fast och trillar av gör som vederbörande gör. Men det gör inte arbetet att städa upp efteråt roligare för det.
Det är inte bara att dra igång trafiken efter en sådan här händelse. Det blir utan tvekan förseningar p.g.a. utredning av olyckan något som i otursamma fall kan drabba hundratals andra människor.
Man behöver förmodligen byta förare, eftersom den som kört tåget - eller kanske tåget efter, blir illa berörd. Den avbytte behöver få en debriefing - dvs prata av sig i lugn och ro. Ett benbrott som uppkommer på detta sätt får avsevärt större konsekvenser än att yngligen själv får lite gips på benet.
//Tony
En olycka skulle givetvis medföra en hel del besvär och obehagligheter, men något ansvar att tänka igenom för någon iblandad personal finns inte. Ansvaret faller helt på utövarna av "sporten" och dem som uppmuntrar den genom att lägga upp filmer på nätet. Jag skulle vilja påstå att en eventuell olycka inte ens borde betraktas som en spårtrafiksolycka eftersom den inte beror på att det finns spårtrafik. Spårvagnen råkar bara vara något som finns till hands som ett medel för den typ av våghalslekar som ynglingar alltid har hållit på med. När jag var ung jumpade man på isflak om man ville visa sig djärv och det hände förstås att en och annan drunknade, men det var inte isflakens fel. Modern stadsungdom har väl knappt sett ett isflak, men har alltså annat i sin omgivning som de kan leka farliga lekar med.
Så du menar att borttagandet av stegar och scharffenbergkoppel på M31 var helt onödigt eftersom spårvägen inget ansvar har i den här frågan?
Om man inte gör vad man kan för att undvika olyckor av den här typen så har man ett ansvar. Inte för den enskilda olyckan, men blir gruppen olyckor för stor så kommer nog trafiktillstånd m.m. att ifrågasättas. Kan man då inte redovisa att man jobbar för att undvika dem så....
Därför skrev jag "tänka igenom sin ansvarsbit" för det finns ett ansvar på trafikutövaren här, även om huvudansvaret i en sådan olycka naturligtvis vilar på individen.
//Tony
Om man inte gör vad man kan för att undvika olyckor av den här typen så har man ett ansvar. Inte för den enskilda olyckan, men blir gruppen olyckor för stor så kommer nog trafiktillstånd m.m. att ifrågasättas. Kan man då inte redovisa att man jobbar för att undvika dem så....
Därför skrev jag "tänka igenom sin ansvarsbit" för det finns ett ansvar på trafikutövaren här, även om huvudansvaret i en sådan olycka naturligtvis vilar på individen.
//Tony
Man ska givetvis alltid förhindra olyckor om man kan även om man inte har något ansvar. Du menar väl inte att om ser att man kan göra något för att förhindra en olycka men inte har något ansvar så ska man säga "Det är inte mitt ansvar" och låta det bero?
Sedan är det ju också så att det inte är vad det sunda förnuftet säger om ansvar som gäller för vad GS måste göra utan det är vad myndigheterna anser om ansvar och det är inte nödvändigtvis detsamma.
Sedan är det ju också så att det inte är vad det sunda förnuftet säger om ansvar som gäller för vad GS måste göra utan det är vad myndigheterna anser om ansvar och det är inte nödvändigtvis detsamma.
Det var precis det jag avsåg med att "tänka igenom sin ansvarsbit" dvs att ansvaret är sådant att man skall fundera igenom vad man kan göra för att förindra att tragedin upprepas.Harald skrev:Man ska givetvis alltid förhindra olyckor om man kan även om man inte har något ansvar.
Nej, verkligen inte - tvärt om!Harald skrev: Du menar väl inte att om ser att man kan göra något för att förhindra en olycka men inte har något ansvar så ska man säga "Det är inte mitt ansvar" och låta det bero?
Absolut. Den frågan kan dessutom få än fler dimensioner än så.Harald skrev: Sedan är det ju också så att det inte är vad det sunda förnuftet säger om ansvar som gäller för vad GS måste göra utan det är vad myndigheterna anser om ansvar och det är inte nödvändigtvis detsamma.
//Tony
Fast det ska väldigt, väldigt mycket till innan myndigheterna tvingar fram förändringar på godkända fordon. Just nu kommer jag inte på ett enda exempel på det (men så är det ju också fredag!), däremot massor av förändringar som tillkommit på trafikutövarnas och fordonsägarnas initiativ. Så det sunda förnuftet kan nog faktiskt sägas spela en större roll än myndigheternas krav i den här frågan!Harald skrev:Sedan är det ju också så att det inte är vad det sunda förnuftet säger om ansvar som gäller för vad GS måste göra utan det är vad myndigheterna anser om ansvar och det är inte nödvändigtvis detsamma.
