Baltimore Suns ledarsida diskuterar Södertälje ...

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Zill

Baltimore Suns ledarsida diskuterar Södertälje ...

Inlägg av Zill »

... och svensk flyktingpolitik och kriget i Iraq:

Stingy
Americans can be glad they don't live in Sweden. If they did, they might have to get acquainted with some of the Iraqi refugees who have been uprooted by the war President Bush started in 2003.

The small city of Sodertalje, a little ways south of Stockholm, last year took in twice as many refugees as -

Baltimore?

No.

Miami?

No.

California?

No.

The entire United States?

Yes - 1,100 Iraqis went to Sodertalje, out of 9,000 admitted to Sweden, compared to the 500 who reached the United States in 2006.
[Klicka länken om Ni vill läsa hela artikeln]
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Ja du, folket på det här stället vet mycket väl vad jag anser om saken.

Men men, de allra flesta här har inga som helst problem med det.
Att se hur islamiseringen breder ut sig i det sekulariserade Sverige är inget man bryr sig om på det här stället.

Vänta bara, så skall du se hur jag blir dumförklarad för att jag tycker det. Vänta bara tills orden "rasist", "främlingsfientlig" etc, börjar hagla över mig.

Folk här tycker bara det är kul med berikning. Jag menar, pizzakillen är ju så trevlig :roll:
Att Sveriges demografi byter skepnad, det skiter man i.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

Peter-Kbh skrev:Att se hur islamiseringen breder ut sig i det sekulariserade Sverige är inget man bryr sig om på det här stället.

Du tycks ha missat att det är krig i Irak, och att miljoner människor har drivits på flykt. När ens familj har avrättats och man lever under dödshot så behöver man hjälp, och därför ska vi hjälpa dom här människorna med ett nytt liv i Sverige, om dom ber om det.

Som Olof Palme påpekar på länken nedan så är fördomar något vardagligt som finns hos dom flesta. En titt i spegeln och lite reflektion brukar ge tillfälle att rensa själsligt ogräs.

http://www.hiphoptexter.com/text.asp?textid=815
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Erik Sandblom skrev:
Peter-Kbh skrev:Att se hur islamiseringen breder ut sig i det sekulariserade Sverige är inget man bryr sig om på det här stället.

Du tycks ha missat att det är krig i Irak, och att miljoner människor har drivits på flykt. När ens familj har avrättats och man lever under dödshot så behöver man hjälp, och därför ska vi hjälpa dom här människorna med ett nytt liv i Sverige, om dom ber om det.

Som Olof Palme påpekar på länken nedan så är fördomar något vardagligt som finns hos dom flesta. En titt i spegeln och lite reflektion brukar ge tillfälle att rensa själsligt ogräs.

http://www.hiphoptexter.com/text.asp?textid=815
Och du tycks ha missat att det inte råder krig i Irak. Är dom oense inom landet vilket också resulterar i dödsfall? Ja absolut, men i större delen av Irak så råder fred.
Det finns ingens om helst anledning att ta in en massa ointegrerbara, invandrare när de inte råder fullskaligt krig. Det finns platser på jorden som har det värre, men som man inte ger uppehållstillstånd.

Jag vet mycket väl hur du ser på det. Och jo, humanismen är en fin tanke; men jag är inte beredd att offra hela min kultur, mina värderingar, mina normer i humanismens namn.

Som jag sa tidigare, demografin i Sverige ändras. Dock inte i positivt riktning.

Massor med (respekterade) människor säger att den typ av invandring som Sverige tar emot kommer ligga henne i fatet. Detta är något vi redan ser med de sociala problem som inte hade funnits om det inte var för mass-invandringen.
Man skulle varit smart att ta in de människor som behövs, då hade kanske attityderna mot invandringen sett annorlunda ut. Det kan du jämföra med i 60-talet, den gången tog Sverige in det man behövde, varken mer eller mindre, och folk hade inga större problem med det. Men den tiden är förbi, kvoten är täck sedan länge.
Sverige har en extrem invandringspolitik. Det finns inget land i hela västvärlden som tar emot så mycket invandrare som Sverige. Det lustiga är, att du ser inte det som Sveriges problem, utan alla andras problem.
När vi som är emot invandring säger att Sverige tar allt för många, då brukar ni svara: "Ja EU måste fördela invandringen". Det ni tycks ha missat är att de andra länderna inte vill ta emot fler. Sen kan Sverige gnälla bäst fan dom vill...

