Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:Vad är det för skillnad mellan att leda cykeln och att cykla hänsynsfullt i gångfart? Är reglerna till för säkerhet och trivseln, eller för sin egen skull?
Den levande kraften på cyckeln är betydligt mindre när du leder cyckeln än när du cyklar på den!

Nej, i och med att jag för cykeln fram med händerna så är den levande kraften lika stor, det är min och cykelns kombinerade vikt som rör sig framåt. Det spelar ingen roll om jag använder händer eller fötter för att få mig och cykeln att röra sig i 5 km/h.
Ja men hastigheten spelar väl in? Man cyklar fortare än man leder en cykel!
Dessutom så lägger man inte hela sin tyngd bakom vid en kollision om man leder cykeln. Det gör man om man cyklar på någon! Så visst är det en skilnad!

Men det som retar mej mest är många cyklister attitid, "Jag skall fram, håll er undan!" Om det sedan är vid rödljus, vid övergångsställen eller på trotoarer eller gågator (med eller utan tillåten cykeltrafik) har mindre betydelse! Hänsyn i trafiken! Men det är det väldigt många cyklister som inte begriper vad det är!

:twisted: Nu sitter jag visst och blir arg också! Bäst att sluta innan jag pressar tangenterna genom tangentbordet! :lol:
Slagpåse

Inlägg av Slagpåse »

En sak till, dom flesta cycklister vet inte att dessa har 100% väjningsplikt även där en cyckelöverfart är markerad utan cycklar rakt ut framför min bil.
Vid övegångställen verkar dom tro att dom har samma rättigheter att cyckla rakt ut. Jag har i princip slutat bromsa sålänge jag inte kör på idioten på cyckeln, tutan brukar ha tillräcklig effekt :wink: att få dom till att tänka till....
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev: Den levande kraften på cyckeln är betydligt mindre när du leder cyckeln än när du cyklar på den!

Nej, i och med att jag för cykeln fram med händerna så är den levande kraften lika stor, det är min och cykelns kombinerade vikt som rör sig framåt. Det spelar ingen roll om jag använder händer eller fötter för att få mig och cykeln att röra sig i 5 km/h.
Ja men hastigheten spelar väl in? Man cyklar fortare än man leder en cykel! Dessutom så lägger man inte hela sin tyngd bakom vid en kollision om man leder cykeln. Det gör man om man cyklar på någon! Så visst är det en skilnad!

Nej, man kan cykla i gångfart, 5 km/h. Det är inte särskilt svårt, men det blir lättare när man har övat.

När det gäller kollisioner tror jag såhär. Om man går med cykeln och kolliderar med en person så stannar man. Om man cyklar och kolliderar i samma fart så bromsar man eller hoppar av. Resultatet borde bli detsamma.

Resultatet borde också bli samma om man kolliderar utan att bromsa och om man kolliderar utan att sluta gå, om man säger så.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Slagpåse skrev:En sak till, dom flesta cycklister vet inte att dessa har 100% väjningsplikt även där en cyckelöverfart är markerad utan cycklar rakt ut framför min bil.

Det är ett klockrent exempel på hur cyklister är andra klassens medborgare. Det finns egentligen ingenting som heter "huvudled" för cykelbanor, där man ger avkall på väjningsplikten för att öka framkomligheten. Det borde Svensk Cykling tagit upp.

Slagpåse skrev:Vid övegångställen verkar dom tro att dom har samma rättigheter att cyckla rakt ut. Jag har i princip slutat bromsa sålänge jag inte kör på idioten på cyckeln, tutan brukar ha tillräcklig effekt att få dom till att tänka till...

Jag upplever att nästan alla bilister är sjyssta när jag cyklar, men när jag träffar på någon som uppträder aggressivt så brukar jag inte maka på mig, utan sakta ner och titta på dem "vad vill du". Det brukar ha en lugnande effekt.
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Erik Sandblom skrev:
trafikbefäl skrev:Vi kan ju i sammanhanget ta oss en stilla funderare på vad som händer om en cyklist kör mot rött ut i en korsning där jag kommer med min motorcykel. I detta fallet kan en cyklist ställa till med nog så stor skada (på mig som också är oskyddat trafikant) som en rödljuskörande bil.

Tänk dig biljard. På din motorcykel är du en stor biljardboll som rör sig i, säg 40 km/h. Cyklisten är en pingisboll. När du träffar pingisbollen så kommer den att skjuta iväg fort medans du tappar lite fart. Det vill säga, din rörelsemängd är större och du knuffar bort pingisbollen.

Likadant med bil, den biljardbollen är ännu större än dig och därför kommer knuffen på dig bli betydligt häftigare än knuffen på bilen.