-
.
Man kan ju ganska enkelt se att det här problemet, när det gäller Göteborgs spårvagnar, kommer att lösa sig av sig självt i takt med att man skrotar pedalvagnarna.
Framtida generationers ungar kommer bara att kunna frestas av historier från äldre ungar om när det fanns koppel och hur kul man kunde ha då med spårvagnar.
Frågan är hur det skulle fungera om man satte igång att skrota pedalerna redan nu, men det är väl inte prioritet på att göra det enbart för att rädda livet på någon som annars hade kunnat åka koppel och förolyckas.
Framtida generationers ungar kommer bara att kunna frestas av historier från äldre ungar om när det fanns koppel och hur kul man kunde ha då med spårvagnar.
Frågan är hur det skulle fungera om man satte igång att skrota pedalerna redan nu, men det är väl inte prioritet på att göra det enbart för att rädda livet på någon som annars hade kunnat åka koppel och förolyckas.
Satsa på Spårvägarna
Stefan:
http://www.youtube.com/watch?v=_hcIRezAgvw
Jag tycker det ser väldigt mycket ut som en M31a...
Så att skrota pedalare tror jag inte löser nånting.
Eftersom jag alltid är realist och förutser det värsta så tror jag det är ett problem man får leva med. Antingen tills att så många skadas / förolyckas att folk lär sig den hårda väg (nej det är inte bra) eller tills dess att föräldrar och folk ute på stan börjar ta sitt ansvar.
SJälvklart ska GS göra allt för att förhindra den här typen av aktiviteter, det är ju ett rent självändamål. För skulle myndighterna gå in och ändra på kraven så lär det bli sju resor jobbigare. Gärna smörjfett eller nått på lämpliga ställen så de ialla fall får lära sig att prata vänligt med Via Direkt efteråt.
http://www.youtube.com/watch?v=_hcIRezAgvw
Jag tycker det ser väldigt mycket ut som en M31a...
Så att skrota pedalare tror jag inte löser nånting.
Eftersom jag alltid är realist och förutser det värsta så tror jag det är ett problem man får leva med. Antingen tills att så många skadas / förolyckas att folk lär sig den hårda väg (nej det är inte bra) eller tills dess att föräldrar och folk ute på stan börjar ta sitt ansvar.
SJälvklart ska GS göra allt för att förhindra den här typen av aktiviteter, det är ju ett rent självändamål. För skulle myndighterna gå in och ändra på kraven så lär det bli sju resor jobbigare. Gärna smörjfett eller nått på lämpliga ställen så de ialla fall får lära sig att prata vänligt med Via Direkt efteråt.
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
Jag tror att den största fördelen med smörjfettet är att de måste prata med sin mamma om det efteråt. Ett par gräsfläckar eller ett hål på knät är betydligt lättare att bortförklara...Vardon skrev:Gärna smörjfett eller nått på lämpliga ställen så de ialla fall får lära sig att prata vänligt med Via Direkt efteråt.

-
.
Vardon: Jag hade glömt bort den gamla filmen. Men jag måste säga att det spontant ser jävligt ostadigt ut att tänka sig att stå på "rundningen" som är på en M31. Men det kan ha att göra med att jag har storlek 50 i skor, vilket försvårar dylika aktiviteter.
Men visst...filmen är ju som ett kvitto på att problemet inte försvinner med pedalvagnarna.
Kanske dags att bygga in ett larm i chassit, vilket bara aktiveras när spårvagnen kör iväg, och inaktiveras när den stannar.
Ungdomarna klamrar sig på, och trycker till chassit med sin egen vikt så att det tjuter oavbrutet tills de hoppar av. Skulle även göra så att föraren uppmärksammas på det hela.
Vad tror du om idén?
Men visst...filmen är ju som ett kvitto på att problemet inte försvinner med pedalvagnarna.
Kanske dags att bygga in ett larm i chassit, vilket bara aktiveras när spårvagnen kör iväg, och inaktiveras när den stannar.
Ungdomarna klamrar sig på, och trycker till chassit med sin egen vikt så att det tjuter oavbrutet tills de hoppar av. Skulle även göra så att föraren uppmärksammas på det hela.
Vad tror du om idén?
Satsa på Spårvägarna
- Micke Asklander
- Kontakt:
-
.
Fast problemet är ju att det inte rör sig om folk som är trötta på livet.
