Kantorn har fått storhetsvansinne

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Kantorn har fått storhetsvansinne

Inlägg av Kantorn »

Jag funderade på en jättestor pendeltågsring i Stockholms län, som bara korsar andraa spår, ej går på desamma. Möjligen förarlöst, möjligen monorail, möjligen annan spejsig lösning. Men troligtvis inte alls ;)

Bild
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Tja, det krävs ganska rejäl exploatering i nuvarande urskogsområden som Ektorp och lantliga idyller som Färingsö för att skapa ett tillräckligt resandeunderlag :wink: Skulle tippa på att din trase skulle gå igenom ungefär 25 procent ren glesbygd idag
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1456
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Härligt! Utopiskt! Det gillar jag!

Men låt den gå via Handen istället för via Västerhaninge. Kortare, större bytespunkt och lika få hus i skogen på vägen...
Dessutom har du glömt stationen i Saltsjöbaden!

Jag föreslår nån slags Schwebebahn-variant. Tänk att åka hängandes under banan på hög höjd över vattnet på sträckan från Gustavsberg över Farstalandet - Tynningö - Vaxholm - Resarö till Åkersberga...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Schwebebahn bortåt 50 meter högt över Oxdjupet (mellan Rindö och Värmdö). Hu! :shock:
Användarens profilbild
Tobba
Inlägg: 317
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 22:15
Ort: Vendelsö

Inlägg av Tobba »

Jag är glad att du har tänkt på mig oxå.
Bor i Vendelsö.
:) Tobba
Standarder är bra. Alla borde ha en.
Mikael Karlsson
Inlägg: 1229
Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33

Inlägg av Mikael Karlsson »

Storhetsvansinne skulle jag inte vilja kalla det, utan istället för sunt förnuft :wink:

Inom en snar framtid är det något sådant här som Stockholm behöver för att lösa sina transportuppgifter. Kanske med lite andra linjesträckningar.
Men helt klart någon form av ringlinje/tvärlinje i de yttre delarna.

Mikael
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Vilka hastigheter kan man få upp en Schwebebahn i? Kan man tänka sig runt 150? Då först tror jag det skulle vara värt trippen mellan Västerhaninge och Tumba och mellan Ekerö och Jakobsberg. Det vore en idealisk lösning, då infrastrukturen inte är beroende av platt mark.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
micke b
Inlägg: 2042
Blev medlem: tisdag 29 juli 2003 21:51
Ort: SoDa

Inlägg av micke b »

Storhetsvansinne kan man aldrig ha för mycket av. You go, Kantorn!
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av august »

Varför inte göra en Schwebebahnvariant med magnettåg och blåsa på i uppåt 350–450 knutar när man ändå håller på?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

350 knyck är att ta i tror jag. Nog för att jag är orealistisk, men det finns lite gränser. De hastigheterna är till för flygersättande tåg (Göteborg - Stockholm, Stockholm - Malmö, Stockholm - Kastrup etc). Nä 150 - 200 knyck räcker bra tror jag. Om det är möjligt.
Professionell tyckare
oberoende
Inlägg: 42
Blev medlem: onsdag 21 februari 2007 0:36

Re: Kantorn har fått storhetsvansinne

Inlägg av oberoende »

Kantorn skrev:Jag funderade på en jättestor pendeltågsring i Stockholms län, som bara korsar andraa spår, ej går på desamma. Möjligen förarlöst, möjligen monorail, möjligen annan spejsig lösning. Men troligtvis inte alls ;)

Bild
Jag förordar en rälsförbindelse mellan Kallhäll och Upplands Väsby. Syftet med detta är inte i första hand lokaltrafik i Stockholms län utan regionaltrafik mellan orter utmed Mälarbanan, Arlanda och Uppsala. Tanken är alltså att upptåget förlängs från Upplands Väsby till Kallhäll, Kungsängen, Bålsta, Enköping till Västerås eller ännu längre.

Ett annat syfte med min föreslagna förbindelse är att det ger snabbare kontakt mellan mälarbanan och den tilltänkta framtida kombiterminalen norr om stockholm.

För att knyta förslaget till detta forum kan man tänka sig att det skulle trafikeras av pendeltåg för lite mer lokal trafik också. Det skulle även vara första steget i det kantorn förordar.
Chrille B
Inlägg: 325
Blev medlem: lördag 28 februari 2004 13:42

Inlägg av Chrille B »

Ja, som Nerdboy redan antytt så är det mycket vatten (och tveksamt kundunderlag) mellan Tyresö och Åkersberga. Tror mer på de klassiska radiella först, Tunnelbana till Tyresö, Saltsjö/Tvärbana till Gustavsberg och förbättrad Roslagsbana/Roslagspil till Åkersberga.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

Chrille B skrev:Ja, som Nerdboy redan antytt så är det mycket vatten (och tveksamt kundunderlag) mellan Tyresö och Åkersberga. Tror mer på de klassiska radiella först, Tunnelbana till Tyresö, Saltsjö/Tvärbana till Gustavsberg och förbättrad Roslagsbana/Roslagspil till Åkersberga.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
Man kan ju också tänka på att en förbindelses existens drar till sig resebehov! En Tyresöbo skulle nog inte i dagsläget söka ett jobb i Åkersberga om han/hon inte var mer eller mindre tvingad. Speciellt inte en billös Tyresöbo. Med en yttre ring av det slag som Kantorn skissat på så är en sådan pendling rimlig för betydligt fler!

Vad jag vill säga är att befintlig resemöjlighet, speciellt spårbunden sådan, ökar resandet! Byggandet av en sådan här spårring är ju inget som är rimligt att realisera den närmaste tiden. Men ingen vet hur situationen är om 50, 75 eller 100 år! Det enda man vet är att Stockholmsområdet antagligen ser helt anorlunda ut då, när det gäller stadens utbredning!

LM Ericsson, som det hette då, byggde en fabrik i Stockholms utkant en gång för så där 60, 70 år sedan. I dag anses Telefonplan vara tämligen centralt, eller i alla fall inte något utkantsområde. Betydligt senare, men jag vet inte när, bygdes en komponentfabrik långt ut i skogen på Järvafältet. Runt denna fabrik växte hela Kista upp. Fabriken revs för något år sedan!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
MartinW
Inlägg: 1381
Blev medlem: onsdag 27 augusti 2003 14:51
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7481
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Inlägg av Kantorn »

NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Ja, men tänk själv. Du bor i Vaxholm, eller? Att åka till Åkersberga och handla (eller vad man nu vill göra) skulle ta max 7 minuter, enkel resa.
Det jag tänker mig är halvhög hastighet på egen infrastruktur, utan yttre störningar mer än "väder och vind".
MartinW skrev: Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Jag kunde inte sagt det bättre själv!
Professionell tyckare
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

MartinW skrev:
NerdBoy skrev:
Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:
MartinW skrev:
NerdBoy skrev: Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.
Jag tror att det ligger långt fram i tiden att överhuvudtaget (seriöst) fundera på att bygga något som liknar det som Kantorn skissat på. Men jämför en bebyggelsekarta från i dag med en från mitten av 1900-talet. Hur utvecklingen sedan ser ut 50 eller 100 år framåt är svårt att veta i dag!

Men däremot är det kul som tankelek!
Användarens profilbild
NerdBoy
Inlägg: 5639
Blev medlem: lördag 14 augusti 2004 10:01

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Men däremot är det kul som tankelek!
Ja, det är jag den första att skriva under på! :)
Skriv svar