Det måste till en ändring. Det sura äpplet kommer att smaka åt helvetes till om några år, om det inte ändras.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Peter-Kbh skrev:Det måste till en ändring. Det sura äpplet kommer att smaka åt helvetes till om några år, om det inte ändras.

Har dom inte sagt det ända sedan Ny demokratis dagar? Och har det inte bara gått bättre och bättre för Sverige sen dess? Vi har ju högre tillväxt än omvärlden, klyftorna minskar sedan slutet på nittiotalet, utanförskapet minskar.

Jag kan inte se annat än att dina farhågor inte besannas.

Vi diskuterade statsskuld i en tidigare invandrardiskussion. Statsskulden minskar till 1 146 miljarder kronor i slutet av 2007 och till 1 065 miljarder kronor i slutet av 2008. Det motsvarar cirka 38 respektive 34 procent som andel av BNP. Det är bättre än på trettio år!

http://www.riksgalden.se/templates/RGK_ ... 15689.aspx

Det är inga sura äpplen, det är sötebrödsdagar!
TS

Inlägg av TS »

Peter-Kbh skrev: Och du tycks ha missat att det inte råder krig i Irak. Är dom oense inom landet vilket också resulterar i dödsfall? Ja absolut, men i större delen av Irak så råder fred.
Det är väl svårt att hitta någon bra historisk jämförelse med Irak idag, med den här typen av terrorism i stor skala som finns där nu (spontant kom jag att tänka på Ryssland under kejsardömets sista år, men det handlade antagligen ändå om våld i mycket mindre skala).

Det finns ju rätt olika siffror på hur många som dött sen 2003, The Lancet har kommit fram till den högsta siffran, runt 600 000 dödsfall till följd av stridigheterna fram till sommaren 2006. Iraq Body Count säger 75- 80 000 döda fram tills nu, men de tar bara med rapporterade dödsfall.

I förhållande till Sveriges befolkning skulle det betyda som minst 27 000 och som mest 225 000 döda på 3-4 år.
Senast redigerad av TS den tisdag 25 september 2007 15:56, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

TS skrev:
Peter-Kbh skrev: Och du tycks ha missat att det inte råder krig i Irak. Är dom oense inom landet vilket också resulterar i dödsfall? Ja absolut, men i större delen av Irak så råder fred.
Det är väl svårt att hitta någon bra historisk jämförelse med Irak idag, med den här typen av terrorism i stor skala som finns där nu (spontant kom jag att tänka på Ryssland runt förra sekelskiftet, men det handlade antagligen ändå om våld i mycket mindre skala).

Det finns ju rätt olika siffror på hur många som dött sen 2003, The Lancet har kommit fram till den högsta siffran, runt 600 000 dödsfall till följd av stridigheterna fram till sommaren 2006. Iraq Body Count säger 75- 80 000 döda fram tills nu, men de tar bara med rapporterade dödsfall.

I förhållande till Sveriges befolkning skulle det betyda som minst 27 000 och som mest 225 000 döda på 3-4 år.
Det intressanta/tragiska med medierapporteringen om Irak-kriget är att det enbart är antalet döda i terrorattacker som rapporteras. Om de siffror som TS nämner över antalet döda jämförs med den totala siffran av dödade i terrorattentat så får man en ganska rejäl differens... Helt klart är att Irak är ett av de absolut farligaste länderna att vistas i för närvarande, vare sig man riskerar att dödas av en bomb eller skjutas ihjäl av amerikaner :shock:
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Lustigt att ni är experter på hur situationen i Irak ser ut.

Man har flera gånger det sista halvåret meddelat att befolkningen i Irak saknar skyddsbehov.
Det bekräftas också av flera irakiska arbetskamrater jag har som kommer från hela landet, alltså Irak. Dock är skillnaden att av de 7 irakier jag känner på min arbetsplats har 6 av dom kommit för att dom mött danska kvinnor. Dom snackar med sina familjer och följer arabiska nyheter på en daglig basis. Och enligt dom är det några små oroliga områden, men inte i närheten av vad media rapporterar.
De svenska medier, som förövrigt har villkorslös tro på ett mångkulturellt samhälle, rapporterar det som ligger i deras intresse. Detta är ju vare sig nyheter eller hemligheter att dom gör sitt arbete på det sättet.

