690 kr för SL-kortet

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
duga

690 kr för SL-kortet

Inlägg av duga »

http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... 0791412768

Nu kommer det bli ett himla liv igen.

Fortfarande väldigt billigt, enligt mig.

Edit: Länken är trasig, kopiera manuellt så blir det rätt.
spårsnoken

Re: 690 kr för SL-kortet

Inlägg av spårsnoken »

duga skrev:http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... \091412768

-------------------------------------
Visst. SL-kortet är fortfarande väldigt billigt. Och förbättringarna med bl.a. dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag är betydande.

mvh/spårsnoken
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

spårsnoken skrev:Visst. SL-kortet är fortfarande väldigt billigt. Och förbättringarna med bl.a. dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag är betydande.
Var står det om dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag? Inte i nuvarande tidtabell i alla fall! :D
Choo Choo

Inlägg av Choo Choo »

spårsnoken skrev:
duga skrev:http://www.dinapengar.se/Avdelningar/Ar ... \091412768

-------------------------------------
Visst. SL-kortet är fortfarande väldigt billigt. Och förbättringarna med bl.a. dygnetrunttrafik i T-banan fredag-söndag är betydande.

mvh/spårsnoken

Är ni inte kloka? FÖRBÄTTRING med dygnetrunttrafik? Jag antar att ni aldrig åkt tunnelbana kl 3 en lördagmorgon? Det är slagsmål FLERA GÅNGER per kväll, 90% av alla resenärer är dyngraka och har knappast betalat för sin resa, minst 3 vagnar blir sönderslagna per natt. Och då är det inte ens trafik hela dygnet. Det enda vettiga vore att stänga ner allt kl 24 varje dag.. åtminstone tills folk lärt sig bete sig som folk.
Det kommer kosta otroligt mycket att fixa all skadegörelse.. det kommer bli precis som sist de försökte med dygnetrunttrafik, FÖR DYRT!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Är detta rätt sätt att gå, att fortsätta höja priset på SL-kortet? Och hur länge kommer folk fortsätta att säga att det är väldigt billigt? När det kostar 1000 kr?
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.

Det är inte kollektivtrafiken som är dyr, det är bil i storstäder som är billigt.

Det skall bli intressant att se om detta återspeglar sig i resmängden.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Anders Norén

Inlägg av Anders Norén »

Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.

Anders
Inför INTE registreringstvång på Forum - skaffa i stället fler moderatorer!
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

Anders Norén skrev:
Ekonomisk skrev:Antagligen, 1000:- för hela SL är i nivå med med de flesta andra läns periokort.
Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.

Anders
Exakt! Jag har svårt att tro att dom som bor bor längs tunnenbanan och jobbar ute i förorterna eller inne i stan sitter och nöjesåker till Södertälje, Norrtälje eller Nynäshamn på fritiden.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

Inlägg av Ulrik Berggren »

Anders Norén skrev:

Anders
Fast skillnaden är inte så stor som det kan tyckas mot t ex Dalarna, som har relativt små kommuner och ett stprt interkommunalt pendlande (t exd mellan Falun och Borlänge). Här finns det bara kommunkort och länskort om man pendlar varje dag. Värdekort blir då för dyrt. Och länskortet är inte billigt precis.
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Ekonomisk

Inlägg av Ekonomisk »

Anders Norén skrev:
Ja, men det är ett helt annat problem. Fördelen med dyrt kort för korta resor är att det minskar åkandet med kollektivtrafik till förmån för gång/cykel. Nackdelen med billiga kort för långa resor, är att det uppmuntrar folk till att bosätta sig långt bort.
- Det finns inget så praktiskt som en bra teori
Användarens profilbild
kildor

Inlägg av kildor »

Artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=692405

Utöver taxehöjningen ingår en satsning som innebär permanentande av trängselskattbusslinjerna, högre turtäthet på pendeltågen sommartid, ökad turtäthet på tvärbanan och dygnet-runt-trafik i tunnelbanan på helgerna :D
Jan_Bäckström
Kontakt:

Inlägg av Jan_Bäckström »

kildor skrev:Artikel i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=692405

Utöver taxehöjningen ingår en satsning som innebär permanentande av trängselskattbusslinjerna, högre turtäthet på pendeltågen sommartid, ökad turtäthet på tvärbanan och dygnet-runt-trafik i tunnelbanan på helgerna :D
Självklart även lite försämringar också:

SVD: http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24 ... 082816.asp

"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt midnatt på vardagar i stället för, som i dag, vid 2-tiden. Skälet är att SL vill få mer tid till underhåll av spåren, uppger SL:s presschef Björn Holmberg för SvD.se."

