690 kr för SL-kortet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
690 kr för SL-kortet
http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... 0791412768
Nu kommer det bli ett himla liv igen.
Fortfarande väldigt billigt, enligt mig.
Edit: Länken är trasig, kopiera manuellt så blir det rätt.
Nu kommer det bli ett himla liv igen.
Fortfarande väldigt billigt, enligt mig.
Edit: Länken är trasig, kopiera manuellt så blir det rätt.
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: 690 kr för SL-kortet
-------------------------------------duga skrev:http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... \091412768
Nu kommer det bli ett himla liv igen.
Fortfarande väldigt billigt, enligt mig.
Edit: Länken är trasig, kopiera manuellt så blir det rätt.
Visst. SL-kortet är fortfarande väldigt billigt. Och förbättringarna med bl.a. dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag är betydande.
mvh/spårsnoken
Re: 690 kr för SL-kortet
Var står det om dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag? Inte i nuvarande tidtabell i alla fall!spårsnoken skrev:Visst. SL-kortet är fortfarande väldigt billigt. Och förbättringarna med bl.a. dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag är betydande.

Re: 690 kr för SL-kortet
spårsnoken skrev:-------------------------------------duga skrev:http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... \091412768
Nu kommer det bli ett himla liv igen.
Fortfarande väldigt billigt, enligt mig.
Edit: Länken är trasig, kopiera manuellt så blir det rätt.
Visst. SL-kortet är fortfarande väldigt billigt. Och förbättringarna med bl.a. dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag är betydande.
mvh/spårsnoken
Är ni inte kloka? FÖRBÄTTRING med dygnetrunttrafik? Jag antar att ni aldrig åkt tunnelbana kl 3 en lördagmorgon? Det är slagsmål FLERA GÅNGER per kväll, 90% av alla resenärer är dyngraka och har knappast betalat för sin resa, minst 3 vagnar blir sönderslagna per natt. Och då är det inte ens trafik hela dygnet. Det enda vettiga vore att stänga ner allt kl 24 varje dag.. åtminstone tills folk lärt sig bete sig som folk.
Det kommer kosta otroligt mycket att fixa all skadegörelse.. det kommer bli precis som sist de försökte med dygnetrunttrafik, FÖR DYRT!
-
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: lördag 24 augusti 2002 16:56
- Ort: Förorten
Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Exakt! Jag har svårt att tro att dom som bor bor längs tunnenbanan och jobbar ute i förorterna eller inne i stan sitter och nöjesåker till Södertälje, Norrtälje eller Nynäshamn på fritiden.Anders Norén skrev:Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
Anders
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Fast skillnaden är inte så stor som det kan tyckas mot t ex Dalarna, som har relativt små kommuner och ett stprt interkommunalt pendlande (t exd mellan Falun och Borlänge). Här finns det bara kommunkort och länskort om man pendlar varje dag. Värdekort blir då för dyrt. Och länskortet är inte billigt precis.Anders Norén skrev:Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
Anders
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ja, men det är ett helt annat problem. Fördelen med dyrt kort för korta resor är att det minskar åkandet med kollektivtrafik till förmån för gång/cykel. Nackdelen med billiga kort för långa resor, är att det uppmuntrar folk till att bosätta sig långt bort.Anders Norén skrev:Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=692405
Utöver taxehöjningen ingår en satsning som innebär permanentande av trängselskattbusslinjerna, högre turtäthet på pendeltågen sommartid, ökad turtäthet på tvärbanan och dygnet-runt-trafik i tunnelbanan på helgerna
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=692405
Utöver taxehöjningen ingår en satsning som innebär permanentande av trängselskattbusslinjerna, högre turtäthet på pendeltågen sommartid, ökad turtäthet på tvärbanan och dygnet-runt-trafik i tunnelbanan på helgerna