Irak är, utöver vissa områden, ett relativt säkert och fredligt land i dag, oavsett vad media säger.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Erik Sandblom skrev: Vi diskuterade statsskuld i en tidigare invandrardiskussion. Statsskulden minskar till 1 146 miljarder kronor i slutet av 2007 och till 1 065 miljarder kronor i slutet av 2008. Det motsvarar cirka 38 respektive 34 procent som andel av BNP. Det är bättre än på trettio år!
Jag vill också mena att jag nämnde Danmark i den tråden (kan dock varit på ett annat ställe :?). Där jag förklarade hur Danmark var i samma situation som Sverige i starten av 90-talet. Men hur man lyckades få ner sin statsskuld till dagens noll DKR. Då skall tilläggas att Sverige har mycket större industriella möjligheter än vad Danmark har.

Den största skillnaden mellan Sverige och Danmark är just det...invandringspolitik. Men det har inget med saken att göra, kanske?
Erik Sandblom skrev:Har dom inte sagt det ända sedan Ny demokratis dagar?
Den gången var det 200-300 000 människor med invandrarbakgrund i Sverige. Idag är det 1,5 miljoner.

Och det här handlar inte BARA om ekonomi. Det handlar om oss, om Sverige, våran kultur, våra gemensamma värderingar..."the Swedish way", som Amerikanerna hade uttryckt det. Allt det är på väg att försvinna, och jag är en av dom, kalla mig rasist, eller nazist om du så vill, som inte är beredd att kompromissa vårat sätt för att andra skall få vara på sitt sätt. Speciellt när "deras" sätt skapar problem.
Jag vet att jag pratar i generella termer, men i sådana här samtalsämnen är det omöjligt att inte göra det.
Politiken som jag tycker skall föras skall dock, precis som idag, föras på en individuells nivå.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Detta inlägg blir det enda jag skriver i denna debatt, då jag egentligen mår dåligt av att läsa dylika inlägg...
Peter-Kbh skrev: Det bekräftas också av flera irakiska arbetskamrater jag har som kommer från hela landet, alltså Irak. Dock är skillnaden att av de 7 irakier jag känner på min arbetsplats har 6 av dom kommit för att dom mött danska kvinnor.
Oj vilket statistiskt underlag!

Flyr folk till Sverige för att de känner sig hotade så är Sverige tillräckligt stort för att ta emot dem. Vilken irakier vill sätta sig på ett plan till USA? Och vem kommer in?

Och om de kommer för att de trivs i landet, och du klagar på det, då tycker jag - och jag har sagt det förr - att du ska flytta tillbaks till Sverige. Anser du det vara skillnad på utlänningar och utlänningar så vill jag veta med vilket mandat du anser det.

Usch, nä nu vill jag inte vara här mer...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Peter-Kbh skrev:
Erik Sandblom skrev: Vi diskuterade statsskuld i en tidigare invandrardiskussion. Statsskulden minskar till 1 146 miljarder kronor i slutet av 2007 och till 1 065 miljarder kronor i slutet av 2008. Det motsvarar cirka 38 respektive 34 procent som andel av BNP. Det är bättre än på trettio år!
Jag vill också mena att jag nämnde Danmark i den tråden (kan dock varit på ett annat ställe :?). Där jag förklarade hur Danmark var i samma situation som Sverige i starten av 90-talet. Men hur man lyckades få ner sin statsskuld till dagens noll DKR. Då skall tilläggas att Sverige har mycket större industriella möjligheter än vad Danmark har.

Va? Det går lysande för Sverige, vad är problemet?

Peter-Kbh skrev:Det handlar om oss, om Sverige, våran kultur, våra gemensamma värderingar...

Vilka värderingar rent konkret?
rote

Inlägg av rote »

Peter-Kbh skrev:Ja du, folket på det här stället vet mycket väl vad jag anser om saken.

Men men, de allra flesta här har inga som helst problem med det.
Att se hur islamiseringen breder ut sig i det sekulariserade Sverige är inget man bryr sig om på det här stället.

Vänta bara, så skall du se hur jag blir dumförklarad för att jag tycker det. Vänta bara tills orden "rasist", "främlingsfientlig" etc, börjar hagla över mig.

