Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Jag förordar en rälsförbindelse mellan Kallhäll och Upplands Väsby. Syftet med detta är inte i första hand lokaltrafik i Stockholms län utan regionaltrafik mellan orter utmed Mälarbanan, Arlanda och Uppsala. Tanken är alltså att upptåget förlängs från Upplands Väsby till Kallhäll, Kungsängen, Bålsta, Enköping till Västerås eller ännu längre.Kantorn skrev:Jag funderade på en jättestor pendeltågsring i Stockholms län, som bara korsar andraa spår, ej går på desamma. Möjligen förarlöst, möjligen monorail, möjligen annan spejsig lösning. Men troligtvis inte alls ;)
Man kan ju också tänka på att en förbindelses existens drar till sig resebehov! En Tyresöbo skulle nog inte i dagsläget söka ett jobb i Åkersberga om han/hon inte var mer eller mindre tvingad. Speciellt inte en billös Tyresöbo. Med en yttre ring av det slag som Kantorn skissat på så är en sådan pendling rimlig för betydligt fler!Chrille B skrev:Ja, som Nerdboy redan antytt så är det mycket vatten (och tveksamt kundunderlag) mellan Tyresö och Åkersberga. Tror mer på de klassiska radiella först, Tunnelbana till Tyresö, Saltsjö/Tvärbana till Gustavsberg och förbättrad Roslagsbana/Roslagspil till Åkersberga.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.NerdBoy skrev:Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Ja, men tänk själv. Du bor i Vaxholm, eller? Att åka till Åkersberga och handla (eller vad man nu vill göra) skulle ta max 7 minuter, enkel resa.NerdBoy skrev:Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Jag kunde inte sagt det bättre själv!MartinW skrev: Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.MartinW skrev:Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.NerdBoy skrev:Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Jag tror att det ligger långt fram i tiden att överhuvudtaget (seriöst) fundera på att bygga något som liknar det som Kantorn skissat på. Men jämför en bebyggelsekarta från i dag med en från mitten av 1900-talet. Hur utvecklingen sedan ser ut 50 eller 100 år framåt är svårt att veta i dag!NerdBoy skrev:Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.MartinW skrev:Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.NerdBoy skrev: Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.