Om man vill vara rädd om andra trafikanter, är det bättre att vara en pingisboll än en biljardboll.

Hur mycket väger en MC?
Min MC har en tjänstevikt på 318 kg. Tror du jag kan behålla balansen om jag kolliderar med en cykel i t ex 40 km/h?

Låna gärna en motorcykel (dock inte min). Gör ett praktiskt prov genom att t ex köra på en skyltdocka på en cykel. Återkom sedan gärna med en rapport här i tråden.
Jag kör hellre motorcykel!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

trafikbefäl skrev:
Erik Sandblom skrev:
trafikbefäl skrev:Vi kan ju i sammanhanget ta oss en stilla funderare på vad som händer om en cyklist kör mot rött ut i en korsning där jag kommer med min motorcykel. I detta fallet kan en cyklist ställa till med nog så stor skada (på mig som också är oskyddat trafikant) som en rödljuskörande bil.

Tänk dig biljard. På din motorcykel är du en stor biljardboll som rör sig i, säg 40 km/h. Cyklisten är en pingisboll. När du träffar pingisbollen så kommer den att skjuta iväg fort medans du tappar lite fart. Det vill säga, din rörelsemängd är större och du knuffar bort pingisbollen.

Likadant med bil, den biljardbollen är ännu större än dig och därför kommer knuffen på dig bli betydligt häftigare än knuffen på bilen.

Om man vill vara rädd om andra trafikanter, är det bättre att vara en pingisboll än en biljardboll.

Hur mycket väger en MC?
Min MC har en tjänstevikt på 318 kg. Tror du jag kan behålla balansen om jag kolliderar med en cykel i t ex 40 km/h?

Låna gärna en motorcykel (dock inte min). Gör ett praktiskt prov genom att t ex köra på en skyltdocka på en cykel. Återkom sedan gärna med en rapport här i tråden.

Poängen är att du har bättre utsikter när du krockar med en 100 kilos cyklist än en 1000 kilos bilist. Cyklisten knuffas undan. Det gör inte bilen.
Användarens profilbild
trafikbefäl

Inlägg av trafikbefäl »

Erik Sandblom skrev:
Poängen är att du har bättre utsikter när du krockar med en 100 kilos cyklist än en 1000 kilos bilist. Cyklisten knuffas undan. Det gör inte bilen.
Poängen är att en cyklist kan - trots sin låga vikt osv - ställa till med rejäl skada på andra trafikanter. Speciellt de som är oskyddade. Till dessa räknas motorcyklister. Vi kan sitta här och dra upp teoretiska resonemang om pingisbollar och annat. I trafiken fungerar saker och ting sällan så förenklat.
Jag kör hellre motorcykel!
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

LÅ1 skrev:
Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:Cykla på gånggator är väl sällan tillåtet? Brukar det inte vara den runda blå skylten med "papp & dotter" vid gågatorna? Åtminstone här i Stockholm. Götgatsbacken är doch ett undantag! Men cycklister såm håller gångfar är ju lätt räknade! Ensiffrigt procenttal skulle jag tro!
På gågator är det skyltat med mörkblå fyrkantig "pappaodotter". Se tidigare inlägg. Där är det - i motsats till vad jag trodde - tillåtet att cykla. I gångfart. På gångbanor (rund pappaodotter, påbudsskylt) samt på trottoarer är det dock förbjudet att cykla, gångfart eller ej. Stig av cykeln och led den. Lagen är sådan, hur den än sedan vrängs av advokater och cykelfantaster så är det dock så. Cyklar man på gångbanor så bryter man mot lagen.
Åtminstone här i Stockholm fins det gågator som har rund pappaodotter-skylt och ibland kompleterad med tidsangivelse. (T.ex. 11 - 05)

Jag hade samma uppfattning som du, Kantorn, att pappaodotter-symbolen betydde att endast gångtrafik var tillåten. Och som jag sagt tidigare så är det olyckligt att det inte är så!
Vad är det nu då? Stämmer inte det som står på vägverkets hemsida?
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20477.aspx
vv.se skrev:Från vägmärkesförordningen
Märket anger bana avsedd endast för gående.
Det innebär att de "gågator" som har den skyltningen inte är gågator enligt trafikförordningen utan gångbanor och således till för gångrafikanter och gångtrafikanter allena.
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Erik, du kan komma med statistik som säger att man skadar sig si och så mycket mer om man blir påkörd av bil än om man blir påcyklad. Är det förbjudet att cykla på trottoar och andra gångbanor så är det förbjudet. Och man blir skadad - om än statistiskt sett mycket mindre skadad - om man blir påkörd av cyklist.