/ Janne
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Choo Choo skrev:Är ni inte kloka? FÖRBÄTTRING med dygnetrunttrafik? Jag antar att ni aldrig åkt tunnelbana kl 3 en lördagmorgon? Det är slagsmål FLERA GÅNGER per kväll, 90% av alla resenärer är dyngraka och har knappast betalat för sin resa, minst 3 vagnar blir sönderslagna per natt. Och då är det inte ens trafik hela dygnet. Det enda vettiga vore att stänga ner allt kl 24 varje dag.. åtminstone tills folk lärt sig bete sig som folk.
Det kommer kosta otroligt mycket att fixa all skadegörelse.. det kommer bli precis som sist de försökte med dygnetrunttrafik, FÖR DYRT!
Skillnaden mellan tunnelbana och buss är ju att på bussen sitter det en förare som åtminstone teoretiskt kan ingripa vid bråk o.s.v....

Rimligtvis borde tunnelbanan kunna funka vettigt med nån slags tågvärdar ombord...
M224 skrev:
Anders Norén skrev:

Anders
Exakt! Jag har svårt att tro att dom som bor bor längs tunnenbanan och jobbar ute i förorterna eller inne i stan sitter och nöjesåker till Södertälje, Norrtälje eller Nynäshamn på fritiden.
Menar du att det inte finns några kollektivtrafikmuppar bland de som bor längs tunnelbanan och jobbar i förorterna eller inne i stan? :wink: :wink:
Ulrik Berggren skrev:
Anders Norén skrev:
Fast skillnaden är inte så stor som det kan tyckas mot t ex Dalarna, som har relativt små kommuner och ett stprt interkommunalt pendlande (t exd mellan Falun och Borlänge). Här finns det bara kommunkort och länskort om man pendlar varje dag. Värdekort blir då för dyrt. Och länskortet är inte billigt precis.
Västtrafik har ju å andra sidan förutom kort för hela regionen även kort som gäller i ett antal kommuner men inte hela regionen.
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

mats skrev:

Västtrafik har ju å andra sidan förutom kort för hela regionen även kort som gäller i ett antal kommuner men inte hela regionen.
Jo jag vet. Hur många andra läntrikhuvudmän har liknande kort? Dalatrafik har det som sagt inte :?
/UB
Användarens profilbild
M224

Inlägg av M224 »

mats skrev:
Choo Choo skrev:Är ni inte kloka? FÖRBÄTTRING med dygnetrunttrafik? Jag antar att ni aldrig åkt tunnelbana kl 3 en lördagmorgon? Det är slagsmål FLERA GÅNGER per kväll, 90% av alla resenärer är dyngraka och har knappast betalat för sin resa, minst 3 vagnar blir sönderslagna per natt. Och då är det inte ens trafik hela dygnet. Det enda vettiga vore att stänga ner allt kl 24 varje dag.. åtminstone tills folk lärt sig bete sig som folk.
Skillnaden mellan tunnelbana och buss är ju att på bussen sitter det en förare som åtminstone teoretiskt kan ingripa vid bråk o.s.v....

Rimligtvis borde tunnelbanan kunna funka vettigt med nån slags tågvärdar ombord...
M224 skrev:
Anders Norén skrev: Å andra sidan finns bara länskort, inga zonkort, således inget alternativ till att betala för ett dyrt länskort för den som vill göra sina dagliga lokala resor till och från jobbet.

