Mustangen

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

daniel_s skrev:Jag tycker nog att det är lite väl ortodoxt att betrakta kontaktorvagnarna 59-63 som "ickemustanger" bara för att de inte hade ratt, när de i övrigt såg ut och användes precis som en mustang. Kan vi inte kompromissa och tillåta benämningen "kontaktormustang" eller "pedalmustang" för dessa?
Jag håller med om att det finns ett designmässigt sällskap, problemet är att det är stor skillnad tekniskt. Att påstå att de "användes som mustanger" är inte heller rätt. Mustanger kördes aldrig i multipel det kunde M24:orna göra. Det handlar alltså om betydligt mer än bara ratten.

Vagnarna var experimentvagnar inför M25 och som sådana kan de benämnas för "mulor" för att ta ett begrepp från bilbranschen. (dvs en utvecklingsbil byggd på en gammal kaross.) Skall man gå på hur den nomenklaturen är uppbyggd så är M24 "en pedalvagnsmula" (jämför: En 240 byggd i 140-kaross är en 240-mula)

Om du blandar in M24 i Mustangfamiljen måste du även ta diskussionen om KS 700-vagnar som i praktiken är en "mustangkopia", NKA M58 hade samma styrsystem som M24 och Gävlevagnarna är då M58 också en Mustang???? Var dras gränsen mot M25/M28/M29/M67/A28 - är de också mustanger? (A28 är ju inte heller en "vanlig" pedalvagn i Svensk mening, det är ju en PCC - även om de liknar varandra utseendemässigt)

Därför anser jag att det enda rätta är att säga att Mustangfamiljen begränsas av de typer som jag ovan nämnt. I och med att M24 59 levererades till Göteborg var mustangleveranserna avslutade och pedalvagnseran inledd. Att 59-63 sedermera byggdes om till mustanger är rätt naturligt. I en vagnpark på nästan 300 vagnar (som det var då) är särlingar i serier om 5 inte roliga.

//Tony
Med reservation för tyckfel.
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

daniel_s skrev:Jag tycker nog att det är lite väl ortodoxt att betrakta kontaktorvagnarna 59-63 som "ickemustanger" bara för att de inte hade ratt, när de i övrigt såg ut och användes precis som en mustang. Kan vi inte kompromissa och tillåta benämningen "kontaktormustang" eller "pedalmustang" för dessa?
Nej, skapa inga nya "arter"!
Det är redan förvirrat så som det är.
När det gäller Wikipedia måste man tydligt berätta att det finns en grupp icke homogena spårvagnsmodeller eller littera som kallas för "Mustang", och att dessa i sina olika versioner härstammar från några olika spårvägsstäder och/eller olika tillverkare (ASEA, Hägglunds, GM, i viss mån Höka). Det viktiga här är att tydligt peka ut de egenskaper eller tekniska lösningar som dessa vagnar har gemensamt, och då där anledning uppkommit, vad som skiljer dem från PCC-vagnar och andra spårvagnsfamiljer, om jag nu får hålla zoologin parallellt.
Däremot under denna sajts faktadel kan man ju utveckla ämnet litet mer, om nu önskemål för detta finns.
Däremot skall vi inte skapa några fler typer eller undertyper, tycker jag.
Vadå jag dyster?
Björn J.

Inlägg av Björn J. »

TonyM skrev: bland annat om Mulor
...Och det är ju alldeles utomordetligt då vi ändå liksom pratar om "hovdjur":
Mulan är väl någon slags korsning mellan häst och åsna, om det nu skall vara en mula skall det vara en åsnehingst och ett häststo som är föräldrar, tvärtom blir det en mulåsna.
Jag vet att korsningar mellan mulåsnor och mulor också förekommer, och det är nog här som mustangdiskussionen just nu befinner sig... :!:

Vidare inom gruppen finner vi sebrorna som numera stavas med "s", och det ser ju inte klokt ut. Dessutom bör vi nämna att varken flodhästen, sjöhästen eller vattenhästen tillhör hovdjuren. Flodhästen är mer släkt med grisarna faktiskt. Sjöhästen tillhör kantnålsfiskarna varvid vattenhästen är ett typiskt järnvägsdjur!

Hänger ni med i mina tankegångar? troligtvis inte, men det är enkelt (tills dess jag förklarat)... :oops:
Nåväl:
Som jag åskådliggjorde ovan är det tillkrånglat bland hästar och närbesläktade arter, dessutom förekommer det djur som inte tillhör "hästdjuren" men ända heter någonting med "häst". Låt det inte bli lika tillkrånglat med definitionen "mustangspårvagn" :!:
Problemet är väl egentligen det att det ingen idag (eller förr), som har en exakt definition av vad en mustangspårvagn är...