-
- Inlägg: 110
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 1:36
- Ort: Saltsjöbaden - Stockholm
- Kontakt:
Självklart även lite försämringar också:kildor skrev:Artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=692405
Utöver taxehöjningen ingår en satsning som innebär permanentande av trängselskattbusslinjerna, högre turtäthet på pendeltågen sommartid, ökad turtäthet på tvärbanan och dygnet-runt-trafik i tunnelbanan på helgerna
SVD: http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24 ... 082816.asp
"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt midnatt på vardagar i stället för, som i dag, vid 2-tiden. Skälet är att SL vill få mer tid till underhåll av spåren, uppger SL:s presschef Björn Holmberg för SvD.se."
/ Janne
Skillnaden mellan tunnelbana och buss är ju att på bussen sitter det en förare som åtminstone teoretiskt kan ingripa vid bråk o.s.v....Choo Choo skrev:Är ni inte kloka? FÖRBÄTTRING med dygnetrunttrafik? Jag antar att ni aldrig åkt tunnelbana kl 3 en lördagmorgon? Det är slagsmål FLERA GÅNGER per kväll, 90% av alla resenärer är dyngraka och har knappast betalat för sin resa, minst 3 vagnar blir sönderslagna per natt. Och då är det inte ens trafik hela dygnet. Det enda vettiga vore att stänga ner allt kl 24 varje dag.. åtminstone tills folk lärt sig bete sig som folk.
Det kommer kosta otroligt mycket att fixa all skadegörelse.. det kommer bli precis som sist de försökte med dygnetrunttrafik, FÖR DYRT!
Rimligtvis borde tunnelbanan kunna funka vettigt med nån slags tågvärdar ombord...
Menar du att det inte finns några kollektivtrafikmuppar bland de som bor längs tunnelbanan och jobbar i förorterna eller inne i stan?M224 skrev:Exakt! Jag har svårt att tro att dom som bor bor längs tunnenbanan och jobbar ute i förorterna eller inne i stan sitter och nöjesåker till Södertälje, Norrtälje eller Nynäshamn på fritiden.Anders Norén skrev:Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
Anders


Västtrafik har ju å andra sidan förutom kort för hela regionen även kort som gäller i ett antal kommuner men inte hela regionen.Ulrik Berggren skrev:Fast skillnaden är inte så stor som det kan tyckas mot t ex Dalarna, som har relativt små kommuner och ett stprt interkommunalt pendlande (t exd mellan Falun och Borlänge). Här finns det bara kommunkort och länskort om man pendlar varje dag. Värdekort blir då för dyrt. Och länskortet är inte billigt precis.Anders Norén skrev:Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Jo, jag är en av dom, men vi är väl ett rätt sällsynt släkte kan jag tänka...mats skrev:Skillnaden mellan tunnelbana och buss är ju att på bussen sitter det en förare som åtminstone teoretiskt kan ingripa vid bråk o.s.v....Choo Choo skrev:Är ni inte kloka? FÖRBÄTTRING med dygnetrunttrafik? Jag antar att ni aldrig åkt tunnelbana kl 3 en lördagmorgon? Det är slagsmål FLERA GÅNGER per kväll, 90% av alla resenärer är dyngraka och har knappast betalat för sin resa, minst 3 vagnar blir sönderslagna per natt. Och då är det inte ens trafik hela dygnet. Det enda vettiga vore att stänga ner allt kl 24 varje dag.. åtminstone tills folk lärt sig bete sig som folk.
Det kommer kosta otroligt mycket att fixa all skadegörelse.. det kommer bli precis som sist de försökte med dygnetrunttrafik, FÖR DYRT!
Rimligtvis borde tunnelbanan kunna funka vettigt med nån slags tågvärdar ombord...
Menar du att det inte finns några kollektivtrafikmuppar bland de som bor längs tunnelbanan och jobbar i förorterna eller inne i stan?M224 skrev:Exakt! Jag har svårt att tro att dom som bor bor längs tunnenbanan och jobbar ute i förorterna eller inne i stan sitter och nöjesåker till Södertälje, Norrtälje eller Nynäshamn på fritiden.Anders Norén skrev: Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.
Anders![]()
![]()

Öh, vad menas egentligen? Ska t-banan gå en timme kortare eller ska den gå två timmar kortare? Om man kortar trafiken med två timmar går sista tåget 22.53 från T-centralen; det verkar inte särskilt rimligt. Det troliga är att man skall sluta köra EN timme tidigare, alltså borde SL:s presschef Björn Holmberg ha sagtSvenskan skrev:"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt midnatt på vardagar i stället för, som i dag, vid 2-tiden. Skälet är att SL vill få mer tid till underhåll av spåren, uppger SL:s presschef Björn Holmberg för SvD.se."
"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt 1-tiden på vardagar i stället för, som i dag, vid 2-tiden.", eller
"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt midnatt på vardagar i stället för, som i dag, vid 1-tiden."
Jag kan snart försörja mig på att tala om för folk hur de ska tycka, tänka och tala!

