Kantorn skrev:LÅ1 skrev:Kantorn skrev:
På gågator är det skyltat med mörkblå fyrkantig "pappaodotter". Se tidigare inlägg. Där är det - i motsats till vad jag trodde - tillåtet att cykla. I gångfart. På gångbanor (rund pappaodotter, påbudsskylt) samt på trottoarer är det dock förbjudet att cykla, gångfart eller ej. Stig av cykeln och led den. Lagen är sådan, hur den än sedan vrängs av advokater och cykelfantaster så är det dock så. Cyklar man på gångbanor så bryter man mot lagen.
Åtminstone här i Stockholm fins det gågator som har
rund pappaodotter-skylt och ibland kompleterad med tidsangivelse. (T.ex. 11 - 05)
Jag hade samma uppfattning som du, Kantorn, att pappaodotter-symbolen betydde att endast gångtrafik var tillåten. Och som jag sagt tidigare så är det olyckligt att det inte är så!
Vad är det nu då? Stämmer inte det som står på vägverkets hemsida?
http://www.vv.se/templates/Roadsign____20477.aspx
vv.se skrev:Från vägmärkesförordningen
Märket anger bana avsedd endast för gående.
Det innebär att de "gågator" som har den skyltningen inte är gågator enligt trafikförordningen utan gångbanor och således till för gångrafikanter och gångtrafikanter allena.
Ordklyveri! Men OK.

Gångbanorna Drottningatan och Biblioteksgatan m.fl. har förbud mot cykling! I dagligt tal är dessa gågator!
Kantorn skrev:Erik, du kan komma med statistik som säger att man skadar sig si och så mycket mer om man blir påkörd av bil än om man blir påcyklad. Är det förbjudet att cykla på trottoar och andra gångbanor så är det förbjudet. Och man blir skadad - om än statistiskt sett mycket mindre skadad - om man blir påkörd av cyklist.
Du för ett så dumt resonemang - ungefär som att det skulle vara tillåtet att luta sig ut genom de vänstra fönstrena i tunnelbanan för där är mindre risk att skada sig, där kommer inga mötande tåg. Nu är det riskabelt åt båda hållen, om än mer på höger sida, därför ar det förbjudet på båda sidorna.
Det innebär en risk att gå där det cyklas, om än mindre än där det körs bil. Därför finns det olika ställen som är avlysta från cyklar, som bara är till för gångtrafikanter. Låt det vara så. Låt fotgängarna vara ifred någonstans!
Skärp dig...
Bra skrivet Kantorn!
Såg i dag en cyklist på gångvägen i Karlavägens mitt som kom cyklande med både hjälm och gul skyddsväst för
sin egen säkerhets skull, men brydde sig tydligen inte ett sk-t om övriga medborgares säkerhet!
Såg också en tjej komma cyklande på
vänster sida på Birger Jarlsgatan (vid T-banenedgången) En kvinna tittade bara åt "rätt" håll när hon gick ut på övergångsstället men hejdade sig när hon hörde cyklistens förskräkta rop! Sedan cyklade tjejen upp på trotoaren i stället! För icke stockholmsvana läsare så kan jag tillägga att Birger Jarlsgatan har dubbelriktad trafik och mittbariär på platsen. Man tar dock lätt över en cykel till rätt sida gatan vi ett övergångsställe. Lämpligen genom att leda den.
Detta var två observationer under en knapp halvtimmas vistelse i området.
Sammanfattningsvis är mitt intryck att det finns tre huvudgrupper av cyklister. (Individer rör sig säkert mellan dessa från gång till gång.)
1. Cyklister som håller sig till de platser och regler som gäller. Kan t.o.m. ibland ge signal med armen när de svänger!
2. Cyklister som tror att cykeln är ett hjälpmedel för att underlätta promenaden. Ungefär som käpp och rulator. Beter sig som gångtrafikant, men rör sig framåt fortare. Cyklar där det faller dem in. T.o.m. inomhus på vissa ställen. (Såg det senast i Cityterminalen.)
3. Cyklister som av någon anledning inte vill ta bilen, men som bara måste fram, och det fort. Stanna vid rödlyse eller köra runt kvarteret för att man inte får ta gatan rakt fram, "... det är löjligt och tar för lång tid".