:arrow: Jag kan då rösta för följande definition för "mustangspårvagn":
*Rattkontrollerad, ej pedaler.
*Med eller utan servomotor, (för att inte utesluta M22).
*Ingen egentlig elektronik, utan mer grov elektromekanik, men med pneumatik i vissa lägen.
*Fyraxlig boggivagn. ("småstadsmustangen" liksom "dvärgflodhästen" faller bort)
*"Grossraum" alltså en kupé och enskilld förarplats.
*Fast konduktörsplats.
*Tidsperiod, byggtid 1940-1950...någonting...(?)

S27 och liknande är en "mustangsläpvagn" alltså ingen mustang i egentlig mening, men bör ändå tillhöra gruppen eftersom den inte regelmässigt kopplats bakom andra vagnar (utom i Oslo... suck... varför är ingenting enkelt :?: ).

Inkom gärna med synpunkter och komplettering!

Närbesläktade arter: (och då använda de begrepp vi nämnt här, inga nya!)
*Höka ("kusin/fetter" med hägglundsgenitik)
*Småstadsmustang (introvert incestiös dvärgvariant)
*Gävlemustang (genetisk defekt siamesisk tvilling med dubbla framsidor)
Vadå jag dyster?
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

daniel_s skrev:Wikipedia är hopplöst för när man har skrivit och förklarat precis som det är, så kommer någon med en åsikt och rör till alltihop. En hel artikel kan bli förstörd för att någon inte kan hålla inne med sin åsikt som egentligen är av marginell betydelse för ämnet. En annan kul grej är användare som ersätter bevisligen korrekta uppgifter med felaktiga uppgifter. Suck, jag ger upp...
Och någon annanstans i världen sitter killen med åsikten och tycker exakt samma sak om dina röriga ändringar. :wink:
Björn J. skrev:Du vet väl att det går att spärra artiklar på litet olika sätt?
Detta borde göras oftare, och det sker i vissa fall, jag vet att det i fråga om diverse grundläggande religiösa fakta som inte direkt är diskutabla har man gjort så. Även några artiklar med zoologiskt grundläggsnde innehåll är spärrade/skyddade.
...liksom en och annan artikel om politiska -ismer och tyska folkledare. Att spärra på det här sättet är dock en åtgärd som används väldigt restriktivt och sällan under någon längre tid. Den bärande tanken med Wikipedia är att många enskilda människor helt gratis bidrar med sina små pusselbitar till det stora pusslet och då är det direkt kontraproduktivt i längden med spärrar av olika slag. Att det i praktiken betyder att man får finna sig i att ens fulländade text kvaddas av någon tolvåring är en smäll man får ta, det går alltid att ändra tillbaka.
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

Björn J. skrev: *Gävlemustang (genetisk defekt siamesisk tvilling med dubbla framsidor)
Nu får du bestämma dig! Antingen är GSS 22-24 och NKA M58 med eller också är båda dessa pedalvagnstyper borta.

För övrigt anser jag att M47/M51, F1/F2 är Mustanger och inte mustangbesläktade även om denna ståndpunkt inte är kritisk.

//Tony
Användarens profilbild
Olle L

Inlägg av Olle L »

Jag vet att vi haft detta uppe i en tidigare tråd.
Då fick jag beskedet att:

Mustang = rattmanövrerad enriktningsvagn

Med denna definition kommer även småstadsmustangerna med.

Behöver man krångla till det mer??
Lagt spår ligger!
HSS-föraren

Inlägg av HSS-föraren »

Jag har kört Mustang i Helsingborg från 1961 til 1967
Den hade fast konduktörsplats då jag var både förare och konduktör.Däremot var vagn 38 ingen Mustang fast den hade en påsvetsad ratt på kontrollern.
Fd förare hos HSS (Helsingborg Stads Spårvägar)
Användarens profilbild
2763

Inlägg av 2763 »

HSS-föraren skrev:Jag har kört Mustang i Helsingborg från 1961 til 1967
Den hade fast konduktörsplats då jag var både förare och konduktör.Däremot var vagn 38 ingen Mustang fast den hade en påsvetsad ratt på kontrollern.
Även vissa av de äldsta Ekeberg-bane-vagnarna hade ratt, det är inte heller mustanger. Man kan väl också ställa frågan om hur man skall betrakta de med Wartburgrattkontroller utrustade Gotha-vagnarna i Östra tyskland

//Tony
218

Inlägg av 218 »

För att inte tala om Örbyvagnarna (SS A13) som också hade/har ratt!
Knappast mustanger väl?
Suck vad livet ändå är komplicerat ändå!

218
RVR

Inlägg av RVR »

218 skrev:För att inte tala om Örbyvagnarna (SS A13) som också hade/har ratt!
Knappast mustanger väl?
Suck vad livet ändå är komplicerat ändå!

218
Men A13 var inga enriktningsvagnar...
Skriv svar