- Erik Sandblom
- Inlägg: 2591
- Blev medlem: tisdag 20 juni 2006 13:42
Re: 690 kr för SL-kortet
duga skrev:Fortfarande väldigt billigt, enligt mig.
Jämfört med vad? Om bensinen kostar 12kr och bilen drar 0,83 liter/km i stadstrafik så kostar bensinen 1kr/km. Då kan jag köra 17km enkel resa till jobbet per dag, för mindre pengar än vad kortet kostar.
Jag säger inte att det är det bästa sättet att räkna, men jag tycker det är en tankeställare.
Nu får vi sansa oss!
Eftersom det inte är socialdemokraterna (eller sossarna som det heter på det här debattforumet) som föreslår detta så kan det ju inte vara fel...
Eftersom det varit populärt att analysera lokaltrafikhistorien ur politisk synpunkt här så kan vi nu konstatera att allt är som vanligt:
- Borgarna höjer biljettpriserna
- Borgarna vill inte ha en enhetlig taxa utan reslängdsdifferentierad. (Annars kan ju underklassen ägna sej åt nöjesåkning...)
- Borgarna vill egentligen inte ha en bra kollektivtrafik, eftersom dom styrnade hellre åker bil, eller ännu hellre taxi!
Se det var väl ett balanserat inlägg!
(Notera dessutom att det numera är Lars Dahlberg som är socialdemokraternas talesman i kollektivtrafikfrågor. Så det går inte att köra med dom vanliga kvinnoförnedrande angreppen på Anna Kettner... Om Lars Dahlberg har jag egentligen ingen åsikt - men jag vet att hans bror var en stöttepelare inom SSU!)
Kampen går vidare...
Thomas K Ohlsson
Eftersom det inte är socialdemokraterna (eller sossarna som det heter på det här debattforumet) som föreslår detta så kan det ju inte vara fel...
Eftersom det varit populärt att analysera lokaltrafikhistorien ur politisk synpunkt här så kan vi nu konstatera att allt är som vanligt:
- Borgarna höjer biljettpriserna
- Borgarna vill inte ha en enhetlig taxa utan reslängdsdifferentierad. (Annars kan ju underklassen ägna sej åt nöjesåkning...)
- Borgarna vill egentligen inte ha en bra kollektivtrafik, eftersom dom styrnade hellre åker bil, eller ännu hellre taxi!
Se det var väl ett balanserat inlägg!
(Notera dessutom att det numera är Lars Dahlberg som är socialdemokraternas talesman i kollektivtrafikfrågor. Så det går inte att köra med dom vanliga kvinnoförnedrande angreppen på Anna Kettner... Om Lars Dahlberg har jag egentligen ingen åsikt - men jag vet att hans bror var en stöttepelare inom SSU!)
Kampen går vidare...
Thomas K Ohlsson
- Ulrik Berggren
- Inlägg: 2940
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
- Ort: Byn längs linjen vid havet
- Kontakt:
Det här inlägget bidrog ju också väldigt mycket i sakfrågan, inte...TKO skrev:Nu får vi sansa oss!
Eftersom det inte är socialdemokraterna (eller sossarna som det heter på det här debattforumet) som föreslår detta så kan det ju inte vara fel...
Eftersom det varit populärt att analysera lokaltrafikhistorien ur politisk synpunkt här så kan vi nu konstatera att allt är som vanligt:
- Borgarna höjer biljettpriserna
- Borgarna vill inte ha en enhetlig taxa utan reslängdsdifferentierad. (Annars kan ju underklassen ägna sej åt nöjesåkning...)
- Borgarna vill egentligen inte ha en bra kollektivtrafik, eftersom dom styrnade hellre åker bil, eller ännu hellre taxi!
Se det var väl ett balanserat inlägg!
(Notera dessutom att det numera är Lars Dahlberg som är socialdemokraternas talesman i kollektivtrafikfrågor. Så det går inte att köra med dom vanliga kvinnoförnedrande angreppen på Anna Kettner... Om Lars Dahlberg har jag egentligen ingen åsikt - men jag vet att hans bror var en stöttepelare inom SSU!)
Kampen går vidare...
Thomas K Ohlsson


/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
-
- Inlägg: 4460
- Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 20:46