Vill man ta livet av sig är det effektivare att kasta sig framför ett tåg, så min bedömning är ju att de som åker baktill på spårvagnar helt enkelt är pajasar som vill ha lite kul.
Och sådana finns det säkert fler av, än de som går i självmordstankar (och tänker göra det).
Sedan skall man väl i och för sig inte överdriva livsfaran i att åka på koppel/bakdel av en spårvagn i Göteborg. Det är få sträckor där det verkligen går undan, om man räknar bort snabbspåren, och min bedömning är att det troligaste för någon som ramlar av, är att vederbörande "klarar sig" med lite brutna ben och lite stukade leder. Men åker dom av på en sträcka som den mellan Hagen, när L11 kör ut mot Berga, så kan det givetvis gå åt helvete.
Vill man ta livet av sig är det effektivare att kasta sig framför ett tåg, så min bedömning är ju att de som åker baktill på spårvagnar helt enkelt är pajasar som vill ha lite kul.
Och sådana finns det säkert fler av, än de som går i självmordstankar (och tänker göra det).
Sedan skall man väl i och för sig inte överdriva livsfaran i att åka på koppel/bakdel av en spårvagn i Göteborg. Det är få sträckor där det verkligen går undan, om man räknar bort snabbspåren, och min bedömning är att det troligaste för någon som ramlar av, är att vederbörande "klarar sig" med lite brutna ben och lite stukade leder. Men åker dom av på en sträcka som den mellan Hagen, när L11 kör ut mot Berga, så kan det givetvis gå åt helvete.
Satsa på Spårvägarna
Re: .
Nu var det väl just ostadighetsbiten som är det stora problemet... Om man stod lika tryggt och säkert på utsidan av vagnen som på insidan är det ju ett bekymmer för biljettkontrollanterna istället.Stefan_Brännström skrev:Vardon: Jag hade glömt bort den gamla filmen. Men jag måste säga att det spontant ser jävligt ostadigt ut att tänka sig att stå på "rundningen" som är på en M31. Men det kan ha att göra med att jag har storlek 50 i skor, vilket försvårar dylika aktiviteter.
Tror inte på några karosserigivare, karossen är nog alldels för tung, bör dessutom vara ganska bärande bak för att uppta tex kollisionskrafter, så att den extra vikten som tillkommer påverkar nog inget.
Tror jag mer på kameraalternativet, men vad händer idag tex om föraren upptäcker en utvändigpassagerare? Ja förararen kan ju säga till med allt vad det innebär (från en bra lösning av situationen till att folk misshandlar föraren), tillkalla polis, men kommer de en lördagskväll för en sån grej? Vad finns det för personalen att göra de gånger de faktiskt observerar det?
"Haha I did it and I am proud of it" - D. Duck
-
.
Stanna vagnen och gå bak för att "prata" med ungdomarna kanske?
Inte alla situationer, men de flesta borde lösa sig på det viset. D.v.s, de flesta drar sig nog tillbaka när de blir upptäckta.
Vad händer förresten om någon ramlar av egentligen? Föraren kör väl faktiskt obekymrat (!) vidare vagnen då han ju i de flesta fall inte ser varken koppelåkningen eller fallet av.
Dör koppelåkaren blir det väl spårvagnen efter som "drabbas" när man skall spärra av och göra rent spårområdet.
Gör man då föraren en tjänst om man meddelar att en kille föll av hans spårvagn och dog? Förvisso är det väl viktigt att det bokförs, men föraren vinner väl egentligen psykiskt sett på att slippa veta.
Edit: Internsnacket kanske gör det omöjligt att slippa att få veta. Men det måste ändå vara surt att få ett anrop att någon ramlat av ens vagn och dött, när man som förare upplevt hela turen som fridfull...
Inte alla situationer, men de flesta borde lösa sig på det viset. D.v.s, de flesta drar sig nog tillbaka när de blir upptäckta.
Vad händer förresten om någon ramlar av egentligen? Föraren kör väl faktiskt obekymrat (!) vidare vagnen då han ju i de flesta fall inte ser varken koppelåkningen eller fallet av.
Dör koppelåkaren blir det väl spårvagnen efter som "drabbas" när man skall spärra av och göra rent spårområdet.
Gör man då föraren en tjänst om man meddelar att en kille föll av hans spårvagn och dog? Förvisso är det väl viktigt att det bokförs, men föraren vinner väl egentligen psykiskt sett på att slippa veta.
Edit: Internsnacket kanske gör det omöjligt att slippa att få veta. Men det måste ändå vara surt att få ett anrop att någon ramlat av ens vagn och dött, när man som förare upplevt hela turen som fridfull...
Satsa på Spårvägarna