Folk här tycker bara det är kul med berikning. Jag menar, pizzakillen är ju så trevlig :roll:
Att Sveriges demografi byter skepnad, det skiter man i.
Då har du missat hela poängen med artikeln.
Att landet med 300 miljoner invånare som startade kriget i Irak (där Danmark m.fl. länder sällade sig till de villigas skara) tar emot färre irakiska flyktingar än Södertälje är ett faktum som bör mana till eftertanke. Om man nu orsakat en massa skit för andra vore det minsta man kan begära att de även tog på sig ansvaret för detta. DET om något vore att visa medmänsklighet och humanism.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Peter-Kbh skrev:Det handlar om oss, om Sverige, våran kultur, våra gemensamma värderingar..."the Swedish way", som Amerikanerna hade uttryckt det.
Tror du verkligen att dina värderingar är "våra gemensamma"? :roll:
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Hehe så startar drevet.

Det enda ni behöver göra är att titta på det här:

http://tv.axess.se/
Klicka vidare till Webb-TV
Välj sedan inslaget som heter: Global Axess
Multikulturalism i kris

David Frum, före detta talskrivare åt George W Bush, menar att multikulturalismen som politisk hållning inte leder till den harmoni den säger sig vilja uppnå, utan till motsatsen: varaktiga, sönderslitande konflikter. Thomas Gür är programledare.
För er som inte har tid, lust att titta på det så kan jag ju berätta att Thomas Gür, som förövrigt själv har turkiska rötter är väldigt enig i vad David Frum säger ang. det svenska samhällsexprimentet.

Jag vill bara tillägga att det är helt okej att hjälpa människor i nöd. Men att dela ut permanenta uppehållstillstånd till höger och vänster, så som fallet är idag är ju ett hån mot dom som verkligen behöver hjälp. När konflikten är över, så skall det vara en självklarhet att folk skall åka hem till sina respektive hemländer och hjälpa till med uppbyggnad. Det är så det alltid har varit i löpet av historien.
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Peter-Kbh skrev:Hehe så startar drevet.

Det enda ni behöver göra är att titta på det här:

http://tv.axess.se/
Klicka vidare till Webb-TV
Välj sedan inslaget som heter: Global Axess
Multikulturalism i kris

David Frum, före detta talskrivare åt George W Bush, menar att multikulturalismen som politisk hållning inte leder till den harmoni den säger sig vilja uppnå, utan till motsatsen: varaktiga, sönderslitande konflikter. Thomas Gür är programledare.
För er som inte har tid, lust att titta på det så kan jag ju berätta att Thomas Gür, som förövrigt själv har turkiska rötter är väldigt enig i vad David Frum säger ang. det svenska samhällsexprimentet.

För övrigt anser halva USA och hela Europa att Bush och hans entourage är en samling misslyckade ärkenollor. Att dom ser multikulturalism som en varaktig, sönderslitande konflikt beror på att dom har missat att politik och demoktrati är en dialog. Dom inte kan ta till sig kritik och det är därför dom inte kan se en ände på deras konflikter.

Jämför med deras fränder Reagan, Thatcher och Reinfeldt som framgångsrikt drivit/driver en högerpolitik på grund av att de lyssnar på och tar till sig kritik. Det är så man kan nå framgång och lösa problem. Det är också så man framgångsrikt integrerar nya medborgare i samhället.
TS

Inlägg av TS »

Peter-Kbh skrev:Lustigt att ni är experter på hur situationen i Irak ser ut.

Man har flera gånger det sista halvåret meddelat att befolkningen i Irak saknar skyddsbehov.
Det bekräftas också av flera irakiska arbetskamrater jag har som kommer från hela landet, alltså Irak. Dock är skillnaden att av de 7 irakier jag känner på min arbetsplats har 6 av dom kommit för att dom mött danska kvinnor. Dom snackar med sina familjer och följer arabiska nyheter på en daglig basis. Och enligt dom är det några små oroliga områden, men inte i närheten av vad media rapporterar.
De svenska medier, som förövrigt har villkorslös tro på ett mångkulturellt samhälle, rapporterar det som ligger i deras intresse. Detta är ju vare sig nyheter eller hemligheter att dom gör sitt arbete på det sättet.