Du för ett så dumt resonemang - ungefär som att det skulle vara tillåtet att luta sig ut genom de vänstra fönstrena i tunnelbanan för där är mindre risk att skada sig, där kommer inga mötande tåg. Nu är det riskabelt åt båda hållen, om än mer på höger sida, därför ar det förbjudet på båda sidorna.

Det innebär en risk att gå där det cyklas, om än mindre än där det körs bil. Därför finns det olika ställen som är avlysta från cyklar, som bara är till för gångtrafikanter. Låt det vara så. Låt fotgängarna vara ifred någonstans!

Skärp dig...
Professionell tyckare
MartinW
Kontakt:

Re: Cykelbranschen kräver tillbakadragen stopplinje i tätort

Inlägg av MartinW »

Kantorn skrev: Att generellt tillåta detta tycker jag är lika idiotiskt som det amerikanska "Alltid grönt om du svänger till höger, även om det är rött"...
Den regeln funkar skitbra, för det blir inte alls bara grönt om du svänger höger, utan det röda ljuset blir till stopplikt.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Erik Sandblom skrev: Vad är det för skillnad mellan att leda cykeln och att cykla hänsynsfullt i gångfart? Är reglerna till för säkerhet och trivseln, eller för sin egen skull?
Reglerna är till för att följas.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

MartinW skrev:
Kantorn skrev: Att generellt tillåta detta tycker jag är lika idiotiskt som det amerikanska "Alltid grönt om du svänger till höger, även om det är rött"...
Den regeln funkar skitbra, för det blir inte alls bara grönt om du svänger höger, utan det röda ljuset blir till stopplikt.
OK för över detta till cykel: hur många cyklister stannar vid stopplikt?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Några Forumdeltagare har undrat över plavceringen av detta ämne. Man tycker inte att cykelfrågor hör hemma under lokaltrafik.

Vårt svar har varit: Vi håller med om att cykel per definition inte är kollektivtrafik, men tycker ändå att det platsar i Forum Allmänt om lokaltrafik. Cyklister rör sig ju i lokaltrafikens miljö och påverkar dämed förutsättningarna för denna.

Tills vidare låter vi det alltså vara,
hälsar Jourmaster :idea:

PS Om du vill diskutera detta vidare, gör det inte här utan under rubriken Frågor, kommentarer och förslag.
Jourhavande forummoderator.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Kantorn skrev:
MartinW skrev:
OK för över detta till cykel: hur många cyklister stannar vid stopplikt?
Det är givetvis en bra fråga, och svaret är väl ungefär noll. Men för bilkörning i USA funkar regeln bra så den borde gå att applicera även i Sverige. (dessutom vill jag ha omkörning på valfri sida på motorvägen, men det är en annan historia)
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

MartinW skrev:(dessutom vill jag ha omkörning på valfri sida på motorvägen, men det är en annan historia)
Mycket bra idé, det går dessutom att börja tillämpa på en gång... :-)
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Inlägg av Reimersholme71 »

Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är bra att man får svänga höger vid rött, särskilt om man är på cykel.

Sen vill jag påpeka att "tillåta" i det här fallet inte är samma sak som att det är fritt fram. Vad jag förstår har den högersvängande bilisten väjningsplikt precis som cyklisten som cyklar mot enkelriktat.
Den amerikanska regeln är stopplikt innan högersväng på rött. I New York City är det förbjudet att svänga höger på rött om det inte explicit är tillåtet genom skyltning; det upplyser man om genom skylting skyltat vid infarterna till Manhattan.
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

Reimersholme71 skrev:
Erik Sandblom skrev:Jag tycker det är bra att man får svänga höger vid rött, särskilt om man är på cykel.

Sen vill jag påpeka att "tillåta" i det här fallet inte är samma sak som att det är fritt fram. Vad jag förstår har den högersvängande bilisten väjningsplikt precis som cyklisten som cyklar mot enkelriktat.
Den amerikanska regeln är stopplikt innan högersväng på rött. I New York City är det förbjudet att svänga höger på rött om det inte explicit är tillåtet genom skyltning; det upplyser man om genom skylting skyltat vid infarterna till Manhattan.
Reglerna är lite olika beroende på delstat också. T.ex. i vissa delstatet är det stopplikt på var fjärde bil vid högersväng. Alltså, om en person stannar så kan två bilar till köra under väjningsplikt istället, sen måste nästa bil stoppa igen.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

MartinW skrev:Reglerna är lite olika beroende på delstat också. T.ex. i vissa delstatet är det stopplikt på var fjärde bil vid högersväng. Alltså, om en person stannar så kan två bilar till köra under väjningsplikt istället, sen måste nästa bil stoppa igen.
Jag får det till att var tredje bil har stopplikt :D
MartinW
Kontakt:

