Att bli busschaufför

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er kul å kjøre buss, men det er ingen bra jobb. Arbeidsforholdene blir dårligere og dårligere og det er mye stress. I forhold til arbeidsbelastningen er lønnen altfor lav. Dette har ført til at det å være bussjåfør er blitt en jobb med lav status, som i støre og større grad tas over av personer fra 3. verden. Finn heller et interessant studium, og kjør buss i helgene. Da får du flere muligheter i livet.
gefy

Inlägg av gefy »

Lars Ödlund skrev:
Det är inte möjligt i huvudstaden.

//Lars
Vadå inte möjligt? Sedan när?
Fick mitt "första" utskrivet för iof ett antal år sedan.
Då i en förort i huvudstaden.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

gefy skrev:
Lars Ödlund skrev:
Det är inte möjligt i huvudstaden.

//Lars
Vadå inte möjligt? Sedan när?
Fick mitt "första" utskrivet för iof ett antal år sedan.
Då i en förort i huvudstaden.
Avsåg körkort utan automatbegränsning med KK taget hos en av entreprenörerna.

Vad gäller YKB vet jag f.ö att man är väldigt restriktiva att skriva ut sådana om det inte gäller för egen trafik.

//Lars
gefy

Inlägg av gefy »

Vet inte riktigt var du fått detta ifrån.
Vet kamrater som gått till sin chef nyligen (olika entreprenörer) och sagt:
-Jag ska söka nytt jobb och behöver ett ykb.
-(chef) Ok, skriva, skriva, skriva... Klart.
Lars Ödlund

Inlägg av Lars Ödlund »

gefy skrev:Vet inte riktigt var du fått detta ifrån.
Vet kamrater som gått till sin chef nyligen (olika entreprenörer) och sagt:
-Jag ska söka nytt jobb och behöver ett ykb.
-(chef) Ok, skriva, skriva, skriva... Klart.
Då har man antingen jobbat på rätt ställe eller haft en snäll chef eller liknande (Chefer med den befogenheten finns knappast lokalt numera på speciellt många ställen i huvudstadens lokaltrafik)

Min uppfattning efter egna kontakter är att man är väldigt restriktiva till att skriva ut Ykb om du inte behöver det i ditt nuvarande jobb eller liknande, att du tex behöver det för att hyra buss på Karlbergs och köra på egen hand är det tex inget skäl vad jag förstått, ej heller om du ska gneta extra hos någon annan bussägare.

Däremot är det givetvis enklare att få ett bevis utskrivet hos något beställningstrafiksföretag som kan rutinerna och skriver dylika ofta jmf med att be den lokale driftchefen på tex Söderhallen eller i Bromma.

//Lars
gefy

Inlägg av gefy »

Ok, om du säger det så är det väl så... Eller inte?
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Lars Ödlund skrev:Vad gäller YKB vet jag f.ö att man är väldigt restriktiva att skriva ut sådana om det inte gäller för egen trafik.
I Norrtälje (och Nynäshamn?) får man någon slags yrkeskompentens, för annars är det väl inte möjligt att köra t.ex 639 och 676? Dock ser detta "SL-YKB" inte ut som mitt rosa från Vägverket utan det är i form av ett gult inplastat papper.

Hörde f.ö. att man hade förarbyte på SL-bussar i Väsbylund i Rö strax söder om Rimbo förr i tiden, då det enligt vägskyltarna ligger precis på 5-milsgränsen från Tekniska. Var det för att undvika YKB?
Användarens profilbild
Karsten

Inlägg av Karsten »

Verspieder skrev:
Lars Ödlund skrev:Vad gäller YKB vet jag f.ö att man är väldigt restriktiva att skriva ut sådana om det inte gäller för egen trafik.
I Norrtälje (och Nynäshamn?) får man någon slags yrkeskompentens, för annars är det väl inte möjligt att köra t.ex 639 och 676? Dock ser detta "SL-YKB" inte ut som mitt rosa från Vägverket utan det är i form av ett gult inplastat papper.

Hörde f.ö. att man hade förarbyte på SL-bussar i Väsbylund i Rö strax söder om Rimbo förr i tiden, då det enligt vägskyltarna ligger precis på 5-milsgränsen från Tekniska. Var det för att undvika YKB?
Nej, det där handlar inte om YKB utan om färdskrivare.
Kexbandit

Inlägg av Kexbandit »

Kul att jag fick så mycket svar!! :D

Jag bor i Göteborg, så det är väl mest här jag tänkt köra runt isåfall.. men har Västtrafik någon sån utbildning där dom betalar för busskörkortet om man kör för dom i några veckor?

Sen läste jag att Swebus hade något sånt också, gäller det bara för Swebus då, eller så man inte kan köra Swebus Express isåfall?

Mvh,
Kexbandit
-Mr. Kexbandit.
Användarens profilbild
olasand
Kontakt:

Inlägg av olasand »

Om du bor i Göteborg ligger bussförarutbildningen på Tjörn bra till. Skall själv börja där på måndag!
Detta är en kurs öppen för alla som klarat gymnasiet, dessutom är man syudiemedelsberättigad, och kan alltså ta studielån medan man går den...

Läs mer här: http://first.tjorn.se/transport/
Skriv svar