Irak är, utöver vissa områden, ett relativt säkert och fredligt land i dag, oavsett vad media säger.
Ett skäl till att media rapporterar som de gör är väl att fokus hamnar på de där oroliga områdena, och för dem som bor i dessa områden spelar det ju ingen större roll om resten av landet är fredligt.

Om det är migrationsdomstolens utslag från i våras du syftar på så har det som bekant ifrågasatts.
rote

Inlägg av rote »

Peter-Kbh skrev:För er som inte har tid, lust att titta på det så kan jag ju berätta att Thomas Gür, som förövrigt själv har turkiska rötter är väldigt enig i vad David Frum säger ang. det svenska samhällsexprimentet.

Jaha, ch vad tillför han för åsikter i frågan?
Jag vill bara tillägga att det är helt okej att hjälpa människor i nöd. Men att dela ut permanenta uppehållstillstånd till höger och vänster, så som fallet är idag är ju ett hån mot dom som verkligen behöver hjälp. När konflikten är över, så skall det vara en självklarhet att folk skall åka hem till sina respektive hemländer och hjälpa till med uppbyggnad. Det är så det alltid har varit i löpet av historien.
När Afghanistankriget rasade som värst på 1980-talet flydde ca 5 miljoner människor. Hälften av dem, ca 2,5 miljoner, hamnade i Iran, ett land på 80 miljoner (då ca 60), omkring 1-1,5 miljoner flydde till Pakistan. Jag vet inte hur många av dessa som senare kom till Sverige, men det rörde sig inte om mer än några tusen i en befolkning på då ca 8 miljoner.

I dagens Irakkrig där man räknar med att ca 4 miljoner är på flykt har de flesta flytt till Jordanien eller Syrien. Endast ca 10000 vilket är lika många som några kvarter i Stockholms innerstad har kommit till Sverige.

Med andra ord behöver du inte ens vara det ringaste orolig över att de irakiska flyktingarna skulle "ta över" det svenska samhället.
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

rote skrev:
Peter-Kbh skrev:För er som inte har tid, lust att titta på det så kan jag ju berätta att Thomas Gür, som förövrigt själv har turkiska rötter är väldigt enig i vad David Frum säger ang. det svenska samhällsexprimentet.

Jaha, ch vad tillför han för åsikter i frågan?
När Afghanistankriget rasade som värst på 1980-talet flydde ca 5 miljoner människor. Hälften av dem, ca 2,5 miljoner, hamnade i Iran, ett land på 80 miljoner (då ca 60), omkring 1-1,5 miljoner flydde till Pakistan. Jag vet inte hur många av dessa som senare kom till Sverige, men det rörde sig inte om mer än några tusen i en befolkning på då ca 8 miljoner.

I dagens Irakkrig där man räknar med att ca 4 miljoner är på flykt har de flesta flytt till Jordanien eller Syrien. Endast ca 10000 vilket är lika många som några kvarter i Stockholms innerstad har kommit till Sverige.

Med andra ord behöver du inte ens vara det ringaste orolig över att de irakiska flyktingarna skulle "ta över" det svenska samhället.
Öööh det var 8 951 bara 2006, skall bli intressant va siffrorna för 2007 blir. Jag vågar nästan lova att siffrorna från 2005 va i samma storleksordning.

"Human flyktingpolitik" är en falsk varudeklaration för den politik Sverige hittills fört. Flyktingpolitikens stomme är att ge människor skydd den tid de behöver detta, och därefter hjälpa dem tillbaka till sina egna länder. Svensk flyktingpolitik har inte bidragit till att minska världens flyktingproblem. Däremot har den bidragit till att göra Sverige mångkulturellt och mångetniskt, med alla de problem detta medfört.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Peter-Kbh skrev:med alla de problem detta medfört.
Förlåt att jag dyker upp igen... vilka problem?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Peter-Kbh
Kontakt:

Inlägg av Peter-Kbh »

Kantorn skrev:
Peter-Kbh skrev:med alla de problem detta medfört.
Förlåt att jag dyker upp igen... vilka problem?
Bor man i Ryssby så är nog dom problemen begränsade :lol:

Men vi kan ju nämna flera och grövre våldsbrott, klanmentalitet, hedersmord, våldtäkter, grupp-våldtäkter, bötningar för att nämna några "problem".

Snälla säg att klanmentalietet, hedersmord och bötningar, alltid varit en del av det svenska samhället Bild
Låst