Inlägg av MartinW »

daniel_s skrev:
MartinW skrev:Reglerna är lite olika beroende på delstat också. T.ex. i vissa delstatet är det stopplikt på var fjärde bil vid högersväng. Alltså, om en person stannar så kan två bilar till köra under väjningsplikt istället, sen måste nästa bil stoppa igen.
Jag får det till att var tredje bil har stopplikt :D
Givetvis. Fick lite fel på orden. Tre bilar kan åka på varje stopp, fjärde bilen måste stanna igen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Kantorn skrev:
LÅ1 skrev:
Kantorn skrev: På gågator är det skyltat med mörkblå fyrkantig "pappaodotter". Se tidigare inlägg. Där är det - i motsats till vad jag trodde - tillåtet att cykla. I gångfart. På gångbanor (rund pappaodotter, påbudsskylt) samt på trottoarer är det dock förbjudet att cykla, gångfart eller ej. Stig av cykeln och led den. Lagen är sådan, hur den än sedan vrängs av advokater och cykelfantaster så är det dock så. Cyklar man på gångbanor så bryter man mot lagen.
Åtminstone här i Stockholm fins det gågator som har rund pappaodotter-skylt och ibland kompleterad med tidsangivelse. (T.ex. 11 - 05)

Jag hade samma uppfattning som du, Kantorn, att pappaodotter-symbolen betydde att endast gångtrafik var tillåten. Och som jag sagt tidigare så är det olyckligt att det inte är så!
Vad är det nu då? Stämmer inte det som står på vägverkets hemsida?
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20477.aspx
vv.se skrev:Från vägmärkesförordningen
Märket anger bana avsedd endast för gående.
Det innebär att de "gågator" som har den skyltningen inte är gågator enligt trafikförordningen utan gångbanor och således till för gångrafikanter och gångtrafikanter allena.
Ordklyveri! Men OK. :)
Gångbanorna Drottningatan och Biblioteksgatan m.fl. har förbud mot cykling! I dagligt tal är dessa gågator! :)
Kantorn skrev:Erik, du kan komma med statistik som säger att man skadar sig si och så mycket mer om man blir påkörd av bil än om man blir påcyklad. Är det förbjudet att cykla på trottoar och andra gångbanor så är det förbjudet. Och man blir skadad - om än statistiskt sett mycket mindre skadad - om man blir påkörd av cyklist.

Du för ett så dumt resonemang - ungefär som att det skulle vara tillåtet att luta sig ut genom de vänstra fönstrena i tunnelbanan för där är mindre risk att skada sig, där kommer inga mötande tåg. Nu är det riskabelt åt båda hållen, om än mer på höger sida, därför ar det förbjudet på båda sidorna.

Det innebär en risk att gå där det cyklas, om än mindre än där det körs bil. Därför finns det olika ställen som är avlysta från cyklar, som bara är till för gångtrafikanter. Låt det vara så. Låt fotgängarna vara ifred någonstans!

Skärp dig...
Bra skrivet Kantorn! :!:

Såg i dag en cyklist på gångvägen i Karlavägens mitt som kom cyklande med både hjälm och gul skyddsväst för sin egen säkerhets skull, men brydde sig tydligen inte ett sk-t om övriga medborgares säkerhet!

Såg också en tjej komma cyklande på vänster sida på Birger Jarlsgatan (vid T-banenedgången) En kvinna tittade bara åt "rätt" håll när hon gick ut på övergångsstället men hejdade sig när hon hörde cyklistens förskräkta rop! Sedan cyklade tjejen upp på trotoaren i stället! För icke stockholmsvana läsare så kan jag tillägga att Birger Jarlsgatan har dubbelriktad trafik och mittbariär på platsen. Man tar dock lätt över en cykel till rätt sida gatan vi ett övergångsställe. Lämpligen genom att leda den.

Detta var två observationer under en knapp halvtimmas vistelse i området.

Sammanfattningsvis är mitt intryck att det finns tre huvudgrupper av cyklister. (Individer rör sig säkert mellan dessa från gång till gång.)

1. Cyklister som håller sig till de platser och regler som gäller. Kan t.o.m. ibland ge signal med armen när de svänger!

2. Cyklister som tror att cykeln är ett hjälpmedel för att underlätta promenaden. Ungefär som käpp och rulator. Beter sig som gångtrafikant, men rör sig framåt fortare. Cyklar där det faller dem in. T.o.m. inomhus på vissa ställen. (Såg det senast i Cityterminalen.)

3. Cyklister som av någon anledning inte vill ta bilen, men som bara måste fram, och det fort. Stanna vid rödlyse eller köra runt kvarteret för att man inte får ta gatan rakt fram, "... det är löjligt och tar för lång tid".
Låst