Kantorn har fått storhetsvansinne
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Kantorn har fått storhetsvansinne
Jag funderade på en jättestor pendeltågsring i Stockholms län, som bara korsar andraa spår, ej går på desamma. Möjligen förarlöst, möjligen monorail, möjligen annan spejsig lösning. Men troligtvis inte alls
Professionell tyckare
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2932
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
- Kristofer
- Inlägg: 1456
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Härligt! Utopiskt! Det gillar jag!
Men låt den gå via Handen istället för via Västerhaninge. Kortare, större bytespunkt och lika få hus i skogen på vägen...
Dessutom har du glömt stationen i Saltsjöbaden!
Jag föreslår nån slags Schwebebahn-variant. Tänk att åka hängandes under banan på hög höjd över vattnet på sträckan från Gustavsberg över Farstalandet - Tynningö - Vaxholm - Resarö till Åkersberga...
Men låt den gå via Handen istället för via Västerhaninge. Kortare, större bytespunkt och lika få hus i skogen på vägen...
Dessutom har du glömt stationen i Saltsjöbaden!
Jag föreslår nån slags Schwebebahn-variant. Tänk att åka hängandes under banan på hög höjd över vattnet på sträckan från Gustavsberg över Farstalandet - Tynningö - Vaxholm - Resarö till Åkersberga...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
-
- Inlägg: 1229
- Blev medlem: onsdag 10 december 2003 9:33
Storhetsvansinne skulle jag inte vilja kalla det, utan istället för sunt förnuft
Inom en snar framtid är det något sådant här som Stockholm behöver för att lösa sina transportuppgifter. Kanske med lite andra linjesträckningar.
Men helt klart någon form av ringlinje/tvärlinje i de yttre delarna.
Mikael
Inom en snar framtid är det något sådant här som Stockholm behöver för att lösa sina transportuppgifter. Kanske med lite andra linjesträckningar.
Men helt klart någon form av ringlinje/tvärlinje i de yttre delarna.
Mikael
Re: Kantorn har fått storhetsvansinne
Jag förordar en rälsförbindelse mellan Kallhäll och Upplands Väsby. Syftet med detta är inte i första hand lokaltrafik i Stockholms län utan regionaltrafik mellan orter utmed Mälarbanan, Arlanda och Uppsala. Tanken är alltså att upptåget förlängs från Upplands Väsby till Kallhäll, Kungsängen, Bålsta, Enköping till Västerås eller ännu längre.Kantorn skrev:Jag funderade på en jättestor pendeltågsring i Stockholms län, som bara korsar andraa spår, ej går på desamma. Möjligen förarlöst, möjligen monorail, möjligen annan spejsig lösning. Men troligtvis inte alls ;)
Ett annat syfte med min föreslagna förbindelse är att det ger snabbare kontakt mellan mälarbanan och den tilltänkta framtida kombiterminalen norr om stockholm.
För att knyta förslaget till detta forum kan man tänka sig att det skulle trafikeras av pendeltåg för lite mer lokal trafik också. Det skulle även vara första steget i det kantorn förordar.
Ja, som Nerdboy redan antytt så är det mycket vatten (och tveksamt kundunderlag) mellan Tyresö och Åkersberga. Tror mer på de klassiska radiella först, Tunnelbana till Tyresö, Saltsjö/Tvärbana till Gustavsberg och förbättrad Roslagsbana/Roslagspil till Åkersberga.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
Man kan ju också tänka på att en förbindelses existens drar till sig resebehov! En Tyresöbo skulle nog inte i dagsläget söka ett jobb i Åkersberga om han/hon inte var mer eller mindre tvingad. Speciellt inte en billös Tyresöbo. Med en yttre ring av det slag som Kantorn skissat på så är en sådan pendling rimlig för betydligt fler!Chrille B skrev:Ja, som Nerdboy redan antytt så är det mycket vatten (och tveksamt kundunderlag) mellan Tyresö och Åkersberga. Tror mer på de klassiska radiella först, Tunnelbana till Tyresö, Saltsjö/Tvärbana till Gustavsberg och förbättrad Roslagsbana/Roslagspil till Åkersberga.
Vill man ha ett alternativ på tvären så kan man testa underlaget med Buss/Färja, dels Nacka-Lidingö-Vaxholm och Värmdö-Vaxholm-Åkersberga. Men alla färjor går i långbänk på landstinget. Det pratas om Färja Nacka-Lidingö och Lidingö-Danderyd, men inget händer. Det fanns också ett privat initiativ Bredäng-Ekerö, där det verkligen kunde funnits kundunderlag, men landstinget ville inte sponsra detta utmärkta initiativ.
Vad jag vill säga är att befintlig resemöjlighet, speciellt spårbunden sådan, ökar resandet! Byggandet av en sådan här spårring är ju inget som är rimligt att realisera den närmaste tiden. Men ingen vet hur situationen är om 50, 75 eller 100 år! Det enda man vet är att Stockholmsområdet antagligen ser helt anorlunda ut då, när det gäller stadens utbredning!
LM Ericsson, som det hette då, byggde en fabrik i Stockholms utkant en gång för så där 60, 70 år sedan. I dag anses Telefonplan vara tämligen centralt, eller i alla fall inte något utkantsområde. Betydligt senare, men jag vet inte när, bygdes en komponentfabrik långt ut i skogen på Järvafältet. Runt denna fabrik växte hela Kista upp. Fabriken revs för något år sedan!
Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.NerdBoy skrev:Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Ja, men tänk själv. Du bor i Vaxholm, eller? Att åka till Åkersberga och handla (eller vad man nu vill göra) skulle ta max 7 minuter, enkel resa.NerdBoy skrev:Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Det jag tänker mig är halvhög hastighet på egen infrastruktur, utan yttre störningar mer än "väder och vind".
Jag kunde inte sagt det bättre själv!MartinW skrev: Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.
Professionell tyckare
Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.MartinW skrev:Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.NerdBoy skrev:Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.Kantorn skrev:Idag tar en kollektivresa Tyresö - Åkersberga 1 timme 20 minuter. Tror katten att man inte arbetspendlar då. Med mitt förslag så är tanken att resan ska ta max 20 - 25 minuter. Blir kanske mer attraktivt då.
Jag tror att det ligger långt fram i tiden att överhuvudtaget (seriöst) fundera på att bygga något som liknar det som Kantorn skissat på. Men jämför en bebyggelsekarta från i dag med en från mitten av 1900-talet. Hur utvecklingen sedan ser ut 50 eller 100 år framåt är svårt att veta i dag!NerdBoy skrev:Jag tänkte mer på den samhällsekonomiska biten. Ifall ringlinjen inte bär sina egna kostnader måste skattebetalarna skjuta till pengar, och då är frågan om det inte finns något bättre att lägga dem på.MartinW skrev:Titta, du hittade fram till poängen. Med bättre kommunikationer så blir det ju vettigt.NerdBoy skrev: Fast då är ju frågan om det verkligen är vettigt att arbetspendla den sträckan någon längre period.
Men däremot är det kul som tankelek!