Anders
Menar du att det inte finns några kollektivtrafikmuppar bland de som bor längs tunnelbanan och jobbar i förorterna eller inne i stan? :wink: :wink:
Jo, jag är en av dom, men vi är väl ett rätt sällsynt släkte kan jag tänka... :wink:
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Svenskan skrev:"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt midnatt på vardagar i stället för, som i dag, vid 2-tiden. Skälet är att SL vill få mer tid till underhåll av spåren, uppger SL:s presschef Björn Holmberg för SvD.se."
Öh, vad menas egentligen? Ska t-banan gå en timme kortare eller ska den gå två timmar kortare? Om man kortar trafiken med två timmar går sista tåget 22.53 från T-centralen; det verkar inte särskilt rimligt. Det troliga är att man skall sluta köra EN timme tidigare, alltså borde SL:s presschef Björn Holmberg ha sagt

"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt 1-tiden på vardagar i stället för, som i dag, vid 2-tiden.", eller

"Å andra sidan slutar t-banetågen att gå runt midnatt på vardagar i stället för, som i dag, vid 1-tiden."

Jag kan snart försörja mig på att tala om för folk hur de ska tycka, tänka och tala! :D
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

duga skrev:Fortfarande väldigt billigt, enligt mig.

Jämfört med vad? Om bensinen kostar 12kr och bilen drar 0,83 liter/km i stadstrafik så kostar bensinen 1kr/km. Då kan jag köra 17km enkel resa till jobbet per dag, för mindre pengar än vad kortet kostar.

Jag säger inte att det är det bästa sättet att räkna, men jag tycker det är en tankeställare.
TKO

Inlägg av TKO »

Nu får vi sansa oss!
Eftersom det inte är socialdemokraterna (eller sossarna som det heter på det här debattforumet) som föreslår detta så kan det ju inte vara fel...

Eftersom det varit populärt att analysera lokaltrafikhistorien ur politisk synpunkt här så kan vi nu konstatera att allt är som vanligt:

- Borgarna höjer biljettpriserna
- Borgarna vill inte ha en enhetlig taxa utan reslängdsdifferentierad. (Annars kan ju underklassen ägna sej åt nöjesåkning...)
- Borgarna vill egentligen inte ha en bra kollektivtrafik, eftersom dom styrnade hellre åker bil, eller ännu hellre taxi!

Se det var väl ett balanserat inlägg!

(Notera dessutom att det numera är Lars Dahlberg som är socialdemokraternas talesman i kollektivtrafikfrågor. Så det går inte att köra med dom vanliga kvinnoförnedrande angreppen på Anna Kettner... Om Lars Dahlberg har jag egentligen ingen åsikt - men jag vet att hans bror var en stöttepelare inom SSU!)

Kampen går vidare...
Thomas K Ohlsson
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Kontakt:

TKO skrev:Nu får vi sansa oss!
Eftersom det inte är socialdemokraterna (eller sossarna som det heter på det här debattforumet) som föreslår detta så kan det ju inte vara fel...

Eftersom det varit populärt att analysera lokaltrafikhistorien ur politisk synpunkt här så kan vi nu konstatera att allt är som vanligt:

- Borgarna höjer biljettpriserna
- Borgarna vill inte ha en enhetlig taxa utan reslängdsdifferentierad. (Annars kan ju underklassen ägna sej åt nöjesåkning...)
- Borgarna vill egentligen inte ha en bra kollektivtrafik, eftersom dom styrnade hellre åker bil, eller ännu hellre taxi!

Se det var väl ett balanserat inlägg!

(Notera dessutom att det numera är Lars Dahlberg som är socialdemokraternas talesman i kollektivtrafikfrågor. Så det går inte att köra med dom vanliga kvinnoförnedrande angreppen på Anna Kettner... Om Lars Dahlberg har jag egentligen ingen åsikt - men jag vet att hans bror var en stöttepelare inom SSU!)

Kampen går vidare...
Thomas K Ohlsson
Det här inlägget bidrog ju också väldigt mycket i sakfrågan, inte... :roll: Politik hör hemma i Ordet är fritt på sin höjd och pajkastning är ganka impopulärt här rent allmänt. En sakupplysning i all enkelhet. :wink:
/UB
Johan Eriksson

Inlägg av Johan Eriksson »

x
Senast redigerad av Johan Eriksson den tisdag 24 maj 2011 3:03, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar