Eller bara otroligt j-a tradigt att lyssna på station efter station. Däremot är han effektiv vid stationsuppehållen till skillnad från många andra på 2:an, men i övrigt körsätt precis lika illa och okomfortabelt som man alltid gjort på bana 2. C4-sjukan?
Hur kan det som en person säger och gör vara mer tradigt än den formella otroligt stela SL-standarden som alla de andra använder? Jag gillar Thåström, han är ett roligt inslag! Det är väl ingenting att hänga upp sig på! Vad menar du med C4-sjukan förresten?
Sedan vad det gäller körstil så åkte jag för många många år sedan med ett C6-tåg som kördes oerhört mjukt på Fruängslinjen och där föraren t.o.m lossade upp bromsen för att undvika stoppknyck! Otroligt bra kört.
Vid Frä där man ju möter föraren när man går mot utgången och han byter körände kunde jag inte låta bli att säga "Så här mjukt har jag aldrig åkt här". Föraren svarade då "Det har jag lärt mig på SJ-skolan, det är bara på helger jag extraknäcker här annars kör jag på SJ"!
Mer SL-förare till SJ-skolan tack! Vill man så kan man!
Cecil Bergsteen skrev:Jag har provat samtliga Cx-typer utom C1. Jag tycker samtliga är lätta att köra mjukt!! Vissa kombinationer av flera olika vagntyper i samma Tsä gjorde det svårare men fullt möjligt!! Tråkigt att vissa Förare inte bryr sig om att köra snyggt!!
M.V.H
CB.
Va har du inte kört C1 Det har jag har faktiskt jag. Samt även C14z och allandra Cx utom C10/C11 roligast var C5.
Mvh AGR
Även jag har kört C14z!! C10/C11 har jag provkört med säkerhetsförare däremot ej C16!!
C5 är den klart roligaste Cx det håller jag med dig om!! Hägglunds finest!!
M.V.H
CB.
Det bör ha varit på 80-talet någon gång och jag har efteråt fått höra att det vid den tidpunkten fanns två SJ-förare som extraknäckte på T Röd. Nu vill jag säga direkt att jag är övertygad om att de flesta SL-tutf klarar av att köra på samma sätt som SJ-föraren rent tekniskt!
Det är nog något annat som brister i känslan för sitt arbete och hur kan det vara annorlunda egentligen? SL-förarna (jaja jag vet men jag kallar de så ändå!) har ju i upphandlingarnas tidevarv bara fått det sämre medan lokförarna t.o.m lyckats skapa en bransch med god konkurrens och rejäla lönepåslag!
Och vad gör man med sådana personer egentligen som den kvinnliga tutf på T Röd som jag åkte med Lih söderut i en C4 på 80-talet som helt plötsligt säger "Nu ska du få se på f-n. Håll i dig!" varvid hon släpper körveven (och därmed dödmansgreppet) och lutar sig bakåt mot väggen. Det dunsade i hyttväggen när folk ramlade in i den! Det kan jag garantera er att en lokförare aldrig skulle göra (och väldigt få tutf också)! Tänk er att ha en sådan person körandes ett sovtåg!
Om statusen i tutfyrket kunde höjas så tror jag faktiskt också att tågen skulle köras bättre! Det tycker jag också att yrket som sådant förtjänar!
218 skrev:Hur kan det som en person säger och gör vara mer tradigt än den formella otroligt stela SL-standarden som alla de andra använder?
Det är faktiskt tradigt att lyssna på någon som gör skojiga specialutrop hela tiden. Om det är en gång per varv eller så, så kan det dock vara rätt kul. Men rent allmänt så skall persontrafiken vara stilren och intetsägande, inte rolig och individuell. Om man eftersträvar att ge uttryck för sin personlighet så är det bättre att jobba i en skivaffär, tunnelbanan är en maskin!
(Detta har ingenting att göra med någon speciell person, jag vet inte vilken förare ni talar om!)
218 skrev:
Sedan vad det gäller körstil så åkte jag för många många år sedan med ett C6-tåg som kördes oerhört mjukt på Fruängslinjen och där föraren t.o.m lossade upp bromsen för att undvika stoppknyck! Otroligt bra kört.
Vid Frä där man ju möter föraren när man går mot utgången och han byter körände kunde jag inte låta bli att säga "Så här mjukt har jag aldrig åkt här". Föraren svarade då "Det har jag lärt mig på SJ-skolan, det är bara på helger jag extraknäcker här annars kör jag på SJ"!
Mer SL-förare till SJ-skolan tack! Vill man så kan man!
218
En inspektör på JVS som jag är bekant med sedan länge har en tidigare kollega som är lokförare. Denne lokförare brukar vid sina besök i Stockholm fälla kommentarer i stil med "det är otroligt att så många kan köra så dåligt" om förarna i T-banan. Och man kan ju undra.....
Bara lugn, om sådär en 20 år har vi nog ATO på tvåan! Och den gången blir det kanske en bra ATO som kör som en bra förare och inte som en dålig förare! (Ettans ATO fungerar som en dålig förare, för er som inte vet.)
Det låter som om din väns vän tror att han/hon är något förmer än alla andra.
Jag säger, Ge "vännen" utbildning på "tunneln", sätt ett C20 i händerna på vederbörande och sätt ut denne duktige person att köra en dag då det duggregnar..
Nu blir jag orolig, så där brukar de säga som kör dåligt i alla väder. Du är väl inte en av dem?
daniel_s skrev:Förresten är jag helt övertygad om att många av spårvagnsförarna körde genomuselt på den tiden det fanns en massa spårvagnar i Stockholm...
Visst var det så!
Den sämsta förare jag kan minnas att jag åkt med var klädd i den grå "uniform" vagnmästare bar (grå långrock, grå mössa). Det var skenbroms och sand vid varje hållplats, missade växlar så att han måste backa för att kunna lägga om växlarna,m.m., m.m.
daniel_s skrev:Bara lugn, om sådär en 20 år har vi nog ATO på tvåan! Och den gången blir det kanske en bra ATO som kör som en bra förare och inte som en dålig förare! (Ettans ATO fungerar som en dålig förare, för er som inte vet.)
Men hur är det nu då, får man köra med ATO på Tub1 eller inte? Att ATOn kör som en dålig förare (eller ännu sämre) skrev jag ju redan tidigare.
Usch jag kommer ihåg försöken med autopilot på 14:on på sextiotalet. Någon mer ryckig uppstyrning är svår att åstadkomma. Vilket fiasko egentligen! Man flög som en vante! Hade man haft löständer hade man inte haft det! Men visst det var dåtida teknik det!
Luddsson skrev:
Måste finnas 2 på 2:an som kallas Thåström, för jag tänker på samma som dig..
Man,Vit,25-30, Krulligt mörkt hår,står alltid upp, använder högerhanden vid körning av C20, hans utrop brukar låta: "Då drar vi till Mörby Centrum" "Till Mörby" "Akta er för dörrarna, jag stänger dem." Visa turer med Cx kunde man höra honom sjunga också.
Precis han är det.. Han bor dessutom i HÖGDALEN, mycket trevlig och sympatisk kille.
Han måste ju tillhöra det äldre gänget som kört på 2an?
Bodde i Bredäng i 14 år och under de 4-5 sista åren så körde han på 2an och har sett honom även efter det.. Lite av en favorit förare..